کدام تیپ شخصیتی بهتر است؟

پنج‌شنبه 11 فروردین 1401 روانشناسی
کدام تیپ شخصیتی بهتر است؟ 

کدام تیپ شخصیتی بهتر است؟

هر انسانی بر اساس شرایط و ویژگی هایی که دارد نوعی تیپ شخصیتی را به خود اختصاص داده است ، خصوصیاتی که افراد را از یکدیگر متفاوت میسازد تیپ شخصیتی نام دارد. هر فردی تیپ شخصیتی مخصوص خود را دارد و بر اساس آن با افراد رفتار میکند. چهار نوع تیپ شخصیتی وجود دارد که گروه بندی شده است و افرادی که در یک گروه قرار گرفته اند اخلاق و رفتار تقریبا یکسانی دارند. در این بخش با انواع تیپ شخصیتی آشنا شوید

 

 

آگاهی از نوع تیپ شخصیت به چه درد ما می خورد؟

شناخت ود و ویژگی های رفتاری خود به شما این امکان را میدهد که در روابطتتان موفق تر عمل کنید و از خصوصیات بد و خوب خود مطلع باشید و نقات ضعف و قدرت خود را بدانید. اگر افراد تیپ شخصیتی خود را بشناسند موجب میشود در ازدواج و انتخاب شغل و تصمیمات مهم زندگی بهتر عمل کنند.

با شناخت شخصیت می توان در آن تغییراتی ایجاد کرد؟

حال سوال اینجاست که ما با شناخت شخصیت خود میتوانیم در آن تغییر ایجاد کنیم یا خیر ! برای تغیییر مهم ترین اصلی که نیاز است انعطاف پذیری است .اگر فرد انعطاف لازم را برای تغییر نداشته باشد هرچقدر هم که خصوصیات خود را بشناسد فایده ای ندارد !
انعطاف پذیری بیشتر ذاتی است اما میتوان آن را با آموزش نیز تقویت کرد زیرا یکی از ویژگی های مهم در زندگی انعطاف و سازگاری است.

کدام تیپ شخصیتی بهتر است؟ 

کدام تیپ شخصیتی بهتر است؟ 

ایجاد تغییر در تیپپ شخصیتی خود

دانستن شخصیت طرف مقابل در ازدواج نیز بسیار کمک کننده است ، تفاوت های شخصیتی در ازدواج مشکل ساز است و فرد به امی اینکه میتواند در آینده در طرف مقابل تغییر شخصیتی ایجاد کند از آنها چشم پوشی میکند اما باید توجه داشت که شخصیت افراد در طول زمان تغییر زیادی نخواهد کرد.

در افراد نمیشود تغییرات شخصیتی بزرگ ایجاد کرد اما تغییرات کوچیک به مرور زمان ممکن است. مثلا ازدواج فردی درون گرا با فردی برون گرا که ویژگی های متضاد زیادی با یکدیگر دارند سبب آزار دیگری می شود .ازدواج دو فرد که هر دو آنها تند مزاج هستند موجب می شود که در مواقع بحرانی هیچ یک کوتاه نیاید. البته ازدواج یک فرد تندمزاج و یک فرد آرام نیز اشتباه است زیرا یکی با عجله عمل می کند و دیگری بسیار کند و با آرامش که این خود مشکل ساز خواهد شد.

کدام تیپ شخصیتی بهتر است؟

نمیتوان گفت گروهی از تیپ شخصیتی بر دیگری برتری دارند. درکل افرادی که صفات مثبت و کارآمد دارند برتریت شخصیتی دارند. از سری ویژگی هایی که باعث موفقیت در زندگی میشود سازگاری بیشتر فرد با محیط کار، زندگی خانوادگی، افراد پیرامون و… می باشد. البته گاهی یک صفت در یک سری شرایط مفید و در بعضی مواقع مضر است

مثلا جزء نگری دقت کار را بالا می برد اما جزءنگری و تمرکز روی سخنان تک به تک افراد و تفسیر آنها می تواند مشکل ساز باشد. گاهی اطاعت کردن بهتر است اما در برخی مواقع نیز باید مسلط بر کار و محیط خود باشیم. ویژگی های منفی ویژگی هایی هستند که برای زندگی روزمره و ارتباطات افراد مزاحمت ایجاد کند ومانع رشد شود که باید درصدد اصلاح چنین خصوصیاتی برآمد.

کدام شغل برای کدام تیپ شخصیتی مناسب تر است؟

تیپ شخصیتی A:

این افراد در صحبت کردن و عمل عجله زیادی دارند و آستانه تحمل کمی دارند و بی صبر و حوصله اند . از خصوصیات اخلاقی آنها این است که مستبد، جاه طلب و پرخاشگرند . همیشه کارها در زمان کم با هم انجام می دهند و پر کارند و در روزهای تعطیلی نیز کار انجام می دهند زیرا بر این عقیده اند که باید کار زیاد و استراحت کم باشد . این افراد استرس بالایی دارند و در آینده ممکن است دچار بیماری های قلبی-عروقی و فشار خون شوند.

اگر این افراد،فردی با تیپ شخصیتی خودشان را برای ازدواج انتخاب کنند ، چون هر دو قطب شبیه هم هستند ،ازدواج ناموفق خواهد بود . یعنی هر دو زمان گرفتاری در مشکلات زندگی بی طاقت و پرخاشگرند.این افراد با این تیپ شخصیتی مدیران موفقی می شوند که در کارهای مدیریتی می درخشند اما کارهایی مانند معلمی، پرستاری، مشاوره و… که احتیاج به حوصله و آرامش دارند برای آنها مناسب نیستند.

تیپ شخصیتیB :

این افراد دارای شخصیتی آرام، شاد، بی خیال، صبور هستند که در هر شرایطی انعطاف پذیرند و خود را با محیط سازگارمی کنند . اکثر آنها خونسرد و کمتر رقابتی هستند و مهم ترین ایراد رفتاری آنها این است که کارها را به دقایق آخر می سپارند. این افراد در مشاغل حساسی مانند آتشنشانی، کار در اورژانس و… که احتیاج به زمان سنجی و دقت کافی دارند ، موفق نخواهند بود.

تیپ شخصیتیC:

افراد این گروه حساس، دقیق و سختگیر هستند و همیشه به جزییات توجه می کنند. این افراد از کار گروهی بیزارند و دوست دارند کارها را شخصی انجام دهند . مشاغلی که برای این تیپ اشخاص مناسبند، کار با رایانه، حسابداری و به صورت کلی اعمالی که نیاز به ارتباط های اجتماعی ندارند ، می باشد.

تیپ شخصیتیD:

افراد دارای این تیپ شخصیتی به علت اعتماد به نفس پایینی که دارند اغلب به امور اجرایی می پردازند زیرا همیشه مطیع و فرمانبر هستند و طوری این امور را اجرا می کنند که تایید دیگران را به همراه داشته باشد و زمانی که این امور تایید نشوند، ناراحت می شوند و از تایید نشدن می ترسند.

حرکت یوگا

درمان بیماری رایج که یوگا می تواند درمان کند!

مشاهیر هالیوود درباره روان درمانی

فاش گویی مشاهیر هالیوود درباره روان درمانی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا