گیاه نخل مرداب و نحوه پرورش و نگهداری آن

یکشنبه 6 آذر 1401 گل و گیاه

آرایه شناسی گیاه نخل مرداب

راسته: گندم‌سانان

تیره: جگنیان

سرده: اویار سلام

گونه: نخل مرداب

 

 

تاریخچه گیاه نخل مرداب

نخل مرداب یکی از محبوب ترین گیاهان آپارتمانی به شمار می رود. نام های رایج این نخل عبارتند از: نخل چترو چتر پاپیرویس. این گیاه می تواند از 45 سانتی مترتا  150 سانتیمتر هم رشد کند. برگ های این نخل به صورت دایره ای شکل هستند و به همین دلیل از این گیاه به عنوان چتر پاپیروس یاد می شود. این گیاه در طول ماه های تیر و مرداد شکوفا می شود و برگ ها آن در ابتدا به رنگ سبز و پس از بالغ شدن به رنگ قهوه ای در خواهند آمد.

تاریخچه گیاه نخل مرداب

تاریخچه گیاه نخل مرداب

نور لازم برای گیاه نخل مرداب

گیاه نخل مرداب نیاز زیادی به نور مستقیم خورشید ندارد و در معرض نور مستقیم برگ های آن می سوزد در صورت قرار دادن در زیر نور مستقیم خورشید باید ریشه ها مدام خیس باشد  و بهتر است در  نور غیر مستقیم پشت پنجره قرار گیرد  و در زمستان در جه محیط کمتر از 10 در جه سانتی گراد نباشد .با فرا رسیدن زمستان همه برگ های این گیاه می ریزد و این یک امر طبیعی است بهتر است ساقه های گیاه را تا حد ممکن کوتاه کنید تا با فرا رسیدن فصل رویش برگ های جدید بروید

روش صحیح آبیاری گیاه نخل مرداب

گیاه نخل مرداب یک گیاه نیمه آبی است ، و نیازمند به آبیاری در مقادیر بالا مخصوصا در فصل گرما می باشد و به همین دلیل است که این گیاه اغلب به عنوان یک گیاه حوضچه شناخته می شود.از آن جایی که این گیاه در زیستگاه اصلی خود اغلب در مناطق مرطوب و در نزدیکی آبراه ها رشد می کند ، به منظور تامین میزان آب مورد نیاز آن بهتر است یک سینی زهکشی گلدان این گیاه را پر از آب کنید. این گیاه به آبیاری زیاد در فصل پاییز و زمستان نیاز ندارد.

روش صحیح آبیاری گیاه نخل مرداب

روش صحیح آبیاری گیاه نخل مرداب

 

کود دهی گیاه نخل مرداب

گیاه نخل مرداب در طول دوره رشد خود در ماه یک مرتبه تغذیه  با کود نیازمند است. خاک مورد نیاز برای رشد این گیاه ، خاک معمولی گلدان است اما با این حال ، می توانید برای حفظ رطوبت ریشه  از ذغال سنگ نارس ، خزه ، شن و لوم برای این گیاه استفاده کنید . pH طبیعی خاک برای رشد گیاه نخل مرداب محدوده 5.5 تا 6.5 است و از آن جایی که این گیاه تحمل دمای پایین را ندارد ، در صورت نگهداری در خارج از محیط منزل لازم است قبل ازسرد شدن هوا، به محیط داخلی منزل منتقل شود.

در صورت نگهداری این گیاه در گلدان ، معمولا سالی یک بار نیاز به تعویض گلدان آن وجود خواهد داشت.

 هرس کردن ریشه نخل مرداب

با توجه به اینکه ریشه های گیاه نخل مرداب   رشد نسبتا” زیادی دارد ، بسیاری از باغبانان ریشه های این گیاه را هرس کرده و آن ها را منسجم تر می سازند. کوتاه کردن ریشه های این گیاه هیچ آسیبی به آن نمی رساند و هرس کردن شاخه و برگ های خشک شده این گیاه نیز به بهبود ظاهر آن کمک می کند.

 هرس کردن ریشه نخل مرداب

هرس کردن ریشه نخل مرداب

نحوه تکثیر گیاه نخل مرداب

تکثیر گیاه نخل مرداب از طریق کاشت بذر و یا قلمه زنی ساقه های آن انجام می شود و در صورت تمایل به کاشت بذر این گیاه، آن ها را در خاک مرطوب بکارید و تا زمانی که جوانه های آن از خاک سر برآوردند خاک را مرطوب نگه دارید. معمولا ظرف چند هفته جوانه ها ایجاد خواهند شد.

 

آگلونما گیاه آپارتمانی

گیاهان حاوی انرژی مثبت

گیاهان حاوی انرژی مثبت/10 گیاهی که انرژی مثبت را تقویت می کنند

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا