چمن فستوکا آبی

دوشنبه 22 اسفند 1401 گل و گیاه

مشخصات چمن فستوکا آبی

نام : فستوکا آبی

نام علمی : F. glauca

خانواده : Poaceae

ارتفاع : ۳۰ سانتیمتر

معرفی چمن فستوکا آبی

باغبانان سهولت مراقبت و بافت ظریف آن را دوست دارند و آن را به عنوان یک گیاه خوب برای کاشت های سنگین یا چشمگیر استفاده می کنند. بر خلاف برخی از گیاهان دیگر که به عنوان علف های زینتی رشد می کنند، F. glauca یک گیاه دائمی سریع رشد و از خانواده Poaceae است.فستوکا آبی که تا ارتفاع ۳۰ سانتیمتر رشد می‌کند، یک چمن نمایشی است که با فستوکاهای بلندی که معمولاً در مخلوط‌های چمن‌ زار استفاده می‌شود، متفاوت است. بهتر است بذر فستوکا آبی را در اوایل بهار یا اواخر تابستان بکارید.

روش های نگهداری از چمن فستوکا آبی

روش های نگهداری از چمن فستوکا آبی

روش های نگهداری از چمن فستوکا آبی

  • برای سرحال ماندن فستوکا بهتر است همواره خاک آن را مرطوب نگه دارید.
  • آبیاری را به دقت انجام دهید که خاک به ریشه و ساقه آن هم برسد.
  • چون آشفتگی و به هم ریختگی برگ‌ها طوری است که ممکن است آب به ریشه نرسد و در لابه لای برگ‌ها بماند.
  • فستوکاها حداکثر ۳۰ سانتی متر رشد می‌کنند و با برگ‌های نازک و بلندشان جلوه خاصی به گلدان‌های منزل‌تان می‌دهند.
  • از فستوکاها توقع رشد سریع نداشته باشید. فقط مراقب نور کافی برای‌شان باشید تا همیشه چشمتان به برگ‌های آبی آن بیفتد.

نور مورد نیاز چمن فستوکا آبی

فستوکا عاشق نور است.پس آن را در مکانی قرار دهید که نور خورشید را به میزان زیادی دریافت کند.اگر نور کافی در محیط ندارید پیشنهاد میکنم مطلب انواع گیاهان مقاوم به سایه و نور کم را مطالعه کنید.طبیعی است که برگ ها در زمستان کمی تغییر رنگ دهند و روشن تر شوند. اما اگر در تابستان چنین اتفاقی افتاد، یعنی نور آن کم است.فستوکا آبی به سرما مقاوم است بهتر است در آفتاب و سایه آفتاب باید کشت شود واگر کاملا سایه باشد، رنگ آبی برگ ها به سبز تغییر میکند.

خاک مورد نیاز چمن فستوکا آبی

خاک مورد نیاز چمن فستوکا آبی

خاک مورد نیاز چمن فستوکا آبی

این گیاه خاک نسبتاً خشک را ترجیح می دهد که زهکشی خوبی داشته باشد. شرایط مرطوب و خیس را تحمل نمی کند.خاک آن را به طور مناسب زه کشی کرده و آن را همیشه مرطوب نگه دارید.می توانید در بهار کمی چوب خرد شده یا سایر مواد طبیعی را به خاک آن اضافه کنید تا رطوبت خود را حفظ کند

آبیاری چمن فستوکا آبی

این گیاه نیاز به رطوبت متوسطی دارد. آبیاری هفتگی در طول ماه های گرم تابستان برای سبز نگه داشتن و رشد آن ضروری است. دوره های کوتاه خشکی باعث کاهش رشد گیاه می شود، اما گیاه را از بین نمی برد.

دما و رطوبت چمن فستوکا آبی

چمن فستوکا آبی تابستان‌های خنک را ترجیح می‌دهد،در شرایط نسبتاً گرم خوب عمل می‌کند، اما گرمای تاول‌زا و رطوبت زیاد باعث از بین رفتن شاخ و برگ می‌شود و ممکن است طول عمر این گیاه چند ساله را کوتاه کند.

تکثیر چمن فستوکا 

تکثیر چمن فستوکا 

تکثیر چمن فستوکا

از طریق بذر به آسانی می توان آن را تکثیر کرد. بذر ها در دمای 20 درجه در طول دو هفته جوانه می زنند. جوانه های این علف به جابه جایی حساس نیست.روش دیگر، تقسیم بوته گیاه است. فشردگی زیاد ریشه ها مانع رشد آن می شود و گیاهان 3-2 ساله در اول فصل باید تقسیم شوند.

آفات و بیماری های رایج چمن فستوکا آبی

از گذشته تا کنون برخی از متخصصان گل و گیاه به این نتیجه رسیده اند که فستوکا آبی از هیچ آفت و بیماری نمی ترسد و به عبارتی دچار هیچ آفت و بیماری نخواهد شد. همچنین پوسیدگی و سرمای بیش از حد گیاه را از بین نمی برد و آفات از هجوم به آن خودداری می کنند. بنابراین هیچ مشکلی به جز خاک اشباع شده از آب سلامت و رشد گیاهتان را تهدید نخواهد کرد که بایستی در این زمینه مراقبت های لازم را انجام دهید.

معرفی گل ختمی

معرفی گیاه سنکیو 

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا