5 روغن ضروری برای سلامت روده /رفع حالت تهوع، سوزش سر دل، گاز معده

چهارشنبه 9 اسفند 1402 سلامت
سلامت روده

 روغن ضروری برای سلامت روده

برای سلامت روده می‌توانید تمام قرص‌های سوزش سر دل بدون نسخه، پپتو بیسمول، میلانتا، گاز-ایکس و غیره را دور بریزید، زیرا روغن‌های ضروری می‌توانند کار را انجام دهند!

البته رژیم غذایی نقش بسیار زیادی در سلامت روده ایفا می کند، اما این تنها عامل نیست. استرس، اضطراب، کیفیت آب، آنتی بیوتیک ها، قرص های ضد بارداری و موارد دیگر نیز در سلامت روده نقش دارند.

در اینجا 5 روغن ضروری برای سلامت روده آورده شده است. اگرچه اینها به تنهایی روده را درمان نمی کنند، اما اگر روی سلامت روده خود کار می کنید بسیار مفید هستند.

از حالت تهوع و بوی بد دهان گرفته تا درد معده و سوء هاضمه، این اسانس ها بدون استفاده از داروهای مضر بدون نسخه، تسکین می یابند! به علاوه، آنها بوی شگفت انگیزی دارند و فواید دیگری به جز سلامت روده دارند…


1 – نعناع فلفلی (Mentha x piperita)

اگر تا به حال آب نبات نعناع فلفلی را بعد از غذا برای تحریک هضم غذا یا تسکین نفخ ناشی از پرخوری مصرف کرده اید، از قبل می دانید که نعناع بهترین انتخاب برای سلامت روده است.

خواص خنک کننده و محرک نعناع فلفلی در برابر بسیاری از مشکلات گوارشی موثر است. روغن نعناع به ویژه در تسکین حالت تهوع موثر است، چه به صورت استنشاقی، مالیده روی معده یا مصرف داخلی.

روغن نعناع چه نوع ناراحتی های گوارشی را می تواند تسکین دهد

درد و اختلالات معده
درد/بیماری کیسه صفرا
سوء هاضمه
بوی بد دهان (بوی بد دهان)
درد گاز و نفخ
اسهال
زخم ها
IBS و SIBO

در واقع، یک مطالعه نشان داد که روغن نعناع تأثیر مفیدی بر تعادل باکتری‌های روده در مورد SIBO (رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک) داشت (منبع).

2 – میخک (Eugenia caryophyllata)

اسانس میخک یک روغن قوی ضد باکتری و ضد قارچ است که آن را برای درمان بیماری های معده و رشد بیش از حد بیماری زا ایده آل می کند. به این دلایل، در برابر باکتری های مضر روده مانند E. coli و مخمرهای بیماری زا مانند کاندیدا آلبیکنس مفید است.

روغن میخک حاوی مقادیر بالایی از اوژنول است – ترکیبی که برای خواص ضد عفونی کننده و ضد التهابی آن مورد مطالعه قرار گرفته است. اوژنول که در سایر گیاهان و اسانس‌ها مانند جوز هندی، ریحان و پونه کوهی یافت می‌شود، بیشترین غلظت را در اسانس میخک دارد. اوژنول همچنین یک ضد قارچ قوی برای عفونت های قارچی داخلی است.

میخک در برابر سایر درمان‌های ضد قارچی انجام شد و مشاهده شد که به اندازه نیستاتین، دارویی که معمولاً برای مدیریت عفونت‌های مخمری دهان (برفک دهان) تجویز می‌شود، مؤثر است. تعداد زیادی عوارض جانبی زشت دارد.

همچنین، اسانس میخک علاوه بر از بین بردن انگل‌های روده نیز مؤثر است.

3 – اسطوخودوس (Lavandula angustifolia)

اسانس اسطوخودوس نه تنها برای بسیاری از مسائل مفید و مقرون به صرفه است، بلکه از جنبه دیگری نیز منحصر به فرد است.

برخلاف سایر روغن های ضروری، به نظر نمی رسد اسانس اسطوخودوس به باکتری های مفید روده آسیب برساند. اسانس ها یک داروی گیاهی قدرتمند با خواص فوق العاده غلیظ هستند. مهم نیست که از چه “درجه درمانی” یا مارکی استفاده می کنید – بیشتر روغن های ضروری خواص ضد باکتریایی دارند. و مانند آنتی بیوتیک های تجویزی، روغن ها تفاوت بین باکتری های بیماری زا و باکتری های سالم روده را نمی دانند. بنابراین، از هیچ روغنی به مدت طولانی استفاده نکنید، مگر اینکه توسط پزشکتان تجویز شود.

با این حال، به نظر می رسد که اسطوخودوس تفاوت بین فلور مضر و سالم روده را “می داند”! یا حداقل، روغن اسطوخودوس به نظر می رسد “به خوبی با باکتری های مفید در بدن هماهنگ است”

با این حال، بلع بیشتر باید آخرین راه حل باشد تا اولین انتخاب. حتی بدون مصرف، روغن‌های ضروری هنوز در برابر مشکلات گوارشی بسیار موثر هستند.

 روغن پونه کوهی

روغن پونه کوهی

4-روغن پونه کوهی(Origanum vulgare)

شاید یکی از قوی ترین روغن های ضد ویروسی و ضد باکتری، اسانس پونه کوهی قطعاً یکی از روغن های موجود در زرادخانه شما برای مشکلات روده است. و اگرچه بیش از 40 نوع پونه کوهی وجود دارد، تنها 2 نوع آن برای بهبودی موثر هستند: Origanum vulgare و Thymus capitatus.

دو ترکیب موجود در روغن پونه کوهی که آن را بسیار ضد باکتری و ضد ویروسی می کند، به ترتیب کارواکرول و تیمول هستند. به ویژه، این ترکیبات اسانس پونه کوهی را به سلاحی قدرتمند در برابر عفونت های باکتریایی (مانند E. coli)، عفونت های قارچی  و انگل ها تبدیل می کند. (منبع.)

در سال 2011، مجله غذای دارویی مطالعه ای را منتشر کرد که فعالیت ضد باکتریایی روغن پونه کوهی را در برابر پنج نوع مختلف باکتری بد ارزیابی کرد. پس از ارزیابی ویژگی های ضد باکتریایی روغن پونه کوهی، خواص ضد باکتریایی قابل توجهی در برابر هر پنج گونه از خود نشان داد. بیشترین فعالیت در برابر E.Coli مشاهده شد که نشان می دهد روغن پونه کوهی می تواند به طور معمول برای ارتقای سلامت دستگاه گوارش و جلوگیری از مسمومیت های غذایی کشنده استفاده شود.

همچنین می توان از آن برای درمان ژیاردیا و MRSA استفاده کرد (منبع).

اسانس پونه کوهی را بیش از 10 روز به صورت داخلی مصرف نکنید. استفاده بیش از حد می تواند باکتری های مفید روده را از بین ببرد و باعث سمیت کبدی شود.

5 – زنجبیل (Zingiber officinale)

ریشه زنجبیل برای هزاران سال به عنوان یک درمان طبیعی برای شکایات معده مورد استفاده قرار گرفته است، بنابراین جای تعجب نیست که اسانس زنجبیل یکی از بهترین روغن ها برای سلامت روده باشد! در واقع چینی ها و هندی ها بیش از 4700 سال است که از آن استفاده می کنند!

اسانس زنجبیل برای درمان تهوع و استفراغ، سوء هاضمه، اسهال و گرفتگی معده موثر است.

اگرچه روده از نظر فنی روده است، مشکلات گوارشی اغلب مدت ها قبل از اینکه غذا به روده برسد شروع می شود. اسانس زنجبیل از معده محافظت می کند و روند کلی هضم را بهبود می بخشد و آن را برای سوء هاضمه و سوزش سر دل بسیار مفید می کند. (منبع.)

همچنین ثابت شده است که روغن زنجبیل حالت تهوع پس از جراحی را تسکین می دهد که معمولاً به داروهای ضد تهوع نیاز دارد

لیفت ابرو

لیفت ابرو

چگونه بوی نامطبوع از کفش ها را از بین ببریم؟

چطور بوی کفش را از بین ببریم

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا