پیشرفت‌های جراحی بینی در ایران – فناوری

شنبه 14 بهمن 1396 فناوری

کشور ایران در قلب منطقه خاورمیانه، یکی از کهن‌ترین مناطق جهان قرار گرفته است ولی نژاد ایرانیان در منطقه، ورای مرزهای جغرافیایی کشور ایران، گسترش یافته است.

خصوصیات چهره خاورمیانه‌ای از نقاشی‌ها و مجسمه‌هایی که از سالها قبل به یادگار مانده است، مشهود است. یکی از معروف‌ترین آنها، چهره منتسب به کوروش پادشاه ایران است. یکی از بارزترین مشخصه‌های آن، وجود قوز بزرگ بینی است. در چهره منسوب به کوروش علاوه بر قوز بزرگ نوک بینی رو به پایین و بزرگی بینی به چشم می‌خورد. از دیگر مشخصات این نژاد، وجود پوست ضخیم و چرب و نوک بینی رو به پایین و قسمت استخوانی حجیم است. شاید به همین دلایل، بینی در فرهنگ خاورمیانه‌ای، نقش عمده‌ای بازی کرده و همیشه به دنبال راهی برای تغییر در شکل آن بوده‌اند. معمولا بیماران در این منطقه جغرافیایی، به دنبال بینی‌های کوچک‌تر و ظریف‌تر و همچنین برداشتن قوز و قوس ملایم است. از دیگر درخواست‌های آنان سربالا بودن نوک بینی و باریکی قسمت استخوانی و غضروفی بینی است.

جراحی بینی به عنوان راهی برای بهبود شکل آن در نیم قرن اخیر، دچار تحولات شگرفی گردیده است که نمی‌توان از نقش جراحان ایرانی در این مسیر به هیچ عنوان چشم پوشی کرد. از حدود ۵۰ سال قبل که اولین جراحی‌های بینی، توسط دکتر اصانلو در ایران انجام شد، ایران به عنوان یکی از کشورهای پیشرو در جهان معرفی گردید که نقش مهمی در پیشبرد آن در دنیای مدرن داشته است. شاید علاقه ایرانیان به علم و خصوصا علم پزشکی و جراحی و اشتیاق آنان برای زیبایی، در این مهم، موثر باشد. همین خصوصیات باعث شده است که سالانه ده‌ها هزار عمل جراحی زیبایی بینی در ایران صورت بگیرد و علاوه بر آن صدها نفر از اطراف جهان برای عمل بینی به ایران می‌آیند. همین تعدد عمل جراح منجر به تنوع در شکل‌های نتایج گردیده است که از فرم‌های طبیعی تا فانتزی گردیده است. بسیاری از جراحان ایرانی در کشورهای صاحب سبک مثل آمریکا مشغول طبابت هستند و نام آنها در رأس بسیاری از انجمن‌های زیبایی می‌درخشد. به همین دلایل پر بیراه نیست که بهترین جراح بینی را باید در بین نام ایرانیان یافت.

جراحی‌های بینی در ایران ابتدا به صورت بسته بدون برش در ناحیه کولوملا انجام می‌گردید. با گسترش عمل بینی و مشاهده نقاط ضعف عمل بسته بینی، از حدود ۲۰ سال قبل روش باز شیوع پیدا کرد که به جرأت می‌توان گفت که بیش از ۸۰ درصد جراحی‌های کنونی به روش باز صورت می‌گیرد. علاوه بر روش کلی عمل بینی، در ۲ دهه اخیر برای حل معضل بینی‌های گوشتی یا بینی‌های با پوست ضخیم، روش‌های متنوعی باب گردیده است که تمامی این روش‌های جراحی به صورت روزمره در روی بیماران ایرانی انجام می‌پذیرد و باعث گردیده است در مقایسه با گذشته درصد رضایت بیماران گوشتی افزایش یابد. این موفقیت در بهبود شکل بینی‌های گوشتی بعد از این صورت گرفت که از حدود یک دهه قبل تکنیک‌های تقویت ساختار بینی شیوع پیدا کرد. در گذشته این ایده که برای بهتر شدن بینی‌های گوشتی مقدار بیشتری غضروف و استخوان باید برداشت، رایج بود ولی بعد از مدتی نقایص آن بیشتر پیدا شد. اکثر بینی‌های گوشتی که به روش قدیمی عمل گردیدند، به یک توده کوچک بی‌شکل و بی‌ظرافت تبدیل شدند. ولی بعد از آن تکنیک‌های تقویت ساختار شیوع یافتند. با تقویت ساختار بینی، پوست ضخیم و قدرتمند که معمولا از ساختار زیرین تبعیت نمی‌کند، مجبور به تسلیم شدن و شکل‌گیری می‌گردد. وجود چنین مکتبی باعث تحول در جراحی بینی‌های گوشتی گردید. اگر به نکته مهم دیگر بخواهیم اشاره کنیم باید گفت که شاید چیزی مهم‌تر از تسلط جراح بر انواع تکنیک‌های جراحی نباشد چرا که هیچ دو مراجعه کننده با یک تکنیک عمل نمی‌گردند و باید متناسب با مشکلات که در طی عمل، جراح با آن برخورد می‌کند تکنیک متناسب استفاده شود.

جراحی بینی

دکتر امیر سجادیان، متخصص گوش، حلق و بینی به عنوان یکی از اعضای جامعه پر افتخار جراحی زیبایی ایران، جراحی است که طیف وسیعی از تکنیک‌های جراحی بینی را برای بینی‌های مخصوصا گوشتی استفاده می‌نماید و تاکنون درصد رضایت بینی‌های گوشتی ایشان قابل قبول است.


منبع : زومیت

نگاه نزدیک به وانت 6X6 هنسی ولوسی رپتور - فناوری

چگونه وی چت چین را تحت سلطه خود قرار داد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا