کارمندان فعلی، بهترین مشاوران استخدام های جدید – فناوری

چهارشنبه 7 تیر 1396 فناوری

شرکت دادن کارمندان قدیمی در استخدام نیروهای جدید، مزایای دوجانبه‌ای برای کارفرما و کارجویان دارد و به انتخاب افراد واجد صلاحیت منجر می‌شود.

به‌طور سنتی، مسئولیت استخدام عوامل جدید فقط بر دوش کارفرمایان است، ولی برای کسب‌وکارهای کوچک و در حال رشد، این مرحله با فشار و استرس زیادی همراه است. گاهی اوقات هم سرپرست شرکت با یک پروسه‌ی پیچیده‌ی استخدام، ناآگاهانه داوطلبان شغلی را از مصاحبه‌های استخدامی فراری می‌دهد.

داوطلبان استخدام همیشه دوست دارند قبل از پذیرش یک شغل، محیط کاری جدید خود را بشناسند و بفهمند با چه کسانی کار می‌کنند. هنگامی‌که کارفرما، کارمندان فعلی را در روند استخدام عوامل جدید به کار بگیرد، داوطلبان استخدام می‌توانند به‌خوبی فرهنگ شرکت را ببینند و با ترجیحات خود مقایسه کنند. بعلاوه این کار باعث می‌شود فشار و استرس پروسه‌ی استخدام کمتر شود . تعامل کارمندان قدیمی با داوطلبان کار، به استخدام‌هایی به‌مراتب بهتر و ارزشمندتر منجر می‌شود.

در ادامه‌ی مطلب، مزایای استفاده از کارمندان قدیمی در پروسه‌های استخدام را مرور می‌کنیم:

hiring process

مسئولیت‌پذیری را بیشتر می‌کند

کریس داگن، مدیرعامل شرکت نرم‌افزارهای مدیریت عملکرد BetterWorks در شهر ردوود سیتی کالیفرنیا، متوجه شد وقتی همه‌ی اعضای شرکت در فرایند استخدام عوامل جدید شرکت داده می‌شوند، خود را به ارزش‌های اصلی شرکت بیشتر مقید می‌دانند. او همچنین می‌گوید داوطلبان استخدام نه با معاشرت با رئیس آینده‌ی خود، بلکه با صحبت کردن با تیم کاری آینده‌ی خود مسئولیت‌های آینده‌ در شرکت و فرهنگ‌سازمانی را درک می‌کنند.

وقتی داوطلبان با کارمندان وارد گفتگو و تعامل می‌شوند، شما می‌توانید خیلی زود استعدادها، مهارت‌ها و اشتیاق آن‌ها را به این شغل ببینید.

راهنمایی: فهرستی از مهارت‌ها و توانایی‌های علمی و عملی و معیارهای ارزشی مهم را تنظیم کنید و آن را به کارمندانتان بدهید تا در برخورد با داوطلبان جدید، این نکات را مدنظر داشته باشند. بعد از هر جلسه‌ی مصاحبه، از کارمندان بخواهید نظرشان را در مورد محاسن و معایب هر داوطلب بیان کنند. در طول پروسه‌ی استخدام، استفاده از نظرات مختلف به تصمیم‌گیری کارفرما کمک زیادی می‌کند.

کارمندان را در موفقیت‌های شرکت سهیم می‌کند

ارجاعات یکی از متداول‌ترین روش‌های جذب کارمندان جدید هستند. جیل چپمن، مشاور ارشد اجرایی شرکت Insperity که یک سازمان مدیریت منابع انسانی در هیوستون است، می‌گوید مراجعه به کارمندان قدیمی، فرصتی را در اختیارداوطلبان شغل‌های جدید قرار می‌دهد تا ایده‌ی خوب و درستی درباره‌ی کار در هر شرکتی به دست آورند و به آن‌ها کمک می‌کند با کار خود رابطه‌ی بهتری برقرار کنند. استفاده از کارمندان در فرآیند استخدام عوامل جدید، یک استراتژی مفید و کاربردی است که کمک می‌کند داوطلبان، نیازهای شرکت را خوب درک کنند.

بعلاوه شرکت دادن کارمندان در پروسه‌های استخدامی، باعث می‌شود آن‌ها به ارزش نقش خود در سازمان پی ببرند. آن‌ها تلاش می‌کنند بهترین افراد را برای شغل‌های جدید انتخاب کنند، چون موفقیت شرکت را موفقیت خودشان می‌دانند.

راهنمایی: کارمندان شما از اینکه ببینند افرادی را که برای استخدام توصیه کرده‌اند در کارشان پیشرفت می‌کنند و به موفقیت می‌رسند، به خودشان افتخار می‌کنند. این باعث می‌شود نقش خود را در تیم مهم و باارزش ببینند، پس تا جای ممکن به آن‌ها کمک کنید این مسئولیت خود را با دید بازتر و بهتری انجام دهند و اگر به امکانات خاصی برای تصمیم‌گیری نیاز دارند، آن‌ها را در اختیارشان قرار دهید.

employment

معارفه‌ی سازمانی را آسان‌تر می‌کند

شرکت نرم‌افزاری BambooHR، از پرسنل خود می‌خواهد جدای از پروسه‌ی استخدام ،مدتی هم با داوطلبان کاری جدید وقت بگذرانند. آن‌ها ۱۰ تا ۱۵ دقیقه با همکاران بالقوه‌ی خود حرف می‌زنند و باهم آشنا می‌شوند. این شرکت معتقد است این کار باعث می‌شود فضای سرد و سنگین روز اول کاری برای کارمندان جدید از بین برود.

جیمز کانوی، یکی از مسئولین ارشد استخدام این شرکت می‌گوید صحبت‌های صمیمانه پیش از استخدام، روابط بین اعضای تیم را بهبود می‌بخشد. علاوه بر اینکه پرسنل قدیمی حس می‌کنند بخش مهمی از سازمان خود هستند، ارتباطی مؤثر بین آن‌ها و اعضای جدید به وجود می‌آید. این کار از هر مراسم معارفه‌ای سودمندتر است و مشارکت بلندمدت کلیه‌ی پرسنل را تضمین می‌کند.

راهنمایی: اجازه دهید چه در طول پروسه‌ی مصاحبه و چه قبل از عقد قرارداد استخدام، کارمندانتان در چند نوبت با همکاران بالقوه‌ی جدید خود صحبت و معاشرت کنند. این برنامه، گام مهمی در تشویق ارتباطات درون‌سازمانی است و باعث می‌شود کارمندان در کنار هم احساس راحتی کنند و برای همکاری باهم آماده شوند.

کارمندان جدید را جذب فرهنگ شرکت می‌کند

هیچ‌کس فرهنگ و اهداف شرکت را بهتر از کارمندان فعلی نمی‌شناسد. نیکول استلمار،  متخصص بازاریابی دیجیتال شرکت Inseev در سن دیگو می‌گوید وقتی یک داوطلب کاری با پرسنل قدیمی دیدار می‌کند، هم او و هم کارمندان متوجه می‌شوند که او چقدر برای این جایگاه شغلی مناسب است و آیا او می‌تواند خودش را با این تیم سازگار و هماهنگ کند یا نه.

کارمندان قدیمی هرکدام سؤالات خودشان را از داوطلب کاری می‌پرسند و ازآنجاکه هرکدام از آن‌ها درک و تجربه‌ی خاص خودشان را دارند، دید جامع‌تری از فرهنگ شرکت به داوطلب می‌دهند که کار را برای تصمیم‌گیری او راحت‌تر می‌کند.

برخی از رهبران معتقدند که زیادشدن حجم نظرات و دیدگاه‌ها در مورد استخدام یک فرد، مسیر مصاحبه را به بی‌ر‌اهه می‌کشاند و ممکن است آن‌ها را از توجه به ضروریات مهم استخدامی منحرف کند. ولی استلمار معتقد است که دخیل کردن کارمندان قدیمی در پروسه‌ی استخدام، مؤثرترین و مفیدترین روش برای جذب افراد شایسته است. در حقیقت نظرات مختلف و متعدد اعضای سابق، دیدگاه روشن‌تر و واضح‌تری را به‌طور متقابل، هم به داوطلب و هم به کارفرما می‌دهد.

راهنمایی: وقتی کارمندان را در پروسه‌ی استخدام شرک می‌دهید، به آن‌ها فرصت بدهید هم به‌طور جداگانه و هم‌گروهی با داوطلبان دیدار داشته باشند. به‌این‌ترتیب داوطلب پیش از امضای قرارداد با شرکت شما، آگاهی جامعی از فرهنگ شرکت به دست می‌آورد.


منبع : زومیت

مغز چگونه مشخصات چهره افراد را با جزئیات دقیق ذخیره می‌کند - فناوری

چلنجر SRT Hellcat با بدنه‌ی اختصاصی معرفی شد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا