پرونده مرگ مادر باردار قزوینی در هاله ای از ابهام – حوادث

سه‌شنبه 25 مهر 1396 حوادث

خبرگزاری ایسنا: دبیر کمیته مرگ مادر دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: روند درمان مادر دوقلوها توسط کمیته مرگ مادر بررسی‌شده است و نتیجه نهایی و علت مرگ را پزشک قانونی اعلام می‌کند.

«زهرا رجبی» تصریح کرد: این مادر جوان که در نخستین زایمان خود در یکی از بیمارستان‌های خصوصی شهر قزوین فرزند دوقلو به دنیا آورده بود، پس از چند روز از زایمان پس از انتقال به بیمارستان ولایت در نهایت روز سه‌شنبه سی‌ویکم مردادماه جان خود را از دست داد.

وی افزود: خانواده این مادر پیش از برگزاری کمیته مرگ مادر شکایت کردند و اخبار مرتبط با مرگ وی را منتشر کردند در حالی‌که برای ما فرقی ندارد که خانواده مادر باردار شکایت کنند یا نه و طبق نظام کشوری مراقبت مرگ مادر، کلیه موارد مرگ مادر مورد بررسی قرار می‌گیرد و به‌علت اهمیت سلامت این گروه همه مادران باردار از زمان مثبت شدن آزمایش تا 42 روز بعد از زایمان کاملاً رصد می‌شوند.

رئیس اداره امور بیمارستان‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین اظهار کرد: پس از اطلاع ما از این وقایع، گروه پرسشگر از خانواده بیمار، گروه درمان و تک‌تک افرادی که مادر را در بیمارستان دیدند و برای آن کاردرمانی انجام دادند سؤالات مربوطه را می‌پرسد و کار درمانی و پرونده بیمارستانی و بهداشتی و حتی پرونده مراقبت در بخش خصوصی بیمار بررسی و نتایج آن در کمیته دانشگاهی مرگ مادر رسیدگی می‌شود.

رجبی با اشاره به مرگ مادر دوقلوها تصریح کرد: این مادر مشکل خاصی نداشته و تنها دارای سابقه کم‌خونی خفیف بوده است که به پزشک خود اعلام کرده بودند مبتلا به تالاسمی مینور هستند، شب زایمان نیز با وضعیت اورژانس و پارگی کیسه آب به بیمارستان می‌آید و سریعاً وارد اتاق عمل می‌شود پزشک مربوطه جراحی را انجام می‌دهد.

وی افزود: پس از عمل سزارین حال عمومی مادر خوب بوده است و وارد بخش می‌شود به‌طوری‌که شیردهی اولیه انجام می‌شود، بااین‌حال 3 ساعت بعد از جراحی حدود ساعت 4 دچار بدحالی ناگهانی می‌شود که می‌تواند دلیل آن خیلی از اتفاقات ازجمله آمبولی ریوی باشد.

رجبی توضیح داد: با توجه به این‌که ساعت 4 صبح بوده، اقدامات اولیه انجام می‌شود و در فاصله 30 تا 35 دقیقه همه متخصصان مربوط بیمارستان برای کنترل وضعیت وی آمده‌اند که این موارد در دوربین‌های مداربسته بیمارستان بررسی‌شده است.

وی خاطرنشان کرد: همه پزشکان ازجمله متخصص زنان، متخصص بیهوشی، متخصص آی سی یو و متخصص قلب حضور پیدا کرده و تقریباً همه‌ کارهای درمانی که می‌شود برای مادر انجام داد، انجام‌شده است.

دبیر کمیته مرگ مادر یادآور شد: با توجه به این‌که مادر در بیمارستان خصوصی بستری بوده است مراقبت پرستاری لازم انجام‌شده است و فوق تخصص آی سی یو 24 ساعت اول را در بیمارستان به‌صورت کامل بر سر این بیمار ایستادند و بعدازآن هم مدت طولانی برای مداوای مادر در بیمارستان حضور داشتند.

وی بابیان این‌که مادر ساعت 4 و نیم صبح بدحال شده است، افزود: 7 و نیم صبح به ما اطلاع دادند و زمینه فراهم شد که همه فوق‌تخصص‌ها که در دانشگاه کار می‌کنند برحسب نیاز و درخواست بیمارستان در بیمارستان حضور پیدا کنند و ارائه خدمت بدهند.

رجبی تصریح کرد: همه فوق تخصصان ما از فوق تخصص کلیه، جراح، قلب، زنان، فوق خون، فوق گوارش و آنکال معین وارد فیلد شدند و مریض را ویزیت کردند اما نتیجه‌اش نجات مادر نشد؛ بااین‌حال تمام اقدامات انجام‌شده است و اینکه چه باعث شد مادر فوت کند را باید پزشک قانونی تشخیص دهد.

وی یادآور شد: با توجه به‌نظام مراقبتی که داریم همه مادران فوت‌شده حتی اگر مشخص باشد که بر اساس چه چیزی فوت‌شده است و علائم بالینی کاملاً تأیید کند همه این‌ها به سازمان پزشکی قانونی می‌روند و بیمارستان اجازه صدور جواز دفن را ندارد و پزشکی قانونی اعلام می‌کند.

دبیر کمیته مرگ مادر خاطرنشان کرد: پزشک قانونی نمونه‌برداری می‌کنند و مادر کالبدشکافی می‌شود و نتیجه معمولاً بعد از 3 تا 4 ماه اعلام می‌شود و ما منتظر پاسخ پزشکی قانونی هستیم که ببینیم که چه چیزی باعث فوت این مادر شده است.

وی افزود: برای سزارین، قانونی نداریم که دو نفر پزشک برای زایمان دوقلو حضورداشته باشند سزارین سه‌قلو را هم یک پزشک به‌تنهایی می‌تواند انجام ‌دهند مگر اینکه عارضه‌دار شود یعنی حین جراحی و یا قبل از جراحی احساس کند که مادر شرایط خوبی ندارد نیاز است که یک پزشک کمکش کند بازهم در آن نظام تعریف‌شده است و در استان هم به‌خوبی اجرا می‌شود.

رجبی اظهار کرد: هر بیمارستانی یک آنکال دوم زنان دارد هم‌چنین یک آنکال معین هم داریم که از اساتید باسابقه دانشگاه هستند، آنکال اول و دوم از همان بیمارستان هستند و آنکال معین از هیئت علمی و استاد دانشگاه هستند.

وی افزود: در مورد این بیمار صبح که اطلاع دادند برای جراحی بعدی آنکال معین را خواستند و آنکال دوم هم حضور داشتند، برای سزارین براساس استانداردها نه نیازی بوده و نه اینکه مادر مشکل داشته و بعد از جراحی هوشیار می‌شود.

دبیر کمیته مرگ مادر دانشگاه با اشاره به این‌که در این بیمار خون‌ریزی بند نیامده است، خاطرنشان کرد: هرکسی وارد فیلد جراحی می‌شود این احتمال هست که خون‌ریزی بند نیاید، اینکه خون‌ریزی بند نیامده یا اینکه رگ اشتباهی زده باشند یا هر چیز دیگر می‌تواند عوارض هر جراحی باشد.

وی تصریح کرد: در مورد وی اگرچه مادر خونریزی داشته و دو بار بعد از سزارین با حضور جراح آنکال معین و یک‌بار با حضور جراح عروق شکم بازشده است اما رگ بازی دیده نشد و برای همین است که منتظر جواب پزشکی قانونی هستیم تا ببینیم چه چیزی باعث شده تا مریض بدون رگ بازی نشت خون داشته باشد.

رجبی با اشاره به انتقال بیمار به بیمارستان ولایت ادامه داد: این انتقال به درخواست خانواده و به جهت کمک به هزینه‌های خانواده بوده است چراکه امکان داشت مادر حداقل 20 روز در آی سی یو بماند که این امر با توجه به‌خصوصی بودن بیمارستان هزینه بالایی را می‌طلبید اگرچه رئیس بیمارستان پرداخت همه هزینه‌ها را تقبل کرده بود.

وی اظهار کرد: هم‌چنین هدف ویزیت مادر از سوی اساتید دانشگاه بوده که این امر هم با هماهنگی صورت گرفته در بیمارستان مهرگان فراهم شد و از طرفی با توجه به خلوت‌تر بودن ICU بیمارستان مهرگان خدمات بهتری را در آن مرکز می‌گرفت.

دبیر کمیته مرگ مادر دانشگاه بابیان این‌که مادران پرخطر برای همه ما دارای اهمیت هستند، خاطرنشان کرد: این بیمار نیز از زمانی که حالش نامساعد شد تا زمان فوت ما اطلاع داشتیم و وضعیتش را مورد رصد قراردادیم، همچنین دو کارشناس معاونت درمان و معاونت بهداشتی این موارد را رصد می‌کنند که چه نیازی دارد و الان در چه حالی است.

رجبی یادآور شد: مرجع بررسی شکایت خانواده‌ها هیئت بدوی سازمان نظام پزشکی است که از پزشکان متخصص و مختلف تشکیل‌شده‌اند و نظر مشورتی را از ما و پزشکی قانونی می‌گیرند، ما این گزارش‌ها را ارائه دادیم و گزارش را به وزارتخانه هم اعلام کردیم و منتظر جواب پزشکی قانونی و سازمان نظام پزشکی هستیم.

 

اعتراف به قتل همسر بعد از 15 سال - حوادث

زن خیانتکار در زنجان اعدام شد - حوادث

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا