چگونه از خود در برابر تشعشعات تلفن همراه محافظت کنیم؟

سه‌شنبه 26 مهر 1401 سلامت
تشعشعات تلفن همراه

چگونه از خود در برابر تشعشعات تلفن همراه محافظت کنیم؟

نگرانی در مورد تأثیر منفی تشعشعات تلفن همراه همچنان ادامه دارد. این بحث پایان ناپذیر است زیرا تلفن های همراه به بخشی ثابت از زندگی مردم تبدیل شده اند.
کارهایی که می توانید برای محافظت از خود در برابر تشعشعات تلفن همراه انجام دهید

بسیاری از مردم حتی نمی توانند چند دقیقه بدون تلفن خود را تصور کنند، چه برسد به یک روز یا یک زندگی. محققان مطالعات مستمری را برای دانستن بیشتر در مورد تشعشعات منتشر شده از تلفن های همراه انجام می دهند.

تلفن های همراه تابش فرکانس رادیویی (RF) منتشر می کنند. دلیلی برای نگرانی است زیرا قرار گرفتن طولانی مدت در معرض سطوح بالای RF می تواند بر بافت ها و سلول های شما تأثیر منفی بگذارد.

متأسفانه با پیشرفت های فنی و دسترسی آسان به اینترنت، مردم به طور متوسط ​​3 تا 4 ساعت را با تلفن های خود سپری می کنند. آنها می توانند بازی کنند، کار کنند، رسانه های اجتماعی خود را بررسی کنند یا به سادگی پیام های متنی ارسال کنند. صرف نظر از سن و جنس، بسیاری از مردم توسط تلفن های خود و تشعشعات RF ساطع شده از آنها مصرف می شوند.

هنگامی که از تلفن خود استفاده می کنید، سیگنالی را به صورت امواج RF یا انرژی به نزدیکترین برج تلفن همراه می فرستد. این تشعشعات RF در تمام جهات از تلفن شما، از جمله به سر و بقیه بدن شما خارج می شود. حتی هنگام استفاده از خدمات Wi-Fi و بلوتوث، تلفن های همراه این امواج RF را آزاد می کنند.

در اینجا چند کار وجود دارد که می توانید برای محافظت از خود در برابر قرار گرفتن در معرض تشعشعات انجام دهید.

 

تشعشعات تلفن همراه

تشعشعات تلفن همراه

1. از حالت هواپیما استفاده کنید

هنگام خواب، می توانید گوشی خود را در حالت هواپیما نگه دارید

معمولاً تلفن‌ها دائماً به دکل‌های تلفن متصل می‌شوند تا هیچ تماسی را از دست ندهید، اما وقتی حالت هواپیما را فعال می‌کنید، تلفن شما به طور خودکار Wi-Fi، بلوتوث و اتصالات سلولی را خاموش می‌کند، که به معنای قرار گرفتن کمتر در معرض تشعشعات RF است.

بنابراین هنگام خواب می توانید گوشی خود را در حالت هواپیما نگه دارید.

 

2. دور از تلفن خود بخوابید

بسیاری از مردم، به ویژه جوانان، این عادت را دارند که گوشی خود را دقیقاً در کنار خود یا زیر بالش خود بخوابند. این خوب نیست زیرا به دلیل نزدیکی بسیار نزدیک تلفن به سر و بدن، منجر به افزایش قرار گرفتن در معرض تابش می شود.

ثابت شده است که نگه داشتن تلفن در حین خواب نزدیک یا زیر بالش با خواب آلودگی در طول روز، اختلالات خواب و افزایش تأخیر خواب مرتبط است.

 

3. از فناوری بی سیم استفاده کنید

برای جلوگیری از نزدیک شدن تلفن به سرتان در هنگام مکالمه، از هدست های بی سیم یا هدفون بلوتوث استفاده کنید، زیرا آنها تشعشعات RF بسیار کمی دارند.

اما توجه داشته باشید که اگرچه تشعشعات منتشر شده توسط این هدست ها بسیار کم است، اما همچنان وجود دارد. بنابراین، هنگامی که از تلفن خود استفاده نمی کنید، این دستگاه ها را جدا کنید.

 

4. هنگامی که سیگنال ضعیف است از تلفن خود استفاده نکنید

اگر تلفن شما سیگنال های ضعیفی را تجربه کند، تشعشع RF بیشتری برای اتصال به نزدیکترین برج تلفن همراه یا رسیدن به آن منتشر می کند. این برای سلامتی شما خوب نیست.

 

5. تلفن همراه خود را از بدن خود دور نگه دارید

تلفن همراه را از بدن خود دور نگه دارید تا از قرار گرفتن در معرض اشعه جلوگیری کنید

تماس بدنی با تلفن همراه شما باید محدود باشد و فقط در صورت لزوم. چند میلی متر فاصله بین خود و گوشی خود نگه دارید.

یک مطالعه نشان داد که دمای بافت هنگام استفاده از تلفن همراه در فواصل 4 میلی متری از بدن در مقایسه با 4 سانتی متر افزایش می یابد.

 

همچنین سعی کنید گوشی خود را در جیب یا لباسی که می پوشید قرار دهید. در عوض، آن را در یک کیسه یا یک حامل قرار دهید. این همچنین برای تبلت ها و لپ تاپ ها صدق می کند. از قرار دادن آنها در دامان خود اجتناب کنید.

 

6. ارتینگ را تمرین کنید

ارت یا ارتینگ فرآیندی است که در آن یک دستگاه به زمین که دریایی از الکترون ها است متصل می شود. ساده ترین راه ارتینگ این است که به زمین بمانید و پای برهنه خود را روی زمین بگذارید.

اتصال خود به الکترون های موجود در زمین باعث ارتقای سلامت فیزیولوژیکی و بهبود رفاه می شود. نشان داده شده است که باعث بهبود کیفیت خواب و کاهش درد می شود.

زمین را می توان با راه رفتن با پای برهنه روی زمین، نشستن در بیرون یا خوابیدن در فضای بسته متصل به یک سیستم رسانا که الکترون ها را از زمین به بدن منتقل می کند، تمرین کرد.

 

7. وای فای را خاموش کنید

اگر سعی کنید تلفن خود را به Wi-Fi خود وصل کنید، حداقل 10 اتصال Wi-Fi دیگر در اطراف خود خواهید یافت.

برای کاهش انرژی میدان الکترومغناطیسی (EMF) در خانه و محیط اطراف خود، هر زمان که از Wi-Fi خود استفاده نمی کنید، آن را قطع کنید. این عادت خوبی است که شب هنگام هنگام خواب، وای فای خود را خاموش کنید.

 

8. از راه دور صحبت کنید

هنگام تماس یا گوش دادن به چیزی در تلفن همراه، به جای اینکه گوشی را نزدیک گوش خود نگه دارید، از حالت بلندگو استفاده کنید. اگر قادر به روشن کردن اسپیکر نیستید، فقط صدا را به حالت استاندارد برسانید و گوشی را چند اینچ از سر خود دور کنید.

 

تشعشعات تلفن همراه

تشعشعات تلفن همراه

چرا پرتوهای RF برای سلامتی مضر است؟

تابش RF سلول های بدن شما را به سرعت گرم می کند. تصور کنید از مایکروویو برای پختن و گرم کردن غذا استفاده می‌کنید – RF همین کار را با بدن شما انجام می‌دهد. اندام هایی که به طور طبیعی مقدار کمی خون دارند، در برابر این نوع تابش آسیب پذیرتر هستند، مانند چشم ها و بیضه های مردانه.

اگرچه شما نمی توانید تشعشعات را ببینید، اما به این معنی نیست که آنها واقعی نیستند. شما دائماً توسط امواج الکترومغناطیسی احاطه شده اید که RF یکی از آنهاست. اگر می‌توانستید این امواج را ببینید، دنیای اطرافتان به‌طور شبانه‌روزی روشن می‌شد. و اگر شما هم قادر به شنیدن آنها بودید، همیشه صدای بلندی خواهید شنید.

 

خطرات بالقوه سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض EMF

اگرچه تلفن‌ها به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم تبدیل شده‌اند، اما مهم است که تأثیر منفی آن‌ها بر سلامت و تندرستی را فراموش نکنید. با رعایت نکات بالا، اقدامات احتیاطی لازم را برای دوری از این تهدیدات بالقوه سلامتی انجام دهید.

در اینجا برخی از اثرات بالقوه مضر تشعشعات تلفن همراه وجود دارد.

خطرات بالقوه سلامتی ناشی از قرار گرفتن در معرض EMF

1. افزایش خطر ابتلا به بیماری های عصبی

قرار گرفتن طولانی مدت و شدید در معرض تابش EMF می تواند اثرات مضری بر سلول های مغز شما داشته باشد که خطر تخریب عصبی را افزایش می دهد. این می تواند منجر به شروع یا بدتر شدن شرایطی مانند بیماری آلزایمر و بیماری پارکینسون شود.

یک مطالعه نشان داد که قرار گرفتن در معرض تابش EMF ممکن است با مرگ و میر بالای ناشی از اسکلروز جانبی آمیوتروفیک (ALS) مرتبط باشد، که یک اختلال در سیستم عصبی است که در آن کنترل عضلانی را به دلیل تأثیر بر سلول های عصبی در مغز و نخاع از دست می دهید.

 

2. کاهش تعداد اسپرم

مطالعات نشان داده اند که چگونه تابش EMF بر عملکرد تولید مثل شما تأثیر می گذارد. این به این دلیل است که EMF برای کاهش تعداد، تحرک و زنده ماندن اسپرم شناخته شده است. بر کیفیت منی و مورفولوژی اسپرم نیز تأثیر منفی می گذارد.

 

یک مطالعه همچنین کاهش 59 درصدی تعداد اسپرم را در کشورهای غربی از سال 1973 تا 2011 نشان داد. این نشان می دهد که با گذشت زمان، این پدیده تنها می تواند بدتر شود.

 

3. مسائل مربوط به سلامت باروری

هم مردان و هم زنان ممکن است از مشکلات تولید مثلی به دلیل تابش EMF رنج ببرند. در دنیای غرب، زنان با نرخ پایین زاد و ولد مواجه بوده اند، به خصوص از حدود سال 2010، زمانی که تلفن های همراه شهرت بیشتری پیدا کردند.

 

4. سلامت روانی ضعیف

استفاده بیش از حد از تلفن همراه می تواند با سلامت روانی ضعیف مرتبط باشد. مطالعات نشان داده‌اند که استفاده بیش از حد از تلفن‌های همراه و قرار گرفتن بیشتر در معرض این دستگاه‌ها می‌تواند بر سلامت روانی و رفتاری افراد تأثیر بگذارد. با این حال، تحقیقات بیشتری در مورد این موضوع مورد نیاز است.

 

5. افزایش گلوکز خون در بیماران دیابتی

یک مطالعه نشان داده است که قرار گرفتن در معرض EMF می تواند منجر به افزایش سطح قند خون در افرادی شود که از دیابت رنج می برند یا پیش دیابت هستند.

 

6. افزایش خطر بیماری قلبی

یک مطالعه تأثیر پرتوهای مضر EMF را بر سلامت قلب شما ارزیابی کرد. نشان داد که قرار گرفتن بیشتر در معرض اشعه EMF بر جریان خون و جبران اکسیژن بدن تأثیر منفی می گذارد و منجر به مشکلات قلبی عروقی می شود.

 

7. افزایش خطر ابتلا به سرطان

قرار گرفتن در معرض EMF به عنوان یک سرطان زا (ماده سرطان زا) احتمالی ذکر شده است. مطالعات قرار گرفتن در معرض EMF جدی را با سرطان خون و سایر سرطان ها مرتبط می دانند.

 

 

تشعشعات تلفن همراه

تشعشعات تلفن همراه

آیا استفاده از تلفن همراه می تواند بر خواب تأثیر بگذارد؟

بله، استفاده از تلفن همراه می تواند باعث اختلال در خواب و بی خوابی شود.  استفاده از تلفن شما برای بیش از 8 ساعت در روز رابطه مثبتی با اختلالات خواب و کاهش مدت زمان خواب دارد.

این به این دلیل است که استفاده از تلفن و تشعشعات منتشر شده باعث کاهش تولید ملاتونین می‌شود که هورمون مهمی است زیرا چرخه خواب و بیداری یا ریتم شبانه‌روزی را کنترل می‌کند. کاهش ملاتونین به خواب رفتن و ماندن در خواب را دشوار می کند.

 

تاثیر اشعه تلفن همراه بر هورمون ها چیست؟

عدم تعادل هورمونی می تواند مربوط به استفاده از تلفن باشد. تابش تلفن همراه می تواند تولید ملاتونین را کاهش دهد و بر ریتم شبانه روزی شما تأثیر بگذارد. همچنین تأثیر منفی بر هورمون های تولید مثل مردانه نشان داده است.

 

 

 

فواید طناب زدن

طناب زدن/8 مزایای بی نظیر طناب زدن برای تناسب اندام

کروپ یا خروسک در کودکان

کروپ یا خروسک در کودکان/8 درمان خانگی برای کروپ در کودکان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا