کفی طبی دیابتی چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

پنج‌شنبه 14 بهمن 1400 بازار
دیابت

یکی از عوارض بیماری دیابت، از دست دادن حس پاها و افزایش استعداد بروز تاول و میخچه و خار پاشنه و دیگر بیماری های پا است که براساس شدت بیماری دیابت، وضعیت وخیم تری دارد. برای جلوگیری از بروز این مشکلات، کفی های طبی پای دیابتی مختلفی طراحی شده است.

بیماری دیابت چیست؟

دیابت یک بیماری مزمن ناتوان کننده است که در پی اختلالات ترشح یا مصرف انسولین ساخته شده در بدن، رخ می دهد. انسولین هورمونی در بدن است که وظیفه تنظیم قند خون را برعهده دارد. بیماری دیابت موجب افزایش سطح قند خون می شود که به سیستم های مختلف بدن چون ارگان ها ، عروق خونی و اعصاب آسیب می زند. بدن به هورمون انسولین جهت تجزیه قندها و تولید انرژی نیاز دارد.

کفی های طبی مخصوص پای دیابتی

بیشتر افراد دیابتی نیازی به کفش دیابتی مخصوص ندارند. به جای آن کفی طبی کفش، گزینه مناسبی برای جلوگیری از پیشرفت مشکلات پا است. پیشگیری بهتر از درمان است، در هزینه ها میلیون ها تومان صرفه جویی می شود و عوارض قابل اجتناب به بیمار تحمیل نمی گردد.

کفی های طبی مخصوص پای دیابتی از زخم های فشاری ناشی از اصطکاک داخل کفش پیشگیری می نمایند. یکی از عوامل شایع دخیل در اصطکاک و فشار اضافی داخل کفش، خمیدگی بیش از حد پاست. (منظور از خمیدگی بیش از حد پا، صاف شدن قوس کف پا و پیچ خوردن مچ پاست.)

خمیدگی بیش از حد پا موجب اختلال عملکرد پا و اصطکاک بین محل اتصال مفاصل انگشتان و استخوان های کف پا، حاشیه ی انگشت شست و همچنین قسمت فوقانی مفاصل پنجگانه انگشتان می گردد. کفی های طبی از خمیدگی بیش از حد پا جلوگیری کرده و موجب پخش وزن بدن به طور یکنواخت بر روی کل سطح پا شده که به نوبه ی خود میزان اصطکاک و فشار وارده را واضحا کاهش می دهند.

کفی های طبی مخصوص پای دیابتی از یک لایه از پلاستازوت پوشیده شده اند. پلاستازوت ماده انتخابی متخصصان پا در ساخت وسایل طبی پاست. چرا که به آسانی به شکل پای بیمار در می آید و کاملا سایز بیمار است که مالش را کم کرده و بروز تاول و زخم پای دیابتی را محدود می سازد. سه نوع کفی اصلی برای افراد دیابتی وجود دارد: کفی راحتی، کفی فرم داده شده، و کفی سفارشی. کفی های طبی مخصوص پای دیابتی به دو صورت قابل تهیه از داروخانه ها هستند: ۱) انواع سفارشی و ۲) سایز های از پیش ساخته شده.

چرا افراد مبتلا به دیابت نیازمند کفپوش های نوع سفارشی هستند؟

اقلام طبی بدون نسخه برای مشکلات پا درجه یک و دو مناسب هستند. در افراد مبتلا به بیماری پا درجه سه و بیشتر استفاده از کفی های طبی سفارشی در رفع مشکلات خاص پای بیمار دیابتی بسیار موثر است. کفی های طبی سفارشی از عوارض زیر جلوگیری می کنند‌.

  • ضخیم شدگی پوستی، شکاف و زخم های پوستی
  • از بین رفتن جریان خون پای بیمار
  • قطع عضو

با از بین رفتن جریان خون پای بیمار، فرد نیاز به قطع عضو پیدا می کند. خوشبختانه امروزه قطع عضو به ندرت رخ می دهد و در طی دو دهه ی اخیر بیشتر از پنجاه درصد کاهش داشته است. که علت آن بهبود خدمات بهداشت و مراقبت از پا می باشد.

کفی های طبی سفارشی توسط پزشک تجویز می شوند و کاملا اختصاصی براساس معاینه پا و اندام تحتانی و قوزک پا برای شما ساخته شوند. این اختصاصی بودن در حمایت بهتر کفی طبی از پا و کمک در راه رفتن به فرد کمک می کند.

کفی های سفارشی در استحکام بهتر گام های بیمار و حفاظت از پا کمک کننده هستند و از مشکلات بعدی پا غیر قابل درمان پیشگیری می نمایند. همچنین کفی های طبی با جذب فشار و آسیب های وارده موجب پیشگیری از خستگی پا و تورم اندام تحتانی و پا ها می شوند.

چه نکاتی را در حین خرید کفی طبی جدید باید مدنظر داشت؟

برخی از نکاتی که حین خرید کفی طبی جدید یا محافظ های طبی قوس کف پا بایستی در نظر داشت:

1. سایز کفی: سایز کفی طبی معمولا براساس رنج سایز بندی کفش ها مشخص می شود. برای مثال: کفی های مردانه سایز بین ۳۹ تا ۴۲ را پوشش میدهند(البته بر اساس کارخانه سازنده سایز بندی متفاوت است). اغلب کفی های بلند به گونه ای طراحی شده اند که قبل از استفاده برش داده شوند. اینگونه کفی ها برای استفاده در طیف وسیعی از سایز های کفش ساخته شده اند و از مصرف‌کننده انتظار می‌رود که هنگام قرار دادن کفی در کفش‌های خود، مقدار اضافی طول کفی را از انتهای آن کوتاه کند. برای کفی‌های با طول سه چهارم و سایر انواع کفی ها، اندازه کفشی که کفی متناسب با آن طراحی شده است، درج گردیده است. این کفی ها اصلا قابلیت برش ندارند.

2. جاگذاری مناسب کفی: اگر شما کفی بلند خریداری کرده باشید، نیاز هست که شما کفی داخلی خود کفش را قبل از استفاده از کفی جدید خارج کنید. اغلب کفی های بلند بایستی پس از خروج کفی قبلی کفش در آن قرار بگیرند. فقط انواع خاصی از کفی های بلند که خیلی نازک یا کم ضخامت هستند را میتوان با همرا با کفی قبلی کفش مورد استفاده قرار داد.

در کفی های سه چهارم، کفی جدید بر روی کفی قبلی کفش قرار می گیرد. در مواردی که قسمت های خاصی به کفش جهت مصارف طبی اضافه می گردد. قطعه خریداری شده بر رو یا زیر کفی کفش کنونی براساس بروشور محصول استفاده می گردد.

3. نوع قوس کف پای فرد: قوس کف پای افراد معمولا به سه دسته مختلف تقسیم بندی می شود:

1) قوس طبیعی یا متوسط

2) قوس کف پایی کم, کف پای صاف یا قوس پای از بین رفته

3) قوس کف پای بلند.

کفی های کفش طوری طراحی شده اند که هر کدام با نوع خاصی از قوس های کف پا جور در می آیند. در هنگام انتخاب کفی کفش مناسب توجه به نوع کف پای خود بسیار مهم است. در غیر این صورت کفی کفش نامتناسب موجب به آزار و درد پا می شود.

4. نوع کفی پوشش دهنده قسمت بستر پا: به طور کلی کفی های طبی چهار نوع ساختار براساس ساختار بستر پا دارند: 1)کفی با محافظ قوس کف پا سخت، 2) کفی با محافظ قوس کف پا نیمه سخت، 3) کفی با محافظ قوس کف پا نرم و 4) کفی نرم بدون محافظ قوس کف پا یا صاف.

نوع بستر کفی مورد نیاز شما به شدت وابسته به دلیل شما به خرید کفی کفش است. بنابراین براساس نیاز خود بایستی کفی کفش مناسب را انتخاب کنید.

5. جنس کفی: چهار نوع از شایع ترین جنس های مورد استفاده در ساخت کفی ها شامل: فوم, ژلاتین, چوب پنبه و چرم است که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. به طور کلی فوم جنسی است که در ایجاد کفی نرم تر و محافظت و کاهش فشار بهتر عمل می کند. کفی های ژلاتینی جاذب های ضربه بهتری هستند و چوب پنبه در موارد نیاز به محافظت و نرمی خفیف مناسب هستند. چرم هم برای ایجاد کفی نرم بسیار مناسب است.

درمانگاه

چرا درمانگاه ولی عصر در شهرری؟

طب فیزیکی چیست؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا