کوالکام تراشه‌ مخصوص هوش مصنوعی تولید می‌کند – فناوری

چهارشنبه 4 مرداد 1396 فناوری

کوالکام برای بهینه‌سازی تراشه‌های خود در زمینه‌ی محاسبات هوش مصنوعی، کیت توسعه‌ی نرم‌افزار تولید کرده است و قصد دارد در آینده تراشه‌ی مخصوص هوش مصنوعی بسازد.

هوش مصنوعی به بزرگ‌ترین ترند دنیای فناوری تبدیل شده است. شرکت‌هایی مثل مایکروسافت و آرم در حال همکاری برای تولید تراشه‌هایی هستند که برای شبکه‌های عصبی هوش مصنوعی بهینه شده است. برخی دیگر از شرکت‌ها مثل گوگل و فیس‌بوک به بهینه‌سازی محاسبات هوش مصنوعی و کاهش فرآیندهای آن مشغول شده‌اند. اما شرکت کوالکام که ۴۰ درصد از کل سهم بازار تراشه‌های موبایل را در اختیار دارد، می‌خواهد تراشه‌هایی تولید کند که صرفا برای مصارف هوش مصنوعی طراحی شده است.

تا به امروز، کوالکام موفق شده است یک کیت توسعه نرم‌افزار (SDK) با نام «موتور محاسبات عصبی» آماده کند. این کیت به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند که بتوانند اپلیکیشن‌های مخصوص هوش مصنوعی را برای تراشه‌های اسنپدراگون سری‌های ۶۰۰ و ۸۰۰ بهینه‌سازی کنند؛ برای مثال اپلیکیشن مخصوص تشخیص تصویر می‌تواند به کمک هوش مصنوعی و کیت کوالکام، با سرعت بیشتری پردازش‌های لازم را انجام دهد.

کوالکام سال گذشته، برای اولین بار موتور محاسبات عصبی را معرفی کرد؛ از مهرماه گذشته تا به امروز، کوالکام با شرکای تجاری خود همکاری کرده است تا بتواند کیت مربوط به این موتور را آماده کند؛ حالا این بسته توسعه نرم‌افزار آماده است و در اختیار عموم قرار دارد. گری بروتمن، سرپرست بخش هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی کوالکام، در این مورد می‌گوید:

جامعه‌ی هدف ما، تمام توسعه‌دهندگانی است که به داده‌ها و مدل‌های هوش مصنوعی دسترسی دارند. کیت ما بسیار ساده است؛ ما تمام جزئیات را در زیر یک درپوش قرار داده‌ایم تا کار را برایتان آسوده کنیم.

اولین شریک تجاری کوالکام برای یکپارچه‌سازی کیت تولیدشده، شرکت فیس‌بوک است. در حال حاضر فیس‌بوک برای سرعت بخشیدن به فیلترهای واقعیت افزوده در اپلیکیشن موبایل خود، از این بسته استفاده می‌کند. کوالکام ادعا می‌کند که استفاده از موتور پردازش عصبی این شرکت، سرعت بارگذاری فیلترهای واقعیت افزوده‌ی فیس‌بوک را تا پنج برابر افزایش داده است.

فیسبوک

نوع استفاده از کیت کوالکام توسط توسعه‌دهندگان مختلف، متفاوت است؛ اما به‌طور کلی وظیفه‌ی این نرم‌افزار، اختصاص دادن محاسبات به قسمت‌های مختلف از تراشه‌های اسنپدراگون محسوب می‌شود. این موضوع می‌تواند به کاهش مصرف باتری اپلیکیشن یا بهبود سرعت آن منجر شود. بروتمن دراین‌باره می‌گوید:

می‌توانید انتخاب کنید که کدام هسته از پردازنده، کدام وظیفه را انجام دهد؛ یعنی بین قدرت و مصرف انرژی حق انتخاب خواهید داشت.

این کیت با تعدادی از معروف‌ترین چارچوب‌های هوش مصنوعی مثل Caffe2 ،Caffe و TensorFlow گوگل کار می‌کند. کوالکام می‌گوید این کیت می‌تواند به‌جز گوشی‌ موبایل در پهپادها، خودروها و عینک‌های واقعیت مجازی هم کاربرد داشته باشد. اما اینکه بتوان چارچوبی برای استفاده از تراشه‌های موجود در صنعت هوش مصنوعی ایجاد کرد، تنها شروع کار محسوب می‌شود. میزان محاسبات هوش مصنوعی روزبه‌روز در حال افزایش است؛ بنابراین باید تراشه‌های قدرتمندتری مخصوص محاسبات هوش مصنوعی طراحی شود. برای مثال، مایکروسافت در حال حاضر روی تراشه‌ای مخصوص عینک واقعیت افزوده‌ی هولولنز ۲ کار می‌کند. بروتمن دراین‌باره می‌گوید:

اگر بتوانیم تراشه‌های حال حاضرمان را برای هوش مصنوعی بهینه‌سازی کنیم، موفق خواهیم بود؛ آیا در آینده به تراشه‌های مخصوص هوش مصنوعی نیاز خواهیم داشت؟ احتمالا همین‌طور خواهد بود. سؤال اصلی این است که کی باید به سراغ آن برویم.

نظر شما در این مورد چیست؟


منبع : زومیت

مجوز گرانی خودرو ابلاغ شد - فناوری

اعلام زمان تولید پژو ۳۰۱-فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا