کتاب شوهر آهو خانم اثر علی محمد افغانی

پنج‌شنبه 20 بهمن 1401 کتاب

کتاب شوهر آهو خانم اثر علی محمد افغانی

نام کتاب : کتاب شوهر آهو خانم

نویسنده : علی محمد افغانی

ناشر چاپی : انتشارات نگاه

سال انتشار:  ۱۳۹۱

تعداد صفحات : ۸۰۰

معرفی کتاب شوهر آهو خانم

کتاب شوهر آهو خانم اثر علی محمد افغانی، یکی از بهترین رمان‌های فارسی در پنجاه سال اخیر است. ماجراهای این کتاب سرگذشت یک یا چند تن و حوادث آن، وقایع روزانه یک یا چند شهر نیست، بلکه تمامی روزگار ما و ماجراهای زمانه همچون شط پهناوری در آن جاری است، و اهمیت این رمان در همین است، در این که همچون آیینه چهار بعدی عظیمی خصوصیات برجسته روزگار ما را منعکس ساخته است.

معرفی کتاب شوهر آهو خانم

معرفی کتاب شوهر آهو خانم

خلاصه کتاب شوهر آهو خانم

داستان شوهر آهو خانم در شهر کرمانشاه می‌گذرد؛ جایی که موطن دوم خود نویسنده، پس از مهاجرت پدرش هم بوده است. سال 1313 و در بحبوحه‌ی قدرت رضاشاه، زمانی است که قرار است تا به سیرِ سیّالِ ماجرای 7 سال زندگیِ یک خانواده‌ی آرام، غلیان کرده، متشنج و دوباره آرام ورود کنیم! سیدمیران سرابی، مردی متدین و مقبول در جامعه است که زندگی نسبتا خوبی دارد و در کارش، یعنی نانوایی هم موفق است و به تازگی ریاست صنف نانوایان را عهده‌دار شده است.

میران از هم‌سری جوان، زیبا و مهم‌تر از آن مدیر و مدبر، به نام آهو بهره می‌برد که می‌فهمیم قبلا در رساندن میران از فرش به عرش، نقش مهمی داشته است. آهو در گذشته پا‌به‌پای میران کار کرده و خانواده را به استحکام رسانده، حالا هم با تعویض نقشش، مادری دل‌سوز شده که خانه‌داری را انتخاب کرده است. اما این آرامش به زودی با اتفاقاتی پیش پاافتاده به هم می‌ریزد. میران یک روز زنی زیبا و بی‌کس و کار به نام هما را در صف نانوایی خود می‌بیند.

او متوجه می‌شود که این زن، از سوی شوهرش طرد شده و حالا تنهای تنهاست. میران به سرعت به او علاقه‌مند می‌شود اما به دلیل وضع خوب زندگی مشترکش با آهو، سعی در نادیده گرفتن هما و انکار درونی علاقه‌ی خود می‌شود. در همین راستا، میران سعی می‌کند تا شبیه به داش‌مشتی‌ها، واسطه‌ای برای آشتی هما و شوهرش و بازگشت آن‌ها به زندگی شود. اما زمانی که می‌فهمد، هما سه طلاقه شده است، بیش‌تر برای وصلت با او وسوسه می‌شود و نیاز به محلل، توجیهی است که برای خودش می‌چیند تا ارضای تمایلات جنسی‌اش را به سان یک کار خیر جلوه دهد!

خلاصه کتاب شوهر آهو خانم

خلاصه کتاب شوهر آهو خانم

سبک رمان شوهر آهو خانم

شوهر آهوخانم، اثری است رئالیستی اما نه یک رئالیسم مبتدی و عاری از نو آوری، رئالیستی است قرن بیستمی که رگه هایی از دیگر مکاتب ادبی در آن مشهود می شود. این اثر با در نظر گرفتن انبوه مسائلی از زندگی اجتماعی ملت ایران که در آن مطرح شده و از نظر ساختمان،شکل هنری و پرداخت هنرمندانه ی عناصر داستانی و همچنین از نظر سبک،زبان و شیوه بیان و محتوای تاریخی و اجتماعی اش نقطه عطفی در مسیر رشد و پیشرفت نثر ایران به شمار می رود.

دراین پژوهش سعی بر آن است تا نوع رمان، مکتب های ادبی و سبک شوهر آهوخانم مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد و بیشتر عناصر داستاني، جداگانه براساس معيارهاي رمان شناسي معاصر بررسي و ارائه گردد و نقاط قوت و ضعف آن ها به صورت مستدل و مستند نشان داده شود.

سبک رمان شوهر آهو خانم

سبک رمان شوهر آهو خانم

معرفی نویسنده کتاب شوهر آهو خانم

علی محمد افغانی در خانواده‌ای فقیر در کرمانشاه و سال 1304 متولد شد. وی در خانواده‌ای نسبتاً فقیر به دنیا آمد. دوره متوسطه را در زادگاهش تمام کرد، سپس برای گرفتن کمک هزینه و مسکن، به تهران آمده و وارد دانشکده افسری شد. بورس تحصیلی به آمریکا را به دلیل هوش بالا گرفت و در همان جا با ادبیات ملل و رمان‌نویسی آشنا شد. دو ماه از ازدواجش نگذشته بود که در هنگام بازگشت از آمریکا در سال 1333، به اتهام عضویت در حزب توده توسط ماموران نظامی دستگیر و به زندان قصر منتقل شد.

تا انقلاب 1357 در زندان ماند و به گفته خودش در زندان بود که رمان شوهر آهو خانم را به رشته تحریر در آورد. این کتاب اولین رمان واقعی به زبان فارسی بود که در سال 1340 منتشر و فورا از سوى انجمن کتاب ایران به عنوان بهترین رمان برگزیده شد. همچنین به دلیل استقبال بسیار بالا از رمان، فیلمی نیز با همین نام به کارگردانی داوود ملاپور و بازیگری مهری ودادیان در سال 1347 ساخته شد.

علی محمد افغانی

علی محمد افغانی

معرفی شوهر آهو خانم در رمان

شوهر آهوخانم گرفتار دوگانگی عجیبی است، در مرز بین اثر هنری و اثر عامه‌پسند معلق است. افغانی همچون نویسندگان اولی رمان‌های اجتماعی، غریزی می‌نویسد و ذهنش تشکل و تربیتی هنرمندانه نیافته است، چنین است که داستان دچار آشفتگی می‌شود. نویسنده جا به جا سیر داستان را می‌گسلد، پند و اندرز می‌دهد، از ارسطو و پاسکال و دیگران نقل قول می‌آورد، فضل‌فروشی می‌کند، اساطیر یونان و احادیث مذهبی را به یاری می‌گیرد.

رمان شام مهتاب

رمان شام مهتاب به قلم هما پور اصفهانی

کتاب دنیای سوفی اثر یوستین گردر

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا