کاهش سود مشارکت، سرآغاز ایجاد بازار رقابتی-فناوری

یکشنبه 5 شهریور 1396 فناوری

اقتصاد ایران به‌گونه‌ای است که بازارهای مالی تأثیر بسزایی برجذب سرمایه‌گذاری و فعالیت در دیگر بازارها و صنایع دارد که بررسی‌ها نشان از آن دارد با تعیین نرخ سود مشارکت صنعت خودروسازی، در ایجاد فضای رقابتی در این بازار تأثیر فراوانی داشته باشد.

اقتصاد ایران به‌گونه‌ای است که بازارهای مالی تأثیر بسزایی برجذب سرمایه‌گذاری و فعالیت در دیگر بازارها و صنایع دارد که بررسی‌ها نشان از آن دارد با تعیین نرخ سود مشارکت صنعت خودروسازی، در ایجاد فضای رقابتی در این بازار تأثیر فراوانی داشته باشد.

به گزارش خودروکار، هفته گذشته بانک مرکزی اعلام کرد که از 11 شهریورماه سال جاری، سود مشارکت خودروسازان ضابطه‌مند خواهد بود و میزان آن سه درصد بیشتر از سود سپرده بانکی است.

این تصمیم در حالی اتخاذشده که در شرایطی که سود سپرده بانکی از ابتدای سال 1394 روند نزولی به خود گرفته است، مشارکت در خودروسازی‌ها به‌واسطه سود 18 تا 24 درصدی و حتی 27 درصدی از جذابیت قابل‌توجهی برخوردار بود که البته حجمی از این مشارکت‌ها به دریافت خودرو ختم نمی‌شد.

به نظر می‌رسد با اجرای این قانون، پیش‌فروش‌های خودرویی ضابطه‌مند خواهند شد و یک فضای رقابتی برای فروش خودرو و جذب نقدینگی از بازار در صنعت خودروسازی ایجاد خواهد شد.

از سوی دیگر به نظر می‌رسد ازاین‌پس در انتخاب مشتریان سود سپرده دخیل نخواهد بود و افراد برای خرید خودرو دیگر توجهی به سود نهایی از خرید خودرو نخواهند داشت که در یک‌کلام می‌توان گفت، در انتخاب خودرو فضای جدید و رقابتی ایجاد خواهد شد.

امرالله امینی در گفت‌وگو با خبرنگار خودروکار، اظهار می‌کند: اقتصاد ایران دارای یک موقعیت خاصی است که در آن بازار پول، نرخ بهره و تولید به‌ویژه بازار خودرو تأثیر متقابل به یکدیگر دارند، اگر نرخ بهره در بانک کاهش یابد، سرمایه‌گذاری در دیگر بازارها که نرخ سود مشارکت بیشتری داری سوق پیدا می‌کند.

او می‌افزاید: زمانی که سود مشارکت در تولید و بازارهای مختلف ضابطه‌مند نباشد، بازارها دچار اختلال می‌شود که درنهایت مصرف‌کننده دچار ضرر و زیان می‌شود.

این کارشناس بازار خودرو بابیان اینکه ضابطه‌مند بودن سود مشارکت، به نفع مصرف‌کننده نهایی خواهد بود، خاطرنشان می‌کند: خودروسازان در حال حاضر نیاز به سرمایه قابل‌توجهی دارد، ازاین‌رو به دنبال دریافت نقدینگی حتی باقیمت بالا است که درنهایت قیمت تمام‌شده محصول را افزایش می‌دهد.

او می‌گوید: درزمانی که تعیین نرخ سود مشارکت برای خودروساز همراه باقاعده و قانون باشد، خودروساز به دنبال نقدینگی گران‌قیمت سوق پیدا نخواهد کرد و از سوی دیگر به افزایش بهره‌وری خود و کاهش هزینه‌های جانبی خود می‌پردازد.

امینی تأکید می‌کند: به دلیل آنکه هزینه‌های جانبی خودروسازان ایرانی بالا است، با اعمال محدودیت در تعیین نرخ سود مشارکت جای سؤال دارد که آیا خودروسازان قوانین بانک مرکزی را اجرایی خواهند کرد یا خیر؟

این کارشناس بازار خودرو می‌افزاید: با اعمال محدودیت‌های این‌چنینی درزمینه تأمین نقدینگی و موازی کاری با نظام بانکی از سوی خودروسازان، خودروسازان در راستای تأمین نقدینگی و فروش قابل‌توجه خودرو، به سمت کیفی سازی و ایجاد بازار رقابتی پیش خواهند رفت.

او در رابطه با تأثیر قاعده‌مندی در سرمایه‌گذاری و تولید برجذب سرمایه‌گذاری خارجی، می‌گوید: خودروساز دولتی آن‌چنان تمایلی برای ورود به مذاکره در راستای جذب سرمایه‌گذاری خارجی ندارد و این در حالی است که اگر فضای رقابتی در این صنعت ایجاد شود، سرمایه‌گذار خارجی به بازار ورود خواهد کرد.

با این تفاسیر می‌توان گفت که یکی از قدم‌ها برای ایجاد فضای رقابتی در صنعت خودروسازی کشور تا حدودی برداشته‌شده و با اهتمام به این مسیر رفته‌رفته فضای رقابتی بهتری برای بازار و صنعت خودرو کشور حاکم خواهد شد که این موضوع نوید فضای مناسب برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی را می‌دهد.

منبع : فرادید

هیوندای، درگیر اعتصاب-فناوری

شیروکو، کوپه الکتریکی فولکس‌واگن می‌شود؟!-فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا