پخت خوراک لوبیا چیتیِ

جمعه 29 اردیبهشت 1402 آشپزی
خوراک لوبیا چیتیِ

خوراک لوبیا چیتیِ بسیار مقوی و سالم است و شما می توانید به صورت ساده یا با قارچ و سیب زمینی سرو کنید، شاید نمونه های کنسروی خوشمزه باشند ولی اگر همه فوت و فن های و ترفند ها را یاد بگیرید می توانید مانند بیرون یک خوراک لوبیا خوشمزه و لعاب دار تهیه کنید.

خوراک لوبیا چیتی یکی از خوراک‌های بسیار خوشمزه و محبوب است که ما ایرانی ها این غذا را به عنوان صبجانه و عصرانه یا غذای اصلی سرو می کنیم.

خوراک لوبیا اصولا با لوبیا چیتی تهیه می شود ولی در بعضی رسپی از لوبیا قرمز یا سفید نیز استفاده می شود. این که نخستین بار چه کسی این خوارک را تهیه کرد اطلاعاتی در دسترس نیست اما در حال خاضر استان های گیلان، زنجان، آذربایجان و لرستان از جمله استان های هستند که لوبیا چیتی را کشت می کنند.


مواد لازم خوراک لوبیا چیتیِ

لوبیا چیتی ۲ لیوان
پیاز ۲ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
نمک و فلفل سیاه به مقدار کافی
آبلیمو، زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه خوراک لوبیا چیتی

مرحله اول

برای تهیه خوراک لوبیا چیتی خوشمزه ابتدا لوبیا چیتی را از شب قبل درون یک کاسه حاوی آب قرار داده و اجازه می دهیم به خوبی خیس بخورد. در صورت امکان چند بار آب درون کاسه را تعویض می کنیم تا نفخ لوبیا به طور کامل گرفته شود.

مرحله دوم

در این مرحله لوبیا چیتی را آبکشی می کنیم و درون یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس ۶ لیوان آب اضافه می کنیم. در ادامه مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به قابلمه اضافه کرده و آنرا روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله سوم

حالا اجازه می دهیم که لوبیا چیتی با حرارت ملایم بپزد و نرم شود. توجه داشته باشید برای لعاب دادن به خوراک لوبیا چیتی می توانیم از چند راه حل استفاده کنیم. روش اول پخت طولانی مدت لوبیا چیتی است.

مرحله چهارم

اگر لوبیا چیتی با حرارت ملایم و در زمان طولانی پخته شود، خودش لعاب می اندازد. روش دوم اضافه کردن سیب زمینی است که می تواند لعاب خوبی به این خوراک بدهد و روش سوم استفاده از آرد گندم است.

مرحله پنجم

برای این منظور باید آرد را به همراه کمی کره تفت دهیم تا خامی آرد گرفته شود، سپس به خوراک اضافه کنیم. در ادامه پس از اینکه لوبیا چیتی به طور کامل پخت، پیازها را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله یک تابه مناسب روی حرارت قرار داده و مقداری روغن اضافه می کنیم. پس از اینکه روغن داغ شد، رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا به طور کامل سرخ شود.

 

مرحله هفتم

حالا ترکیب پیاز و رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا رنگ خوراک تغییر کند. در ادامه طعم خوراک را می چشیم و به مقدار دلخواه نمک، آب لیمو ترش و ادویه به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله مجددا اجازه می دهیم خوراک چند دقیقه دیگر روی حرارت بماند تا به طور کامل جا بیفتد. در نهایت خوراک لوبیا چیتی را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم و به همراه لیمو ترش تازه و نان سرو می کنیم.

 

فوت و فن خوراک لوبیا چیتی

حتما از لوبیا چیتی استفاده کنید تا لعاب بهتری به خوراک بدهد و از شب قبل خیس کنید و چندین بار آب لوبیا را تعویض کنید تا هم نفخ آن گرفته شود و هم راحت تر پخته شود.

پیاز داغ فراوان و قارچ و سیب زمینی سه ارکان اصلی داشتن یک خوراک لوبیا لعاب دار می باشد.

زمان پخت لوبیا بین ۲ الی ۳ ساعت می باشد و باز چک کنید و قارچ ها را در ۴۰ در قیقه انتهای اضافه کنید.

اگر زمان کافی برای خیساندن لوبیا ندارید آن را ۵ دقیقه بجوشانید و بعد از روی حرارت بردارید.

هرچقدر شعله ملایم تر باشد و خوراک با حرارت کمتر بپزد خوشمزه تر می شود.

خوراک لوبیا را بهتر است با لیموترش و گلپر و کره سرو کنید.

برای لعاب این خوراک بهتر است یک سیب زمینی را به صورت درسته داخل آن قرار دهید و زمانی که پخت با گوشتکوب بکوبید تا له شود و بعد با کمی آب خوراک مخلوط کنید و اضافه کنید.

 

دستور پخت خورشت کرفس با مرغ

طرز تهیه آسان ترین کیک بستنی

طرز تهیه آسان ترین کیک بستنی

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا