پژو 208؛ مشخصات فنی، قیمت و هر آنچه باید بدانید – فناوری

شنبه 30 بهمن 1395 فناوری

[ad_1]

پژو ۲۰۸ هاچبک جذابی است که در آینده توسط شرکت مشترک ایران‌خودرو و پژو (ایکاپ) در ایران تولید و عرضه خواهد شد.

پژو 208 خودرویی در کلاس مینی محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۲ و در نمایشگاه خودروی ژنو، توسط پژو رونمایی شد. این هاچبک در دو نسخه‌ی ۳ درب و ۵ درب تولید می‌شود و از پیشرانه‌های متعدد بنزینی و دیزلی برخوردار است. این خودرو با نام کد A9 توسط پژو توسعه یافته است و از پلتفرم PF1 گروه خودروسازی PSA استفاده می‌کند که به طور میانگین ۱۱۰ کیلوگرم سبک‌تر از پلتفرم پژو ۲۰۷ است و در مقایسه با نسل قبل خود، فضای بیشتری را به سرنشینان ارائه می‌کند.

پژو 208 / peugeot 208

پژو ۲۰۸ در اروپا یک خودروی هاچبک کوچک شهری یا سوپرمینی محسوب می‌شود که در سگمنت B قرار دارد.اولین سری این خودرو، در سال ۲۰۱۱ و به صورت نسخه‌ی ۳ درب در کشور اسلواکی به تولید رسید. یک سال بعد، پژو نسخه‌ی ۵ درب ۲۰۸ را در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی کرد و فروش سراسری این خودرو آغاز شد.

پژو تمام تلاش خود را در توسعه‌ی ۲۰۸ به کار گرفته است تا بتواند هاچبک خود را به محبوبیت و آمار فروش مشابهی با ۲۰۶ برساند.

مشخصات فنی پژو 208

وقتی صحبت از پیشرانه‌های پژو ۲۰۸ می‌شود، گزینه‌های متعدد بر حسب سلیقه‌های مختلف، باعث جذب خریداران بیشتری می‌شود که می‌توانند بر اساس بودجه و نیازهای خود انتخاب معقولانه‌تر و مقرون به صرفه‌ای داشته باشند. طیف پیشرانه‌ها از ۱.۲ لیتر تنفس طبیعی شروع می‌شود و به نسخه‌های مجهز به توربوشارژر و حجیم‌تر ۱.۶ لیتری ختم می‌شود. توان تولیدی این پیشرانه‌ها در ضعیف‌ترین نسخه ۸۲ اسب‌بخار و در قوی‌ترین نسخه ۲۰۸ اسب‌بخار است؛ با توجه به وزن کم این خودرو که بین ۹۷۵ الی ۱۲۱۵ کیلوگرم است، حتی ضعیف‌ترین پیشرانه نیز می‌تواند توان کافی برای به حرکت در آوردن این هاچبک را داشته باشد.

پژو 208

در بخش انتقال قدرت، پژو هر دو نمونه‌ی دستی و خودکار را برای هاچبک ۲۰۸ در نظر گرفته است. این جعبه‌دنده‌ها از نوع ۵ و ۶ سرعته هستند که با توجه به نوع پیشرانه قابل انتخاب است. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، این خودرو در سگمنت B قرار دارد که به معنی خودروی کوچک شهری است و ابعاد آن در طول ۳.۹۶، در عرض ۱.۷۴ و ارتفاع ۱.۴۶ متر است و شاهد افزایش ۵ سانتی‌متری در بخش فضای پای سرنشینان عقب نسبت به پژو ۲۰۷ هستیم. بدین ترتیب یکی از بزرگ‌ترین مشکلات پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ که عدم وجود فضای کافی برای سرنشینان عقب است، تا حدودی در ۲۰۸ مرتفع شده‌ است.

مشخصات فنی پژو ۲۰۸PureTech 82 دستیPureTech 82 اتوماتیکPureTech 110 دستیPureTech 110 اتوماتیکGT-LineGTi
تعداد سیلندر۳- خطی۳- خطی۳- خطی۳- خطی۴- خطی۴- خطی
حجم موتور (لیتر)۱.۲۱.۲۱.۲ توربوشارژر۱.۲ توربوشارژر۱.۶ توربوشارژر۱.۶ توربوشارژر
حداکثر توان (اسب بخار)۸۲۸۲۱۰۹۱۰۹۱۶۵۲۰۸
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)۱۱۸۱۱۸۲۰۵۲۰۵۲۴۰۳۰۰
استاندارد آلایندگییورو ۶یورو ۶یورو ۶یورو ۶یورو ۶یورو ۶
حجم باک (لیتر)۵۰۵۰۵۰۵۰۵۰۵۰
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)۴.۵۴.۲۴.۵۴.۵۵.۶۵.۴
جعبه دنده۵ سرعته دستی۵ سرعته خودکار۵ سرعته دستی۶ سرعته خودکار
۶ سرعته خودکار۶ سرعته دستی
حداکثر سرعت (Km/h)۱۷۵۱۷۹۱۹۰۱۹۵۲۱۷۲۳۰
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h۱۲.۲۱۴.۵۹.۶۹.۸۷.۴۶.۵
حجم صندوق بار (لیتر)۲۸۵ – با صندلی تاشده ۱۰۷۶۲۸۵ – با صندلی تاشده ۱۰۷۶۲۸۵ – با صندلی تاشده ۱۰۷۶۲۸۵ – با صندلی تاشده ۱۰۷۶۲۸۵ – با صندلی تاشده ۱۰۷۶۲۸۵ – با صندلی تاشده ۱۰۷۶
وزن (کیلوگرم)۹۷۵۹۷۵۱۰۷۰۱۰۷۰۱۲۱۵۱۱۶۰

پژو 208 PureTech82

این نسخه از پژو ۲۰۸ مجهز به پیشرانه‌ی ۳ سیلندر با آرایش خطی است که حجم آن معادل با ۱۲۰۰ سی‌سی است. توان خروجی این پیشرانه‌ی تنفس طبیعی ۸۲ اسب‌بخار و حداکثر گشتاور تولیدی آن برابر با ۱۱۸ نیوتن‌متر است. پیشرانه‌ی مذکور از تکنولوژی PureTech پژو بهره می‌برد که هم دوستدار محیط زیست است و هم توان مناسبی تولید می‌کند. مصرف سوخت PureTech82 به همراه جعبه‌دنده‌ی ۵ سرعته‌ی دستی در داخل شهر ۵.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و در بزرگراه‌ها برابر با رقم قابل توجه ۳.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. بدین ترتیب مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که آمار درخشانی است. استاندارد آلایندگی این نسخه از پیشرانه‌ی پژو ۲۰۸، یورو ۶ است و که بدین ترتیب آن را به یکی از کم آلاینده‌ترین پیشرانه‌های اروپایی تبدیل می‌کند.

پژو 208

مصرف سوخت پیشرانه‌ی PureTech82 در صورت همراه شدن با جعبه‌دنده‌ی اتوماتیک ۵ سرعته، به میزان چشمگیری کاهش می‌یابد. با این شرایط، مصرف سوخت نسخه‌ی اتوماتیک پژو ۲۰۸ که مجهز به این نوع پیشرانه است برابر با ۴.۶، ۳.۹ و ۴.۲ لیتر به ترتیب در داخل شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی است.

پژو 208 PureTech110

این پیشرانه نیز ساختار یکسانی با نمونه‌ی PureTech82 دارد؛ بنابراین حجم این پیشرانه بدون تغییر و برابر با ۱۲۰۰ سی‌سی است و تعداد سیلندرها نیز ۳ عدد است که با آرایش خطی در کنار هم قرار گرفته‌اند. تنها تفاوت این پیشرانه اضافه شدن توربوشارژر است که باعث افزایش توان خروجی این پیشرانه شده است. توان خروجی PureTech110 با افزایش ۲۷ اسب‌بخاری به رقم ۱۰۹ اسب‌بخار رسیده است و گشتاور تولیدی آن نیز ۲۰۵ نیوتن‌متر است.

پژو 208

پژو 208 GT-Line

این نسخه، جز قدرتمندترین نمونه‌‌های پژو ۲۰۸ محسوب می‌شود. پیشرانه‌ی نصب شده روی این نسخه ۱۶۰۰ سی‌سی، ۴ سیلندر و مجهز به توربوشارژر است و نحوه‌ی آرایش سیلندرها نیز خطی است. توان خروجی این پیشرانه‌ی پرقدرت ۱۶۵ اسب‌بخار است. این نسخه با جعبه دنده‌ی ۶ سرعته‌ی اتوماتیک، به ۷.۴ ثانیه زمان نیاز دارد تا از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد. استاندارد آلایندگی این پیشرانه نیز همچون سایر نمونه‌های ۲۰۸، یورو ۶ است و مصرف سوخت آن در شهر، بزرگراه و سیکل ترکیبی به ترتیب برابر با ۷.۱، ۴.۶ و ۵.۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

پژو 208

پژو 208 (GTi (1.6 THP

پژو ۲۰۸ GTi قدرتمند‌ترین نسخه‌ی این هاچبک محسوب می‌شود و ردپای بخش اسپرت پژو به وضوح در آن دیده می‌شود. پیشرانه‌ی ۱۶۰۰ سی‌سی، ۴ سیلندر و مجهز به توربوشارژر که قادر به تولید توانی معادل با ۲۰۸ اسب‌بخار و  حداکثر گشتاوری معادل با ۳۰۰ نیوتن‌متر است. وزن این خودرو ۱۱۶۰ کیلوگرم است که بدین ترتیب از سنگین‌ترین نسخه‌های این هاچبک محسوب می‌شود؛ با این حال شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت پژو ۲۰۸ GTi برابر با ۶.۵ ثانیه است که سریع‌ترین در انواع مختلف خود به شمار می‌رود. جعبه‌دنده‌ی متصل به این پیشرانه از نوع ۶ سرعته‌ی دستی است. مصرف سوخت این نسخه از ۲۰۸ نیز برابر با ۷ لیتر در شهر، ۴.۵ لیتر در بزرگراه و ۵.۴ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر در سیکل ترکیبی است. ظرفیت مخزن سوخت این هاچبک ۵۰ لیتر است و با یک بار پر کردن مخزن، حداقل مسافت ۷۱۰ کیلومتر را می‌تواند طی کند.

امکانات رفاهی

پژو امکانات زیادی را در هاچبک خود به کار برده است. تقریباً می‌توان این را بیان کرد که ۲۰۸ کم و کسری ندارد و هر نوع آپشن خودروهای خانوادگی که به ذهن شما می‌رسد در این هاچبک موجود است. سیستم‌هایی از قبیل تهویه خودکار دوگانه، برف پاک‌کن خودکار، ترمز خودکار، کمک پارک، دوربین دید عقب و نمایشگر ۷ اینچی به همراه نقشه‌های ناوبری، آینه‌ی عقب الکتروکرومیک و آینه‌های جانبی تاشوی برقی، همگی در ۲۰۸ قابل سفارش هستند. دیگر امکاناتی که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد، ایموبلایزر، سنسور فشار باد تایرها، کروز کنترل، چهار اسپیکر، دماسنج، نشانگر دنده و کامپیوتر سفری است که به صورت استاندارد در پژو ۲۰۸ ارائه می‌شوند.

پژو 208 / peugeot 208

تجهیزات سفارشی دیگری نیز جهت رفاه بیشتر سرنشینان در نظر گرفته شده است و شامل سیستم درخواست کمک اضطراری، غربیلک و دسته دنده‌ی چرم، خروجی اگزوز دوتایی، چراغ جلوی خودکار، چراغ مه شکن تطبیقی، گرم کن صندلی است.

طراحی بیرونی و کابین

در طراحی بیرونی و کابین پژو ۲۰۸، ۳ نفر دخیل بوده‌اند. پیر آئوسیر (PIERRE AUTHIER) سرپرستی طراحی این خودرو را بر عهده داشته است و طراحی بخش داخلی این خودرو توسط آدام بازیلدو و طراحی رنگ کابین نیز توسط ماری سانو انجام شده است. مهم‌ترین اصل طراحی در هاچبک‌های جذاب، طراحی اسپرت، جوان‌پسند و هیجان انگیز این خودروها است. با نگاهی به نمای بیرونی خودرو شاهد سیمایی به روز هستیم که دارای منحنی‌های خاص و کمی ملایم است.

پژو 208 / peugeot 208

نمای ظاهری خودرو جذاب و تهاجمی است اما نقاط تیز و برش خورده نسبت به رقبا کمتر است و انحنای بیشتری دارد. جلوپنجره و دماغه‌ی خودرو طراحی برجسته‌ای دارند و به همراه رینگ‌های اسپرت، نمای کلی زیبایی را خلق کرده‌اند. چراغ‌های جلو و عقب هماهنگی خوبی دارند و در عقب خودرو شاهد طراحی شیک و ممتازی هستیم. در بخش کناری پژو ۲۰۸ شاهد طراحی متفاوتی نسبت به رقبا هستیم؛ خط ملایمی که از درب جلو و از روی دستگیره‌ها به سمت عقب کشیده شده است و انحنای زیبای روی درب عقب دارد و تا چراغ عقب ادامه داشته است. اما می‌توان زیباترین بخش کناری را طراحی لچکی شیشه‌ی جلو دانست که قسمتی از آن روی گلگیر جلو سوق پیدا کرده است و طراحی متفاوت و جالبی به این قسمت بخشیده است. در نگاه اول نیز می‌توان آیرودینامیکی بودن خودرو را تشخیص داد و دستپخت طراحان، ضریب درگ ۰.۲۹ است که برای این کلاس خودرویی رقم مناسبی است.

پژو 208

پژو ۲۰۸ خودروی کوچکی است و با یک نگاه به کابین آن می‌توان به فضای کابین کوچک این خودرو پی برد. غربیلک فرمان اندازه‌ی کوچکی دارد و پایین‌تر از نشان‌دهنده ها قرار گرفته است. طراحی داشبورد به گونه‌ای است که در نگاه اول یا عاشق آن خواهید شد و یا متنفر می‌شوید. دلیل این امر، طراحی خاص این کابین است که متفاوت از سایر خودروها است و محل قرارگیری نشان‌دهنده ها و کنسول میانی، کابین پژو ۲۰۸ را از سایر رقبا مجزا می‌سازد.

حجم صندوق عقب پژو ۲۰۸ برابر با ۲۸۵ لیتر است و با تاشدن صندلی های عقب این حجم به ۱۰۷۶ لیتر افزایش می‌یابد. اگرچه این فضا هیچگونه برتری نسبت به رقبا ندارد، اما در نوع خود خوب و قابل قبول محسوب می‌شود. باید به این نکته اشاره کنیم که اگر فردی با قدی بیش از ۱۸۰ سانتی‌متر در صندلی جلو بنشیند، تنها قشری که می‌تواند از صندلی های عقب خودرو استفاده کند کودکان خواهند بود. با این شرایط، فضا برای افراد بلند قامت کمی چالش برانگیز و ناراحت خواهد بود.

تجربه‌ی رانندگی

اما جذاب‌ترین بخش پژو ۲۰۸ رانندگی با آن است. هندلینگ این خودرو مثال زدنی است و یکی از دلایل مهم هندلینگ خوب، فرمان‌پذیری سریع و دقیق آن است. در اکثر نسخه‌ها خودرو واکنش مناسبی به پدال گاز نشان می‌دهد و در شرایط کلی عملکرد پدال گاز خوب است. حسی که در حین رانندگی به سرنشینان منتقل می‌شود، حس نشستن در خودرویی بزرگ‌تر است و عملکرد سیستم تعلیق نیز بدون تاثیر در القای این حس نیست و این سیستم در مواجهه با ناهمواری‌ها باعث ناراحتی سرنشینان نمی‌شود.

پژو 208 / peugeot 208

کنترل خودرو در هنگام عبور از جاده‌های پر پیچ و خم به خوبی صورت می‌گیرد و اعتماد به نفس زیادی به راننده می‌دهد. عملکرد کلی ۲۰۸ در ناهمواری‌ها خوب است و فقط چاله‌ها و پستی بلندی‌های تیز و بزرگ به کابین منتقل می‌شود. برخی از دارندگان این خودرو از کوبش سیستم تعلیق ناراضی بوده‌اند که دلیل آن محل قرارگیری بوش بالایی در یکی از جذب کننده‌های ضربه است و با جایگزینی رفع می‌شود. در نسخه‌های خودکار نیز شاهد تعویض نرم و سریع دنده‌ها هستیم و هماهنگی خوبی بین پیشرانه‌ها و جعبه‌دنده‌های اتوماتیک مشاهده می‌شود.

ایمنی

پژو قدم‌های بزرگی در بهبود ایمنی ۲۰۸ برداشته است. از کاهش وزن خودرو گرفته تا امکانات ایمنی نصب شده بر روی خودرو که همگی در سطح خودروهای روز جهانی است. ترمزهای جلو دیسکی است و مجهز به سیستم‌های ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی الکتریکی EBD، کنترل پایداری ESP و ترمز اضطراری EBA است. ترمزهای چرخ‌های عقب در نسخه‌های پایه کاسه‌ای است و ترمزهای دیسکی برای این چرخ‌ها قابل سفارش هستند.

پژو 208 / peugeot 208

در نسخه‌های فول، پژو ۲۰۸ به ۶ کیسه‌ی هوا مجهز است که شامل نمونه‌ی جلوی راننده، سرنشین جلو، جانبی و پرده‌ای است. پژو ۲۰۸ موفق به اخذ ۵ ستاره‌ی ایمنی از موسسه‌ی EURO NCAP شده است که امتیازات این خودرو به شرح زیر است:

  • حفظ جان سرنشینان بزرگ‌سال: ۸۸
  • حفظ جان سرنشینان خردسال: ۷۸
  • حفظ سلامت عابران پیاده: ۶۱
  • سیستم‌های ایمنی و کمکی راننده: ۸۳

امتیازات کسب شده، نشان دهنده‌ی ایمنی بالای پژو ۲۰۸ است که به سرنشینان خودرو اطمینان کافی در خصوص حفظ جان آن‌ها می‌دهد.

در ادامه شما را به تماشای ویدیوی تست تصادف پژو ۲۰۸ در آزمایشات موسسه‌ی EURO NCAP دعوت می‌کنیم.

کیفیت ساخت و خدمات پس از فروش

پژو 208 / peugeot 208

مواد به کار رفته در ساخت اجزای کابین، حس خوب و و کیفیت بالا را به سرنیشنان القا می‌کند. کیفیت ساخت خودرو بسیار خوب است و دقت کافی در مونتاژ قطعات خرج شده است. به طور کلی می‌توان ۲۰۸ را خودرویی مستحکم و با کیفیت دانست که قطعاً کار را برای رقبا سخت خواهد کرد. خدمات پس از فروش این خودرو بر عهده‌ی شرکت مشترک ایران خودرو و پژو به نام ایکاپ است و این شرکت برای خدمت‌رسانی به مشتریان از سامانه‌ی خدمات پس از فروش ایران‌خودرو در سراسر کشور استفاده خواهد کرد که گسترده است و از این حیث برگ برنده‌ی دیگری به نفع پژو ۲۰۸ رو می‌شود.

قیمت

پژو 208 / peugeot 208

این خودرو در بازار جهانی با قیمت شروع ۱۵,۹۹۰ دلار عرضه می‌شود و قیمت بالاترین رده‌ی پژو ۲۰۸ که با نام GTI شناخته می‌شود ۳۰,۹۹۰ دلار است. پیش‌تر عرضه‌ی این خودرو در کشور اعلام شده بود، اما قیمت قطعی این خودرو هنوز مشخص نشده است و طبق اطلاعات درز شده از برخی منابع، شرکت ایکاپ قیمت احتمالی پژو ۲۰۸ را ۶۸ میلیون تومان در نظر گرفته است.

رقبا

پژو ۲۰۸ در بازارهای جهانی رقبای قدرتمند و به روزی دارد که به راحتی این خودرو را به چالش می‌کشند. اما در ایران قضیه متفاوت است و با توجه به مشخصات فنی، کیفیت ساخت و امکانات این خودرو، به نظر می‌رسد پژو ۲۰۸ گوی سبقت را رقبا بگیرد. مهمترین رقیب آسیایی این خودرو هیوندای i10 است که به تازگی توسط کرمان موتور رونمایی شده است.

پژو 208 / peugeot 208

از دیگر رقبای پژو ۲۰۸ می‌توان به رنو ساندرو، لیفان x50، برلیانس h320 و ام‌وی‌ام ۳۱۵ اشاره کرد. در ادامه می‌توانید جدول مشخصات رقبای پژو ۲۰۸ را مشاهده کنید.

پژو ۲۰۸ PureTech110 اتوماتیکرنو ساندرو استپ ویلیفان X50هیوندای i10برلیانس h320ام وی ام ۳۱۵
تعداد سیلندر۳-خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی۴- خطی
حجم موتور (لیتر) توربوشارژر۱.۲۱.۶۱.۵۱.۲۵۱.۵۱.۵
حداکثر توان (اسب بخار)۱۰۹۱۰۵۱۰۲۸۶۱۰۳۱۰۷
حداکثر گشتاور (نیوتن‌متر)۲۰۵۱۴۲۱۳۳۱۲۱۱۳۸۱۴۰
استاندارد آلایندگییورو ۶یورو ۴یورو ۵یورو ۶یورو ۴یورو ۴
حجم باک (لیتر)۵۰۵۰۴۲۴۰۵۵۵۰
مصرف سوخت ترکیبی (L/100 Km)۴.۵۸۶.۵۴.۹۶.۷۶.۵
جعبه دنده۶ سرعته خودکار۴ سرعته خودکارCVT یا دستی۴ سرعته اتوماتیک
۴ سرعته خودکار۵ سرعته دستی
حداکثر سرعت (Km/h)۱۹۵۱۷۰۱۶۰۱۶۶۱۷۰۱۷۰
زمان رسیدن به سرعت ۱۰۰ Km/h۹.۸۱۱.۵نامشخص۱۲.۳نامشخصنامشخص
حجم صندوق بار (لیتر)۲۸۵- با صندلی تاشده ۱۰۷۶۳۲۰ – با صندلی عقب تا شده ۱۲۰۰نامشخص۲۱۸نامشخصنامشخص
وزن (کیلوگرم)۱۰۷۰۱۱۴۶۱۱۷۵۹۳۳۱۲۴۰۱۲۱۰
قیمت (میلیون تومان)حدود ۶۸۴۹۵۰.۵۷۱.۹۵۸۴۳

گالری تصاویر

پژو 208 / peugeot 208


منبع : زومیت

نمایشگاه خودرو تهران: کلاسیک‌های اروپایی - فناوری

خودروهای لوتوس در نمایشگاه تهران - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا