چگونه با تصمیم‌هایی که مخالف هستیم کنار بیاییم – فناوری

شنبه 28 بهمن 1396 فناوری

گاهی اوقات در محیط کار همه چیز مطابق میل پیش نمی‌رود و مدیر یک بخش مجبور می‌شود برخلاف خواسته‌اش با تصمیم دیگران توافق کند. راه حل چیست و در این شرایط چه واکنشی باید نشان داد؟

یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های مدیران بخش‌های مختلف این است که باید با تصمیم مدیران ارشد موافقت کنند. این افراد نفوذ کمتری نسبت به مدیران اصلی شرکت دارند و نمی‌توانند همیشه نظر خود را روی تصمیم‌ها اعمال کنند. گاهی اوقات این افراد بخشی از یک تصمیم‌گیری بزرگ هستند و در سایر موارد این تصمیم مستقیما روی نحوه‌ی عملکرد خودشان تأثیر می‌گذارد. فرض کنید فرد باید روند کاری خود را طبق نظر دیگران و موضوعی که مورد مخالفتش بوده و به درست بودن آن شک دارد پیش ببرد. در چنین شرایطی مخالف کردن و قبول نکردن شیوه‌ی جدید اولین راهی است که به ذهن فرد خطور می‌کند. این شخص دوست دارد با همکاران و مدیران ارشد خود صحبت کند و به آن‌ها بگوید که شیوه‌ی جدید او را به هیچ عنوان راضی نکرده است. اما بهترین کار این است که در برابر چنین واکنشی مقاومت کرد. فراموش نکنید که وظیفه‌ی شما کمک به موفقیت شرکت است. مخالفت کردن با تصمیم جدید چه از روی عمد و چه غیر عمد می‌تواند به بهای شغلتان تمام شود. در عوض از خودتان بپرسید آیا به شرکتی که در آن کار می‌کنید اعتماد دارید یا خیر؟ اگر احساس می‌کنید تیم مدیریتی شرکت در تصمیم‌گیری‌ها ضعیف عمل می‌کند بهتر است دنبال شغل جدیدی باشید.

Disagree

اما اگر به سازمان اعتماد دارید بنابراین بهتر است خودتان را قانع کنید که این تصمیم نتیجه‌ی بهتری برای شما و شرکت خواهد داشت. گفتن این حرف ساده است اما عمل کردن به آن به همین سادگی نیست. فرض کنید مدیریت بخشی از شرکت را برعهده دارید و حال مجبور هستید با تصمیمی که مطابق میلیتان نیست و دخالتی در آن نداشته‌اید موافقت کنید. این یعنی مدیران ارشد شرکت متوجه منظور شما نشده‌اند یا دیدگاه دیگری نسبت آن موضوع دارند. عصبانی شدن در چنین شرایطی کاملا طبیعی است اما همان‌طور که گفته شد اگر به عملکرد شرکتی که در آن کار می‌کنید اطمینان دارید بهتر است سریع قضاوت نکنید. خودتان را جای افرادی بگذارید که این تصمیم را گرفته‌اند. از خودتان بپرسید چه چیزی باعث شده است تا این تصمیم گرفته شود؟ دنبال پیدا کردن عواملی باشید که تا این لحظه توجهی به آن‌ها نداشته‌اید اما موجب می‌شوند شرکت عملکرد بهتری داشته باشد. همچنین در مورد تمام عواملی که باعث می‌شوند با این تصمیم مخالفت داشته باشید با خودتان صادق باشید و تمام جوانب آن‌ها را در نظر بگیرید. بعد از اینکه متوجه دلیل تصمیم‌گیری شدید راحت‌تر با این قضیه کنار خواهید آمد و می‌توانید اعضای تیم را در مسیر جدید هدایت کنید. این رویکرد از دو جنبه برای شما و اعضای تیمتان اهمیت خواهد داشت:

Disagree

۱- عملکرد انسان متأثر از باورهایش است

اینکه اعضای تیم برای موفقیت یک تصمیم چه مقدار تلاش می‌کنند ارتباط مستقیمی با اعتقادشان در مورد درست بودن این تصمیم دارد. افرادی که به درست بودن موضوعی باور نداشته باشند نمی‌توانند با تمام وجود برای محقق کردن آن تلاش کنند. باور به درست بودن یا نبودن یک تصمیم به طور ناخودآگاه روی عملکرد فرد تأثیر می‌گذارد. همچنین به یاد داشته باشید که حتی بهترین تصمیم‌ها نیز به دلایل مختلف با مشکل مواجه می‌شوند. گاهی اوقات تلاش بیشتری برای رسیدن به موفقیت احتیاج است یا اعضای تیم باید نوآوری بیشتری برای حل مشکلات داشته باشند. اینکه افراد تیم تا چه اندازه برای حل مشکلات تلاش می‌کنند ارتباط مستقیمی با تعهدشان به تصمیم گرفته شده دارد. معمولا در این شرایط هر مشکلی که پیش بیاید همه تصمیم اولیه را مقصر می‌دانند و تلاشی برای رفع مشکل نمی‌کنند زیرا انگیزه‌ای ندارند. در صورتی که اگر به تصمیم اولیه اعتقاد داشته باشند همه‌ی تلاششان را برای برطرف کردن مشکل انجام خواهند داد. باور داشتن به درستی یک تصمیم اعتماد‌به‌نفس اعضای تیم را بالا می‌برد و روی عملکردشان تأثیر می‌گذارد.

۲- آمادگی برای مشکلات به حل آن‌ها کمک می‌کند

همان‌طور که در ابتدای این مطلب توضیح داده شد بهتر است لیستی از دلایل قانع کننده برای خودتان تهیه کنید و توضیح دهید که چرا این تصمیم می‌تواند مفید باشد. این لیست دلایل قانع‌کننده‌ از درست بودن تصمیم را نشان می‌دهد. فردی که با تصمیمی مخالف باشد هزاران دلیل برای اشتباه بودن آن در ذهن خود دارد پس وجود چنین لیستی ضروری است. این لیست همچنین کمک می‌کند دیدگاه بهتری در مورد موضوع داشته باشید و در صورت بروز مشکل راه حل بهتری برای آن پیدا کنید. تحقیقات نشان داده است هرقدر آمادگی بیشتری برای روبه‌رو شدن با مشکلات داشته باشید، عملکرد بهتری هنگام بروز آن‌ها خواهید داشت.

درنهایت سعی کنید دیدگاه خود را کمی تغییر دهید. هدف تمام کسانی که در شرکت کار می‌کنند موفقیت و رشد آن است. بنابراین سعی کنید موضوع را از دید آن‌ها بررسی کنید. شاید عواملی غیر از آنچه در نظر گرفته بودید روی عملکرد شرکت تأثیرگذار هستند. زمانی که تصمیمی را پذیرفته‌اید باید به درست بودن آن باور داشته باشید و این موضوع را به کارمندانتان نیز منتقل کنید تا انگیزه‌ی بیشتری برای حل مشکلات داشته باشند.


منبع : زومیت

نحوه تبدیل فرمت صوتی FLAC به MP3 - فناوری

پرچمدار بعدی ال جی با نمایشگر ۶.۱ اینچی در ماه ژوئن راهی بازار می‌شود - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا