چه غذاهایی باعث ایجاد سردرد میگرنی می شوند؟

دوشنبه 13 دی 1400 سلامت
افزایش مصرف کربوهیدارت‌ها

برای اینکه مشخص شود غذاها چگونه میگرن را تحریک می کنند به تحقیقات بیشتری نیاز است. اما برخی تحقیقات نشان داده اند، محتویات غذا می تواند آزاد شدن ایمونوگلوبولینها در خون را تحریک کند، که آغاز حرکت دومینو گونه سردرد میگرنی است. دیگر دلایل شامل بعضی غذاها می شود که باعث تحریک عدم تعادل برخی هورمون ها در مغز مانند  سروتونین و اپی نفرین می شوند و یا غذا می تواند تنها مغز را تحت تاثیر قرار دهد.اگر غذایی باعث تحریک میگرن باشد، 12 تا 24 ساعت پس از خوردنش میگرن خود را نشان می دهد.

با اینکه برای هر فرد غذاهای خاصی می تواند باعث تحریک شود، اما بیشتر غذاهایی که باعث تحریک میگرن می شودند عبارتند از: الکل، کافئین، افزودنی های مواد غذایی، مرکبات، و گوشت های فرآوری شده.

 سردرد میگرنی

سردرد میگرنی

الکل

الکل علاوه بر ضررهایی که برای بدن دارد در بیشتر افراد باعث تحریک میگرن نیز هست. اما محققان هنوز در حال تحقیق روی علت اینکه چرا و چگونه الکل می تواند میگرن را تحریک کنند هستند. علتش می تواند به خاطر وجود هیستامین و تیرامین در الکل باشد و یا شاید هم به این خاطر باشد که الکل بدن را کم آب می کند.

مونو سدیم گلوتامات، رنگ ها و طعم دهنده های مصنوعی

مونو سدیم گلوتامات، به عنوان تقویت کننده عطر و طعم در رستوران ها و برخی غذاهای فرآوری شده استفاده می شود. مونو سدیم گلوتامات می تواند 15 درصد افراد مبتلا به میگرن را تحت تاثیر قرار دهد.

مونو سدیم گلوتامات بیشتر در رستوران های چینی مورد استفاده قرار می گرد اما به صورت مخفی در بیشتر غذاهای فرآوری شده نیز وجود دارد.

می توانید به دنبال نام مونو سدیم گلوتامات روی بسته بندی غذاها باشید، البته این ماده را با نام هایی نظیر مالتودکسترین و یا پروتئین های گیاهی هیدرولیز شده هم می تواند پیدا کرد.

رنگ های مصنوعی، شیرین کننده ها، و طعم دهنده های مصنوعی نیز می توانند باعث تحریک سردرد در افراد مبتلا به میگرن شوند. متاسفانه مواد افزودنی مصنوعی نام های بسیار زیادی دارند، پس تنها راهی که می توان از آنها پرهیز کرد این است که به دنبال غذاهای کامل باشید. تا جایی که می توانید از غذهای فرآوری شده دور بمانید.

 سردرد میگرنی

سردرد میگرنی

کافئین

رابطه کافئین با سردرد میگرنی تا حدی پیچیده است. هنگام سردرد دریافت کافئین می تواند مقداری از درد را کاهش دهد. در واقع، برخی از داروهای مسکن در خود مقداری کافئین دارند. با این حال مصرف بیش از حد کافئین خود می تواند باعث بروز سردرد شود.

سردرد به خاطر کافئین انواع مختلفی دارد، برخی افراد به دلیل اینکه به اندازه مورد نیازشان چای یا قهوه نخورده اند دچار سردرد می شوند.

اگر با کاهش مصرف کافئین احساس سردرد کردید توصیه می شود آرام آرام سطح کافئین روزانه را پایین بیاورید تا خطر بروز سردرد به حداقل برسد.

اگر سطح کافئین مصرفی خود را به شدت پایین بیاورید ممکن است تا چند روز سردرد یا میگرن درگیرتان بکند.

بیشتر متخصصان توصیه می کنند اگر کافئین را به عنوان یک تحریک کننده برای میگرن شناسایی کردید، مصرفش را قطع کنید.

به خاطر داشته باشید، کافئین در چای و قهوه وجود دارد، اما می تواند در دیگر غذاها، نوشیدنی ها، داروها یا مکمل ها نیز باشد.

 سردرد میگرنی

سردرد میگرنی

مرکبات یا شکلات

مرکبات و شکلات در چه چیزی مشترک هستند؟ با وجود اینکه هر دو غذا می توانند برای سلامت مفید باشند، اما برای برخی افراد به عنوان تحریک کننده سردرد میگرنی محسوب می شود.

مرکبات و شکلات هر دو غذاهایی هستند که منبع ماده ای با نام ترامین اند. تیامین به عنوان یکی از موادی که ممکن است میگرن را تحریک کند شناخته می شود.

برخی پنیر ها و گوشت های فرآوری شده

برخی پنیرها مانند پنیر آبی و چدار، از منابع تیرامین محسوب می شوند. گوشت های فرآوری شده حاوی نیتریت و سولفیدها هستند، که می تواند برای برخی افراد تحریک کننده باشد.

با وجود اینکه اثبات علمی درباره تحریک کننده بودن این غذاها وجود ندارد، برخی بیماران با خوردن غذاهایی با این محتوا دچار سردرد میگرنی شده اند.

دفترچه یادداشت غذایی داشته باشید

اگر به میگرن مبتلا هستید و دلیلش را نمی دانید، با یک متخصص برای راهنمایی گرفتن صحبت کنید. اگر فکر می کنید میگرنتان مربوط به آنچه می خورید می شود، یک دفترچه یادداشت غذایی برای خود تهیه کنید. هرچه می خورید و می نوشید را یادداشت کنید ، و توجه داشته باشید که چه زمانی میگرن خود را نشان می دهد. با توجه به دفترچه به دنبال الگویی برای حملات میگرنی باشید، به خاطر داشته باشید غذاهایی که روز پیش خوردید هم می توانند عامل حمله میگرنی باشند.

جا انداختن وعده ها و یا کم آب شدن بدن

جا انداختن وعده ها و یا روزه گرفتن هم می تواند برای بعضی افراد تحریک کننده باشد. برای پیشگیری از این حالت مطمئن شوید وعده های غذایی خود را مرتب میل می کنید. کم آب شدن بدن هم می تواند برای برخی مشکل ساز شود، پس نوشیدن آب به اندازه کافی در طول روز می تواند به پیشگیری از این مورد کمک کند.

 سردرد میگرنی

سردرد میگرنی

نتیجه گیری

متاسفانه بسیاری از سوالات در رابطه با میگرن همچنان برای مردم بی جواب مانده. دلیل اصلی اینکه چرا به میگرن مبتلا می شویم متفاوت است. محرک های فراوانی برای میگرن وجود دارد از جمله برخی غذاها.

به طور کلی غذاهای حاوی تیرامین مانند مرکبات، شکلات و برخی پنیرها، می توانند پتانسیل تحریک کننده بودن را داشته باشند. الکل و کافئین دیگر مواردی هستند که میگرن را در بعضی افراد تحریک می کنند.

غذاهایی که طعم های افزودنی مانند مونو سدیم گلوتامات دارند می توانند بیش از 15 درصد افراد میگرنی را تحت تاثیر خود قرار دهند. دیگر رنگ ها و شیرین کننده های مصنوعی نیز به عنوان محرک شناخته می شوند.

از آنجا که غذاهای تحریک کننده برای هر فرد می توانند متفاوت باشد، تهیه یک دفترچه یادداشت غذایی بهترین کاری است که می توان انجام داد. اگر نتوانستید دلیل میگرن خود را متوجه شوید حتما به یک پزشک متخصص مشورت کنید.

 

دانستنی‌هایی مفید درباره آنزیم‌ها

دانستنی‌هایی مفید درباره آنزیم‌ها

نکاتی برای پر پشت کردن موها

عوارض کتوکونازول

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا