پر کردن دندان  که در لابراتوار دندانسازی انجام می گیرد یک روش درمانی  در دندان پزشکی است که برای ترمیم ترک های جزئی، پوسیدگی دندان ، خرابی دندان یا آسیب های وارد شده به سطح دندان استفاده می شود. مواد پر کردن دندان که شامل کامپوزیت، پرسلاین و آمالگام نقره هستند، می توانند حتی خارج از سطح دندان نیز برای بهبود وضعیت گاز گرفتن یا جویدن دندان ها استفاده شوند. از بین رفتن مینای دندان که یک مسئله عادی در هنگام ایجاد پوسیدگی در دندان است، می تواند باعث افزایش حساسیت دندان شود. در بسیاری از موارد، درد یا حساس شدن دندان به خاطر از بین رفتن مینای آن را می توان از طریق پرکردن دندان بطور چشمگیر کاهش داده یا بطور کامل درمان کرد. به هر حال، در برخی موارد با توجه به مقدار پوسیدگی یا آسیب وارد شده به دندان، ممکن است دندان آسیب دیده نیازمند استفاده از روش های درمانی اضافی یا جایگزین شامل مورد زیر باشد:

  • تاج دندان: ممکن است برای دندان هایی که نیازمند حمایت بیشتر نسبت به روش پر کردن سنتی باشند، از تاج دندان استفاده شود.
  • ایمپلنت دندان و پل دندان: آسیب دندانی که امکان ترمیم آن وجود نداشته باشد ممکن است نیازمند کشیدن دندان و جایگزینی دندان کشیده شده با یک ایمپلنت یا پل باشد که توسط متخصص ایمپلنت صورت می‌‍پذیرد.
  • عصب کشی (که می تواند با درمان آنتی بیوتیک همراه باشد): درمان عفونت، آبسه یا عصب دندان آسیب دیده و ممکن است نیازمند استفاده از روش درمانی عصب کشی باشد.

لابراتوار  دندانسازی

 

معاینات دندانپزشکی

یکی از خدماتی که لابراتوار دندانسازی  به بیماران ارائه می شود رسیدگی به مسلئل پوسیدگی  دندان است که از رایج ترین مشکلات سلامت دهانی است . برای بررسی مشکلات  پوسیدگی دندان علاوه بر معایناتی که توسط پزشک معالج انجام می گیرد  در موارد حاد تر از عکس های رادیو لوژی برای تعیین د قیق محل پوسیدگی استفاده می شود . بعد از نتیجه توسط پزشک مشخص شد اقدامات درمانی موثر توسط پزشک مربوطه اعمال می شود . این روش های درمانی شامل باندینگ مستقیم با کامپوزیت دندان، با آمالگام (نقره)، طلا است. لمینت دندان برای سفید و جذاب کردن دندان ها کاربرد دارد, قیمت لمینت هر دندان یکی از سوالات اساسی بیماران است همچنین واقف بودن به معایب و عوارض لامینت دندان ,می تواند شما را در انتخابی اصولی کمک کند.

با توجه به بهترین روش قابل استفاده برای شما، دندان پزشک می تواند بلافاصله دندان های شما را پر کند. برای آماده سازی دندان ها برای روش درمانی انتخاب شده، نواحی اطراف دندان آسیب دیده با استفاده از مواد مخصوص بطور موضعی بی حس می شود. در صورت نیاز، ممکن است دندان پزشک از مواد تسکین دهنده دندان برای اطمینان از راحتی شما در طول مدت درمان استفاده کند. به خاطر داشته باشید در صورت استفاده از این مواد تسکین دهنده، شما توانایی رانندگی اتومبیل پس از پر کردن دندان را نخواهید داشت.

پر کردن دندان

برای پر کردن دندان توسط دندانپزشک ، ابتدا دندان شما توسط پزشک مربوطه بی حس شده سپس پزشک پوسیدگی های ایجاد شده روی دندا شما را با استفاده از مته های مخصوص دندانپزشکی بر می دارد . هم چنین برای بر داشتن پوسیدگی از لیزر هم می توان استفاده کر یک مته که دندان پزشکان به آن هندپیس می گویند، از مخروط فلزی به نام فرز برای بریدن مینای دندان و حذف پوسیدگی استفاده می کند فرز ها در  اندازه ها و تنوع مختلفی هستند و پزشک فرز را متناسب با محل ایجاد پوسیدگی انتخاب می کند . در ابتدا، دندان پزشک شما از یک مته پر سرعت (نوعی که صدای آن برای شما آشنا است) برای برداشتن پوسیدگی و بخش از بین رفته مینای دندان استفاده می کند. هنگامی که مته به عاج دندان یا دومین لایه دندان رسید، دندان پزشک احتمالاً از یک مته با سرعت کمتر استفاده خواهد کرد.

زمانی که همه پوسیدگی ها برداشته شد دندانپزشک فضای ایجاد شده برای پر کردن دندان را اماده می کند ،. دندان پزشک ممکن است از یک بیس یا یک لاینر برای حفاظت از پالپ دندان (محلی که اعصاب دندان در آن قرار دارند) استفاده کند. بیس یا لاینر می توانند از صمغ کامپوزیت، گلاس آیونومر، اوژنول اکسید روی و یا مواد دیگر ساخته شوند. برخی از این مواد از خود فلوراید آزاد می کنند که در ادامه می توانند از دندان در برابر ایجاد پوسیدگی های آتی حفاظت نماید.