کتاب ماهی سیاه کوچولو اثر صمد بهرنگی

دوشنبه 24 بهمن 1401 کتاب

مشخصات کتاب ماهی سیاه کوچولو

نویسنده : صمد بهرنگی

تصویرگر : فرشید مثقالی

کشور : ایران

زبان : فارسی

موضوع : داستان

 

معرفی کتاب ماهی سیاه کوچولو

داستان ماهی سیاه کوچولو در واقع قصه‌ای است که ماهی پیری در شب چله برای نوه‌های خود در اعماق دریا تعریف می‌کند. ماهی سیاه کوچولو با تمام ماهی‌های دیگر تفاوت است؛ تفاوتی شگرف و از جنسِ رویای دریا. او از انجام کارهای روزمره و تکراری به ستوه آمده بود و احساس می‌کرد با توجه به مدتی که شانس زندگی کردن دارد، باید تا جایی که می‌تواند تجربه‌های جدیدتری کسب کند. او نمی‌خواست خودش را محدود به زندگی در جویبار کند،

می‌خواست از آن‌جا برود و گوشه‌های دیگری از این جهان شگفت‌انگیز را کشف کند. ما در این کتاب با ماهی سیاه کوچولو همراه می‌شویم و با او سفر می‌کنیم. مسیری که او انتخاب کرده است، مانند راه‌های دیگر هموار نیست؛ خطرهایی در کمین است، حوادث بیمناکی رخ می‌دهد و حتی شاید خطر مرگ وجود داشته باشد، اما ماهی سیاه کوچولو همه‌ی این ها را به جان می‌خرد تا بعدها حسرت فرصت‌های ازدست‌رفته‌اش را نخورد.

معرفی کتاب ماهی سیاه کوچولو

معرفی کتاب ماهی سیاه کوچولو

معرفی نویسنده کتاب ماهی سیاه کوچولو

صمد بهرنگی یکی از پرتلاش‌ترین و حرفه‌ای‌ترین نویسنده‌هایی بود که ایران به خودش دیده است. او علاوه بر نویسندگی، شاعر، منتقد و مترجمی بود که زمانی در لباس عنوان معلم به جامعه خدمت می‌کرد. بهرنگی را می‌توان نابغه‌ی نویسندگی در ایران نیز به شمار آورد. نابغه‌ای که درست مثل شاعر معروف، جان کیتس زیاد عمر نکرد؛ ولی توانست اثری چون «ماهی سیاه کوچولو» خلق کند. اثری که با بیست صفحه، شما را حسابی تکان می‌دهد.

صمد بهرنگی

صمد بهرنگی

خلاصه کتاب ماهی سیاه کوچولو

شب چله است. دوازده هزار بچه ماهی‌، پای قصهٔ مادربزرگ نشسته‌اند. قصهٔ ماهی سیاه کوچولو و مادرش که در جویباری کوچک زندگی می‌کنند. زندگی یکنواخت آنها در رفت و برگشت‌های محدود در یک جا و شکار حشرات ریز سپری می‌شود. ماهی سیاه کوچولو از این زندگی خسته شده، می‌خواهد بداند در جاهای دیگر چه خبرهایی است. مادر و همسایه‌ها نمی‌توانند ماهی کوچولو را از تصمیمش منصرف کنند و او سفر خود را آغاز می‌کند.

ماهی کوچولو در این سفر با افراد مختلفی روبه‌رو می‌شود که برخی سعی در نابودی او دارند و بعضی ها راه درست را به او رهنمود می‌شوند؛ کفچه‌ماهی، قورباغه، خرچنگ، پسربچه و مارمولک مهربان و دانا و ماهی‌های کوچک هر کدام به نحوی پیرنگ داستان را پر می‌کنند. ماهی سیاه کوچولوی داستان به دریا می رسد در حالی که خواب آرام ماهی کوچولوی دیگری را آشفته می‌کند

شخصیت های کتاب ماهی سیاه کوچولو

شخصیت های کتاب ماهی سیاه کوچولو

شخصیت های کتاب ماهی سیاه کوچولو

  • حلزون پیچ پیچه که جرقه‌های سفر به دریا را اوّلین بار در ذهن ماهی سیاه روشن می‌کند.
  • مارمولک مهربان و دانا که هم بادادن اطلاعاتی مفید، ماهی سیاه کوچولو را از خطرات راه آگاه میکند
  • پسربچهٔ چوپان که با مداخلهٔ به موقع و کشتن خرچنگ، یکی دیگر از موانع مسیر ماهی سیاه کوچولو را رفع می‌کند.
  • همسایه‌های خشمگین و معترض که قصد جان ماهی سیاه کوچولو را می‌کنند.
  • مرغ سقا
  • قورباغه
  • خرچنگ
  • اره‌ماهی
  • مادر که در ابتدا شخصیت بازدارنده به شمار می‌رود ولی بعد از مبادرت همسایه‌ها به نابودی ماهی سیاه کوچولو به شخصیت یاری‌گر تغییر می‌کند
علت معروفیت کتاب ماهی سیاه کوچولو

علت معروفیت کتاب ماهی سیاه کوچولو

علت معروفیت کتاب ماهی سیاه کوچولو

ماهی سیاه کوچولو محدود به ردهٔ سنی خاصی نیست. بهرنگی نویسنده رئالیسم اجتماعی است و قصدش از نویسندگی سرگرم کردن نیست که آگاهی و بیداری است، گیرم که مخاطبانش را به دنیای بزرگترها راهی نباشد، اما خود او آنچنان جدی می گیردشان که بزرگسالان هم درگیر داستان‌های کودکانه‌اش می‌شوند. برای کودکان روستا یا شهر نیست. برای کودکان سراسر دنیا این کتاب جذاب و آموزنده است.با توجه به بستر تاریخی چاپ کتاب، ماهی سیاه کوچولو نشانه‌ای از اعتراض و مبارزهٔ نرم بر علیه خفقان است.
به قولی بخشی از معروفیت کتاب مدیون اسم صمد بهرنگی است. تصاویر کتاب و هم‌خوانی متناسب آن‌ها با متن، برای کودکان انگیزه و هیجان به همراه دارد.

 

کتاب خواجه تاجدار اثر ژان گور

کتاب کنت مونت کریستو اثر الکساندر دوما

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا