کشور ونزوئلا/همه چیز درباره  کشور ونزوئلا

سه‌شنبه 22 فروردین 1402 گوناگون
کشور ونزوئلا

کشور ونزوئلا

کشور ونزوئلا  نام رسمی جمهوری بولیواری ونزوئلا کشور مستقل و فراقاره‌ای در شمال قاره آمریکای جنوبی و با جزیره‌هایی در دریای کارائیب استونزوئلا با ۲۸ میلیون نفر جمعیت، پنجاهمین کشور پرجمعیت جهان و با ۹۱۶٬۴۴۵ کیلومترمربع وسعت، سی‌وسومین در میان کشورهای جهان است. پایتخت و بزرگ‌ترین شهر آن کاراکاس است.

این کشور در سال ۱۴۹۸ مشهور به سرزمین زیبایی بوده است. سرزمینی پر از کوه‌های بزرگ و عجیب. این کشور دارای جنگل‌های سرسبز و آبشارهای بلندی است. کشور ونزوئلا بیش از هزار رودخانه دارد. آب و هوای این کشور گرم و مرطوب است و به طور کلی بخش‌های سردسیری دارد. تنوع نژادی و قومیتی در ونزوئلا بسیار زیاد است

تاریخچه مختصر ونزوئلا:

ونزوئلا هزاران سال قبل از ورود اسپانیایی ها توسط مردم قبیله ای ساکن بود. در سال 1522، نووا تولدو به اولین شهرک دائمی اسپانیایی در آمریکای جنوبی تبدیل شد. با این حال، ونزوئلا یک مستعمره تا حدودی نادیده گرفته شده بود، زیرا اسپانیایی ها مشغول استخراج طلا و ثروتمند شدن از دیگر سرزمین های سودآور بودند.

در اواخر دهه 1700، مردم ونزوئلا خواستار استقلال از کشور اسپانیا شدند. ونزوئلا به رهبری سیمون بولیوار میهن‌پرست، همراه با کلمبیا، پاناما و اکوادور، از اسپانیا آزاد شد و جمهوری کلمبیا بزرگ را در سال 1821 ایجاد کرد. در سال 1830، ونزوئلا به یک کشور مستقل تبدیل شد.

بیشتر تاریخ ونزوئلا با حکومت های دیکتاتوری و نظامی خدشه دار شده است. امروزه این کشور توسط هوگو چاوز رهبری می شود. او سوسیالیسم را تا حد زیادی اجرا کرده است و دموکراسی را که کشور در اواخر قرن بیستم به دست آورده بود، تضعیف کرده است.

همه چیز درباره کشور ونزوئلا

همه چیز درباره کشور ونزوئلا

همه چیز درباره کشور ونزوئلا

پایتخت: کاراکاس

جمعیت: 28,515,829

مساحت کل: 912050 کیلومتر مربع

مقایسه اندازه: کمی بیش از دو برابر اندازه کالیفرنیا

مختصات جغرافیایی: 8 00 N, 66 00 W

منطقه یا قاره جهان: آمریکای جنوبی

زمین های عمومی: کوه های آند و زمین های پست ماراکایبو در شمال غربی. دشت های مرکزی (llanos)؛ ارتفاعات گویانا در جنوب شرقی

نقطه پست جغرافیایی: دریای کارائیب 0 متر

نقطه مرتفع جغرافیایی: پیکو بولیوار (La Columna) 5007 متر

آب و هوا: گرمسیری; گرم، مرطوب؛ در ارتفاعات معتدل تر است

شهرهای بزرگ: کاراکاس (پایتخت) 3.051 میلیون; ماراکایبو 2.153 میلیون; والنسیا 1.738 میلیون Barquisimeto 1.159 میلیون; ماراکای 1.04 میلیون (2009)

نوع حکومت: جمهوری فدرال

زبان های صحبت: اسپانیایی (رسمی)، گویش های متعدد بومی

استقلال: 5 ژوئیه 1811 (از اسپانیا)

تعطیلات ملی: روز استقلال، 5 ژوئیه (1811)

ملیت: ونزوئلایی

ادیان: اسماً کاتولیک رومی 96٪، پروتستان 2٪، بقیه 2٪

نماد ملی: troupial (پرنده)

سرود ملی یا آهنگ: Gloria al bravo pueblo (شکوه ملت شجاع)

اقتصاد کشور ونزوئلا

میانگین عمر مردان ونزوئلا ۷۰ سال و زنان آن۷۶ سال است و واحد پول آنها بولیوار است. اقلام عمده صادراتی آنها نفت، بوکسیت و آلومینیوم، فولاد، مواد شیمیایی، محصولات کشاورزی است. همچنین درآمد سرانه ملی به ازای هر نفر در این کشور۴۸۱۰ دلار است.صنعت نفت بر اقتصاد ونزوئلا حکومت می‌کند؛ یک سوم تولید ناخالص داخلی و ۸۰% صادرات را تشکیل می‌دهد و نیمی از در آمد دولت وابسته به این صنعت است. ونزوئلا یکی از پنج کشور بنیانگذار اوپک است. ذخایر عمده نفتی کشور در مجاورت دریاچه ماراکایبو در خلیج ونزوئلا نهفته‌اند. بیشتر مبادلات اقتصادی ونزوئلا با برزیل، مکزیک، کلمبیا و ایالات متحده امریکا است. صنعت کشاورزی این کشور نیز نقش مهمی در اقتصاد آن ایفا می‌کند. در سال ۲۰۰۷ نرخ بیکاری در ونزوئلا ۴/۸% بوده و ۳۷% مردم این کشور زیر خط فقر هستند.

  • صنایع عمده: نفت، مصالح ساختمانی، فرآوری مواد غذایی، منسوجات. استخراج سنگ آهن، فولاد، آلومینیوم؛ مونتاژ وسایل نقلیه موتوری
  • محصولات کشاورزی: ذرت، سورگوم، نیشکر، برنج، موز، سبزیجات، قهوه؛ گوشت گاو، گوشت خوک، شیر، تخم مرغ؛ ماهی
  • منابع طبیعی: نفت، گاز طبیعی، سنگ آهن، طلا، بوکسیت، سایر مواد معدنی، انرژی آبی، الماس
  • صادرات عمده: نفت، بوکسیت و آلومینیوم، فولاد، مواد شیمیایی، محصولات کشاورزی، تولیدات اساسی
  • عمده واردات: مواد اولیه، ماشین آلات و تجهیزات، تجهیزات حمل و نقل، مصالح ساختمانی
  • واحد پول: بولیوار (VEB)
  • تولید ناخالص داخلی ملی: 374,100,000,000 دلار
بهترین جاذبه های گردشگری ونزوئلا

بهترین جاذبه های گردشگری ونزوئلا

بهترین جاذبه های گردشگری ونزوئلا

پارک ملی موروکوی

پارک ملی موروکوی (Morrocoy) در شمال شرقی کشور ونزوئلا واقع شده است. این قسمت از خاک ونزوئلا از مناطق زیبایی پوشیده از درختان شاه پسند، جزایر کوچک متعدد و مرجانی و البته سواحل شنی بسیار خیره کننده ای برخوردار است.

ریگ های روان پارک ملی مدانوس دی کورو

ریگ های روان پارک ملی «مدانوس دی کورو» (Medanos de Coro) منظره بسیار خیره کننده ای دارند. این تپه های شنی که برخی از آن ها تا 40 متر نیز ارتفاع دارند دارای طیف های مختلفی از رنگ زد و نارنجی هستند.

پارک ملی موچیما

پارک ملی «موچیما» (Mochima) در ساحل شمال شرقی کشور واقع شده و برای محافظت از حیات دریایی و همچنین جنگل های کوهستان های توریمیکوایر طراحی شده است. دومین پارک دریایی ونزوئلا، در سال 1973 شکل گرفته و ساحل پورتو لا کروز تا کومانا و 32 جزیره دور از ساحل را نیز در بر می گیرد.

جزیره مارگاریتا

جزیره مارگاریتا (Isla Margarita) که بزرگ ترین جزیره در ساحل شمال شرقی ونزوئلا به شمار می آید، مکانی خیره کننده برای لذت بردن از ساحل است

کوه رورایما

کوه رورایما (Mount Roraima) کوهی با قله ای پهن و تخت است که ارتفاع آن به 2.810 متر می رسد. در حالی بخش اعظم این کوهستان در خاک ونزوئلا قرار دارد، محل تلاقی خاک این کشور با برزیل و گویان نیز به شمار می آید

تله کابین کابلی مریدا

سوار شدن بر تله کابین کابلی مریدا (Merida Cable Car) که «Teleférico» نامیده می شود تجربه ای جذاب است

ساحل چورونی

ساحل «چورونی» (Choroni) معمولاً به عنوان زیباترین ساحل ونزوئلا در کنار دریای کارائیب شناخته می شود. شهر چورونی نیز کمی از ساحل فاصله دارد اما پر از خانه های زیبای دوران استعماری است که در اطراف یک عمارت و قصر مجلل ساخته شده اند.

پارک ملی لوس روکس

پارک ملی شبه جزیره ای «لوس روکس» (Los Roques Archipelago National Park) در سال 1972 توسط دولت ونزوئلا و برای حفاظت از اکوسیستم دریایی نادر و منحصربفرد این منطقه ایجاد شد. این پارک بزرگ ترین پارک دریایی موجود در ساحل دریای کارائیب است

مرغزار لوس لانوس

چمنزار، یا بهتر بگوییم، مرغزار «لوس لانوس» (Los Llanos) که به معنای «دشت ها» است در مرز بین ونزوئلا و کلمبیا واقع شده است. رودخانه اورینوکو که در این مرغزار جریان دارد مرز طبیعی بین دو کشور را تشکیل می دهد و بزرگ ترین رود کشور ونزوئلا به شمار می آید.

آبشار انجل

آبشار آنجل (Angel Falls) یکی از پرطرفدارترین و مشهورترین جاذبه های گردشگری ونزوئلا به شمار می آید که به عنوان بلندترین آبشار بدون مانع و توقف جهان نیز شناخته می شود.

پایتخت و شهرهای مهم ونزوئلا

پایتخت و شهرهای مهم ونزوئلا

 

پایتخت و شهرهای مهم ونزوئلا

کاراکاس پایتخت کشور ونزوئلا است و یک شهر پیشرفته با ساختمان‌های بلند و سر به فلک کشیده است. این شهر فضای شهری مدرن در کنار فضای طبیعی زیبا را به طور دقیقی در کنار هم قرار داده است. در این شهر زندگی جریان خوبی دارد و مردم بسیار تلاشگر هستند.

ماراکایبو یک شهر بسیار خوب در ونزوئلا است که در لیست شهرهای جدید این کشور قرار گرفته و دارای فضای تفریحی بسیار خوبی است.

والنسیا در ونزوئلا یک شهر پر از چراغ‌های رنگی و دیدنی است. این شهر دارای ساختمان‌های بلند با نورپردازی‌های خاصی است، مردم شهر بسیار آرام هستند و به طور کلی سکوت شهر را فرا گرفته است. سکونت این شهر بیشتر توسط بومیان ونزوئلا صورت گرفته است.

بارکیسیمتو یک شهر بسیار تمیز در ونزوئلا است و آلودگی هوا در این شهر وجود ندارد! ساختمان‌ها بلند هستند و آسمان همیشه آبی است، در این شهر کارخانه های صنعتی بسیار کم دیده می‌شود و طبیعت بکری کل شهر را فراگرفته است.

ماتورین از شهرهای بسیار جالب و دیدنی در ونزوئلا است که آسمانی همیشه ابری دارد و بسیار کم آفتابی است.

ماراکای یک شهر بسیار دیدنی و جذاب در ونزوئلا است . این شهر به طور کلی پر از مهاجران خارجی است و محل زندگی خوبی از نظر هزینه زندگی محسوب می‌شود.

سن کریستوبال یک شهر بسیار خاص در ونزوئلا است . این شهر درختانی بلند دارد و دارای فضای دیدنی خوبی است. این شهر زیبا از نظر اقتصادی بسیار خوب است و رشد صنعتی زیادی را پوشش داده است.

دسر سوفله شکلاتی

نحوه تهیه دسر سوفله شکلاتی

معرفی فیلم سینمایی طعمه (prey)

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا