ورزش «اسلک لاین» چیست؟

چهارشنبه 28 شهریور 1397 گوناگون

ورزش «اسلک لاین» چیست؟

ورزش اسلک لاین,وسایل ورزش اسلک لاین,مربی ورزش اسلک لاین

ورزش اسلک لاین شما را به یک بند باز تبدیل میکند که میتواند در ارتفاع چندان روی طناب راه برود و روی طناب بخوابد! واقعا هیجان انگیز هست. «اسلک لاین» برخلاف اسم خارجی اش ماهیت خیلی پیچیده اي ندارد. عکسش راکه ببیند متوجه میشوید هر کدام از ما در کودکی یکی دو بار نمونه اینکار را انجام داده ایم.

 

شبیه همان تفریح بچگی هاي خود ما هست. راه رفتن روی لبه نرده یا در حالت کم خطرتر راه رفتن روی جدول کنار خیابان. در اسلک لاین شما دو سر تسمه را به جای مطمئنی می بندید و روی آن راه میروید؛ همین.تمام این ورزش در این کلمات خلاصه می‌شود. اما انرژی و هیجانی که پشت این چند کلمه ساده خوابیده خیلی اکثر از این حرف هاست.

 

برای اینکه با این ورزش اکثر آشنا شویم از کیاوش شریفی کمک گرفتیم. او یکی از نخستین کسانی بوده که در ایران اسلک لاین را آغاز کرده و تا همین حالا هم خیلی جدی آن را ادامه داده.

 

اینکه گفتی یعنی چه؟

از دور به نظر می‌آید که انرژی زیادی از انسان گرفته نمیشود. مردم با خودشان فکر می‌کنند راه رفتن هست دیگر. حالا به جای اینکه روی زمین باشد روی یک تکه طناب هست اما واقعیت قضیه این نیست. شخص موقع اسلک لاین کردن کالری زیادی می سوزاند و انرژی زیادی صرف همین عمل به ظاهر ساده می‌شود در نتیجه میشود از آن بعنوان روشی برای لاغر شدن هم بهره گیری کرد.

 

وقتی برای نخستین بار می‌خواهید اسلک لاین کنید، ارتفاع تسمه از زمین را زیر زانو در نظر بگیرید. طول تسمه را هم حدود دو تا سه متر گزینه کنید و بسم الله بگویید و بروید روی تسمه.تدریجی که حرفه اي تر شدید، شرایط عوض میشود. میتوانید طول تسمه را چندان کنید و ارتفاعش از زمین را هم افزایش بدهید. تسمه هاي افراد مبتدی پنج سانتی متر پهنا دارد اما وقتی کارکشته شدید آن را با تسمه هاي ۲.۵ سانتی متری عوض میکنید.

 

در اسلک لاین تمام عضلات بدن درگیر میشود؛ مثلا شاید تنیس نیاز به مچ قوی داشته باشد یا ورزش دیگری پشت بازو بخواهد ولی اسلک لاین از انگشت پا تا فرق سر تمام عضلات را برای حفظ تعادل درگیر میکند. کسانی که تازه شروع می‌کنند شاید در ناحیه پشت کمر، روی پا و پشت پا احساس درد بکنند، چون بدن به این همه ي فشار و انقباض عضلات عادت ندارند. نگران نباشید این درد بعد از مدتی رفع میشود.

 

چه وسایلی نیاز هست و کجا باید تمرین کرد؟

یک تسمه اصلی داریم که روی آن راه میرویم. این تسمه نیاز دارد که به دو نقطه بسته شود. این دو نقطه در پارک می‌تواند دو تا درخت باشد. جغجغه هم وسیله اي هست برای کشیدن تسمه. این وسیله که تسمه به آن وصل می‌شود سرش یک لوپ یا حلقه دارد که آن حلقه دور تنه درخت بسته میشود. هر پارکی که دو تا درخت محکم داشته باشد، زمین بازی شماست.

 

تسمه تان را به ساقه نهال نوپا نبندید. درخت ها باید حداقل ده پانزده ساله باشند و نشود با دست تنه شان را تکان داد. اگر که منزل تان بزرگ هست و دو تا ستون وسطش دارد تحت نظر والدین می‌توانید تمرین کنید. هزینه اي که برای تهیه وسایل مورد نیاز باید انجام بدهید برای نمونه هاي وطنی حدود ۲۷۰ هزار تومان هست.

 

در نمونه وطنی همه ي وسایل به همراه سی دی آموزشی هست که یاد می‌دهد باید تجهیزات را ببندید و چطور ورزش را شروع کنید. گرچه نمونه هاي خارجی هم وجود دارد که قیمتش بالای ۷۰۰ هزار تومان هست. شاید این مقدار هزینه چندان به نظر برسد اما همین یکبار پول میدهید و همۀ وقت} و همه ي خانواده بهره گیری میکنید. چون معمولا این تجهیزات یک عمر کار می‌کنند و پارگی و خراب شدن در کارشان نیست.

 

ورزش اسلک لاین,وسایل ورزش اسلک لاین,مربی ورزش اسلک لاین

حالت بدن باید چگونه باشد؟

دست ها باید باز باشد و همه ي مفصل ها از محل اتصال شکسته باشد، بدن هم باید کاملا آرام باشد و تمام عضلات رها شوند. اگر بدنتان را سفت و محکم نگه دارید، با هر لرزش طناب، بدنتان می لرزد و امکان دارد سقوط کنید. اما وقتی خودتان را رها کنید، ارتعاش در عضلات دفع می‌شود. موقع اسلک لاین نمی‌شود.

 

شوخی کرد یا این طرف و آن طرف را پایید. نگاهتان همه ي وقت باید رو به جلو و انتهای طناب باشد. مکثی هم در راه رفتن وجود دارد چون مکث کردن مساوی هست با افتادن.

 

مربی از کجا پیدا کنیم؟

در این ورزش ما به آن تعریف مشخص مربی، کسی را نداریم. درواقع آن هایي که تجربه بیشتری دارند تجربه شان را به بقیه انتقال می‌دهند. فقط یک باشگاه مخصوص اسلک لاین در اراک وجود دارد که کارگاه آموزشی برگزار میکند و از شهرهای گوناگون علاقه مندان را می کشاند آن جا.

 

گرچه در اکثر شهرها برای اسلک لاین مربی پیدا میشود. در استان تهران، همدان، کرمانشاه، اصفهان، شیراز، گیلان، مازندران، تبریز، بوشهر، زنجان، خراسان شمالی و جنوبی مربی داریم.ضمنا فوتبال را هم می‌شود بدون مربی یادگرفت چه برسد به اسلک لاین. تازه اگر در شهرهای کوچک زندگی می‌کنید که به مربی دسترسی ندارید ناامید نشوید.

 

کیاوش خودش با فیلمهای آموزشی اینترنتی کار را آغاز کرده و هم اکنون به اینجا رسیده هست. اگر «ایران اسلک لاین» را در اینستاگرام و تلگرام سرچ کنید به تیم کیاوش شریفی میرسید. آنها آماده و مشتاق میباشند تا به هر کس که سوالی در این اساس دارد، کمک کنند.

 

تمام پیغام هایي که برایشان ارسال می‌شود توسط ادمین دسته بندی شده، به یکی از مسئولان ارجاع داده می‌شود. مثلا آن هایي که وسیله اي برای خرید می‌خواهند پیغام هایشان میرود زیر دست یکی، آن هایي که سوال دارند به یکی دیگر ارجاع داده می‌شوند و… اسلک لاین فدراسیون جهانی هم دارد و ایران اسلک لاین نماینده رسمی آن هاست که در فدراسیون حق رای هم دارد.

 

ورزش اسلک لاین,وسایل ورزش اسلک لاین,مربی ورزش اسلک لاین

تا کی نیاز به آموزش داریم؟

برعکس خیلی از ورزش ها اسلک لاین در مرحله ابتدایی نیاز به آموزش بیشتری دارد تا مرحله پیشرفته حرفه اي. مبتدی ها نحوه بستن تسمه و راه رفتن نخست را از مربی یاد میگیرند اما حرفه اي ها معمولا خودآموز میشوند. کیاوش و تیمش هر زمان که به ارتفاع می‌روند و هاي لاین می‌کنند یک نکته اخیر را در مورد خودشان می فهمند.

 

این ورزش کاملا به استایل بدن و حالت راه رفتن بستگی دارد و این همان چیزی هست که از یک شخص تا شخص دیگر متفاوت هست. هر شخصی با یک روشی که فقط خودش با تمرین به دست می آورد، می فهمد چگونه باید تعادلش را حفظ کند در نتیجه کار زیادی از دست مربی بر نمی‌آید.

 

• برای همه ي: اسلک لاین به هیچ آمادگی بندی خاصی نیاز ندارد. حتی هیچ مریضی هم جلودار آن نیست. در ایران داریم نمونه هایي راکه یک پایشان قطع شده اما سالک لاین میکنند. محدودیت سنی هم ندارد. از سن سه سال تا ۱۰۳ سال می‌توانند این تفریح را انجام بدهند. چاق یا لاغر بودن یا بلند و کوتاه قد بودن هم تاثیری در آن ندارد. اگر بخواهید حرفه اي آن را دنبال نمایید دیگر قضیه فرق میکند و باید بدنتان ورزیده باشد.

 

• خطر دارد: اگر تجهیزات را درست نصب کنید نه. در بدترین حالت میخورید زمین و اگر تشک و چمن و وسیله نرمی نباشد دست و پایتان می شکند. اما چند سال پیش در برزیل دختری به دلیل محکم نکردن اصولی تسمه و پاره شدن آن مرد.

 

 

• هم خانواده ها: «تریک لاین»، «میدلاین» و «هاي لاین» خانواده هاي اسلک لاین میباشند. تریک لاین مخصوص انجام حرکات نمایشی هست. میدلاین راه رفتن روی تسمه در ارتفاع بین سه تا ۱۰ متر هست. در هاي لاین و میدلاین موارد ایمنی کامل رعایت میشود و خود فرد هم توسط برخی وسایل حمایت می‌شود.

 

اسلک لاین ورزشی نیست که به طبیعت آسیب برساند چون تسمه دور درخت بسته میشود. در هاي لاین هم هر جایی میخ را نمی کوبیم و به جنس سنگ کوه یا ارزش تاریخی منطقه دقت می‌کنیم.

 

 

iran​style.‎​ir

مرجع : سرپوش

روز ملی مبارزه با استعمار؛ به مناسبت شهادت رئیسعلی دلواری

مصاحبه با «هلن اوکنر»، طراح مشهور لباس زنانه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا