معرفی گیاه نخل اریکا یا اریکا پالم

دوشنبه 21 آذر 1401 گل و گیاه
گیاه  نخل اریکا پالم
نخل اریکا پالم یک گونه گیاهی خانگی این نخل است که نام های مختلفی برای این گیاه مثل گیاه پروانه ای، پالم بامبو، نیشکر طلایی یا پالم ساده وجود دارد.نخل اریکا پالم یک گونه گیاهی برای داخل خانه است که معمولا در خانه هایی با رطوبت بالا نگهداری می شود. ظاهر این نخل شبیه به چرم می باشد و همچنین ترجیح می دهد که در محیط های مرطوب و گرم قرار بگیرد که همین امر باعث شده به یک گیاه محبوب خانگی تبدیل شود.

نخل اریکا مرطوب کننده هوای طبیعی

بدون تردید نخل اریکا از جمله گیاهان مناسب و محبوب برای نگهداری در آپارتمان­‌ها و ادارت می‌­باشد. این گیاه با وجود زیبایی منحصر به فرد خود جلوه­ی فوق­‌العاده ای به محیط اطرافش هدیه می-نماید. نخل اریکا با نام علمی Dypsis lutescens یا areca lutescens بومی ماداگاسکار می­‌باشد. در شرایط محیطی زادگاهش و نیز مناطق گرمسیری و مرطوب، به عنوان درخت یا درختچه­ای زینتی در فضای آزاد خارج از آپارتمان کاشته می­‌شود و می تواند ۱۲-۶ متر رشد نماید. در مناطق دیگر به عنوان گیاهی آپارتمانی پرورش داده می‌­شود و معمولا طول آن به ۵/۱ تا ۲ متر خواهد رسید. از ویژگی­‌های بسیار جالب این گیاه راحتی نگهداری از آن است و نیاز به وقت گذاشتن ندارد. اریکا به عنوان یک مرطوب کننده هوای طبیعی شناخته می‌­شود.

نخل اریکا مرطوب کننده هوای طبیعی

نخل اریکا مرطوب کننده هوای طبیعی

شکل ظاهری نخل اریکا

اریکا پای یک نخل نقره ای _ سبز است که دارای برگ و ساقه های چرمی می باشد. این برگ ها و ساقه ها می توانند ضخیم شده و به تعداد انبوه برسند. این دسته های برگ هر کدام حدود 6 الی 8 عدد برگ دارند که رو به بالا منحنی شده اند و شکل پروانه ای به خود گرفته اند.برگ های این گیاه حدود 90 تا 110 عدد کاسبرگ دارد که شکل هفت دارند. هرچقدر که این گیاه بالغ تر باشد، بیشتر به پالم بامبو شبیه می شود.نام های مختلفی برای این گیاه مثل گیاه پروانه ای، پالم بامبو، نیشکر طلایی یا پالم ساده وجود دارد.

نور مورد نیاز نخل اریکا

این گیاه زیبا به نور زیاد احتیاج دارد. اما توجه کنید از در معرض قرار گرفتن نور مستقیم خورشید اجتناب گردد.

دمای مناسب نخل اریکا

مناسب­‌ترین دما برای نخل اریکا،۱۸ تا ۲۶درجه سانتیگراد است. گرچه تا دمای صفر درجه هم برای اریکا قابل تحمل است، اما سعی نمایید از قرار دادن این گیاه مدت طولانی در این دما خودداری نمایید. دمای حداکثر تا ۳۵ درجه سانتیگراد نیز قابل تحمل برای اریکا است. اما گرمای شدید موجب زرد شدن برگ­‌ها خواهد شد.

دمای مناسب نخل اریکا

دمای مناسب نخل اریکا

میزان آبیاری نخل اریکا

آب سبک و بدون املاح در کیفیت رشد برگ ها و زیبایی آنها بسیار موثر است. با رعایت این موضوع و نیاز به رطوبت خاک اریکا هفته­‌ای ۲ بار در تابستان و یک­‌مرتبه در زمستان مناسب است. البته در صورت بروز گرمای بیش ازحد این میزان افزایش خواهد یافت.

میزان رطوبت مورد نیاز نخل اریکا

زادگاه این گیاه محیط­‌های مرطوب است، پس نیاز به رطوبت کاملا واضح است. پیشنهاد میکنم علاوه بر غبار روزانه، از سنگریزه و آب در زیر گلدانی بدون تماس گلدان با آن استفاده نمایید. در صورت بروز هوای بیش از اندازه گرم و خشک، غبارپاشی را افزایش دهید.

خاک مناسب برای رشد نخل اریکا

مناسب­ترین بستر برای رشد نخل اریکا، خاک کمی اسیدی و با زهکشی مناسب است. این خاک می­‌تواند خاک‌­های آمده کاشت و یا مخلوطی از پرلیت، پیت ماس، خاک باغچه و … باشد.

نحوه تغذیه و کوددهی نخل اریکا

در فصول بهار و تابستان که فصل رشد گیاه است، بوسیله کود­های مایع کامل هر چهار هفته یک­‌مرتبه تغذیه شود. اریکا گیاهی است کم توقع، در صورت کوددهی، غلظت کود را کاهش دهید.

نحوه تغذیه و کوددهی نخل اریکا

نحوه تغذیه و کوددهی نخل اریکا

زمان تعویض گلدان نخل اریکا

همانند اکثر گیاهان آپارتمانی با مشاهده ریشه­‌ها از زیر گلدان می­‌توانید اقدام به تعویض گلدان نمایید. در هنگام تعویض گلدان دقت کنید به ریشه­‌ها صدمه نزنید و خاک گیاه ریزش نکند. در صورتی که امکان تعویض گلدان وجود ندارد به تعویض خاک های سطحی اکتفا نمایید.

روش تکثیر نخل اریکا

راحت ترین روش برای تکثیر گیاه اریکا تقسیم بوته است. این روش را در فصول رشد گیاه(بهار و تابستان) انجام دهید. روش تکثیر توسط بذر به دلیل زمان بیش از حد برای رسیدن به نتیجه توصیه نمی‌­شود.

تمیز کردن اریکا پالم

اگر آلودگی و یا گرد و غبار روی این گیاه را گرفت، باید یک دستمال مرطوب و نرم را به آرامی روی برگ های این گیاه بکشید و هنگام تمیز کردن زیر برگ ها را چک کنید تا جانور و حشره ای زیر آن نباشد.بیماری‎ها و آفات نخل پالم اریکا آفات یا بیماری‎های زیادی ندارد اما مزاحمان نادری همچون برخی کنه‎های عنکبوتی یا قارچ‎های لکه لکه دارد برای اینکه گیاه آپارتمانی زیبای شما دچار چنین مشکلی نشود بهتر است گهگاه برگ‎های گیاه را برگردانده و با دقت چک کنید تا بدانید که آیا نقاط کوچک سیاه یا سفیدی در پشت برگ‎ها وجود دارد یا خیر.

راه حل آفات نخل پالم اریکا

چنانچه وجود کنه‎های عنکبوتی که به رنگ سیاه هستند در گیاه ثابت شد، کافیست یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی را داخل یک اسپری آب ریخته و با این محلول به خوبی نقطه آلوده را اسپری کنید ؛ با این روش ساده به سرعت آفات گیاه شما از بین خواهند رفت.علاوه بر روش گفته شده در این بخش از رازهای باغبانی و مراقبت از گیاهان آپارتمانی در نمناک می توانید دستمال کوچکی را با آب و صابون نم‎دار کرده و برگ‎های مبتلا به آفات را با آن تمیز کنید تا با همین روش ساده گیاهتان از بیماری نجات یابد.

راه حل آفات نخل پالم اریکا

راه حل آفات نخل پالم اریکا

سوالات متداول

چرا نوک برگ های گیاه اریکا پالم قهوه ای می شود ؟

این گیاه در داخل خانه به دمای بین 60 تا 70 درجه فارنهایت در طول ساعات روز نیاز دارد. در ماه های زمستان نیز دما نباید به زیر 55 درجه فارنهایت برسد.اگر این گیاه در معرض سرما قرار بگیرد ، نوک برگ های آن متمایل به قرمز، قهوه ای می شود که نشان از یخ زدن برگ های این گیاه است. حداقل دمای خانه را در فصل زمستان باید 55 درجه فارنهایت نگه دارید و مراقب باشید که این گیاه بیش از حد به در و پنجره نزدیک نباشد.

آیا اریکا پالم به رطوبت بالا نیاز دارد ؟

اریکا پالم را باید در مناطق مرطوب قرار دهید. اگر هوای داخل خانه بیش از حد خشک باشد، باید رطوبت داخل خانه را افزایش دهید و همچنین می توانید از یک دستگاه بخور در داخل منزل استفاده کنید.

آیا می توان اریکا پالم را از دانه رویانید ؟

اریکا پالم می تواند در عرض دو یا چهار ماه از دانه رویش کند. در این امر باید صبور باشید و رطوبت خاک را حفظ کنید.

آیا اریکا پالم گل می دهد ؟

بله . این گیاه در ماه های اواخر بهار و اویل زمستان می تواند گل های کوچکی را با رنگ زرد روشن تولید کند.این گل ها از زیر برگ ها رویش می کنند و گل های نر و ماده بعد از شکوفه زدن به رنگ زرد و سبز تبدیل خواهند شد.

گل یاس

معرفی گل یاس

طریقه نگهداری گل اسپاتی فیلوم یا گل سوسن صلح

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا