چگونه بزرگ بیندیشیم

یکشنبه 12 دی 1400 سلامت
چگونه بزرگ بیندیشیم

علیرضا خاقانی، روانشناس بالینی: هنگامی که موفقیت شرط باشد، مردم را با متر یا کیلو و یا میزان تحصیلات و یا پیشینه خانوادگی شان نمی سنجند، بلکه آنها را بر اساس میزان توقع شان ارزیابی می کنند. میزان توقع ما تعیین کننده میزان موفقیت ماست. ما باید بدانیم چگونه بزرگ بیندیشیم و توقع خود را به میزان رویاهای مان زیاد کنیم.

 

 

چگونه بزرگ بیندیشیم

چگونه بزرگ بیندیشیم

چگونه بزرگ بیندیشیم

یک تصمیم برای شاد بودن

شاید شما هم در اطراف تان انسان هایی وجود دارند که این جمله را از آنها بارها شنیده اید: «من همیشه باید عذاب بکشم.» تحقیقات نشان داده که گاهی همه چیز برای آنها خوب پیش می رود اما به طور ناخودآگاه و خیلی احمقانه موضوعی را در ذهن خود پیدا می کنند که باعث ناراحتی آنها می شود، انگار به منفی بافی عادت کرده اند! دانشمندان و روانشناسان ثابت کرده اند که ما در برابر شادی خود مسئول هستیم. در هر لحظه تمرکز ما و نگرشی که نسبت به موضوعی داریم، احساس واقعی ما را نشان می دهد اما مسلما تمام کارها باید کامل انجام گیرد چون انرژی درونی ما کامل است و توانایی ما در این حد است که محیط را بررسی کرده و بر قسمت های مفید و مثبت آن تمرکز کند.یک زندگی شاد ممکن است روزهای غمگین هم داشته باشد، اما اگر بنا را بر شادی بگذاریم آنگاه در زندگی هر چه شادی وجود دارد به سمت ما می آید و چه چیزی لذت بخش تر که تنها عشق وجود دارد و نه چیز دیگر.همیشه چیزهایی وجود دارند که باعث شادی ماد شوند همان طور که چیزهایی هستند که درباره آنها ناراحت شویم. اگر تصمیمی بگیریم از زندگی لذت ببریم بسیار آسان تر از عوض کردن شرایط می باشد، زندگی مانند یک تکه گِل خیس می ماند که افکار ما به آن شکل می دهد.

سعی کنید افکارتان به بزرگی مقام تان باشد!

قرن هاست که این پندار ارزشمند زبانزد اندیشمندان است: خود را بشناس!ولی انگار برداشت بیشتر مردم از این عبارت آن است که فقط جنبه های منفی خود را بشناس. بدین ترتیب، خودسنجی مترادف طوماری از کاستی ها، ناتوانی ها و نقطه ضعف ها شده است.البته شناخت ناتوانی ها خوب است زیرا زمینه هایی را که هنوز می توانیم در آن رشد کنیم به ما نشان می دهد ولی اگر نقطه ضعف های خود را بشناسیم، دچار مشکل می شویم و ارزش خود را از دست می دهیم.

در اینجا تمرینی آوردیم که به شما کمک می کند قابلیت های واقعی خود را بسنجید.

الف – پنج تا از بهترین امتیازات خود را بنویسید. از یک دوست روراست هم برای این کار کمک بگیرید. برای مثال همسرتان، رییس تان، استاد دانشگاه تان و خلاصه فرد باهوشی که صادقانه درباره مسائل شما (تحصیلات، تجربه، مهارت فنی، قیافه، تیپ ظاهری، خانه و زندگی خوب، نگرش ها، شخصیت و خلاقیت) نظر بدهد.

چگونه بزرگ بیندیشیم

چگونه بزرگ بیندیشیم

ب – سپس در زیر هر یک از این امتیازها اسم سه نفر از آشنایان خود را که به موفقیت های بزرگی دست یافته اند ولی از این امتیاز به اندازه شما برخوردار نیستند بنویسید.وقتی این کار را به انجام رساندید، متوجه می شوید که بسیاری از افراد موفق را دست کم از یک نظر در پشت سر دارید.در اینجا فقط به یک نتیجه منطقی می رسید که باید صادقانه آن را بپذیرید: شما بزرگ تر از آن هستید که فکر می کنید. پس اندیشه خود را تا حد ظرفیت حقیقی خود گسترش دهید. سعی کنید افکارتان به بزرگی مقام تان باشد! هرگز، هرگز، هرگز خود را دست کم نگیرید!

جملات بزرگ و شادی بخش به کار ببرید

1. از لغات و عبارات بزرگ، مثبت و شادی بخش برای توصیف احوال خود استفاده کنید. وقتی کسی از شما می پرسد «حال تان چطور است؟» با جمله «بهتر از این نمی شود! ممنون، شما چطورید؟» جواب بدهید یا بگویید «عالی» یا «خوب». کافی است در تمامی اوضاع و احوال بگویید حال تان بسیار خوب است تا به تدریج احساس خوب بودن و بزرگ بودن کنید. سعی کنید به عنوان شخصی که همیشه سرزنده است، شهرت پیدا کنید. این شهرت دوستان زیادی را به دورتان جمع می کند.

2. از کلمات و عبارات خوشایند، شادی بخش و روشن برای توصیف دیگران استفاده کنید. جمله ای مثبت و بزرگ اندیش را در وصف تمام دوستان و همکاران خود برگزینید و مانند یک قانون، آن را به کار بندید. هنگامی که با شخص دیگری راجع به یک دوست یا همکار صحبت می کنید حتما سعی کنید که با لغات و عبارات بزرگ اندیشانه ای همچون «او به راستی انسان شریفی است»، «می گویند در کارش فوق العاده موفق است.» از او یاد کنید. همیشه از به کار بردن عبارات تحقیرآمیزی که او را بی اعتبار می کند پرهیز کنید. دیر یا زود حرف های شما به گوش او خواهد رسید و خود شما را بی اعتبار خواهد کرد.

3. با لحنی مثبت به دیگران دلگرمی دهید. در هر موقعیتی که پیش می آید از آنها تعریف کنید. همه افراد در هر مقام و سنی که باشند، تشنه تعریف اند. هر روز برای زن یا شوهر خود کلامی تازه و دلنشین داشته باشید. به اشخاصی که با شما کار می کنند توجه نشان دهید و از آنها تمجید کنید. تعریفی که صمیمانه ابراز شود، وسیله ای است برای کسب موفقیت؛ پس دریغ نورزید!

4. برای توضیح طرح ها و نقشه های تان از کلمات مثبت استفاده کنید. هنگامی که مردم می شنوند: «خبر خوبی برای تان دارم و یا اوضاع بر وفق مراد است…» ذهن آنها شروع به جرقه زدن می کند اما هنگامی که می شنوند: «چه بخواهیم و چه نخواهیم باید این کار را انجام بدهیم.» تصورات ذهنی آنها تلخ و خسته کننده می شود و ناچار به همان تصورات ذهنی واکنش نشان می دهند. همیشه نوید پیروزی بدهید تا برق شادی را در نگاه ها ببینید! نویدبخش پیروزی باشید و از حمایت دیگران برخوردار شوید!

چگونه بزرگ بیندیشیم

چگونه بزرگ بیندیشیم

نیروی رویاهای بزرگدر برنامه ریزی های تان برای موفقیت در مسیرتان به کسی اجازه ندهید که رویای شما را از بین ببرد. با موفق های روزگار و دوران گذشته خود آشنا شوید. باید با زندگی کسانی آشنا شوید که رویای آنچه را ارزشمند است به دنیای ما ارزانی داشته اند؛ و به انسان های دیگر امکان داده اند تا استعدادهای خود را بروز دهند.اگر کاری که می خواهید انجام دهید درست باشد و به آن باور داشته باشید، درنگ نکنید، قدمی به پیش بگذارید و رویای خود را جامه عمل بپوشانید. هرگز به گفته های اطرافیان توجه نکنید. توجه نکنید که ممکن است موقتا شکست بخورید زیرا شاید دیگران ندانند که هر شکست با خود بذرهایی از موفقیت و پیروزی به همراه دارد.

نجات یافتن از هرگونه فکر غلط و منفی

وقتی با خدا هم صحبت می شویم به ما کمکم می کند تا افکار و انرژی های مثبت در ما بیشتر شود. این بدین دلیل نیست که انسانی مذهبی شویم بلکه از خداوند می خواهیم که ما را یاری کند تا آنچه الز قبل بوده ایم فراموش کنیم و به یک زندگی جدید با اندیشه های مثبت رو آوریم زیرا ما همیشه به کمک او نیازمندیم.در چنین دنیای فانی اگر لحظه ای بی خدا باشیم، نخواهیم توانست در برابر ناملایمات طاقت آوریم. هم فکر شدن با خدا یعنی افکار خود را با خواسته او نزدیک و مطابق کنیم. همان را بخواهیم که او می خواهد. آنگاه می آموزیم آنچه منطبق بر خواسته اوست، برای ما هم لذت بخش و رضایت بخش خواهد بود و این گونه به خود واقعی خویش نزدیک می شویم.اگر واقعا می خواهید افکار و زندگی خویش را تغییر دهید باید بدانید که نیاز به پشتکار زیاد دارد. باید در کنار افکار مثبت عمل هم داشته باشید. به طور مثال باید به دیگران محبت کنید. آنها را ببخشید تا کم کم ترس و نگرانی از وجود شما بیرون رود. در عین حال ما نمی توانیم طرز تفکر دیگران را تغییر دهیم بلکه تنها می توانیم طرز تفکر خویش را عوض کنیم تا بتوانیم دنیای مان را تغییر دهیم.

 

 

 

 

 

 

 

 

غذاهای سرشار از ویتامین C

8 ماده غذایی را حتما خام مصرف کنید!

فواید سنگ پا

فواید سنگ پا

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا