گیاه فیلودندرون برگ قلبی

جمعه 9 دی 1401 گل و گیاه
گیاه فیلودندرون برگ قلبی

مشخصات گیاه فیلودندرون برگ قلبی

نام رایج Philodendron برگ قلب، گیاه دلبر(گیاه فیلودندرون برگ قلبی)
نام گیاه شناسی Philodendron hederaceum
خانواده Araceae
نوع گیاه چند ساله
اندازه بالغ 1-3 فوت عرض، 3-13 فوت طول
قرار گرفتن در معرض آفتاب جزئی
نوع خاک با زهکشی خوب
pH خاک اسیدی، خنثی
مناطق سختی 9a–11b (USDA)
مناطق بومی گرمسیری آمریکای مرکزی و جنوبی
سمیت برای انسان و حیوانات خانگی سمی است

گیاه فیلودندرون برگ قلبی

گیاه فیلودندرون برگ قلبی

گل فیلودندرون برگ قلب

فیلودندرون برگ قلب (Philodendron hederaceum)، که معمولاً به عنوان گیاه دلبر شناخته می شود، یک گیاه شاخ و برگ همیشه سبز بومی مناطق گرمسیری آمریکای جنوبی و مرکزی و هند غربی است. این یک گیاه آپارتمانی محبوب است که زیبایی و مراقبت آسان را در طول سال ارائه می دهد. برگها سبز تیره هستند اما وقتی برای اولین بار ظاهر می شوند اغلب به رنگ برنزی هستند که به این گیاه جذابیت بصری زیادی می بخشد. در موارد نادر، یک گیاه بالغ ممکن است گلهای کوچک سبز مایل به سفید تولید کند.

فیلودندرون که در دمای کمتر از 60 درجه به سرما حساس است، فقط در آب و هوای گرمسیری در فضای باز رشد می کند. به عنوان یک گیاه آپارتمانی، معمولاً در بهار یا اوایل تابستان توسط قلمه های ساقه تکثیر می شود. این گیاه نسبتاً کند رشد اما با عمر طولانی است که فقط هر دو یا سه سال یکبار نیاز به گلدان مجدد دارد. در یک محیط داخلی مساعد، می تواند برای چندین دهه زندگی کند.

تمام گونه‌های فیلودندرون حاوی کریستال‌های اگزالات کلسیم هستند که می‌توانند باعث تحریک دهان و ناراحتی‌های گوارشی در انسان و حیوانات خانگی شوند.

مراقبت از فیلودندرون برگ قلب

علاوه بر آبیاری گاه به گاه و گلدان مجدد پس از رشد بیشتر از ظرف خود، تنها مراقبت مورد نیاز هرس منظم ساقه های دنباله دار است. هرس باعث رشد می‌شود و ساقه‌های بلند انگور را پر و برگ‌دار نگه می‌دارد، اما اگر می‌خواهید گیاهتان پرسه بزند، این نیز اختیاری است.

تمایل این گیاه به رشد ساقه های بسیار بلند (تا 13 فوت) آن را به یکی از معدود گیاهان خانگی “بالا رونده” تبدیل می کند. نام یونانی آن به معنای “کوهنورد دوستدار درخت” است و در زیستگاه های استوایی بومی آن، اغلب در حال بالا رفتن از تنه درختان یافت می شود. می توانید این گیاه را برای بالا رفتن از یک پرده یا ستون با استفاده از گره های نرم گیاهی یا نوار گلدار برای محکم کردن آن آموزش دهید، یا گیاه را از قلاب سقف آویزان کنید و بگذارید دنبالش بماند. اگر برگها گرد و غبار شدند، آنها را به آرامی با یک پارچه نرم مرطوب پاک کنید.

 

گیاه فیلودندرون برگ قلبی

گیاه فیلودندرون برگ قلبی

نور فیلودندرون برگ قلب:

این گیاه در نور روشن و غیرمستقیم بهترین عملکرد را دارد، بنابراین مکان داخلی را انتخاب کنید که نور مستقیم خورشید را دریافت نکند. اگر رشد قوی باقی بماند و برگها بین دو تا چهار اینچ طول داشته باشند، متوجه خواهید شد که نور کافی دریافت می کند. نور مستقیم خورشید بیش از حد باعث سوختگی برگ های آن می شود.

خاک فیلودندرون برگ قلب:

از مخلوط گلدانی خوب و بدون خاک با مقدار زیادی پیت ماس استفاده کنید. در صورت تمایل می توانید مقداری پرلیت برای زهکشی بهتر اضافه کنید. مخلوط‌های بدون خاک حاوی هیچ ماده مغذی نیستند، بنابراین اگر قبلاً در ترکیب گنجانده نشده باشد، مقداری کود آهسته رهش ارائه می‌کنید. می توانید مخلوط گلدان خود را با ترکیب پیت ماس، پرلیت و ورمیکولیت درست کنید.

اب دهی فیلودندرون برگ قلب

برای آبیاری این گیاه آپارتمانی از آب ولرم استفاده کنید نه آب سرد. آب سرد می تواند با ضربه زدن ناگهانی به سیستم ریشه گیاه استوایی آسیب برساند. مراقب باشید زیاد آبیاری نکنید. اگر برگها زرد شوند، معمولاً نشانه آبیاری بیش از حد است. بین دو آبیاری اجازه دهید تا خاک خشک شود و حتما ظرفی را انتخاب کنید که زهکشی خوبی داشته باشد.

 

دما و رطوبت فیلودندرون برگ قلب

فیلودندرون برگ قلب ترجیح می دهد در محیط هایی با رطوبت 40 درصد باشد اما هوای خشک را بسیار بهتر از اکثر گیاهان چند ساله گرمسیری تحمل می کند. رطوبت بیش از حد ممکن است مشکلاتی ایجاد کند که گاهی اوقات منجر به قارچ روی برگ ها می شود.

اگر فیلودندرون برگ قلب شما تمایل به ایجاد قارچ دارد، مراقب باشید بعد از آبیاری برگها را خشک کنید و بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود. این گیاه به گرمای شدید نیز حساس است پس حتما آن را از منابع گرما و نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.

کود فیلودندرون برگ قلب

می توانید یک یا دو بار در فصل رشد فعال در بهار و تابستان از محلول کود رقیق شده استفاده کنید. در طول زمستان غذا ندهید.

 

هرس فیلودندرون برگ قلب

اگر می خواهید گیاه پرپشت و بوته ای باقی بماند، نه اینکه ساقه های بلند را بیرون بفرستید، ساقه های در حال رشد را بگیرید. خرج کردن را درست بالای یک گره برگ درست کنید. گیاه از این نقطه منشعب می شود. به غیر از این، تنها هرس مورد نیاز حذف برگ های مرده یا زرد شده است.

تکثیر فیلودندرون برگ قلب

تکثیر این گیاه با ریشه زایی قلمه های ساقه فوق العاده آسان است. در اینجا یک روش آسان وجود دارد:

در بهار یا اوایل تابستان، قلمه های سه تا چهار اینچی را با حداقل سه برگ از نوک ساقه ها ببرید. برش ها را درست زیر یک گره برگ ایجاد کنید.
قلمه را در یک ظرف آب قرار دهید و آن را در نور غیر مستقیم نگه دارید تا ریشه ها شروع به تشکیل دهند.

قلمه ساقه ریشه دار را در گلدانی پر از مخلوط گلدان تمیز بکارید و مرطوب نگه دارید تا رشد جدید آشکار شود.

 

گیاه فیلودندرون برگ قلبی

گیاه فیلودندرون برگ قلبی

مشکلات رایج فیلودندرون برگ قلب

فیلودندرون برگ قلب یکی از آسان‌ترین گیاهان آپارتمانی برای رشد است، در برابر شرایط سایه و هوای خشک مقاوم است و به جز آبیاری هفتگی و دوز کود رقیق چند بار در سال، به مراقبت کمی نیاز دارد. اما ممکن است متوجه این مشکلات شوید:

زرد شدن برگها

زرد شدن برگها نشانه آب زیاد یا نور کم است. فیلودندرون برگ قلب به خوبی عمل می کند اگر آبیاری را تا زمانی که سطح بالایی خاک کاملاً خشک شود متوقف کنید – معمولاً بیش از یک بار در هفته نیست. و در حالی که این گیاهان نور مستقیم خورشید را دوست ندارند، برای رشد به نور غیر مستقیم نیاز دارند. اینها گیاهانی نیستند که در اتاق های تاریک رشد کنند.

قهوه ای شدن برگ ها

برگ‌های قهوه‌ای و سوخته معمولاً نتیجه کود زیاد یا آفتاب سوختگی برگ‌هایی است که نور مستقیم خورشید را دریافت می‌کنند.

ساقه بلند با چند برگ

ساقه‌های فیلودندرون برگ قلب، در صورتی که نیشگون نشوند، می‌توانند بسیار بلند و نسبتاً پراکنده رشد کنند و اغلب در انتهای آن برگ‌های فراوانی وجود دارد. اگر می‌خواهید گیاهتان پرسه بزند، این کار خوب است، اما اگر گیاهی متراکم‌تر و پرپشت‌تر را ترجیح می‌دهید، ساقه‌ها را مرتباً تا نقطه‌ای درست بالای گره برگ بچسبانید، که باعث رشد جانبی و رشد گیاه پرتر می‌شود.

 

گیاه فیلودندرون برگ قلبی

گیاه فیلودندرون برگ قلبی

گیاه پیچک انگلیسی

گیاه پیچک انگلیسی

 معرفی گل آسترانتيا و روش نگهداری از آن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا