پوست های حساس/6 غذایی که اگر پوست حساسی دارید باید از آن اجتناب کنید

پنج‌شنبه 20 بهمن 1401 سلامت
 پوست های حساس

 پوست های حساس

اگر بعد از خوردن غذاهای خاص یا استفاده از یک محصول آرایشی جدید، اغلب دچار قرمزی و بثورات پوستی می‌شوید یا احساس خارش یا سوزش روی پوست خود می‌کنید، احتمالاً پوست حساسی دارید.

طبق تعریف، پوست حساس یک واکنش حسی است که توسط عوامل محیطی (مانند قرار گرفتن در معرض نور خورشید، گرما، آلودگی و رطوبت) یا سایر مواردی که با پوست در تماس هستند، ایجاد می شود. همچنین ممکن است ظاهر بالینی نداشته باشد.

افرادی که از پوست حساس رنج می برند اغلب از موارد زیر شکایت دارند:

  • خارش
  • سوزش
  • مور مور
  • ضخیم شدن پوست
  • خشکی

این وضعیت به عنوان سندرم پوست حساس (SSS) نیز شناخته می شود و عمدتاً به دلیل محرک های سطحی مانند کرم ها، مرطوب کننده ها و سایر محصولات صورت مورد مطالعه قرار می گیرد.  برخی غذاها نیز می توانند به عنوان محرک عمل کنند.

آلرژی های پوستی و حساسیت پوست ممکن است شبیه به هم به نظر برسند، اما اینطور نیست. آلرژی ها معمولاً پاسخی از سلول های ایمنی به یک محرک هستند و به وضوح آشکار می شوند،  اما پوست حساس همیشه قابل مشاهده یا تهاجمی نیست. با این حال، هر دو ممکن است محرک های مشابهی داشته باشند.

 پوست های حساس

پوست های حساس

غذاهایی که برای پوست های حساس باید از آنها پرهیز کرد

1. سویا

اگرچه سویا یک غذای سالم است و فواید مختلفی دارد، اما در افرادی که پوست حساسی دارند، سویا می‌تواند باعث کهیر یا درماتیت پوستی شود و باعث ایجاد لکه‌های خارش‌دار برجسته شود.علاوه بر این، انواع خاصی از فرآوری روی سویا مانند تخمیر نیز می تواند خطر ایجاد کهیر روی پوست را افزایش دهد.

2. سفیده تخم مرغ

سفیده تخم مرغ حاوی بیشتر آلرژن های تخم مرغ است  و مصرف آن می تواند باعث ایجاد یک پاسخ ایمنی شود که باعث ایجاد بثورات یا کهیر در پوست می شود.

3. گلوتن

گلوتن پروتئینی است که پس از ورز دادن در محصولات گندم تشکیل می شود. این یک آلرژن نسبتاً رایج است و می تواند باعث ایجاد علائم گوارشی و همچنین حساسیت پوستی شود. حتی افراد مبتلا به بیماری غیر سلیاک می توانند پسوریازیس و درماتیت را با مصرف گلوتن تجربه کنند.

کارآزمایی‌ها بهبودی در علائم این مشکلات پوستی با توقف مصرف گلوتن پیدا کرده‌اند.

4. لبنیات

اکثر متخصصان پوست توصیه می کنند از مصرف لبنیات اجتناب کنید زیرا می توانند باعث تشدید آکنه در افراد با پوست حساس شوند. اکثر مطالعات نشان می دهند که علائم آکنه با اجتناب از لبنیات بهبود می یابد.

محصولات لبنی تخمیر شده مانند پنیر، ماست و خامه ترش نیز می توانند محرک کهیر باشند.
در صورت داشتن پوست حساس باید از مصرف غذاهایی مانند سویا، سفیده تخم مرغ، گلوتن، لبنیات و غیره اجتناب شود.

5. شراب

برخی از افراد پس از نوشیدن شراب، به خصوص شراب قرمز، دچار گرگرفتگی شدید پوست یا قرمزی در صورت می شوند.

در مطالعه ای که در آلمان انجام شد، بسیاری از مردم بعد از مصرف شراب قرمز، برافروختگی پوست، خارش و احتقان بینی را گزارش کردند.

مصرف بیش از حد الکل همچنین با ایجاد پسوریازیس و اگزما مرتبط است، در حالی که خطر ابتلا به عفونت های پوستی را نیز افزایش می دهد.

6. افزودنی های غذایی

افزودنی های غذایی مانند رنگ های غذا، سولفیت ها و مواد نگهدارنده می توانند باعث کهیر یا خارش شوند. این علائم همچنین می تواند در تماس با چنین محرک هایی رخ دهد.

برخی از مواد افزودنی عطر مانند BOP نیز می توانند باعث درماتیت تماسی شوند که نوعی حساسیت پوستی است. افرادی که ممکن است با مشکلات BOP مواجه شوند، باید از دارچین، وانیل و میخک نیز اجتناب کنند، زیرا آنها به خانواده BOP تعلق دارند.

یکی دیگر از افزودنی های رایج غذایی پروپیلن گلیکول است که می تواند باعث درماتیت تماسی (هنگامی که محصولات حاوی پروپیلن گلیکول را لمس می کنید) در افرادی که به آن حساس هستند، شود. این یک ماده رایج در محصولات مراقبت از پوست و مو است، اما به برخی از مواد غذایی مانند سس باربیکیو، سس سالاد و رنگ های غذایی نیز اضافه می شود.

شناسایی و اجتناب از این محرک ها تنها راه مدیریت حساسیت پوستی ناشی از افزودنی های غذایی است.

یک نکته احتیاط

حساسیت پوست به دلیل غذا بسیار خاص است و ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.

غذاهایی که در این مقاله به آنها اشاره شد، شایع ترین علل واکنش در پوست های حساس هستند و ممکن است از غذاهایی که ذکر نشده اند، حساسیت پوست را تجربه کنید. برای شناسایی محرک های خاص می توانید با پزشک مشورت کنید.

فواید ورزش در آب

فواید ورزش در آب برای سلامتی

انرژی منفی

چگونه انرژی منفی را از خانه خود حذف کنیم؟

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا