پهلوانان سرما نمی‌خورند؟

پنج‌شنبه 28 بهمن 1400 سلامت
پهلوانان سرما نمی‌خورند؟

پهلوانان سرما نمی‌خورند؟

تصور كنید فردی 17 سال سرما نخورده باشد، به نظر شما چنین چیزی ممكن است؟ همین جا باید بدانید كه واقعیت دارد چون محمد بنا، كشتی‌گیر و سر مربی فعلی تیم ملی كشتی فرنگی ایران اعلام كه 17 سال است سرما نخورده است. حتی تصورش هم خوب است كه از سرماخوردگی و علائم آزاردهنده آن مانند عطسه، سرفه، آبریزش بینی و چند روز استراحت در امان بمانید.

پهلوانان سرما نمی‌خورند؟

 

اما راز این موضوع چیست؟ چرا بعضی از افراد زیاد سرما می‌خورند و  چگونه می‌توان سرماخوردگی را دور زد؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را از زبان دكتر علی علی‌عسگری، متخصص داخلی برای‌تان شرح دهیم.

پهلوانان ضد ضربه‌اند؟

سرماخوردگی هم مانند تصادف در خیابان یك حادثه است؛ همیشه در كمین همه افراد هست اما همه را درگیر نمی‌كند. اگرچه رعایت اصول و نكات بهداشتی به افراد كمك می‌كند تا حد زیادی از سرماخوردگی دور بمانند اما امكان اینكه فردی ۱۷ سال بدون هیچ جریمه‌ای رانندگی كند، بسیار كم است.

چرا هرسال سرما می‌خوریم؟

هرسال در پوشش بدنه ویروس تغییرات ناچیزی به وجود می‌آید و بدن ما این ویروس‌ها را نمی‌شناسد. به‌طور دقیق‌تر تغییرات اندك پروتئین ویروس‌ها باعث می‌شود كه پادتن‌های قبلی به كار نیایند و بدن برای ساخت پادتن‌های جدید نیاز به وقت دارد كه در این زمان است كه كار از كار گذشته است و احتمالا ما دچار بیماری شده‌ایم.

ویروس‌ها به او حمله نمی‌كنند؟

هر ویروس در بدن دارای كدی است. با ورود ویروس بدن، مثل كامپیوتر جست‌وجو را برای دریافتن كد پادتن مورد نظر شروع می‌كند. اگر در بدن پادتن وجود داشته باشد كه با ترشح آن سرماخوردگی از بین می‌رود و آب از آب هم تكان نمی‌خورد اما اگر پادتن در بدن وجود نداشته باشد، بدن شروع به پادتن‌سازی می‌كند.پادتن‌سازی مدتی زمان می‌برد. در این زمان است كه ما از ورود ویروس‌ها به بدن‌مان مطلع می‌شویم و با بیماری دست و پنجه نرم می‌كنیم. تزریق واكسن می‌تواند با ایجاد خاطره بیماری در بدن‌مان و آماده كردن پادتن در زمان بیماری، ما را از بیماری دور كند. واكسن‌ها آسیبی به بدن نمی‌زنند و تنها برخی از آنها ممكن است تا زمان ساختن پادتن ناخوشی اندكی ایجاد كنند.

شاید در كودكی بیشتر سرماخورده است؟

كودكانی كه مادران وسواسی دارند و مادرشان مدام آنها ر ا از همه بیماری‌ها دور می‌كنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های سیستم ایمنی قرار می‌گیرند؛ به‌طور مثال كودكان روستایی كه خاك بازی بیشتری در مقایسه با كودكان شهری دارند، كمتر به بیماری آسم دچار می‌شوند.همچنین ابتلا به برخی از بیماری‌ها در كودكی با شدت علائم كمتری همراه است. كودكانی كه به بیماری اوریون دچار می‌شوند این بیماری را با علائم ملایم‌تری نسبت به بزرگسالان مبتلا به این بیماری پشت سر می‌گذارند. به‌طور كلی ابتلا به برخی از ویروس‌ها و بیماری‌ها باعث می‌شود تا حافظه ایمنی از میكروب‌ها بیشتر شود و پادتن‌ها در بدن بیشتر شوند.

شاید مبادی بهداشت بوده؟

اینكه ما در مدتی طولانی مثلا ۱۷ سال سرما نخوریم، غیرممكن نیست اما بسیار نادر است. رعایت بهداشت عمومی و شخصی نقش مهمی در سلامت دارد. اگر می‌خواهید سالم بمانید، نباید بگذارید كه ویروس‌ها به بدن شما برسند. شستن به موقع دست‌ها نقش مهمی در سلامت شما دارد و مانع ورود میكروب‌ها به بدن شما می‌شود. همچنین استفاده از ماسک‌ها و نظافت شخصی مانع ورود میكروب‌ها می‌شود.

شاید واكسن زده است؟

واكسن سرماخوردگی تاثیر زیادی در پیشگیری از سرماخوردگی دارد. بسیاری از پزشكان توصیه‌ می‌كنند در اواخر شهریور تمام افرادی  كه بیماری مزمن به خصوص بیماری‌های قلبی مزمن دارند واكسن مبارزه با سرماخوردگی را تزریق كنند. حواس‌تان باشد این واكسن‌ها هرسال باید تمدید شوند چون تنها واكسن‌هایی كه براساس ویروس‌های جدید ساخته شده‌اند كارسازند. شاید بتوان یكی از علل پیشگیری از سرماخوردگی را در این پهلوان، استفاده از واكسن سرماخوردگی دانست.

شاید دوستان بیمار ندارد؟

ویروس‌ها به سادگی از راه تماس با افراد بیمار به بدن شما وارد می‌شوند. اگر دوستان‌تان سرماخورده‌اند، تعارف را كنار بگذارید و با آنها روبوسی نكنید. برای محكم‌كاری در فصولی كه سرماخوردگی زیاد شده است، برای احوال‌پرسی به كسی دست ندهید و تنها با سلامی گرم، محبت خود را به دوستان‌تان نشان دهید. بهتر است افراد بیمار برای جلوگیری از انتشار بیماری از ماسك‌های مخصوص استفاده كنند تا دیگران را دچار بیماری نكنند.

شاید ویتامین c مصرف می‌كند؟

ویتامین c نمی‌تواند  سرماخوردگی شما را بهبود بخشد، اگر بیمار شده‌اید، خودتان را به آب پرتقال و ویتامین c نبندید كه دیگر كار از كار گذشته است. ویتامینc در پیشگیری از سرماخوردگی جایگاه ویژه‌ای دارد و افرادی كه از این ویتامین استفاده می‌كنند، كمتر سرما می‌خورند. بر خلاف تصور عموم پرتقال تنها منبع ویتامین c نیست و این ویتامین در میوه‌ها و سبزیجات دیگر هم به میزان زیادی وجود دارد. برای دریافت بیشتر ویتامین c تا می‌توانید از میوه‌ها و سبزیجات تازه استفاده كنید چون میزان ویتامین میوه‌ها و سبزیجات كهنه كمتر از تازه است.

مكمل مصرف كرده است؟

استفاده از مكمل‌ها هم اثر درمانی ندارد اما از بروز بیماری پیشگیری می‌كند. مقدار توصیه شده از مكمل‌ها هم حداكثر روزی یك عدد است كه بهتر است برای حفظ سلامت بدن خود، رژیم غذایی متنوعی داشته باشید. شما با مصرف قرص مكمل تنها می‌توانید یك ویتامین را به بدن خود برسانید در صورتی‌كه با خوردن یك واحد میوه انواع متنوعی از ویتامین‌ها به بدن شما می‌رسد.

ورزش او را سالم نگه داشته است؟

ورزش برای سلامت بدن بسیار مفید است و برای درمان و پیشگیری از مشكلات قلبی و عروقی بسیار توصیه می‌شود اما هنوز به‌طور علمی وجود رابطه‌ای بین ورزش و بیماری‌های ویروسی به اثبات نرسیده است و مطالعات نتوانسته رابطه دقیقی بین سرماخوردگی و ورزش پیدا كند.

دمنوش‌ها او را ضدضربه كرده است؟

در طب نوین تنها می‌توان دارو و درمان‌هایی را كه به‌طور معتبر مورد بررسی قرار گرفته‌اند و تاثیر آنها به اثبات رسیده است به بیماران توصیه كرد. مفید بودن استفاده از دمنوش‌ها هنوز به اثبات نرسیده و ما نمی‌توانیم استفاده از آنها را برای افراد تجویز كنیم. استفاده از مایعات گرم هم تنها به تسكین گلودرد در مدت كوتاه كمك می‌كند و نمی‌توان استفاده از آنها را یک راه درمانی دانست.

خوش‌خلقی او را قوی كرده است؟

خلق و خوی شما تاثیر زیادی در سلامت‌تان دارد. سال‌ها پیش رابطه بین قدرت سیستم ایمنی با انواع بیمارها به اثبات رسیده است. برای حفظ سلامتی باید حواس‌تان به حال و هوای درونی خودتان باشد و نگذارید افسردگی و اضطراب شما را بیمار كند. به‌طور كلی افراد خوش‌خلق كمتر بیمار می‌شوند و كارشان به پزشك و بیمارستان نمی‌کشد.

پهلوانان سرما نمی‌خورند؟

اعضای یک خانواده‌در ایتالیا درد را حس نمی‌کنند

اعضای یک خانواده‌در ایتالیا درد را حس نمی‌کنند

نشانه‌های جدی در کودکان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا