واردات قطع نشده؛ شایعه درست می‌کنند!-فناوری

جمعه 28 مهر 1396 فناوری

کليه ثبت سفارش هاي خودرو داراي اعتبار شش ماهه مي باشد و لذا آخرين ثبت سفارش هاي انجام شده در تير ماه امسال تا دي ماه معتبر هستند و خللي در واردات خودرو وجود ندارد و به محض ابلاغ دستورالعمل جديد از سوي دولت كه با هدف ساماندهي واردات خودرو به هيات محترم وزيران پيشنهاد شده ، ثبت سفارش خودرو روال معمول خود را خواهد داشت.

واردات قطع نشده؛ شایعه درست می‌کنند!

 

فرادید| داستان واردات خودرو دارد همه را کلافه می‌کند. از یک طرف جاده‌ای است بسیار طولانی و بدون چشم‌انداز به نام قیمت که پیوسته رو به فزونی می‌رود و به نظر توقف‌ناپذیر می‌رسد و از دیگر سو با یک سایت دولتی به نام ثبت سفارش طرفیم که هرگونه واردات خودرو باید از مجرای آن صورت گیرد و از حدود سه ماه پیش تا هم‌اکنون بسته شده و گویا فعلا هم باز نخواهد شد.

به گزارش فرادید، در عین حال خبر رسیده وزارت صنعت که حدود 9 ماه قبل مقررات وراد خودرو را با یک تغییر کلی و چشمگیر روبرو کرد دوباره به صرافت افتاده تا قانون واردات را بازهم تغییر دهد. موضوعی که دامنه‌ای  گسترده از سوالات را پیش می‌آورد. اینکه تبعات مالی و روانی حذف یک قانون و ابلاغ یک قانون تازه چقدر و به چه اندازه است؟ یا اینکه چرا سازمان توسعه تجارت با عطف به آگاهی از رابطه مستقیم گرانی خودروهای وارداتی و قطع ثبت سفارش، در شیوه سیاست‌گذاری و اجرای خود مدبرانه عمل نکرده جای سوال است.

در عین حال سکوت سازمان حمایت از مصرف‌کننده نیز این وسط عجیب است و عامه مردم مانده‌اند این سازمان چطور اجازه داده واردکنندگان خودروهای وارداتی به طور میانگین چیزی بین 10 تا 60 میلیون بر قیمت محصولات خود اضافه کرده و بار سنگینی را مستقیما بر مصرف‌کنندگان تحمیل کند. علیرغم رایزنی با دو سازمان مذکور، تنها موفق به گفتگو با علی علی‌آبادی فراهاني مدیرکل مقررات صادرات و واردات “وزارت صنعت، معدن وتجارت شدیم که در خصوص مسائل مطرح شده به فرادید گفت: در خصوص خودرو هاي موجود در گمرك توسط واردکنندگان خودرو نكته حائز اهميت اين است كه “واردات كالا مستلزم انجام فرايند ثبت سفارش است و واردات بدون پيش شرط مذكور مغاير ضوابط و مقررات مربوطه است بنابر اين اگر خودرویی وارد گمرک شود و نتوانتد خارج شود به معنی عدم ثبت سفارش آن خودرو توسط واردکننده‌اش است. مطابق ماده ٨ قانون مقررات صادرات و واردات كليه وارد كنندگان براي شروع فرايند واردات بايد براي ثبت سفارش آن کالا به وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه نمايند كه اين مراجعه از طريق سامانه ثبت سفارش انجام مي شود.

علی آبادی در ادامه افزود: واردات خودرو متوقف نشده و ثبت سفارش‌های قبلی تا دی‌ماه 96 اعتبار دارند، مشخص نیست چرا مدام در روزنامه‌ها و رسانه‌ها درباره قطع واردات صحبت می‌شود.

 

علی‌آبادی با استناد به آمار واردات خودرو در شش ماهه نخست سال 96 گفت: در شش ماهه اول امسال بيش از ٤٤٠٠٠ خودرو به ارزش يك ميليارد و دويست مليون دلار وارد كشور شده كه در مقایسه با مدت مشابه سال 95، حدود 38 درصد از نظر تعداد و حدود ٤٠ درصد به لحاظ ارزش رشد داشته‌ بنابراين با افزايش عرضه بطور اصولي كاهش قيمّت ها مورد انتظار است لكن در حال حاضر بازار خودرو با افزايش قيمّت مواجه گرديده كه يكي از علل اصلي آن إظهار نظرات غير كارشناسي برخي از فعالين اقتصادي در بازار خودرو است كه با انتشار اخباري از قبيل “توقف واردات خودرو” در رسانه ها موجب افزايش قيمّت ها شده اند  در حالی که “توقف موقت ثبت سفارش” به معني “توقف واردات خودرو” نيست و هم اكنون از محل ثبت سفارش هاي معتبر قبلي واردات خودروها در حال انجام است.

وی در ادامه افزود: كليه ثبت سفارش هاي خودرو داراي اعتبار شش ماهه مي باشد و لذا آخرين ثبت سفارش هاي انجام شده در تير ماه امسال تا دي ماه معتبر هستند و خللي در واردات خودرو وجود ندارد و به محض ابلاغ دستورالعمل جديد از سوي دولت كه با هدف ساماندهي واردات خودرو به هيات محترم وزيران پيشنهاد شده، ثبت سفارش خودرو روال معمول خود را خواهد داشت.

علی آبادی همچنین با اشاره به وجود چندین سناریو در خصوص مدیریت بازار اتومبیل‌های وارداتی، اشاره‌ای به طرح پیشنهادی وزارت صنعت که اخیرا به هیئت دولت ارائه شده نکرد اما گفت: ممکن است در طرح‌های ارائه شده بحث سهیمه‌ای شدن واردات هم مطرح شده باشد.

لازم به یادآوری است که قبلا اعلام شده بود وزارت صنعت در طرح جدیدش در نظر دارد میزان واردات هر برند را با سقفی 100 میلیون دلاری و 3 هزار دستگاهی مدیریت نماید که فعلا تایید یا تکذیب نشده است.

منبع : فرادید

چینی‌‌های "خوش بر و رو" یا قاتلان بنزین؟!-فناوری

خارجی‌ها می‌آیند، نگران نباشید-فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا