بیوگرافی اسطوره جهان پله/حقیقت خواندنی از پله، اسطوره فراموش نشدنی فوتبال

دوشنبه 19 دی 1401 ورزشی
یوگرافی اسطوره جهان پله

بیوگرافی اسطوره جهان پله

یوگرافی اسطوره جهان پله

نام : ادسون آرانتس دو ناسیمنتو

متولد: ۲۳ اکتبر ۱۹۴۰ترس کوراسویس، میناز ژرایس، برزیل

درگذشت: ۲۹ دسامبر ۲۰۲۲ (۸۲ سال)مورومبی، سائوپائولو، برزیل

همسران:رزماری دوس ریس شولبی (ا. ۱۹۶۶–ج. ۱۹۸۲)-اسیریا لموس سیشاس (ا. ۱۹۹۴–ج. ۲۰۰۸)-مارسیا آئوکی (ا. ۲۰۱۶)

بیوگرافی اسطوره جهان پله

بیوگرافی اسطوره جهان پله

زندگی‌نامه پله

ادسون آرانتس دو ناسیمنتو با نام پله شناخته می‌شود، بازیکن سابق فوتبال اهل برزیل بود که در پست مهاجم بازی می‌کرد.

 

پله متولد چه سالی است

دسون آرانتس دو ناسیمنتو ملقب به پله (Pelé) روز ۱ آبان ۱۳۱۹ در شهر کوراسائویس کشور برزیل به دنیا آمد

 

خانواده پله

پدرش دوندینیو فوتبالیست آماتور و مادرش خانه‌دار بود.او فرزند اول خانواده به‌دنیا آمد. ماریا، خواهرش، متولد سال ۱۳۲۱ و ژکا، برادرش، متولد ۱۳۲۸ است.

 

پله بازی با پای برهنه و توپ جورابی

پله در فقر بزرگ شد و ازآنجاکه خانواده نمی‌توانستند برای وی توپ فوتبال بخرند، از گلوله‌های جوراب به‌جای توپ استفاده می‌کرد. زمانی که ۶ساله بود، خانواده به شهر بزرگ‌تری در جنوب برزیل نقل مکان کردند. وی در آنجا کفش مردم را برق می‌انداخت و بیرون سالن‌های سینما بادام زمینی بوداده می‌فروخت تا پول خرید توپ فوتبال را به‌دست بیاورد.

پله پول خرید کفش نداشت و پابرهنه بازی می‌کرد. او و دوستانش تیم فوتبالی درست کردند و نامش را تیم «بی‌کفش‌ها» گذاشتند. بعدها بازی‌های با پای برهنه که در زمین‌های خالی انجام می‌شد، به «پلادا» معروف شد که گمان می‌رود این نام به‌خاطر پله انتخاب شده است.

 

شروع فعالیت فوتبالی پله

پله فوتبال را از سال ۱۹۵۰ در ۱۰سالگی شروع کرد و خیلی زود در سال ۱۹۵۸ با اینکه ۱۸ سال بیشتر نداشت، در جام‌جهانی سوئد به‌عنوان جوان‌ترین بازیکن برزیلی شناخته شد و توانست با گل‌زنی بر افتخارات خویش بیفزاید.

پله پس از بازی برای یک باشگاه لیگ کوچک در بائورو، ایالت سائوپائولو، توسط تیم های باشگاهی بزرگ در شهر سائوپائولو رد شد. با این حال، در سال 1956 به باشگاه فوتبال سانتوس پیوست، که با پله در پست مهاجم چپ، 9 قهرمانی لیگ سائوپائولو و در سال‌های 1962 و 1963 هر دو جام لیبرتادورس و جام باشگاه‌های بین قاره‌ای را به دست آورد.

او که گاهی «پرولا نگرا» («مروارید سیاه») نامیده می‌شود، قهرمان ملی برزیل شد. او قدرت ضربه زدن و دقت را با توانایی قابل توجهی در پیش بینی حرکات بازیکنان دیگر ترکیب کرد. پس از جام جهانی 1958، پله توسط دولت برزیل به عنوان یک گنج ملی معرفی شد تا از پیشنهادات بزرگ باشگاه های اروپایی جلوگیری کند و مطمئن شود که در برزیل باقی خواهد ماند. در 19 نوامبر 1969، در 909 امین بازی درجه یک خود، هزارمین گل خود را به ثمر رساند.

بیوگرافی اسطوره جهان پله

همسران پله

زدواج اول پله

پله برای نخستین بار در ۲۱ فوریه ۱۹۶۶ وقتی ۲۶ساله بود، با خانم «رزماری چولبی» ازدواج کرد که ثمره‌ این ازدواج دو دختر و یک پسر بود. پله به‌صورت پنهانی از همسر اولش، در سال ۱۹۸۱ وارد یک رابطه عاشقانه با مجری زنی به نام Xuxa شد و به مدت پنج سال با وی زندگی کرد.

این زوج پس از ۱۶ سال زندگی مشترک در سال ۱۹۸۲ از هم جدا شدند، پسرش ادینهو در سال ۲۰۱۴ به‌خاطر قاچاق مواد مخدر به ۱۲ سال زندان محکوم شد.

ازدواج دوم پله

پله در دومین ازدواج رسمی خود در سال ۱۹۹۴ با خانم «آسیریا» روان‌شناس مذهبی ازدواج کرد که ثمره‌اش در سال ۱۹۹۶ تولد دوقلوهای جاشوا و سلست بودند. این زندگی هم ۱۲ سال بعد در سال ۲۰۰۸ به جدایی ختم شد.

ازدواج سوم پله

پله در سومین ازدواج رسمی خود از سال ۲۰۱۰ با خانم «مارسیا آوکی» واردکننده تجهیزات پزشکی ورزشی اهل ژاپن وارد رابطه عاشقانه شد و درنهایت در سال ۲۰۱۶، وقتی پله ۷۶ساله و خانم مارسیا ۴۴ساله بود، با هم ازدواج کردند.

افتخارات پله

برترین ورزشکار قرن بیستم به انتخاب کمیته بین‌المللی المپیک
بهترین بازیکن جام‌جهانی ۱۹۷۰
مرد سال فوتبال آمریکای جنوبی ۱۹۷۳
قهرمان جام‌جهانی ۱۹۵۸، ۱۹۶۲ و ۱۹۷۰
قهرمان جام بین قاره‌ای با سانتوس ۱۹۶۲ و ۱۹۶۳
رکورددار گل‌زنی در بازی‌های رسمی با ۱۲۸۱ گل
۹۲ بازی ملی، ۷۷ گل
حضور در جام‌جهانی: ۴ دوره (۱۹۵۸، ۱۹۶۲، ۱۹۶۶ و ۱۹۷۰) – ۱۴ بازی، ۱۲ گل

درگذشت پله

پله، اسطوره فوتبال کشور برزیل، در ۸۲سالگی در مبارزه با بیماری سرطان روده درگذشت. وی مدتی را با بیماری دست‌وپنجه نرم کرد و درنهایت تسلیم آن شد

بیوگرافی اسطوره جهان پله

۳۱ حقیقت خواندنی از پله، اسطوره فراموش نشدنی فوتبال

  1. پله در مجموع ۱۲۸۳ گل درجه یک به ثمر رساند که ۷۷ گل آن برای برزیل بود.
  2. او سه جام جهانی، دو قهرمانی از باشگاه های جهان و ۹ قهرمانی ایالت سائوپائولو را به دست آورد.
  3. نام واقعی پله از نام مخترع آمریکایی توماس ادیسون گرفته شده است. در اصل نام او ادسون آرانتیس دو ناسیمنتو معروف به پله است.
    پله در سن ۱۵ سالگی به باشگاه سانتوس پیوست. او در اولین بازی خود در لیگ در بازی مقابل اف سی کورینتیانس در ۷ سپتامبر ۱۹۵۶ چهار گل به ثمر رساند.
  4. والدمار دی بریتو، یکی دیگر از مهاجمان بزرگ برزیلی، با کشف پله، او را به سانتوس برد و سپس به آن ها گفت که پله قرار است “بزرگترین بازیکن فوتبال جهان” شود.
  5. پله در ۱۷ سالگی جوان ترین برنده جام جهانی در تاریخ شد. او همچنین در فینال مقابل تیم میزبان، سوئد دو گل به ثمر رساند.
  6. پله در سال ۱۹۹۵ به عنوان وزیر ورزش برزیل منصوب شد و تا سال ۱۹۹۸ به کارش ادامه داد.
  7. او در سال 1999 توسط کمیته بین المللی المپیک (IOC) به عنوان ورزشکار قرن انتخاب شد.
  8. در سال ۱۹۹۷ به پله نشان شوالیه افتخاری بریتانیا داده شد.
  9. پله در ۱۹ نوامبر ۱۹۶۹ هزارمین گل دوران حرفه ای خود را به ثمر رساند. صدها نفر برای تشویق ستاره برزیلی وارد زمین شدند و بیش از ۳۰ دقیقه طول کشید تا بازی از سر گرفته شود.
  10. در باشگاه سانتوس، ۱۹ نوامبر به عنوان “روز پله” برای سالگرد به ثمر رساندن هزارمین گل او جشن گرفته می شود.
  11. پله با ۱۲ گل در لیست گلزنان جام جهانی پنجم است و پس از رونالدو دومین بازیکن برزیلی است.
  12. وقتی پله بازنشسته شد، جی.بی. پینیرو، سفیر برزیل در سازمان ملل متحد، گفت: پله ۲۲ سال فوتبال بازی کرد و در این مدت بیش از هر سفیری دیگر برای ترویج دوستی و برادری جهانی تلاش کرد.
  13. در سال ۱۹۶۷، یک آتش بس ۴۸ ساعته در نیجریه اعلام شد تا نیروهای فدرال و شورشیان بتوانند بازی پله را در بازدید از این کشور جنگ زده تماشا کنند.
  14. پله در سال ۲۰۰۶ گفت: “به مدت ۲۰ سال همیشه این سوال از من پرسیده می شود کدام بهترین هستند؟ پله یا مارادونا؟ من در پاسخ می گویم که تنها کاری که باید انجام دهید نگاه به واقعیت ها است. او چند گل با پای راست یا با سر زده است؟”
  15. زمانی که پله برای نیویورک بازی می کرد، بسیاری از حریفان او می خواستند پیراهن هایشان را با او عوض کنند. که بعد باشگاه مجبور شد بعد از هر مسابقه به هر یک از حریفان پله یک پیراهن بدهد. گوردون بردلی، یکی از مربیان باشگاه در آن زمان، می گوید: “پله همه را به خود جذب می کرد. “گاهی اوقات مجبور می شدیم ۲۵ یا ۳۰ پیراهن را با خود به مسابقه ببریم – در غیر این صورت، هرگز زنده از استادیوم بیرون نمی آمدیم.”
  16. پله در مورد اهمیت ستارگان فوتبال می گوید: “وقتی ستاره های فوتبال ناپدید می شوند، تیم ها نیز ناپدید می شوند. مانند این است که در تئاتر، در یک نمایشنامه، جایی که باید یک ستاره بزرگ نقش بازی کند اما نیست، کل بازیگران از نبود او رنج می برند.”
  17. پله به جمع آوری میلیون ها پوند برای اهداف خیریه از جمله Great Ormond Street و Harlem Street Soccer کمک کرده است.
  18. جان گرین، نویسنده مشهور انگلیسی، یک بار اعلام کرد: “دی استفانو در زمین ساخته شد، پله در بهشت.”
  19. در ۱ آگوست ۲۰۱۰، پله به عنوان رئیس افتخاری کیهان نیویورک انتخاب شد.
  20. پله یک بار گفت: پنالتی یک راه ناجوانمردانه برای گلزنی است.
  21. پله و مارادونا به سختی با هم دوست دوست شدند. پله در سال ۲۰۱۰ درباره این بازیکن آرژانتینی گفت: «او الگوی خوبی برای جوانان نیست. او موهبت خدادادی این را داشت که بتواند فوتبال بازی کند و این خوش شانسی او است.” پاسخ مارادونا: “چه کسی اهمیت می دهد که پله چه می گوید؟ او متعلق به یک موزه است.”
  22. بابی مور کاپیتان قهرمان جام جهانی انگلیس در مورد پله: “کامل ترین بازیکنی که تا به حال دیده ام.”
  23. خانواده اش به او لقب «دیکو» دادند. او با شروع مدرسه نام مستعار پله را به خود گرفت. جایی که نام بیله دروازه بان محلی واسکو داگاما را به صورت پیله تلفظ می کرد. از این رو، یکی از همکلاسی هایش به او لقب پله را داد.
  24. پدرش دونینیو یک فوتبالیست حرفه ای بود. او یک بار در یک بازی ۵ گل با سر زد، شاهکاری که پله هرگز نتوانست آن را تکرار کند.
  25. بیشترین ضربه سر پله در یک بازی چهار ضربه سر بوده است. با این حال پس از مجروح شدن شدید، پدرش مجبور به ترک فوتبال شد و پس از آن در یک بیمارستان به عنوان نظمیه شروع به کار کرد.
  26. رادنی مارش، ستاره سابق منچسترسیتی و انگلیس، زمانی در مورد پله گفت: مقایسه گاسکوین با پله مانند مقایسه رولف هریس با رامبرانت است.
  27. ضربه سر پله به ایتالیا در فینال جام جهانی ۱۹۷۰ صدمین گل آن ها در جام جهانی بود.
  28. اولین گل پله در فینال جام جهانی مقابل ولز در یک چهارم نهایی ۱۹۵۸ به ثمر رسید. در این بازی برزیل ۱-۰ پیروز شد.
  29. در آوریل ۱۹۹۴ پله با روانشناس و خواننده آسیریا سیساس ازدواج کرد.
  30. پله در مورد الگو بودن و الهام بخش بودن دیگران گفت: “هر بچه ای در سراسر جهان با بازی فوتبال دوست دارد پله باشد. من مسئولیت بزرگی دارم، این که به آن ها نشان دهم نه تنها باید یک بازیکن فوق العاده در فوتبال باشند، بلکه باید مانند یک مرد واقعی زندگی کنند.”
  31. پله در مورد موفقیت گفت: “موفقیت تصادفی نیست. کار سخت، پشتکار، یادگیری، مطالعه، فداکاری و مهم تر از همه عشق به کاری است که انجام می دهید یا یاد می گیرید سبب موفقیت شما می شود.”

بیوگرافی اسطوره جهان پله

فواید ورزش در آب

فواید ورزش در آب برای سلامتی

مانوئل نویر

بیوگرافی مانوئل نویر محبوب ترین دروازه بانان اروپا و جهان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا