7علت دزدی کودکان/چرا بچه ها دزدی می کنند

دوشنبه 9 خرداد 1401 موفقیت
علت های دزدی کودکان

چرا بچه ها دزدی می کنند و در مورد آن چه باید کرد؟

علت دزدی کودکان:گاهی اوقات، کودکان نمی دانند چگونه میل خود را مهار کنند و ممکن است بدون اینکه متوجه عواقب اعمال خود شوند، چیزهایی را بدزدند. با این حال، اگر این اتفاق مکرر رخ دهد، ممکن است کودک به دزدی عادت کند.

اگر در این موقعیت حساس و هشدار دهنده قرار گرفتید، ممکن است مانند اکثر والدین گیج شوید که وقتی فرزند بالغتان از شما دزدی می کند چه کاری انجام دهید. تمایل به دزدی اغلب از یک انگیزه ناشی می شود و باعث می شود که کودک در برآوردن نیازهای خود، حتی از راه های غیراخلاقی، افراط کند

. با این حال، این تمایل باید در جوانی با درایت و با احتیاط از بین برود. در اینجا به این می پردازیم که چرا کودکان دزدی می کنند و چگونه کودکی را که دروغ می گوید و دزدی می کند تنبیه کنیم.

 

وقتی کودکی در حال دزدی دستگیر شد، واکنش والدین باید به این بستگی داشته باشد که اولین بار است یا الگوی دزدی وجود دارد.

در مورد بچه‌های خیلی کوچک، والدین باید به آنها کمک کنند تا بفهمند دزدی اشتباه است – وقتی چیزی را بدون درخواست یا پرداخت هزینه می‌گیرید، به شخص دیگری آسیب می‌زند.

در مورد بچه های سن مدرسه نیز، بازگرداندن اقلام دزدیده شده بسیار مهم است. در کلاس اول و دوم، بچه ها باید بدانند که دزدی اشتباه است. اما ممکن است نیاز به درک بهتری از عواقب داشته باشند.

وقتی نوجوانان دزدی می کنند، توصیه می شود والدین با عواقب سخت تری دنبال کنند. به عنوان مثال، هنگامی که نوجوانی در حال سرقت دستگیر می شود،والدین می توانند نوجوان را به فروشگاه برگردانند و با بخش امنیتی ملاقات کنند تا توضیح دهند و از آنچه اتفاق افتاده است عذرخواهی کنند. خجالت مواجه شدن با کاری که او با بازگرداندن اقلام دزدیده شده انجام داده است، درس ابدی در مورد اینکه چرا دزدی اشتباه است، می سازد.

 

علت های دزدی کودکان

علت های دزدی کودکان

علت های دزدی کودکان چیست

انگیزه های دزدی می تواند از کودکی به کودک دیگر متفاوت باشد و هر کودکی به دلایل مختلفی می تواند دزدی کند. کودکان ممکن است دزدی کنند زیرا:

1. عدم اطلاع از آن

کودکان خردسال ممکن است این کار را از روی بی گناهی انجام دهند. آنها ممکن است ندانند که برداشتن چیزی که متعلق به شخص دیگری است به منزله دزدی است.

2. عدم کنترل

گاهی اوقات، کودک ممکن است خودکنترلی برای مقاومت در برابر میل به دست آوردن چیزهایی که دوست دارد نداشته باشد. این می تواند منجر به دزدی از مغازه یا کشیدن وسایل از خانه دوستان شود.

3. فشار همسالان

می تواند دو نوع باشد. نوع اول باعث می شود که بچه ها شدیداً بخواهند صاحب چیزی شوند که جالب به نظر می رسد یا هر فرد در گروه مالک آن است. نوع دوم کودکان را تحت فشار قرار می دهد تا در فعالیت هایی مانند دزدی شرکت کنند زیرا همسالان آنها درگیر این کار هستند.

4. انتقام

کودکان به اندازه کافی بالغ نیستند که مرزهای انتقام را درک کنند و ممکن است از حد خود فراتر روند. به عنوان مثال، اگر دوستی ناخواسته اسباب بازی او را بشکند، ممکن است به عنوان تلافی، چیز ارزشمندی را از دوستش بدزدد.

5. بی پولی

فقدان منابع کافی برای خرید یک کالا ممکن است کودک را مجبور به سرقت آن کند. در چنین شرایطی به کودک کمک کنید بفهمد که همه نمی توانند چنین چیزهایی را بپردازند. همچنین به آنها بیاموزید که باید برای آنچه می خواهند سخت تلاش کنند و هیچ میانبری در زندگی وجود ندارد.

6. استرس

یک موقعیت استرس زا در خانه یا مدرسه ممکن است کودک را مجبور به رفتار متفاوت کند. آنها ممکن است اشیایی را بدزدند که صرفاً به دلیل افزایش آدرنالین آنها را جذب نمی کند.

7-موارد دیگر

-آنها کنترل تکانه ضعیفی دارند و خواهان رضایت فوری هستند.
-آنها توجه بزرگسالان را می خواهند.
-به آنها یاد نداده اند که دزدی اشتباه است.
-آن‌ها مشاهده کرده‌اند که بزرگ‌سالان در زندگی‌شان چیزهایی را می‌گیرند و نگه می‌دارند که به آنها تعلق ندارد –
-آنها فاقد نزدیکی خانوادگی هستند و احساس می کنند مورد غفلت قرار گرفته اند
-آنها از نوعی سوء استفاده رنج می برند و به کمک نیاز دارند.
-آنها می خواهند انتقام دردهایی را که احساس می کنند دیگران بر آنها تحمیل کرده اند بگیرند
-آنها مشتاق چیزهایی هستند که دیگران دارند، اما نمی‌توانند بخرند
-آنها می خواهند سرسخت، جسور و مهم به نظر برسند.
-آنها مایلند در گروه همسالان دزدی قرار بگیرند.
-آنها هیجان ناشی از دزدی را دوست دارند.
-آنها فکر می کنند که می توانند از پس آن برآیند.
-آنها علیه قدرت قیام می کنند.

 

علت های دزدی کودکان

علت های دزدی کودکان

چگونه باید کودک را به خاطر دزدی تنبیه کنیم؟

نکات زیر صرفاً راهبردهای تنبیه را مورد بحث قرار نمی دهند، بلکه هدفشان بهبود دیدگاه کودک نسبت به زندگی است. در اینجا چند راه برای پاسخ دادن به هنگام دزدی وجود دارد:

عدم تایید

به وضوح نشان دهید که از آنها ناامید و ناراحت هستید. به آنها بگویید که چنین رفتاری هرگز قابل قبول نیست و آنها به عنوان بخشی از جامعه ملزم به پیروی از یک قانون رفتار هستند.

 

کارهای خانه

به عنوان بخشی از تنبیه کودک، برای چند روز کارهای پیش پا افتاده در خانه را به او محول کنید. اطمینان حاصل کنید که کودک یک روز را از قلم نیندازد تا از سهل انگاری موضوع جلوگیری کنید.

 

خدمات اجتماعی

خدمات اجتماعی اغلب به اشتباه با تنبیه همراه است، زیرا افراد تنها زمانی مجبور به انجام آن می شوند که کار اشتباهی انجام دهند. بنابراین، از این فرصت استفاده کنید و فرزندتان را با این موضوع آشنا کنید که خدمات اجتماعی چقدر می تواند معنادار باشد. کمک به افراد کمتر خوش شانس ممکن است به آنها دیدگاه متفاوتی نسبت به زندگی بدهد.

 

روزنامه نگاری

از فرزندتان بخواهید که بنویسد چرا دزدی کرده و چرا این کار اشتباه بوده است. این آنها را تشویق می کند تا در مورد اعمال خود فکر کنند.

 

مالکیت

اگر فرزندتان توانسته چیزی را بدون دستگیری بدزدد، به او بگویید که باید اشتباه خود را بپذیرد و آن شی را برگرداند. اطمینان حاصل کنید که آنها به خاطر رفتار خود عذرخواهی می کنند و به جای توجیه کاری که انجام داده اند، پیشنهاد جبران می کنند.

علت های دزدی کودکان

علت های دزدی کودکان

چگونه جلوی دزدی کودک را بگیریم؟

کودکانی که مکررا دزدی می کنند، ویژگی های زیر را نشان می دهند: تکانشگری، تنهایی، جدایی، بی احساسی، بی حوصلگی، عصبانیت و عزت نفس پایین. آنها اغلب در اعتماد به دیگران و ایجاد روابط نزدیک مشکل دارند.

هنگامی که پرسنل مدرسه به همه دانش آموزان توجه نشان می دهند و محیط مدرسه را برای حمایت متقابل فراهم می کنند، احتمال وقوع سرقت کمتر است.

صداقت را تلقین کنید

اگر فرزند شما با ارزش‌های درستکاری و صداقت تربیت شده باشد، احتمال کمتری دارد که دزدی کند. به آنها بیاموزید که حتی اگر اشتباهی این کار را انجام داده اند، باید صادق باشند و آن را بپذیرند.

 

به خواص دیگران احترام بگذارید

به فرزند خود بیاموزید که چگونه به دارایی دیگران احترام بگذارد. روشن کنید که شیئی که متعلق به برخی دیگر است، وقتی آنها آن را می دزدند، به حق مال آنها نمی شود.

 

آنها را از عواقب آن آگاه کنید

فرزندان شما باید بدانند که اگر دزدی کنند چه اتفاقی می افتد. به آنها بگویید که چگونه یک دزدی کوچک می تواند به چیزی تبدیل شود که آنها ندیده اند در راه است، و بهترین راه برای مقابله با آن اعتراف به آن و هرگز تکرار آن است.

 

فورا اقدام کنید

واکنش نشان دادن به رفتار نادرست فرزندتان را به تعویق نیندازید. منتظر نباشید تا آنها برای بار دوم یا سوم آن را تکرار کنند تا مشکل را حل کنند. در عوض، اولین باری که دزدی می‌کنند، آن را با هم صحبت کنید تا از تشدید آن جلوگیری کنید.

مداخله زودهنگام از تبدیل شدن دزدی به بخشی از شخصیت فرزند شما جلوگیری می کند. بنابراین، با فرزند خود صحبت کنید و دلیل دزدی را درک کنید. همچنین آنها را از عواقب جدی دزدی بر زندگی آنها آگاه کنید. با این حال، اگر فرزند شما دزدی را متوقف نمی کند، به دنبال مشاوره حرفه ای باشید.

وقتی کودکی در حال دزدی دستگیر می شود، واکنش یک بزرگسال باید به این بستگی داشته باشد که اولین بار است یا الگوی دزدی وجود دارد. هنگامی که اولین بار است، باید تمرکز بر دلیل سرقت باشد تا خود عمل.

 

علت های دزدی کودکان

علت های دزدی کودکان

نحوه برخورد با وضعیت  دزدی کودکان برای اولین بار

1. آرامش خود را حفظ کنید. با شرایط به روشی مستقیم برخورد کنید. مخالفت خود را نشان دهید، اما از کودک بازجویی، سخنرانی و تحقیر خودداری کنید.

2. اگر مطمئن هستید که چه کسی کالایی را گرفته است، خصوصی با کودک صحبت کنید. نپرس: “پول را گرفتی؟” در عوض چیزی شبیه این بگویید: «می دانم که پول را گرفتی. من ناامید هستم زیرا فکر می کردم می توانم به شما اعتماد کنم.” سپس ممکن است بپرسید: “آیا دلیلی وجود دارد که به پول نیاز داشته باشید؟” سپس گوش کنید و سعی کنید مشکلات کودک را درک کنید.

 

3. دانش‌آموزانی که دزدی می‌کنند باید عواقبی مانند عذرخواهی، بازگرداندن یا تعویض کالا یا استرداد به روشی دیگر و همچنین از دست دادن امتیاز را تجربه کنند. شما باید تصمیم بگیرید که اگر کودک دوباره دزدی کند چه اتفاقی می افتد و به او بگویید که چه عواقبی خواهد داشت.

4. اگر مطمئن نیستید که چه کسی کالایی را گرفته است، فرصتی را برای “گیرنده” فراهم کنید تا آن را برگرداند و چهره خود را حفظ کند. مثلاً بگویید: «هرکس کلاه آدم را پیدا کرد باید آن را برگرداند». یا بگویید: “همه به کوله پشتی خود نگاه کنید تا ببینید کلاه آدام به طور تصادفی در آن گذاشته شده است.”

5. به کودک برچسب “بد” یا “دزد” نزنید. اجازه دهید کودک یک “لوح تمیز” را تجربه کند.

6. زمانی را اختصاص دهید و از خود بپرسید که چرا این رفتار رخ داده است:

7. با قفل کردن وسایل با ارزش و با مشاهده دقیق کودک، فرصت وقوع دزدی را محدود کنید.

اهداف بزرگ و پرمو

4 نکته برای کمک به شما برای رسیدن به "اهداف بزرگ و پرمو"

هفت چاکرا

هفت چاکرا/هر آنچه که باید درباره چاکرا‌های بدنتان بدانید!

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا