چگونه از لحاظ روحی برای اخراج کارمندان آماده شویم؟ – فناوری

چهارشنبه 6 اردیبهشت 1396 فناوری

اخراج کارمندان همیشه کاری دشوار است. یک مدیر خوب باید از لحاظ روحی برای این تصمیم مهم آماده باشد.

اخراج کارمندان همیشه یکی از چالش‌های اصلی مدیران و کارآفرینان است. حتی زمانی که فرد مورد نظر به‌طور حتم برای تیم مضر است، شما می‌دانید که با اخراجش، تأثیری منفی در روند زندگی او و خانواده‌اش ایجاد می‌شود. آمارها نشان می‌دهند که افراد بیکار و آن‌هایی که از شغل خود اخراج شده‌اند، دو برابر بیشتر از  بقیه در معرض مشکلات روحی و روانی هستند؛ بنابراین فرآیند اخراجی که شما تصمیم آن را می‌گیرید، قطعا مشکل‌ساز خواهد بود.

کارشناسان کارآفرینی معتقدند بهترین زمان برای اخراج افراد، قبل از استخدام کردن آن‌ها است. این عبارت به این معنی است که باید در فرآیند استخدام حداکثر دقت را به خرج دهید تا از جذب نیروهایی که به تیم ضربه می‌زنند، جلوگیری شود. البته عمل به این روش بسیار سخت است. برخی از افرادی که در ابتدا برای کسب و کار شما مناسب به نظر می‌رسند، پس از مدتی روند نامناسب خواهند داشت و تیم را دچار مشکل خواهند کرد.

به هر حال اگر بعد از رعایت موارد گفته‌شده، زمانی تصمیم گرفتید یکی از نیروهای خود را اخراج کنید، باید از لحاظ روحی برای آن آماده باشید. در ادامه‌ی مقاله‌ی زومیت به بررسی مواردی می‌پردازیم که با رعایت آن‌ها می‌توانید کارمند نامناسب را راحت‌تر اخراج کنید.

خستگی چشم

اخراج، شروع مرحله‌ای جدید در زندگی کارمند شما است

شما می‌توانید به خاطر مسائل اخلاقی یا دلسوزی برای کارمندتان، اخراج او را به عقب بیندازید؛ اما به این نکته توجه کنید که اگر فردی مستحق اخراج باشد، حتما قبل از آن شانس‌های مجدد زیادی از شما دریافت کرده و نتوانسته است خود را با تیم سازگار کند. پس عقب انداختن فرآیند اخراج به امید این‌که فرد مورد نظر بهبود پیدا خواهد کرد، تصمیمی اشتباه است. به این نکته توجه کنید که اخراج برای هر فردی، می‌تواند شروع مرحله‌ای جدید از زندگی کاری باشد و هرچه این مرحله را زودتر شروع کند، می‌تواند زودتر به موفقیت برسد.

به‌عنوان رهبر، تیم و کسب و کار برای شما مهم‌تر از افراد هستند

سلامت و پیشرفت سازمان، از روحیات هر فردی (حتی خود شما) مهم‌تر هستند. اگر به این نکته توجه داشته باشید، وقتی فردی مخل پیشرفت سازمان است و به آن ضربه بزند، او را راحت‌تر اخراج خواهید کرد. کارمند نامناسب مانند غده‌ی سرطانی است که اگر در شرکت بماند، مشکلات را گسترش خواهد داد و چه‌بسا تمام سازمان را بیمار خواهد کرد.

فرهنگ مسئولیت‌پذیری را در سازمان نهادینه می‌کنید

اگر کارمندان شما به این نکته واقف باشند که با رهبری باانصاف و دقیق کار می‌کنند، فرآیند اخراج برای آن‌ها عادلانه به نظر خواهد رسید. آن‌ها می‌دانند که شما برای اخراج همکارشان، به‌راحتی تصمیم نگرفته‌ و آن را به‌خوبی سنجیده‌اید. حتی آن‌هایی که با تصمیم شما مخالف باشند، به این نکته پی خواهند برد که شما ارزش زیادی برای مسئولیت‌پذیری قائل هستید. البته مشخص است که اخراج، شدیدترین اقدام برای نشان دادن عواقب عدم مسئولیت‌پذیری است؛ اما فراموش نکنید که این اقدام در برخی مواقع الزامی و برای رشد سازمان مفید است.

فرهنگ شرکت

فرهنگ شرکت را به‌خوبی شکل می‌دهید

تصمیم به اخراج کارمند ناکارآمد، صداقت و کارایی را در شرکت قوی می‌کند. این کار نشان می‌دهد که عواقب اقدامات واقعی هستند و شما قوانین را تنها به‌صورت تشریفاتی وضع نکرده‌اید.

در پایان وقتی تصمیم به اخراج فردی از نیروهای خود گرفتید، این موارد را رعایت کنید تا با حداقل مشکلات روبرو شوید:

  • در تصمیم خود جدی باشید
  • مؤدب باشید
  • با فرد مورد نظر بحث نکنید
  • با تحکم صحبت نکنید
  • حقایق را در مورد مشکلات او در زمینه‌ی صداقت یا کارایی بیان کنید
  • جملات خود را به‌طور کامل آماده کنید
  • برای یک واکنش شدید منفی آماده باشید

به هر حال تصمیم به اخراج افراد و انجام آن برای هر مدیری دشوار است. اما اگر برای این کار آماده باشید و به نتایج مثبت آن برای خود فرد و سازمان دقت کنید، راحت‌تر می‌توانید این کار را انجام دهید.


منبع : زومیت

آموزش: طراحی و پیاده سازی بوم مدل کسب و کار - فناوری

تصاویر/ گران‌ترین مواد در جهان-فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا