باید کودکان در خانه کار کنند!

شنبه 7 اسفند 1400 موفقیت
دلایلی مهمی که باید کودکان در خانه کار کنند

باید کودکان در خانه کار کنند!

آموزش دادن افراد از کودکی به آن ها این امکان را میدهد که تا در بزرگسالی به راحتی مستقل شوند. این عقیده که بخاطر نابلد بودن و ناتوان بودن کودک کارها را بر عهده او نگذارید کاملا اشتباه است !

 

تحقیقات مربوط به یک مطالعه در دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد که کارهای خانه باعث می‌شود کودکان، بزرگسالی شاد، سالم و مستقلی داشته باشند .برخی از خانواده ها بر این عقیده هستند که کودکان توان انجام صحیح کار ها را ندارند و کاری را به عهده کودک قرار نمی دهند یا به دلیل ترس از آسیب رساندن و یا خرابکاری غیر قابل جبران از دادن مسئولیت به کودکان خود داری می کنند و همه کارها را خودشان به عهده می گیرند تا از نتیجه کار مطمئن شوند در صورتی که می توان با نظارت و دادن کارهای آسان و تمرین و آماده کردن کودکان برای کارهای بزرگتر از سنین کودکی این پروژه را آغاز کرد و والدین اگر در این زمینه کوتاهی کنند در آینده نمی توانند از فرزندان خود توقع مسئولیت پذیری زیادی  داشته باشند .

 


کودکان در چه سنی چه کاری در خانه انجام دهند ؟

برنامه ای طراحی کنید که کودکتان در کارهای خانه  سهیم باشد و کارها را متناسب با سن، روحیات و علایق   او تنظیم کنید تا به خاطر حجم سنگین کارها از انجام مسئولیت‌ها شانه خالی نکند.

کارهای متناسب با سن کودکان عبارت است از:

برای اینکه دلبند شما برای کمک کردن در کارهای خانه تشویق شود سعی کنید متناسب با سن او کارهایی را بر عهده او بگذارید مثلا :
کودکان در سنین 2 و3 سال: جمع کردن اسباب بازی‌ها، ریختن لباس‌های کثیف در سبد، روی هم چیدن کتاب‌ها
کودکان در سنین 4 و 5 سال: گردگیری با دستمال، کمک در پخت و پز، گذاشتن مواد‌غذایی در جای مخصوص، آبیاری گلها

کودکان در سنین 6 و 7 سال: مرتب کردن لباس‌ها، تمیز کردن میز، جارو کردن اتاق، پهن کردن و جمع کردن میز یا سفره
کودکان در سنین 8 و 9 سال: کمک در آشپزی، شستن ظرف‌ها، آماده کردن صبحانه به تنهایی
کودکان در سنین 10 سال به بالا: اتو کردن، دوختن دکمه، درست کردن یک وعده غذایی ساده، تمیز کردن اجاق گاز

دقت کنید این لیست کارهای ساده را کودکان در این سنین می توانند به راحتی انجام دهند اما همانطور که اشاره کردیم ملاک سن نیست و والدین باید توانایی جسمی برای انجام کارهای گفته شده را در کودکشان ببینند

 باید کودکان در خانه کار کنند!

باید کودکان در خانه کار کنند!

چرا انجام کارهای خانه برای کودکان مفید است؟

افزایش اعتماد‌به‌نفس و حس مسئولیت‌پذیری

شما با دادن یک سری کار به کودکتان و دیدن نتیجه و سپاسگزاری کردن می توانید حس مسئولیت‌پذیری را در او تقویت کنید. همچنین، انجام کارهای شخصی مثل مرتب کردن اتاق، تا کردن لباس‌های شسته شده و… باعث می‌شود کودک احساس توانایی کرده و در نتیجه اعتماد‌به‌نفس‌اش افزایش یابد.

یادگیری مهارت‌های اولیه زندگی

همچنین شما والدین می توانید قسمتی از کارهایی که فرزندتان در آینده به آنها نیاز پیدا می کند را به او آموزش دهید مثلا پخت‌و‌پز، جمع کردن ریخت‌و‌پاش‌ها، جارو کردن و… بخشی از مهارتی‌هایی است که در مدارس و دانشگاه‌ها آموزش داده نمی‌شود، یادگیری آنها از همان دوران کودکی از اهمیت بالایی برخوردار است.

 باید کودکان در خانه کار کنند!

باید کودکان در خانه کار کنند!

تقویت مهارت‌های حرکتی و عضله ای

وقتی کودک مشغول آب دادن به گلدان یا جمع کردن وسایلش می‌شود، مجبور است به سمت زمین خم شود و یا دست کودک در حین جارو کردن، ظرف شستن و تا کردن لباس‌ها حرکت می‌کند و این کارها باعث تقویت عضلات پا، کمر و دست او شده و توانایی حفظ تعادلش را بیشتر می‌کند.

کودک احساس مهم بودن و برتری‌جویی می کند

کودک با انجام کارهای ساده احساس می‌کند بخش مهمی از خانواده بوده و شما به کمک او احتیاج دارید، بنابراین او در آینده تمایل بیشتری به مشارکت در کارها خواهد داشت.

نظم و پاکیزگی در بزرگسالی

کودکانی که از سنین کودکی یاد گرفته‌اند چیزهای اطراف‌شان را مرتب نگه دارند، در بزرگسالی افرادی قانون‌مند، نظم‌پذیر و موفق خواهند شد.

خودکفایی و مراقبت ‌از ‌خود

واگذار کردن یک سری از کارهای خانه به کودک باعث می‌شود که فرزندتان یاد بگیرد که چگونه خود‌کفا باشد و در شرایط خاص به شما متکی نبوده و به قولی بتواند روی پای خودش بایستد.

موفقیت در بزرگسالی

تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که در دوران کودکی در انجام کارهای خانه مشارکت می‌کنند، بزرگسالانی می‌شوند که در گروه مشارکتی به خوبی کار می‌کنند. در واقع انجام کار خانه، پایه و اساس برای ایجاد نگرش “من می‌توانم”  را ایجاد می‌کند و این مسئله در موفقیت و روابط فردی کودک در بزرگسالی تأثیر‌گذار است.

 باید کودکان در خانه کار کنند!

باید کودکان در خانه کار کنند!

نکته

• دقت کنید به هیچ عنوان کودکان را مجبور به انجام کاری نکنید

• از کار کودک ایراد نگیرید و برای سرعت دادن به کارها به او استرس وارد نکنید.

• در حین انجام کارها تفریح و شادی داشته باشید

• از کودک به خاطر کمک در کارهای خانه قدردانی

• بین پسر و دختر فرق نگذاریذ و نگویید پسر که در کارهای خانه کمک نمی‌کند

تربیت کودک مودب

20 روش عالی برای تربیت کودک مودب

فرزند آگاه تربیت کنید

فرزند آگاه تربیت کنید!

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا