پماد و چسب زخم برای درمان زخم بستر

یکشنبه 3 بهمن 1400 بازار

رای درمان زخم بستر، باید به زدودن بافت های مرده و محافظت از زخم در برابر باکتری های عفونت زا، توجه شود. معمولاً از چسب ها و پمادهای زخم بستر برای ناحیه ای استفاده می شود تا زخم را درمان کنند و احتمال عفونت را کم کنند.

زخم بستر چیست؟

زخم بستر، زخمی است که در قسمت هایی از پوست که در اثر در رختخواب ماندن، روی ویلچر نشستن، یا گچ گرفتگی طولانی مدت، تحت فشار قرار دارند، ایجاد می شود. زخم بستر ممکن است زمانی ایجاد شود که فرد بستری یا به عبارتی بدون تحرک (فلج) یا بی هوش باشد یا عدم توانایی احساس درد داشته باشد.

«زخم بستر یا زخم فشاری، بد سور و زخم دکوبیتوس نیز نامیده می شود». زخم بستر می تواند در افراد مسن ضعیف، مشکلی جدی باشد. آن ها ممکن است به کیفیت مراقبت هایی که از فرد می شود، بستگی داشته باشند. اگر فرد ناتوان یا فلج را جا به جا نکنند، درست نخوابانند و مراقبت های پوستی و مواد مغذی خوب برای آن ها فراهم نکنند، ممکن است زخم بستر به وجود بیاید. احتمال خطر در افرادی که دیابت، مشکلات گردش خون و تغذیه ی نامناسب دارند، بیشتر خواهد بود.

درمان زخم بستر با چسب و پماد

چسب ها

«چسب‌های زخم بستر باعث محافظت از زخم و سرعت بخشیدن به روند بهبودی می شود.» چسب های زخم بستر انواع مختلفی دارند که عبارتند از:

چسب های جاذب

این چسب ها یا مستقیماً روی زخم چسبانده می شود و یا روی یک چسب ساده، چسبانده می شود. چسب های جاذب، ترشحات زخم بستر را که مانع بهبودی زخم می شود، جذب می کنند. اکثر چسب های جاذب، باید روزانه تعویض شوند. با این حال ترشح بیش از حد از زخم بستر، نیازمند تعویض بیشتر است.

آلژینات

آلژینات ها، چسب هایی هستند که از الیافی تشکیل شده اند که کاملاً یا نسبتاً از جلبک یا خزه ی دریایی ساخته شده اند. آلژینات ها ترشحات زخم بستر را جذب می کنند و مانع ژل مانندی روی زخم ایجاد می کنند و باعث می شود محیط مرطوبی ایجاد شود که به بهبود زخم کمک می کند. آلژینات ها، معمولاً برای درمان زخم بستر عمیق و شدید استفاده می شود؛ زیرا حتی در صورتی که روی زخم پوشیده باشد هم، به درمان زخم سرعت می بخشد.

ضد میکروب ها

در مباحث مراقبتی زخم، ضد میکروب ها به آن دسته از چسب هایی گفته می شود که حاوی مواد و کرم های آنتی باکتریال هستند و برای کاهش یا از بین بردن باکتری های زخم بستر استفاده می شوند. قبل از استفاده از ضد میکروب ها، پزشک ابتدا باید تشخیص دهد زخم بستر عفونت دارد یا خیر. بررسی زخم بستر برای عفونت، به شرایط بستگی دارد؛ در برخی شرایط، که بیمار در معرض خطر عفونت قرار دارد، ممکن است پزشک ضد میکروب ها را برای پیشگیری، تجویز کند.

انواع رایج ضد میکروب ها عبارتند از: تگادرم (Tegaderm)، آمری ژل (Amerigel)، آناسپت (Anacept)، سیلورتون (Silverton)، کانتریت (Cantreet)، آکواسل (Aquacel)، سیلور درم (Silverderm)، آلژیدکس (Algidex)، کولاکتیو (Colactive)، کرلیکس (Kerlix)، تفلا (Tefla)، آرگلاس (Arglase)، ماکسورب (Maxorb)، اوپتیفوم (Optifoam)و آکتیکوت (Acticoat).

هیدروکلوئیدها / هیدروژل ها

چسب های هیدروکلوئیدی مواد ژل مانندی دارند که ترشحات زخم را جذب می کنند. از آنجایی که چسب های هیدروکلوئیدی، پوششی ضد آب ایجاد می کنند، در بیمارانی که بی اختیاری ادرار و مدفوع دارند کاربرد زیادی دارد؛ زیرا از زخم در حال بهبود در برابر ادرار و مدفوع، محافظت می کند. هیدروکلوئیدها باید برای زخم بستر هایی که عفونت ندارند، استفاده شود. پزشک مشخص می کند که تعداد تعویض های چسب هیدروژل چگونه خواهد بود. معمولاً چسب های هیدروژل، 2-7 بار در هفته تعویض می شود.

پمادهای زخم بستر

انواع مختلفی از پمادهای زخم بستر برای جلوگیری از مرطوب شدن وجود دارد. از جمله:

ضدآب ها

ضدآب ها کرم، ژل، پماد یا خمیرهایی هستند که برای جلوگیری از مرطوب شدن بیش از حد پوست در اثر بی اختیاری ادرار و مدفوع، تعریق یا ترشح از زخم، تولید شده اند. برای زخم بستر تازه، پوست با جراحت قبلی به منظور جلوگیری از خیس شدن و نقاط تحت فشاری که استخوان برجسته دارند به منظور جلوگیری از آسیب پوست، استفاده می شود. مواد آن با توجه به شرکت تولید کننده ی آن، متفاوت خواهد بود؛ اما متداول ترین محافظت کننده های پوستی، دایمتیکون، پترولاتوم و زینک اکساید هستند. ضدآب ها معمولاً آخرین مرحله در پاکسازی، رطوبت رسانی و حفاظت از اندام تناسلی و مقعد برای جلوگیری از آسیب پوستی است.

پمادهای آنتی سپتیک و آنتی بیوتیک (ضدعفونی کننده ها)

در صورتی که زخم بستر عفونت کند، از کرم های آنتی سپتیک و آنتی بیوتیک استفاده می شود تا میکروارگانیسم هایی که باعث عفونت شده اند از بین بروند یا سرعت رشدشان کند شود و از بدتر شدن عفونت یا انتشار آن جلوگیری شود. این امر به درمان زخم بستر نیز کمک خواهد کرد.

در صورتی که زخم بستر عفونت نداشته باشد هم میکروارگانیسم ها در آن وجود دارند. گفته می شود که اگر این ها با استفاده از عوامل ضدمیکروبی کاهش یابد، روند بهبود سریع تر خواهد شد. با این حال، ارتباط بین عفونت و میزان میکروارگانیسم ها در زخم و روند بهبودی زخم، مشخص نیست.

«پماد سیلور سولفادیازین برای پیشگیری یا درمان یک عفونت پوستی باکتریایی تجویز خواهد شد». این پماد برای کمک به درمان زخم عفونی پا و زخم بستر تجویز می شود. این پماد با از بین بردن باکتری های مسئول ایجاد عفونت در پوست عمل می کند.

درمان های دیگر برای زخم بستر

جا به جایی

اگر زخم بستر دارید، گاهی بچرخید و جا به جا شوید. اینکه چقدر جا به جا شوید به وضعیت شما و کیفیت بستر شما بستگی دارد.

استفاده از سطوح حمایتی

از زیرانداز، تشک و بالش های مخصوصی که کمک می کند تا به گونه ای بنشینید و بخوابید که پوست نواحی حساس تحت حمایت باشد، استفاده کنید.

بافت آسیب دیده را جدا کنید

برای اینکه به خوبی بهبود یابید، باید بافت آسیب دیده، عفونی یا مرده از زخم جدا شود. دکتر یا پرستار، بافت آسیب دیده را بر می دارند (دبرید) و این کار را با شست و شوی ملایم زخم با آب و یا بریدن بافت آسیب دیده انجام می دهند.

دارو

داروهای ضدالتهابی غیر استروئیدی، مانند: ایبوپروفن (ادویل، موترین آی بی و …) و ناپروکسن سدیم (الیو)، باعث کاهش درد می شود. این داروها برای قبل و بعد از جا به جایی و درمان های مراقبتی زخم، مناسب هستند. مسکن های موضعی هم در طول مراقبت از زخم، کمک کننده هستند.

جراحی

زخم بستر وسیعی که خوب نشود، نیازمند جراحی خواهد بود. یک روش جراحی ترمیمی، استفاده از عضله، پوست یا بافت های دیگر برای پوشاندن زخم و ایجاد لایه ای برای استخوان آسیب دیده است (جراحی فلپ).

رژیم غذایی و مواد مغذی

داشتن رژیم سالم و متعادل که شامل پروتئین کافی و ویتامین ها و مواد معدنی مختلف باشد، موجب سرعت بخشیدن به روند بهبود خواهد شد. اگر رژیم غذایی خوبی ندارید، باید به یک متخصص تغذیه مراجعه کنید؛ وی می تواند برنامه ی غذایی مناسبی را برای شما ارائه دهد. همچنین باید مایعات فراوانی بنوشید تا دچار کم آبی نشوید زیرا کم آبی باعث کند شدن روند بهبودی می شود.

با ایمپلنت دندان جلو زیباتر لبخند بزنید

لیپوساکشن بازو معجزه ای برای حذف چربی بازوی شما

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا