گیاه آپارتمانی دیفن باخیا

پنج‌شنبه 10 آذر 1401 گل و گیاه
دیفن باخیا

گیاه آپارتمانی دیفن باخیا

فرمانرو: گیاهان

نوع : گیاهان گلدار_تک‌لپه‌ای‌ها

راسته: قاشق‌واش‌سانان

تیره: گل‌شیپوریان

سرده: دیفن باخیا

 

تاریخچه دیفن باخیا

دیفن باخیا گیاهی بسیار زیبا و محبوب است. نام دیگر این گیاه، عصای بی عقلی است! چون اگر خورده شود، به علت شیره سمی داخل آن ، ممکن است فرد قدرت تکلم خود را از دست بدهد. این گیاه متعلق به بخش‌ های مرکزی و جنوبی آمریکاست. برگ‌ هایی سبز رنگ با مخلوطی از رنگ سفید دارد. دیفن باخیا یک تصفیه کننده خوب هوا هم هست! این گیاه آلودگی‌ های هوا را جذب می‌ کند و هوای پاکیزه‌ تری را برای شما فراهم می‌ کند.

تاریخچه دیفن باخیا

تاریخچه دیفن باخیا

نام این گیاه از نام فردی به نام جوزف دیفن باخ سر باغبان گیاهشناسی وین برداشت شده است. نام علمی دیفن باخیا Dieffenbachia Seguine میباشد که گاهی برف گرمسیری هم خوانده میشود. شرایط پرورش و نگهداری این گیاه بسیار ساده و آسان میباشد. دیفن باخیا مقاوم بوده و به دلیل نگهداری ساده، به عنوان گیاه آپارتمانی در خانه دیده می شود. ارتفاع گیاه دیفن باخیا به حدود 100 تا 120 سانتی متر می رسد.

نحوه صحیح آبیاری دیفن باخیا

دیفن باخیا باید مرتبا آبیاری شود، بنابراین مرتبا به آن آب بدهید اما قبل از هر بار آبیاری اجازه دهید تا سطح خاک کمی خشک شود. برای تشخیص این مورد می‌توانید کمی با انگشت خود سطح خاک را لمس کنید و میزان رطوبت آن را تشخیص دهید.

نور مورد نیاز دیفن باخیا

دیفن باخیا به نور ملایم خورشید احتیاج داشته اما زیر نور مستقیم خورشید می‌سوزد. پس بهتر است آن را در نزدیکی پنجره شرقی و یا غربی اتاق خود قرار دهید تا هم نور کافی داشته باشد، هم در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرد.

نحوه صحیح آبیاری دیفن باخیا

نحوه صحیح آبیاری دیفن باخیا

 

خاک مناسب دیفن باخیا

خاک مرطوب قلیایی تا کمی اسیدی، مخلوطی از سه قسمت خاک جنگلی و یک قسمت خاک معمولی یا خاک باغچه یا یک قسمت خاک رس، یک قسمت کود حیوانی و دو قسمت برگ برای ایم گیاه آپارتمانی ایده آل است.

کوددهی دیفن باخیا

برای تغذیه گیاه دیفن باخیا، کود را به صورت مایع و به اندازه 30 گرم در لیتر دو هفته یکبار از فروردین تا آبان استفاده کنید.

خاک مناسب دیفن باخیا

خاک مناسب دیفن باخیا

نکاتی برای نگهداری از دیفن باخیا

تعویض گلدان در فصل بهار هر سال و قبل از آغاز رویش انجام شود. برای تمیز کردن برگ می توانید اسفنج مرطوب را دو تا ۳ هفته یکبار روی برگها بکشید. از هیچ ماده شوینده ای استفاده نکنید که موجب بسته شدن روزنه های برگی می شود. به دلیل سمی بودن گیاه از دستکش استفاده کنید.

دمای مورد نیاز دیفن باخیا

برای حفظ رطوبت هوا غبارپاشی و اسپری برگی را خصوصا در دمای بالا فراموش نکنید. در تابستان هر روز اسپری برگی پیشنهاد می شود. برای تمیز کردن برگ می توانید اسفنج مرطوب را دو تا ۳ هفته یکبار روی برگها بکشید.

دمای مورد نیاز دیفن باخیا

دمای مورد نیاز دیفن باخیا

تکثیر دیفن باخیا

تکثیر دیفن باخیابه روش قلمه زدن ساقه

یکی از معمول ترین و آسان ترین روش های تکثیر روش قلمه زدن دیفن باخیا هست، اگه می خواید به طور کلی دیفن باخیا رو به یکباره تکثیر کنید، این راه خوبی برای این کار هستش، چون می تونید یه ساقه رو به سه یا گلدان های بیشتری تبدیل کنید. همچنین اگه ساقه‌ای دارید که در توی قسمت پایه ی ساقه بلند و برهنه شده، این روش تکثیر دیفن باخیا مفید میتونه باشه، چون دیفن باخیا با افزایش سن مستعد این اتفاق هست.

 

برای این کار قیچی یا چاقو رو استریل کنید و سپس شروع به برش زدن ساقه کنید، با قیچی کردن ساقه توی هر ارتفاعی که دوست دارید شروع کنید. اما فراموش نکنید ساقه توی اولین گره زیر جایی که بریده شده، برگ های جدیدی تشکیل میده، بنابراین حتماً اون رو درست بالای یک گره ببرید.

آیا میشه دیفن باخیا رو در آب ریشه دار کرد؟

به سادگی برش های ۱۰ الی ۱۵ سانتی ساقه و برگ های دیفن باخیا رو جدا کنید. یه لیوان آب بریزید و قلمه های دیفن باخیا رو داخل اون قرار بدید. می تونید هر چند روز یکبار یا بیشتر آب رو عوض کنید. شیشه رو تو یه مکان روشن و گرم اما دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید چون باعث چروک شدن گیاه میشه.

 

گل هاورتیا برفی

گل آپارتمانی آرالیا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا