واکنش تند عربستان به تهدید ترامپ

دوشنبه 23 مهر 1397 دسته‌بندی نشده
واکنش تند عربستان به تهدید ترامپ

یک مقام مسئول در عربستان سعودی بدون اشاره مستقیم به تهدیدهای اخیر رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد که کشورش «هر گونه تهدید» را رد می‌کند و «هر اقدامی را با اقدام بزرگ‌تر» پاسخ می‌دهد.

سرپوش سیاسی – به گزارش فارس، یک روز پس از اقدام رئیس جمهوری آمریکا در تهدید عربستان به دلیل پرونده «ناپدید شدن جمال خاشقچی»، ریاض به این تهدید واکنش نشان داد.

 

یک مقام مسئول در عربستان سعودی، امروز یکشنبه، اعلام کرد که ریاض «هر گونه تهدید و تلاش برای ضربه زدن به عربستان را چه از طریق تهدید به تحمیل تحریم‌های اقتصادی، چه از طریق فشار سیاسی یا از طریق اتهامات ساختگی… به طور کامل رد می‌کند».

 

این نخستین واکنش تقابلی عربستان سعودی به دولت آمریکا در زمان ریاست دونالد ترامپ است که با آن روابطی گرم دارد.

 

روز شنبه، دونالد ترامپ در مصاحبه با شبکه سی.بی.اس درباره اینکه آیا جمال خاشقچی کشته شده و آیا محمد بن سلمان دستور قتل وی را صادر کرده است، ریاض را تهدید و اعلام کرد: هنوز کسی این را نمی‌داند و این موضوع در دست بررسی است… اگر سعودی‌ها پشت این قضیه باشند در صورت اثبات، مجازات سختی در نظر خواهیم گرفت».

 

خاشقچی، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار سعودی و مخالف دولت ملک سلمان و ولی‌عهدش است که دوم اکتبر پس از مراجعه به کنسولگری سعودی در استانبول ناپدید شد و ترکیه معتقد است که افراد حاضر در کنسولگری عربستان او را کشته و تکه‌تکه کرده‌اند. عربستان این اتهام را رد کرده و گفته او از کنسولگری خارج شده است اما مدرکی برای این ادعا ارائه نکرده است.

 

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، این مقام مسئول که نامش فاش نشد، گفت: عربستان سعودی نظر به جایگاه پیشگام خود در دو جهان عربی و اسلامی، نقشی پررنگ در تحقیق امنیت و ثبات، رفاه منطقه و جهان، مبارزه با تروریسم و افراطگرایی، تقویت همکاری اقتصادی، تعمیق صلح و ثبات منطقه و دنیا ایفا کرده… و هرگونه تهدید را کاملا رد می‌کند… و موضعش بر خلاف همه شرایط و هر فشاری، ثابت می‌ماند.

 

این مقام سعودی بدون نام بردن از آمریکا یا کشوری دیگر گفت: عربستان تأکید می‌کند که اگر هر اقدامی علیه خود ببیند،‌ آن را با اقدامی بزرگ‌تر پاسخ می‌دهد چرا که اقتصاد عربستان، نقشی مؤثر و پویا در اقتصاد جهانی ایفا می‌کند و اقتصاد پادشاهی عربستان، جز از اقتصاد جهانی تأثیر نمی‌پذیرد.

 

این مقام سعودی بدون اشاره مستقیم به اتهامات رسانه‌ها و منابع امنیتی ترکیه به ریاض مبنی بر اینکه خاشقچی در کنسولگری عربستان شکنجه، سپس کشته و سرانجام تکه‌تکه شده است، آن را «شایعات و اتهاماتی با اهداف نامرتبط با حقیقت» توصیف کرد و گفت که کشورش از «نظر عاقلان» که با تأنی و دوراندیشی به دنبال حقیقت می‌گردند، استقبال می‌کند.

 

عربستان پیشتر نیز «صدور دستور قتل خاشقچی» را تکذیب کرده بود. «عبدالعزیز بن سعود بن نایف بن عبدالعزیز» وزیر کشور عربستان، دیروز یکشنبه، تأکید کرد که کشورش «اتهامات دروغین که رسانه‌ها [درباره حادثه خاشقچی] منتشر کرده‌اند و دولت و مردم پادشاهی عربستان سعودی را در خصوص حادثه ناپدید شدن شهروند سعودی جمال خاشقچی هدف قرار داده‌اند تقبیح و از آن ابراز انزجار می‌کند».

 

روزنامه «واشنگتن‌پست» بامداد جمعه (بیستم مهرماه) در گزارشی اختصاصی به نقل از منابع مطلع نوشت مقام‌های ترکیه‌ای به دولت آمریکا گفته‌اند که فایل‌های صوتی و ویدئویی در اختیار دارند که ثابت می‌کند جمال خاشقچی در کنسولگری سعودی در استانبول شکنجه شده، سپس به قتل و سرانجام تکه تکه شده است. به گفته مقامات، فایل صوتی مدرکی است که به نحوی «متقاعد‌کننده‌تر و وحشتناک‌تر» از شواهد دیگر، نشان می‌دهد تیم سعودی مسئول قتل خاشقچی است.

تیتر روزنامه های سیاسی - دوشنبه ۱۳۹۷/۷/۲۳

تیتر روزنامه های سیاسی - دوشنبه ۱۳۹۷/۷/۲۳

قانون مهریه تغییر می‌کند

قانون مهریه تغییر می‌کند

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا