یادی از «رفیق ماکسیما»-فناوری

دوشنبه 13 شهریور 1396 فناوری

کمتر خودرویی در آن دوره یارای برابری با ماکسیما را در اتوبان داشت. سدان پرچم‌دار نیسان به حق خودرویی بی‌مرگ است چه آنکه داشتن گیربکسی تیز و سریع، و موتوری شش سیلندر، حجیم و 220 اسب بخاری باعث به دست آمدن شتاب صفر تا 100 کیلومتر در زمانی کمتر از 7ثانیه برای ماکسیما می‌شد

فرادید|‌ خودروی سال جهان از نگاه مجله مشهور موتورترند تنها یکی از عناوین
انبوهی است که نیسان ماکسیما سدان فول‌سایز و لاکچری ژاپنی در دوره تولید خود در نسل
پنجم کسب کرد. این محصول برجسته که امروزه کمتر نشانی از روزهای اوج خود را ارائه می‌کند،
در سال های ابتدایی دهه 80 میهمان جاده‌های ایران شد تا پس از مونتاژ در مجموعه پارس‌خودرو
آن هم با کیفیتی مثال‌زدنی، به محصولی راهبردی در بازار ایران تبدیل شده و خریداران
خود را با موتوری قدرتمند، کابینی ایمنی ، و اتاقی بزرگ و جادار و راحت غافلگیر کند

یادی از «رفیق ماکسیما»

به گزارش هفت صبح، درباره ماکسیما گفتنی‌ها بسیار است. کمتر خودرویی در
آن دوره یارای برابری با ماکسیما را در اتوبان داشت. سدان پرچم‌دار نیسان به حق خودرویی
بی‌مرگ است چه آنکه داشتن گیربکسی تیز و سریع، و موتوری شش سیلندر، حجیم و 220 اسب
بخاری باعث به دست آمدن شتاب صفر تا 100 کیلومتر در زمانی کمتر از 7ثانیه برای ماکسیما
می‌شد. این موتور که مصرف سوخت مناسبی در آن زمان داشت، به لطف عرضه290 نیوتن‌مترگشتاور
آن هم در دور کمتر از 4000 نیوتن‌متر قادر بود به راحتی به خواسته‌های اسپورت راننده
پاسخ دهد
.

 یادی از «رفیق ماکسیما»

مورد دیگری که در نخستین نگاه در ماکسیما به چشم می‌آمد کروم‌کاری انبوه
و ظریفی بود که روی سپر، ضربه‌گیرهای کناری و جلوپنجره خودرو گسترش یافته بود و خودروی
ژاپنی را به استانداری سطح بالا در کلاس خود تبدیل کرده بود به طوری که کارایی تویوتا
یا هیوندای در برابر شکوه و جاذبه ماکسیما رنگ می‌باخت. جالب اینکه وقتی در سال‌های
85 تا 89 هم‌ردیف‌های قیمتی این خودرو از قبیل هیوندای سوناتا و یا تویوتا کمری به
بازار ایران وارد شدند، باز هم بسیاری از خریداران ترجیح می‌دادند ماکسیما سوار شوند
و اصطلاحا این سدان لوکس را مخصوص افراد لوکس‌سوار و در رده‌ای بالاتر از کمری، سوناتا
یا آکورد قلمداد می‌کردند

یادی از «رفیق ماکسیما»

البته عیب بزرگ ماکسیما نرمی فنرهای جلو و تعلیق نه چندان اسپورتی است
که از خودروهای آمریکایی آن را به ارث برده است. این محصول ژاپنی که از سال 1997 تا
2004 در خط تولید نیسان قرار داشت، در دوره‌ای با قیمت 40 میلیونی خود یک شوک بزرگ
به حساب می‌آمد که ضمن تلفیق یک کابین تجملی با بدنه‌ای زیبا و موتوری قدرتمند، از
قیمتی مناسب هم برخوردار بود.

 یادی از «رفیق ماکسیما»

ماکسیما در عصری که رقیب چندانی در داخل ایران نداشت
به خوبی فروش کرد و با اینکه 6 برابر یک پراید و 3ونیم برابر یک پژو405 جی‌ال‌ایکس
هزینه روی دست مشتری می‌گذاشت گرچه در مقایسه با امروز و وضعیت کنونی بازار این فاصله
قیمتی چندان زیاد نیست. از بین انبوهی از خودروهای هم‌رده ماکسیما در ایران می‌توان
هیوندای آزرا را مثال زد که در نسل قبل و با حدود 10 درصد قیمت کمتر، 280 میلون قیمت‌گذاری
شد که با یک حساب سرانگشتی، حدودا 14 برابر یک پراید امروزی هزینه روی دست خریدار می‌گذارد
.

 یادی از «رفیق ماکسیما»

در نهایت اینکه با خروج نیسان از پارس‌خودرو خلا تولیدی محصولی در رنج
ماکسیما خالی مانده و فعلا هم قرار نیست اتفاق خاصی در این حوزه رخ دهد. مونتاژ نسل جدید ماکسیما می تواند خلا فعلی را به خوبی پر کند اگر شرکت پارس خودرو همانند گذشته به تولید محصولی مدرن، اسپورت و زیبا همت گمارد.

منبع : فرادید

روزی 3 میلیون مطلب در تلگرام با بازدیدهای میلیاردی-فناوری

رویای سوخته آمریکا-فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا