چه زمانی باید برای استارتاپ وکیل بگیریم – فناوری

یکشنبه 10 دی 1396 فناوری

زمانی که شرکت به سوددهی می‌رسد و همه راضی هستند نیازی به اقدامات قانونی نیست. اما تمام شرکت‌های بزرگ و کوچک یک روزی به این خدمات احتیاج خواهند داشت.

زمانی که شخصی تصمیم به راه‌اندازی شرکت جدیدی می‌گیرد، بنیان‌گذاران آن مقداری از سرمایه‌ی شخصی خود را به این کار اختصاص می‌دهند. بعضی از آن‌ها با حمایت دوستان و اعضای فامیل مقداری سرمایه جذب می‌کنند و برخی دیگر اگر خوش‌شانس باشند و ایده‌ی جالبی داشته باشند می‌توانند نظر مثبت سرمایه‌گذاران را جلب کنند. بعد از فرا رسیدن زمانی که شرکت به سوددهی رسید، اغلب بنیان‌گذاران تصمیم می‌گیرند درآمد حاصل را دوباره جذب کار کنند تا بتوانند کسب‌و‌کار خود را گسترش دهند. برای هر کسب‌و‌کاری این سوال مطرح می‌شود که بهترین زمان برای مشورت کردن با وکیل چه موقع است؟

البته کارآفرینان و صاحبان کسب‌و‌کار زیادی نیز وجود دارند که دلیلی برای کمک گرفتن از وکیل نمی‌بینند. اما نداشتن وکیل در چنین شرایطی مانند ساختن خانه بدون پی‌ریزی محکم است و دیوارهای چنین خانه‌ای مطمئنا روزی کج خواهند شد. به عبارتی می‌توان گفت یک وکیل باتجربه در مدیریت ریسک به بنیان‌گذاران کمک خواهد کرد.

ناگفته نماند که استخدام وکیل گران بوده و اغلب فرآیندهای قانونی کمی ترسناک هستند. اما صبر کردن در چنین شرایطی ریسک‌های مدیریتی را افزایش می‌دهد و ممکن است به ضرر کسب‌و‌کار تمام شود. همان‌طور که می‌دانید استخدام وکیل به صورت ساعتی نیز انجام می‌شود. پس بهتر است پیش از اینکه کنترل امور از دستتان خارج شود، رسیدگی به امور قانونی شرکت را به دست یک وکیل با تجربه بسپارید. شاید به خودتان بگویید که در اسرع وقت با آشنای همسایه یا عموی دوستتان که کمی در امور قانونی تجربه دارد صحبت خواهید کرد. این کار برای آغاز هیچ ایرادی ندارد اما هر کسب‌و‌کاری در هر مرحله‌ای که باشد به یک وکیل متخصص احتیاج خواهد داشت. مشورت گرفتن از افراد بی‌تجربه مانند مراجعه به دکتر پوست برای درمان بیماری‌های قلبی است. در ادامه به بررسی سه مورد از مهم‌ترین شرایطی می‌پردازیم که برای مشورت با وکیل باید در اولویت قرار بگیرند.

contract

۱- توافقنامه‌ی سهام‌داران

یک وکیل می‌تواند در مورد امور مربوط به سهام شرکت و سایر توافقات به بنیان‌گذاران کمک کند. درواقع باید از وکیل بخواهید که با تنظیم شرایط و ضوابط، رابطه‌ی تجاری میان بنیان‌گذاران شرکت را تنظیم کند. شاید با خودتان فکر کنید اکنون همه چیز خوب است و هر شخص درآمد خودش را دارد پس نیازی به تنظیم چنین توافقنامه‌هایی نیست. زمانی که رابطه‌ی خوبی میان شرکای تجاری برقرار باشد نیازی به اقدامات قانونی نیست و تنظیم چنین توافقنامه‌هایی برای شرایطی در آینده است که ممکن است همه چیز به خوبی پیش نرود. اختلاف‌های کوچک و بزرگ همیشه در یک محیط کار پیش خواهند آمد، مهم این است که قبل از وقوع فکری برای آن کرده باشید.

امور مرتبط با مدیریت، تصمیم‌گیری در مورد امور مهم شرکت، انتصاب و حذف مدیر، داوری، دادرسی و انجمن حل اختلاف از جمله مواردی هستند که یک وکیل می‌تواند به آن‌ها رسیدگی کند. شرکت‌هایی که در مراحل اولیه به فکر این موارد هستند هزینه‌ی کمتری را نسبت به شرکت‌هایی متحمل می‌شوند که در صورت بروز مشکل به دنبال راه‌حل هستند. زیرا برای اثبات توافقنامه‌هایی که میان خودشان بوده و ثبت قانونی نشده است باید هزینه‌ی اضافی پرداخت کنند.

۲- توافقنامه با فروشندگان و اشخاص ثالث

همکاری با فروشندگان و اشخاص ثالث نیازمند توافقنامه‌های محرمانه برای محافظت از اسرار تجاری و سایر اطلاعات شرکت است. همچنین حق مالکیت، نسخه‌برداری و حقوق معنوی مرتبط با اختراعات از جمله موارد دیگری هستند که حتما باید با مشورت وکیل انجام شوند.

شرکت‌هایی که برای تهیه‌ی چنین اسنادی به خدمات آنلاین متکی هستند، مزایای مشاوره در مورد نهاد را از دست می‌دهند زیرا سطح پیچیدگی در تهیه‌ی توافقنامه‌های عملیاتی و یا سهام‌داران دخیل است. همچنین امور مربوط به بیمه و ریسک‌های خرید چندین نوع بیمه از جمله مواردی هستند که توسط وکیل باید توضیح داده شوند.

copyright

۳- توافقنامه‌ها و قراردادهای استخدام و فرآیندها

می‌دانید که موفقیت یک شرکت به اعضای تیم یعنی به کارمندانی که استخدام می‌شوند بستگی دارد. یک وکیل خوب و با تجربه با تنظیم توافقنامه‌های استخدام مانند مقررات عدم تقاضا، عدم رقابت و محرمانه بودن اطلاعات می‌تواند ریسک‌های مدیریتی را کاهش دهد. سیاست‌ها و روش‌های استخدام، تعیین شرایط معافیت در مقابل شرایط غیر معافیت از محاسبات اضافه کاری و سایر امور مربوط به استخدام باید یک بار برای همیشه در نظر گرفته شوند تا کسب‌و‌کارها بتوانند بیشترین مقدار بازگشت سرمایه را داشته باشند.

امروزه سایت‌های زیادی در مورد امور مرتبط به تأسیس شرکت به استارتاپها مشاوره می‌دهند. اما این مشاوره‌ها بیشتر جنبه‌ی عمومی دارند و شرایط خاص کسب‌وکار را در نظر نمی‌گیرند. بهترین راه این است که از دوستان یا اعضای فامیل بخواهید وکیل مناسبی را معرفی کنند. وکیل نامناسب نه تنها مشکلات را حل نمی‌کند بلکه ممکن است مشکلات بیشتری نیز اضافه کند. پس برای جلوگیری از چنین اتفاقی، از شخصی کمک بگیرید که می‌دانید در این امور با تجربه است. درنهایت بهترین راه برای تشخیص وکیل مناسب این است که  با چند نفر از آن‌ها ملاقات نزدیک داشته باشید و از این طریق آن‌ها را مورد ارزیابی قرار دهید.


منبع : زومیت

پشت فرمان بی ام و M5 در سرعت ۳۰۷ کیلومتر بر ساعت - فناوری

تلاش جگوار لندرور برای افزایش تولید خودروهای الکتریکی - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا