چگونه یک زخم را به بهترین شکل پانسمان کنیم؟

دوشنبه 9 اسفند 1400 سلامت
یک زخم را به بهترین شکل پانسمان کنیم

یک زخم را به بهترین شکل پانسمان کنیم

هر روزه تعداد بسیاری از افراد به علت وقوع حوادث مختلف دچار زخم و جراحات می گردند که این جراحات درصورت درمان نشدن ممکن است عواقب بدی را به دنبال داشته باشند. برای جلوگیری از خونریزی، قطع خونریزی و همچنین پانسمان کردن زخم ها باید ابتدا زخم را – درصورت نیاز – شست و شو داد و ضدعفونی کرد سپس با استفاده از وسایل مخصوص همچون گاز، باند و غیره پانسمان نمود.

کلمات کلیدی: باند پانسمان کنار بافت (Conforming Stretch Bandage)، زخم (Wounds)، باند پزشکی (Medical band)

انواع باندهای پزشکی

انواع باند پزشکی در دسته های باند سوختگی، باند پانسمان، گازهای جراحی و گاز زخم بندی قرار می گیرد. به طورکلی باید بدانید این باندها هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

باند سوختگی که در رنگ های قهوه ای و تیره تولید می شود به گونه ای بوده که خاصیت ارتجاعی داشته و جهت نگهداری پانسمان از آن استفاده می شود. باندهای پانسمان نیز برای کند کردن جریان خون استفاده می شوند. باند های جراحی به منظور کمپرس محل آسیب دیده، تمیز کردن و بستن پانسمان اولیه مورد استفاده قرار می گیرد و گازهای زخم نیز برای التیام و پانسمان زخم استفاده می شوند.

پانسمان

روش های بستن پانسمان زخم

پانسمان باید حتما در جای دقیق جراحت ایجاد شده انجام گردد، بنابراین باید به دقت آن را بست. روش بستن هرگونه پانسمان به نوع آن پانسمان بستگی دارد. در این بخش با انواع پانسمان ها آشنا می شویم.

  1. تنسوپلاست: تنسوپلاست ها از یک لایه گاز با یک نوار چسب ضد آب تشکیل شده اند که اغلب دارای منافذی برای تبخیر رطوبت هستند. تنسوپلاست معمولا در بسته های کاغذی یا پلاستیکی عرضه می شوند.
  2. پانسمان استریل: معمولا لایه ای گاز هستند که یک لایه جذب دارند و به یک باند دوخته شده اند. این نوع پانسمان ها یک پوشش خارجی دارند و استریل اند و درصورت در دسترس نبودن پانسمان های مخصوص مفید هستند.
  3. پلاسترهای چسب دار: برای یک پانسمان کوچک قطعاتی از پلاسترهای چسب دار را می توان از یک لوله پلاستر برید و مصرف کرد. پلاسترهای ضد آب برای قسمت هایی از بدن که تماس زیاد با آب دارند استفاده می شوند.
  4. پلاسترهای کشی: این پلاسترها جهت پوشش پانسمان های بزرگ استفاده می شوند و اندام ها را حمایت می کنند.

    یک زخم را به بهترین شکل پانسمان کنیم

    یک زخم را به بهترین شکل پانسمان کنیم

  5. نوارهای شفاف چسب دار: این نوارها اغلب برای نگه داشتن پانسمان های کوچک در محل به کار می روند، مخصوصا در قسمت هایی از بدن که پوست حساس است و ممکن است به پلاستر واکنش نشان دهد، مانند دور چشم ها.
  6. پوست پلاستیکی: اسپری یک ماده شیمیایی است که روی پوست می مالند.اکثر بیمارانی که از بیمارستان مرخص می شوند از این نوع پانسمان استفاده می کنند که به تدریج پوسته پوسته شده و می افتد.
  7. گاز لوله ای شکل: گاز لوله ای شکل که مخصوص انگشتان و دست هاست، یک بانداژ محکم و مناسب می باشد. این باند شبیه یک لوله بی درز به اندازه های مختلف است و برای اندام های مختلف بدن استفاده می شود. آن را با اپلیکاتور مخصوصی دور اندام مجروح می کشند. به جز گاز لوله ای مخصوص انگشت ها، استفاده از این گاز در خانه عملی نیست، زیرا گران قیمت است و برای هر اندامی از بدن اپلیکاتور ویژه ای نیاز است.
  8. باندهای الاستیک: این باندها توری شکل اند و از دو طرف کش می آیند. استفاده از آن ها آسان و پوشیدنشان نیز راحت است. این باندها جهت ثابت نگه داشتن پانسمان در نواحی نظیر سر یا شانه، ران و کشاله ران به کار میروند. این باندها را به اندازه لازم می برید و روی پانسمان می کشید یا در جاهای لازم آن را سوراخ می کنید. این باندها پس از قیچی کردن در نمیروند و می توانید آن ها را به اندازه مناسب ببرید.
  9. باندهای حلقوی: قبلا از این باندها برای ثابت نگه داشتن پانسمان در جای خود استفاده می شد، زیرا این باندها اندام ها را حمایت و محدود می کنند. اما امروزه برای این کار از روش های دیگری استفاده می کنند و از این باندها کمتر استفاده می شود. باندهای حلقوی نوارهایی از جنس پنبه، فلانل، چلوار یا کاغذهای مخصوص است، به طول 5-6 متر و عرض شان نیز بستگی به اندامی دارد که باید باند پیچی شود، همچنین سن و اندازه بیمار نیز مهم است.

باند پانسمان کنار بافت

باند پانسمان کنار بافت با خاصیت ارتجاعی عرضی اش جهت نگهداری پانسمان ها به خصوص در نواحی خمیده بدن استفاده می گردد. این پانسمان به خوبی شکل اعضای بدن را گرفته و بدون این که فشار قابل توجهی به سطح زیر باند وارد نماید، اجازه حرکت آزاد را به آن ها می دهد.

از باند کنار بافت جهت قطع خونریزی و جلوگیری از آلودگی محل زخم استفاده می شود. همچنین برای ثابت نگه داشتن ناحیه زخم یا شکستگی و پوشش زخم های عمقی نیز مناسب می باشد. این باند از الیاف ۱۰۰٪ پنبه بدون بوی نامطبوع تولید شده و نخ به کار رفته در این باند پانسمان نمره  ۲۰ و ۳۰ و بدون آلودگی های شیمیایی و فیزیکی می باشد.

یک زخم را به بهترین شکل پانسمان کنیم

یک زخم را به بهترین شکل پانسمان کنیم

باند پانسمان با استفاده از انواع نخ های طبیعی و سنتتیک با بالاترین کیفیت و تحت استانداردهای بین المللی تولید می شود. باند کنار بافت با حالت ارتجاعی مناسب و گیرایی ایمن، حداقل فشار را ایجاد کرده و به عضو آسیب دیده اجازه حرکت می دهد. دارای انعطاف ایده آل برای پوشش اعضای مختلف بدن می باشد. این باند توسط ماشین آلات مدرن با برخورداری از فناوری بالا و با استفاده از نخ گرید پزشکی با کناره های بافته شده، تولید می شود. باند پانسمان به طور ویژه برای امور بانداژ کاربرد داشته و بدون لغزش روی پوست در حین تثبیت و فشردگی، تنفس پوستی را هم امکان پذیر می نماید. باند کنار بافت در عرض های متنوع 5 ، 7/5، 10، 15 و 20 سانت و با طول کشیده شده 3 یارد و 4 یارد  تولید و عرضه می گردد. امکان تولید در طول های مختلف با توجه به نیاز مشتری می باشد. بنابراین برای خرید باند پانسمان باید به تمامی ویژگی های ذکر شده دقت شود، زیرا قیمت باند پانسمان براساس این خصوصیات متفاوت می باشد.

نکات قابل توجه در هنگام استفاده از باند پانسمان کنار بافت

  • بانداژ باید به طرز مناسب بسته و جلوی خونریزی را بگیرید. البته نه خیلی سفت و فشارنده باشد که خونرسانی را مختل و نه خیلی شل باشد که پانسمان، روی زخم سُر بخورد.
  • همیشه بعد از بانداژ برای اطمینان، نبض عضو باندپیچی شده را بررسی کنید یا با فشردن ناخن یکی از انگشتان به برگشت سریع خون زیر ناخن توجه کنید. اگر نتوانستید نبض را لمس کنید یا با فشردن ناخن، زیرآن سفید ماند بلافاصله باند را باز کرده و پس از اطمینان از رفع علایم مذکور و برقراری مجدد گردش خون باند را شل تر از قبل ببندید.
  • موقع‌ كار دقت‌ كنيد كه‌ قسمت‌ آسيب‌ ديده‌ در همان‌ وضعيتي‌ كه‌ پس‌ از باند پيچي‌ بايد قرار بگيرد، نگه‌ داشته‌ شود.
  • برای پوشاندن زخم از پنبه استفاده نکنید، چراکه اغلب پنبه ها غیراستریل هستند.
  • اگر محلول ضدعفونی کننده در دسترس نبود، برای تمیز کردن زخم از آب و صابون استفاده کنید.
  • تعویض پانسمان را هر روز و اگر مرطوب یا کثیف شد، زودتر انجام دهید.

 

علائم بارداری

علائم بارداری

سنگ لوزه

سنگ لوزه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا