چگونه محیط امنی برای تبادل بازخورد فراهم کنیم – فناوری

شنبه 14 بهمن 1396 فناوری

نهادینه کردن فرآیند تبادل بازخورد در فرهنگ‌ سازمانی، به تلاش و مشارکت همه‌ی اعضای شرکت و به‌ویژه رهبر تیم بستگی دارد.

بسیاری از شرکت‌های موفق، فرهنگ‌ سازمانی مشابهی دارند. در این شرکت‌ها کارمندان در مورد کارهایی که انجام می‌دهند (و کارهایی که انجام نمی‌دهند) صادق‌اند، حاضرند ایده‌ها و عقاید جدید را بپذیرند و در برابر تغییرات، مقاومت و مخالفتی نشان نمی‌دهند.

به‌عنوان‌ مثال شرکت Funding Circle یکی از پنج ارزش اصلی خود را «پذیرش نظرات دیگران» اعلام کرده و موفق شده است یک فرهنگ غنی از تبادل بازخورد میان کلیه‌ی عوامل شرکت خلق کند.

بازخورد یکی از اصول مهم سازمانی است؛ زیرا به کارمندان کمک می‌کند عملکردشان را بهبود دهند. همچنین به رهبران کسب‌وکار کمک می‌کند اطلاعات مورد نیاز را برای ساخت یک سازمان خوب به دست آورند. بدون پروسه‌ی بازخورد، هم پیشرفت کارکنان با مشکل مواجه می‌شود و هم سازمان‌ها نمی‌توانند مسیر درست خود را پیدا کنند.

با فراهم کردن محیط کاری که در آن، بازخورد مورد استقبال قرار می‌گیرد، گام بلندی در راه رشد شرکت و اعضای آن برمی‌دارید.

رهبران صحت بازخورد را اثبات می‌کنند

فرهنگ غنی تبادل بازخورد، باید از مقامات بالای سازمان شروع شود. تنها یک قدم اشتباه رهبر، ممکن است همه‌ی فرآیند را تخریب کند. اگر فردی که ایده‌های خوبی در ذهن دارد مورد بی‌توجهی قرار بگیرد یا فرصت اظهار نظر پیدا نکند، سایر اعضای سازمان نیز از صداقت و ذهنیت باز خود دست می‌کشند.

شما به‌عنوان یک رهبر وظیفه‌ دارید به همه‌ی اعضای تیم نشان دهید از بازخوردهای سازنده استقبال می‌کنید و دوست دارید عملکردتان را بهبود دهید. زمانی که در عمل ثابت می‌کنید پذیرای بازخورد هستید (حتی اگر آنچه می‌شنوید مطابق میلتان نباشد)، به اعضای تیمتان کمک می‌کنید اعتمادبه‌نفس لازم را برای بیان عقایدشان به دست آورند. همچنین مجموعه‌ای از هنجارها در شرکتتان پایه‌ریزی می‌کنید که به کمک آن، خودتان هم می‌توانید به دیگران بازخورد بدهید.

Feedback-Friendly Culture

بازخورد باید بخشی از زندگی روزمره‌ی شما شود

پروسه‌ی بازخورد باید متفاوت از پروسه‌ی ارزیابی عملکرد کارکنان باشد که یکی دو بار در سال به‌صورت رسمی برگزار می‌شود. درواقع اگر کسی به امتیازات اعطاشده در پروسه‌ی ارزیابی عملکرد معترض باشد، باید بدانید که بخشی از فرهنگ تبادل بازخورد شما، دچار مشکل بوده است. درعین‌حال مهارت‌های مدیریتی فردی که مسئول بخش کارمند مذکور بوده، زیر سؤال می‌رود.

برای اغلب مردم و به‌طور خاص کارمندان، انتقاد مستقیم از رفتار و تصمیم دیگران، احساس ناخوشایندی به همراه دارد. به همین علت؛ آن‌ها غالباً این کار را به تأخیر می‌اندازند و متأسفانه همین امر به غیبت و بدگویی از یکدیگر منجر می‌شود و جو مسمومی در فضای شرکت به وجود می‌آورد.

برای اطمینان از اینکه چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد، رهبر موظف است که انجمن‌ها و کانال‌های شفافی را برای تبادل بازخورد در نظر بگیرد؛ به صورتی که کارمندان بتوانند به‌راحتی و بدون محدودیت‌های غیر ضروری، ایده‌های خود را بیان کنند و به همه‌ی اعضای سازمان بازخورد بدهند. بهتر است مدیران در فواصل ارزیابی‌های رسمی عملکرد، کارمندانشان را به ارائه و دریافت بازخورد تشویق کنند.

بازخورد سازنده یک مهارت است نه یک استعداد ذاتی

یک فرهنگ بازخورد صحیح، به کارمندان اجازه می‌دهد آنچه نیاز دارند تغییر دهند؛ اما این کار را به شیوه‌ای پیش می‌برد که اعتماد بین افراد تضعیف نشود. زیرا اعتماد درون تیمی برای پرورش ارتباطات سازنده در محیط کار ضروری است. خلق چنین محیطی مستلزم کار و مشارکت همگانی است و بدون تلاش، حاصل نمی‌شود.

امروزه شرکت‌های برتر جهان با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، فرصت خوبی برای کارمندانشان فراهم می‌کنند که مهارت‌های مرتبط با دریافت و ارائه‌ی بازخورد را یاد بگیرند و تمرین کنند. به‌این‌ترتیب کارمندان متوجه می‌شوند که انگیزه‌ها و نیات شخصی، نقشی در پروسه‌ی تبادل بازخورد بازی نمی‌کند.

فرقی نمی‌کند که با اعضای ارشد یا جوان‌تر شرکت صحبت می‌کنید؛ بیان صادقانه‌ی بازخورد درصورتی‌که با احساس همدلی و درک متقابل همراه باشد، به ارتباطاتی بهتر و قوی‌تر منجر می‌شود و بازدهی کلی شرکت را افزایش می‌دهد.


منبع : زومیت

بدافزارهای مبتنی بر حفره‌های امنیتی Meltdown و Spectre کشف شدند - فناوری

توضیح وزیر ارتباطات در زمینه افزایش تعرفه اینترنت/استقرار 31 بالن مخابراتی در کشور-فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا