10 خودروی برتر در سال ۱۹۷۳
آیا سالی مهمتر از ۱۹۷۳ برای توسعه کلی خودرو وجود داشته است؟
البته، برخی ممکن است به هر زمانی در دهه ۱۹۶۰ اشاره کنند که شکلهای جدیدی از خودروها به بازار عرضه شده، قلوب را به سوی آنها معطوف کرده و هیجانانگیز شده باشد. همچنین برخی سالهایی را میتوان مهم و حیاتی برای ورود مدلهای اساسی به بازار دانست که نه تنها تولید کنندگان خودروها را تغییر دادند، بلکه حتی نسلها را به حرکت درآوردند.
اما سال ۱۹۷۳ به نقطه محوری برای صنعت خودرو تبدیل شد – افزایش چشمگیر قیمت نفت باعث ایجاد هرج و مرج در اقتصادهای غربی شد و به بازنگری شدیدی درباره آنچه خودروها باید باشند، منجر شد.البته، کشورهای اروپایی پس از جنگ، قیمت سوخت را به همان شکلی که آمریکاییها کردند، آزاد نکردند و اگرچه خودروهای اقتصادی مانند ولکسواگن بیتل و نش متروپولیتن در آمریکا دنباله دار شدند، کارآیی سوخت به طور خودکار در لیست نگرانی بیشتر سازندگان قرار نگرفت.
همه چیز در سال ۱۹۷۳ تغییر کرد و با لابی ایمنی و حفاظت از محیط زیست رو به رو شده، سازندگان خودرو باید به یک واقعیت جدید سازگار شوند – واقعیتی که منجر به صفهای عظیم در ایستگاههای سوخت در سراسر جهان شد.
1.فورد موستانگ III
گفتن اینکه نسخه دوم فورد از موستانگ چقدر بد بوده است، به یک کلیشه تبدیل شده است. درست است که این خودرو به اندازه مدل قبلی، یک خودروی ماشینی با قابلیت شتاب دهی نبود، اما این خودرو برای عصر جدید طراحی شده بود و در چهار سال فروش 1.1 میلیون دستگاه داشت.
این خودرو برای رقابت با کوپه های 2+2 ژاپنی و ساب کامپکت های کوچک جنرال موتورز طراحی شده بود و در واقع به یک پیشنهاد لوکس تبدیل شده بود. حتی در سال اول، به جز در مکزیک، این خودرو دارای موتور V8 نبود.
۲. آستین آلگرو
در اروپا، مد رو به افزایش خودروهای هاچبک بود و آستین میخواست با آن رو به رو شود.طراحان یک ماشین باریک و لبهدار با همکاری جورجتو جوجارو رویایی داشتند، اما اصرار بر قسمتهای مشترک باعث شکست آن شد و باعث شد که شکلی کمی چوبین شود.
این همراه با فرمان مربعی و شهرتی برای مشکلات قابلیت اطمینان، به معنای این است که آلگرو برای همیشه در لیست های بی تفاوت خودروهای “اوه، چه خرابی” خواهد بود.این در حالیست که قابلیت اطمینان آن به سرعت بهبود یافت و فرمان چهارگوشی آن پس از یک سال ناپدید شد.اکنون آن یکی از خودروهای بیشتر تقدیر شده در صحنه کلاسیک است و با یک گروه پرشور از علاقمندان که آنها را دوست دارند، همراه است.
۳. بویک ریگال
fویک در سال ۱۹۷۳ دو خودروی جدید را معرفی کرد – آپولو که به مدت کوتاهی تولید شد و ریگال که برای ۴۷ سال در شش نسل زندگی کرد.اگرچه ریویرا بویک اولین خودروی لوکس شخصی را به بازار عرضه کرده بود، ریگال تلاش دیرینه برند بود تا سطح مشابهی از لوکس را در یک خودروی کوچکتر (به قولی، همه چیز نسبت به همه چیز…) و ارزانتر ارائه دهد. این خودرو به صورت کوپه عرضه شد و به زودی نسخه سدان نیز تولید شد.نام این خودرو در سال ۲۰۲۰ با تغییر نام اپل / واکسال / هولدن اینسیگنیا به پایان رسید.
۴. کاترهام سون
کالین چپمن میدانست که اگر میخواست شهرت لوتوس را پیشرفت دهد، باید تصویر کارخانه خودروهای کیت را به دور بیندازد.این بدان معنا بود که تولید مدل Seven را باید متوقف کند. شرکت Caterham Cars، یکی از بزرگترین نمایندگان لوتوس، که موسس آن گراهام نیرن نام داشت، وارد عرصه شد و حق تولید این خودرو را به دست آورد.در سالهای پس از آن، توانایی موتور خودرو به شدت افزایش یافت و ترکیب برنامهریزی دقیق شاسی و کم وزنی، این تریرهای کوچک را به رقابتکنندگان جدی در مقابل خودروهای ابر قیمت و معروف تبدیل کرد.
۵. ولکسواگن پاسات
نخستین نسخه پاسات از مکانیک خودروی آئودی 80 استفاده کرد و آنها را در بدنهای با سه و پنج درب هاچ بک که توسط جورجتو جوجارو طراحی شده بود، قرار داد. یک واگن پنج درب در سال ۱۹۷۴ به مجموعه اضافه شد.این خودرو جایگزین Type 3 و Type 4 محبوب شد. این اولین خودروی واترکول ولکس واگن بود که در برزیل ساخته شده و در دوران بین ۱۹۸۳ و ۱۹۸۸ به انبوهی از خودروها به عراق صادر شد.در حال حاضر پاسات به طور کلی دیگر در بازار وجود ندارد و قبلا در ایالات متحده کنسل شده است.
۶. شورولت چووِل لاگونا
شورولت چووِل لاگونا حتی در زمانی که جدید بود، یک خودروی نادر بود – با تنها ۱۰۸٬۸۱۵ دستگاه ساخته شده از ۱.۷ میلیون دستگاه چووِل.با وجود این، و زمان عمر سه ساله، کال یاربورو دو از سه پیروزی کاپ وینستون خود را با رانندگی چووِل لاگونا کسب کرد.این خودرو دارای یک شاسی بازطراحی شده بود، با قطعات سوسپانسیون بسیار تیز و اگر شما گزینهی مناسب را در لیست گزینهها انتخاب کردید، صندلیهای چرخشی داشت.به نظر میرسد که سردبیر مجله اسپید و سوپرکار، خودروی تست را خرید.
۷. داتسون ۱۲۰ وای
این خودرو در زمان مناسب با موتورهای کوچک و کارآمد در مصرف سوخت و شش سبک بدنه، محصول درست در زمان مناسب بود.این خودرو پاسخ به مشکلات سوخت جهان بود و در بازار صادراتی بسیار محبوب بود، به خصوص در ایالات متحده که به عنوان B210 فروخته شد و به عنوان یک زد-کار کوچک بازاریابی شد.در انگلستان که به نام ۱۲۰ وای شناخته میشد، به زودی به دومین واردات خارجی پرطرفدار در آمریکا تبدیل شد، که با تأخیر تولید خودروهای انگلیسی به دلیل اعتصابات، ایجاد شد.
۸. رلاینت رابین
رلاینت رابین ممکن است برای بسیاری شوخی باشد، اما این واگن سه چرخه به مردم کمک کرد تا در روزهای خشک، وقتی یک خودروی “صحیح” اقتصادی نبود، راه را بیاموزند.بدنهی آن از جنس شیشهای الیافی بود که آن را سبک کرد و اگر شجاعت کافی داشتید، میتوانستید آن را تا ۸۵ مایل در ساعت برسانید.این خودرو به مدت نزدیک به ۳۰ سال تولید شد و دومین خودروی شیشهای الیافی پرطرفدار تاریخ است.
۹. کرایسلر والیانت VJ
نسخه یازدهم سری والیانت کرایسلر، با ظاهری شبیه به پلیموت براکودا و یک سری جزئیات جدید به بازار عرضه شد.به عنوان مثال، این اولین خودروی ساخت شده در استرالیا بود که دارای سیستم اشتعال الکترونیکی بود و یک سال بعد از آن، مجهز به ترمز جلوی قدرتمند، میله ایمنی قابل جمع شدن و کاهش نویز صدا شد.والیانت VJ به محبوب ترین نسخه والیانت هایی تبدیل شد که به فروش رفت.
۱۰. فراری ۳۶۵ جیتی۴ بیبی
انزو فراری علاقهای به قرار دادن یک موتور V12 در مرکز خودروهای ابری خود نداشت و باور داشت که دینامیک حاصل، فراتر از توانایی رانندگان جادهای خواهد بود.اما با جابجایی موتور به مرکز خودرو در مسابقات فرمول یک و با توجه به پیشرفتهایی مانند لامبورگینی میورا، انزو به سرانجام رسید.
نخستین مدل ۱۲ سیلندر میانی شرکت، ۳۶۴ جیتی۴ بیبی بود که از V12 طراحی شده توسط ماورو فورگیری که در مسابقات F1 با مدل ۳۱۲B در سال ۱۹۶۹ استفاده شده بود، الهام گرفته بود و با استفاده از ۳۶۵ جیتیبی/۴، یک V12 خیلی صاف ایجاد کرد.شکل مثلثی تیز لئوناردو فیوراوانتی و ۳۳۹ اسب بخار توان موتور، به معنای آن بود که این خودرو میتوانست با حداکثر سرعت ۱۸۸ مایل در ساعت، پس از ۵.۵ ثانیه، به سرعت ۶۰ مایل برسد.
منبع : MSN
ارسال دیدگاه