هنر درمانی و 6 فواید آن برای سلامت روان

شنبه 7 آبان 1401 روانشناسی ، موفقیت
مزایای هنر درمانی

مزایای هنر درمانی

هنر درمانی قلمروهای روانشناسی کاربردی و هنرسازی فعال را برای تسهیل بهبود سلامت روان گرد هم می آورد.

این رویکرد روان درمانی بر این مفهوم استوار است که هنر یک زبان بیان مشروع و وسیله ای برای خودشناسی است، به ویژه برای کسانی که پردازش یا انتقال افکار و احساسات خود را دشوار می دانند.

انجمن هنر درمانی آمریکا این مداخله را به عنوان تلاقی بین سلامت روان و خدمات انسانی توصیف می کند که هدف آن ارتقای عملکرد ذهنی و کیفیت کلی زندگی افراد، خانواده ها و جوامع است. این تکنیک اجازه می دهد تا افکار، احساسات و عواطفی را که به سختی در قالب کلمات بیان می شوند، از طریق هنر بیان کنند.

افرادی که با چالش‌های عاطفی و روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، می‌توانند از هنر نه تنها به عنوان وسیله‌ای برای کشف و هدایت آشفتگی درونی‌شان استفاده کنند، بلکه می‌توانند دنیای اطراف خود را نیز درک کنند. آنچه را نمی توان در کلمات بیان کرد، می توان از طریق طراحی، نقاشی، کلاژ سازی و رنگ آمیزی منتقل کرد.

 

مزایای هنر درمانی

مزایای هنر درمانی

هنر درمانی چگونه کار می کند؟

هنردرمانی در مورد برتری خلاق نیست، بلکه بیشتر در مورد ابراز خود است.  آثار هنری تولید شده در جلسات هنردرمانی از نظر ارزش هنری مورد قضاوت قرار نمی گیرند.

بنابراین برای شرکت در این درمان نیازی به استعداد خلاق ندارید. برای موفقیت آمیز بودن درمان، لازم نیست شاهکار بسازید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که صادقانه و بدون ممانعت خود را به فرآیند خلاقانه بسپارید.

بیماران اغلب با انتخاب های خلاقانه خود، چیزهایی را که در ضمیر ناخودآگاه آنها نهفته است، منتقل می کنند. بنابراین، درمان اغلب می‌تواند با کشف افکار، احساسات و عواطفی که قبلاً از آنها غافل بودید، غافلگیرتان کند.

هر تصمیمی که به هنر می‌رود، از انتخاب رنگ، بافت یا رسانه هنری گرفته تا موضوع قطعه، می‌تواند چیزی یا چیز دیگری را در مورد عملکرد درونی ذهن شما آشکار کند. با این حال، بیان هنری یک تجارت درهم و برهم است که نمی توان آن را از طریق یک راهنما یا راهنما رمزگشایی کرد. هیچ قانون مشخصی برای تفسیر وجود ندارد.

فقط یک هنردرمانگر حرفه‌ای می‌داند که چگونه ریزه‌های روانی و عاطفی در هنر بیمار را تجزیه و تحلیل کند. اگر در تلاش برای غلبه بر ناتوانی ها یا آسیب های ذهنی، عاطفی یا روانی هستید، این بینش ها دارای ارزش درمانی قابل توجهی هستند. آنها درک عمیق تری از خود و شخصیت شما ارائه می دهند.

جلسه درمانی ممکن است از آثار هنری شخص ثالث به عنوان سکوی پرشی برای شروع گفتگو استفاده کند، که در آن از بیماران خواسته می شود نظرات خود را در مورد یک اثر هنری خاص بیان کنند، با این امید که پاسخ آنها تمایل روانی آنها را آشکار کند.

ابتدا، از شما خواسته می شود که درون خود را از طریق خلق یا بیان هنری بیرون بیاورید، که سپس به طور عینی توسط یک درمانگر برای یافتن معانی نهفته در آن تجزیه و تحلیل می شود. سپس از شما خواسته می شود که از منشور آنچه هنر در مورد شما آشکار می کند به درون نگاه کنید.

شناخت بهتر خود اولین و شاید مهم ترین گام برای یافتن وضوح و معنا در زندگی روزمره شماست.

 

مزایای هنر درمانی

مزایای هنر درمانی

فواید هنر درمانی

هنر درمانی جایگزینی برای درمان سنتی سلامت روان نیست، بلکه مکمل آن است.

این درمان، زمانی که همراه با درمان استاندارد استفاده شود، می تواند به نتایج بهتری منجر شود. بنابراین، هنر درمانی ممکن است به بهبود اثربخشی درمان استاندارد کمک کند.

هدف اصلی این مداخله حمایت از کسانی است که با مسائل روانی یا عاطفی دست و پنجه نرم می کنند از راه های زیر:

 

1. خودشناسی

هنر درمانی شما را قادر می سازد تا احساساتی را که عمیقاً در ضمیر ناخودآگاه شما مدفون شده اند بشناسید.

 

2. عزت نفس

وضوحی که در پایان فرآیند به دست می آورید می تواند به شما احساس موفقیت بدهد که به نوبه خود به ایجاد اعتماد به نفس و عزت نفس شما کمک می کند.

 

3. حواس پرتی مثبت

هنردرمانی می‌تواند به شما کمک کند تا از اعتیاد یا تروما با حواس‌پرتی بسیار مورد نیاز برای تمرکز انرژی‌های خود به بهبودی بپردازید.

این یک راه سازنده برای درگیر نگه داشتن ذهنتان است، به جای اینکه اجازه دهید آنها بر شما غلبه کنند، از تکنیک های خلاقانه برای درک ویژگی ها/احساسات منفی خود استفاده کنید.

 

4. رهایی عاطفی

نگه داشتن احساسات منفی و پیچیده مانند خشم یا غم و اندوه می تواند بر سلامت کلی شما تأثیر بگذارد.

هنر درمانی راهی سالم برای تخلیه بار احساسی شما ارائه می دهد. این رهاسازی کاتارتیک به شما کمک می کند تا احساس سبکی و آرامش با خود و همچنین دیگران داشته باشید.

 

5. وسیله بیان منحصر به فرد

اگر با تمایلات اعتیاد آور، رفتارهای وسواسی-اجباری، افسردگی، اختلال استرس پس از سانحه، یا سایر موانع روانشناختی دست و پنجه نرم می کنید، ممکن است برای شما مشکل باشد که احساسات خود را به صورت کلامی بیان کنید.

ممکن است آنقدر تحت تأثیر آشفتگی درونی قرار بگیرید که نتوانید آن را پردازش کنید و آن را در قالب کلمات بیان کنید.

در چنین مواردی، هنردرمانی می‌تواند به شما کمک کند تا در محیطی که تحت فشار یا قضاوت نیستید، به احساسات یا خاطرات دردناک خود دسترسی پیدا کرده، بیان و درک کنید.

 

6. رفع استرس

افرادی که از اضطراب فلج کننده، افسردگی یا آسیب های عاطفی رنج می برند، اغلب در خلق هنر آرامش پیدا می کنند. بنابراین، هنر درمانی می تواند به کاهش استرس و آرامش ذهن و بدن شما کمک کند.

 

مزایای هنر درمانی

مزایای هنر درمانی

کلمه پایانی

هنردرمانی باعث می‌شود افراد راحت‌تر با شیاطین درونی خود مقابله کنند و سپس آنها را تسخیر کنند. تصدیق مشکل شما یک پیش نیاز ضروری برای حل آن است و هنر درمانی دقیقاً این کار را انجام می دهد.

این مداخله که توسط یک هنردرمانگر آموزش دیده تسهیل می‌شود، فضای امنی را برای افراد سرکوب‌شده عاطفی یا روان‌شناختی فراهم می‌کند تا خود را از طریق هنر بیان کنند.

هنری که در این جلسات تولید می‌شود، نگاهی اجمالی به وجود شخصی آنها می‌دهد، اما برای رمزگشایی پیام بیان هنری به یک درمانگر حرفه‌ای نیاز است.

 رمز وراز موفقیت در زندگی

موفق شدن در زندگی

موفق شدن در زندگی/9 نکته برای موفق شدن و رسیدن به آنچه در زندگی می خواهید

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا