"هیوندای آی30"؛ تحفه هیوندای در بوته نقد-فناوری

چهارشنبه 4 مرداد 1396 فناوری

بررسی سایت استرالیایی کار ادوایس (caradvice) از نسل جدید هیوندای آی30 SRنشان می‌دهد این هاچ بک متوسط کره ای از سواری راحت و سطح رانندگی باثباتی بهره می‌برد و در مقایسه با نسل قبل اصلاحات بسیاری به خود دیده است.

فرادید| بازار ایران تا سال آینده تحولات بسیاری به خود خواهد دید. ورود فولکس واگن و زیربرندهای مطرحش از قبیل سئات و اشکودا مهم ترین اتفاقی است که احتمالا آرایش آینده بازار ایران را تعیین می کند در عین حال رنو و پژو سیتروئن در تلاش اند همچنان سهم خود را در بازار ایران افزایش دهند و ژاپنی های خوشنام هم به کمتر از سهم فعلی راضی نخواهند شد. 

تحفه هیوندای در بوته نقد

به گزارش فرادید؛ در این بین بازار هاچ بک های متوسط شهری در ماه های آینده تحولات بسیاری را به خود خواهد دید و از انزوای فعلی خارج خواهد شد. از جمله مهم ترین گزینه های این بخش از بازار که در شرف ورود به ایران هستند نیز می توان به تویوتا آئوریس، فولکس واگن گلف، سئات لئون، پژو 308، رنو مگان هاچ بک و هیوندای آی30 اشاره کرد که همگی از بهترین های بازار جهانی هستند. 

مدل آی30 هیوندای نیز که از سال گذشته میلادی نسل جدید آن وارد بازارهای جهانی شده احتمالا دوباره قادر خواهد بود موفقیت های گذشته را تکرار کند چرا که از هر لحاظ نسبت به قبل بهتر شده و ظاهر شکیلی نیز دارد. اما ببینیم آیا این خودرو به اندازه کافی خوب هست که بتواند در ایران با بهترین های این کلاس یه رقابت بپردازد.

تحفه هیوندای در بوته نقد

بررسی سایت استرالیایی کار ادوایس (caradvice) از نسل جدید هیوندای آی30 SRنشان می‌دهد این هاچ بک متوسط کره ای از سواری راحت و سطح رانندگی باثباتی بهره می‌برد و در مقایسه با نسل قبل اصلاحات بسیاری به خود دیده است. 

گیربکس دو کلاچه اتوماتیک این خودرو در کنار امکانات بالا و قیمتی که پایین‌تر از رقبای هم‌رده است، از جمله ویژگی‌های مثبتی است که می توان به آنها اشاره کرد. 

در عین حال سطح عملکرد موتور این خودرو برای یک هاچ‌بک داغ هنوز پایین است، فرمان خودرو نیز در وضعیت اسپورت بیش از حد سفت است و کیفیت مواد به‌کار رفته در کابین در حد واندازه بزرگان این کلاس نیست.

تحفه هیوندای در بوته نقد

آی 30 که در این رده تجهیزاتی در محدوده 30 تا 34 هزار دلار استرالیا (5/22 تا 24 هزار دلار آمریکا) قیمت دارد، با وزن 1470 کیلویی از موتوری 6/1 لیتری و توربو با قدرت 201 اسب بخار و 265 نیوتون‌متر گشتاور سود می‌برد که از طریق یک جعبه‌دنده 7سرعته دو کلاچه که نیرو را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند، قادر است در زمانی کمتر از 8 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر در ساعت برسد. 

طول، عرض و ارتفاع این خودروی کره‌ای به ترتیب برابر با 34/4، 79/1 و 40/1 متر است. جدیدترین مدل طراحی شده توسط پیتر شرایر آلمانی با باک بنزینی که 70 لیتر گنجایش دارد، در هر صد کیلومتر به طور میانگین 5/7 لیتر بنزین مصرف می‌کند و به طور متوسط در هر صد کیلومتر 175 گرم دی‌اکسید کربن تولید می‌کند. 

اتاق آی30 کلا بزرگ است و برای نمونه  صندوق بار این خودرو 395 لیتر گنجایش دارد که با خواباندن صتدلی های پشتی این میزان به 1310 لیتر می رسد. فضای پای سرنشینان در قسمت عقب خوب است و سه سرنشین بزرگسال می توانند در این فضا به راحتی بنشینند اما عدم وجود دریچه های سیستم تهویه مطبوع باعث شده تا رفاه سرنشینان در این قسمت کاهش پیدا کند. هزینه نگهداری خودرو نیز برای هر 10000 کیلومتر رانندگی در سال چیزی در حدود 650 دلار آمریکا تخمین زده شده که رقمی مناسب است.

تحفه هیوندای در بوته نقد

سیستم اطلاعات و سرگرمی آی30 واقعا عملکرد خوبی دارد گرچه هنوز هم کامل نیست. وضوح صفحه نمایش 8 اینچی بالای داشبورد مناسب بوده و سیستم پخش هم کارایی مناسبی دارد. 

دوربین 360 درجه نیز به خوبی برای مواقع ضروری بخش عقب را پوشش می دهد. سامانه رهیاب نیز با سرعت مناسب و دقت کافی به راننده کمک می کند بهترین مسیر را برای عبور و مرور پیدا کند. 

نسل سوم هیوندای آی30 که در مجموع با 4 موترو مختلف بنزینی و دیزلی و سه نوع جعبه‌دنده دستی و اتوماتیک عرضه می شود در بازارهای اروپایی در محدوده قیمتی 15 تا 24 هزار یورو عرضه می‌شود و از زمان معرفی تا کنون فروشی بالغ بر  دستگاه را در سرتاسر جهان به ثبت رسانده است.

تحفه هیوندای در بوته نقد

سوال اساسی درباره آی30SR این است که آیا این خودرو واقعا یک هاچ‌بک داغ و اسپورت است یا نه؟ واقعیت این است که طراحان این خودرو با نگاه به نیاز خریداران فولکس‌واگن گلف جی‌تی‌آی مدل آی30 اس‌آر پریمیوم را طراحی کرده‌اند، گرچه این‌ هاچ‌بک کره‌ای به اندازه محصولات آلمانی و یا رقبایی مثل رنو مگان جی‌تی، اوپل آسترا او- پی‌سی، هوندا سیویک اس‌آی و یا مزدا 3 اس‌پی25 تند و تیز و سریع نیست. 

این خودرو حدود 5/1 ثانیه کندتر از فولکس‌واگن گلف جی‌تی‌آی است که با موتوری دو لیتری از قدرت 225 اسب بخار و 350 نیوتن‌متر گشتاور سود می‌برد. البته پاسخ موتور آی30 به جعبه‌دنده دی‌سی‌تی و دو کلاچه مناسب و سریع است اما نمی‌توان در مقایسه با گلف مخصوصا در هنگام دنده معکوس این مورد را چندان ستایش کرد. 

تحفه هیوندای در بوته نقد

خبر خوب اما درباره آی30 این است که در گونه اس‌آر از موتور سرحالی سود می برد و در محدوده 1500 تا 4500 دور در دقیقه به خوبی نیاز شما برای عملکرد سریع و پرشتاب را پاسخ می‌دهد و جلوه جدیدی از هیوندای را به شما نشان می‌دهد که قبلا دارای سابقه نبود. این امر خوشبختانه از زمان ورود البرت بیرمن از ب.ام.و به مجموع هیوندای کاملا محسوس است و هیوندای در تلاش است تا محصولاتی با ویژگی‌های اسپورتی بیشتر و بهتر تولید کند.

امتیاز کل 5/8 از 10

رانندگی و هندلینگ : 5/8 از 10

کارایی و عملکرد : 8 از 10

راحتی و فضای کابین : 5/8 از 10

سطح تکنولوژی و سیستم های ارتباطی : 5/9 از 10

قیمت و امکانات : 8 از 10

منبع: کارادوایس

منبع : فرادید

نکاتی ساده در مورد کار گروهی، بازاریابی و تأثیرگذاری برند - فناوری

مشکلات تاچ آی دی آیفون 8 بر بازار اپل در چین تأثیر نخواهد داشت - فناوری

×

ارسال دیدگاه

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا