چه انتظاری از رداستون 5، به‌روزرسانی بزرگ بعدی ویندوز 10 داشته باشیم – فناوری

سه‌شنبه 8 اسفند 1396 فناوری

رداستون ۵، نام به‌روزرسانی بزرگ بعدی ویندوز ۱۰ است که در پاییز سال آینده منتشر خواهد شد. در این مقاله، به شرح انتظارات خود از این نسخه‌ی ویندوز ۱۰ می‌پردازیم.

روند توسعه‌ی رداستون ۴، به‌روزرسانی آتی ویندوز ۱۰ که بنا بر شایعات به‌روزرسانی بهاری کریترز (Spring Creators) نام دارد، در مراحل پایانی خود به‌سر می‌برد و برای عرضه در ماه مارس یا آوریل ۲۰۱۸ (فروردین یا اردیبهشت ۹۷) برنامه‌ریزی شده است. با این حال مایکروسافت از چندی پیش، توسعه‌ی رداستون ۵ را آغاز کرده است و به‌زودی نسخه‌های آزمایشی آن را در اختیار اینسایدرها قرار می‌دهد. در این مقاله، به بررسی انتظارات خود از این به‌روزرسانی خواهیم پرداخت.

تاریخ عرضه

مایکروسافت پیش از این اعلام کرده بود که هرساله قصد انتشار ۲ به‌روزرسانی برای ویندوز ۱۰ دارد؛ بدین صورت که یکی از آن‌ها را در ماه مارس یا آوریل و دیگری را در ماه سپتامبر یا اکتبر عرضه می‌کند. با توجه به اینکه رداستون ۴ تا یک ماه دیگر منتشر می‌شود، انتشار رداستون ۵ برای سپتامبر یا اکتبر ۲۰۱۸ برنامه‌ریزی شده است. در نتیجه انتظار می‌رود که روند توسعه‌ی به‌روزرسانی رداستون ۵ تا ماه سپتامبر به اتمام برسد و ماه اکتبر به‌عنوان تاریخ عرضه‌ی رسمی آن در نظر گرفته شود.

ویژگی‌ها

در اینجا به شرح مهم‌ترین ویژگی‌های جدیدی که انتظار داریم به همراه رداستون ۵ معرفی شوند، می‌پردازیم.

کلیپ‌بورد ابری

Windows 10 Cloud Clipboard

کلیپ‌بورد ابری به کاربران اجازه می‌دهد متن یا یک سند را کپی و در فضای ابری ذخیره کنند تا آن را در دستگاه‌های دیگر جاگذاری (پیست) کنند. این قابلیت که البته یک ویژگی اختیاری است، با تمام کامپیوترهای ویندوز ۱۰، دستگاه‌های آی‌اواس و اندروید سازگار خواهد بود.

ما پیش از این انتظار داشتیم که کلیپ‌بورد ابری به همراه به‌روزرسانی رداستون ۴ به ویندوز ۱۰ افزوده شود؛ اما به دلیل محدودیت‌های زمانی، مایکروسافت تصمیم گرفت پیش از عرضه‌ی این ویژگی، کمی دیگر صبر کند و زمان بیشتری برای تکمیل آن در نظر بگیرد. مایکروسافت به احتمال فراوان کلیپ‌بورد را به همراه رداستون ۵ منتشر خواهد کرد؛ اما بر اساس برخی شنیده‌ها از منابع ویندوزسنترال، در صورتی که زمینه‌ی انتشار این ویژگی در زمان مقرر آماده نباشد، ممکن است عرضه‌ی آن مجددا به تعویق بیافتد.

ویندوز ستس

Windows Sets

مایکروسافت می‌گوید که ستس (Sets) قابلیتی است که می‌توانیم شاهد انتشار آن به همراه رداستون ۵ باشیم. اینسایدرها قادر بودند نسخه‌ی اولیه‌ی این ویژگی را در جریان توسعه‌ی رداستون ۴ امتحان کنند. با این حال ستس هرگز برای عرضه به همراه این به‌روزرسانی در نظر گرفته نشد. مایکروسافت تصمیم گرفت اندکی بیشتر صبر کند تا این ویژگی پیش از قرارگیری در دسترس عموم، به پختگی لازم برسد.

ستس به کاربران امکان می‌دهد به گروه‌بندی اپلیکیشن‌ها و وب‌سایت‌ها در یک پنجره‌ی یکسان، درست همانند تب‌های مرورگر بپردازند. ستس قصد دارد تجربه‌ی استفاده از چنین قابلیتی را فراتر از مرورگرها و وب‌سایت‌ها ببرد و آن را به‌طور مستقیم درون محیط سیستم‌عامل ارائه دهد. این ویژگی به اپلیکیشن‌هایی نظیر ورد، پاورپوینت یا اسلک امکان می‌دهد با یکدیگر درون یک گروه و تحت یک ست قرار بگیرند. پس از تشکیل ست، می‌توان آن را با بهره‌گیری از ویژگی تایم‌لاین بین دستگاه‌های مختلف به اشتراک گذاشت. این قابلیت بهره‌وری کاربران را به‌شدت افزایش می‌دهد و تغییر قابل توجهی در نحوه‌ی استفاده‌ از کامپیوتر به‌وجود می‌آورد.

اگر مشکل خاصی پیش نیاید، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که ستس به‌صورت رسمی به همراه رد استون ۵ منتشر شود.

کنترل سنتر

Windows 10 Control Center

در سال ۲۰۱۷، ویندوزسنترال فاش کرد که مایکروسافت مشغول کار روی کنترل سنتر جدیدی برای ویندوز ۱۰ است. هدف این کنترل سنتر جدید انتقال تمام تنظیمات سریع و گزینه‌های سیستمی تحت یک منوی جانبی در System Tray (قسمت سمت راست نوار وظیفه) است. منابع ویندوزسنترال ادعا می‌کنند که این اقدام بخشی از برنامه‌ی بسیار بزرگ‌تری محسوب می‌شود که به‌منظور یک‌دست کردن نوار وظیفه و System Tray در دست توسعه است و نخستین نشانه‌های آن را می‌توانیم در رداستون ۵ مشاهده کنیم.

پیش از این گفته شده بود که کنترل سنتر احتمالا به همراه این به‌روزرسانی عرضه می‌شود و در قسمت راست نوار وظیفه جایگذاری خواهد شد. مایکروسافت تنظیمات سریع را از اکشن سنتر خارج و آن‌ها را به همراه دیگر گزینه‌ها و تنظیمات سیستمی نظیر تغییر حجم صدا به کنترل سنتر منتقل می‌کند. این قسمت به کاربران امکان می‌دهد عناصر سیستمی نظیر میزان روشنایی نمایشگر، وای‌فای و بزرگ‌نمایی (Focus assist) و … را کنترل کنند.

رابط کاربری جدید جستجو

Windows 10 New Search UI

یکی از ویژگی‌هایی که احتمال می‌رود در رداستون ۵ ظاهر شود، یک محیط جستجوی جدید در سیستم‌عامل است. مایکروسافت از چندی پیش مشغول کار روی این رابط کاربری جدید بوده و احتمالا این اقدام بخشی از یک برنامه‌ی بزرگ‌تر برای انتقال کورتانا به اکشن سنتر ویندوز ۱۰ محسوب می‌شود. بخش زیادی از این رابط کاربری هم‌اکنون در رداستون ۴ قرار داده شده است و دور از انتظار نیست که شاهد تکمیل بیش از پیش از آن در رداستون ۵ باشیم.

در حال حاضر به لطف یک تنظیم رجیستری موجود در رداستون ۴ که قادر به فعال‌سازی این رابط کاربری جدید جستجو است، به تجربه‌ی استفاده از این محیط دست یافته‌ایم. شاید این رابط کاربری جدید با توسعه‌ی رداستون ۵ تکامل یابد و مایکروسافت نیز اهداف در نظر گرفته‌شده برای آن را واضح‌تر نشان دهد.

علاوه بر ویژگی‌های ذکرشده، بهبودهای بسیار زیاد دیگری شامل تغییرات بیشتر برای مایکروسافت اج، طراحی فلوئنت، بخش مخاطبان (My People) و اکشن سنتر برای رداستون ۵ در نظر گرفته شده است. همچنین، امکان دارد همزمان با انتشار این به‌روزرسانی شاهد عرضه‌ی رسمی ویندوز کُر اس به همراه دستگاه اندرومدا باشیم. برطبق شایعات، سخت‌افزار جدید ردموندی‌ها که از آن با نام سرفیس فون نیز یاد می‌شود، قرار است در پاییز ۲۰۱۸ عرضه شود.

شما در انتظار چه تغییرات دیگری در به‌روزرسانی بعدی ویندوز هستید؟ لطفا نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


منبع : زومیت

برنامه چین برای درختکاری گسترده برای مبارزه با آلودگی هوا - فناوری

راهکاری مطمئن برای تعویض و رفع مشکل باتری آیفون بعد از آپدیت IOS در ایران - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا