همه حواشی سریال نمایش خانگی«ممنوعه»

شنبه 24 شهریور 1397 سینما
همه حواشی سریال نمایش خانگی«ممنوعه»

سریال «ممنوعه» که از همان ابتدا به دلیل حضور چهره‌هایی مانند نیکی کریمی، میلاد کی‌مرام، امیر جعفری و هادی حجازی‌فر در آن، نامش بر سر زبان‌ها افتاده بود و برچسب ۱۶+ روی آن، مخاطبان را به موضوع و محتوای سریال حساس کرده بود، حالا بعد از توزیع تنها سه قسمت از آن در شبکه نمایش خانگی، حسابی سروصدا کرده است. در ادامه مطلب نگاهی به این حواشی و واکنش‌های مسئولان سینمایی به آن داشته‌ایم.

 

سریال «ممنوعه» به کارگردانی امیر پورکیان، داستان سه نسل، دغدغه‌های جوانان امروز، مسائل خانوادگی و آسیب‌های اجتماعی را روایت می‌کند. پنجم شهریور قسمت اول این سریال توزیع شد و بعد از پخش این قسمت عده‌ای از مخاطبان خیلی زود «ممنوعه» را مبتذل و غیراخلاقی دانستند و به دیالوگ‌ها و قصه آن اعتراض کردند. ابراهیم داروغه‌زاده معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، به موج اعتراضاتی که به سمت فیلم روانه شده بود، واکنش نشان داد.

 

او در حمایت از این سریال، خیال مخاطبان را از اعمال نظارت بر آن راحت و بر جنبه مثبت آن تأکید کرد و گفت: «به طور طبیعی وقتی موضوع یک سریال درباره آسیب‌های اجتماعی است و در این سریال به طور خاص ولنگاری و کژرفتاری تعدادی جوان مطرح است، فیلم نامه‌نویس ناگزیر است برای پی‌ریزی شخصیت و شالوده فکری آن‌ها رفتارهایی را طراحی کند که در زمره  تخلفات و کنش‎‌های غیرمتعارف است و البته آن چه که مشاهده می‌شود مصداق اشاعه ابتذال نیست و جنبه عبرت‌آموز آن مورد تاکید است.» او در پایان با یادآوری حواشی سریال‌های «خط قرمز» و «میوه ممنوعه» از تماشاگران دعوت کرد که منتظر قسمت‌های بعدی سریال باشند و زود قضاوت نکنند.

 

استدلال دیگر مسئولان وزارت ارشاد درباره «ممنوعه»، این است که برچسب رده سنی ۱۶+ روی پوستر سریال ذکر شده است. طبیعتا وقتی مخاطبان یک سریال بزرگ سالان هستند، مسائل مختلف صریح‌تر و با ملاحظه کمتری مطرح می‌شوند و اگر قرار باشد چنین فیلم و سریال‌هایی با آن دسته از آثاری که مخاطب عام دارند تفاوتی نداشته باشد، اصلا دیگر چرا رده‌بندی سنی برای آن تعیین شود؟

 

حسین پارسایی مدیرکل دفتر نمایش خانگی سازمان سینمایی با تأکید بر رده‌بندی سریال توضیحاتی درباره آن و انتقادات داد و افزود: والدین به جای این که راجع به سریالی که همنشین‌های خطرناکی ممکن است در موقعیت‌های مختلف در کنار فرزندانشان قرار بگیرند، نگران باشند، ضروری است بدانند این مجموعه ویژه آن‌هاست؛ نه اطفال صغیر و نوجوانان و این موضوع در تمام اقلام تبلیغاتی فیلم ذکر شده است.» پارسایی هم در پایان، از حواشی سریال‌هایی مانند «میوه ممنوعه»، «اغما» و «ثریا» یاد و مخاطبان را به صبر و تامل دعوت کرد و گفت: «اگر در فرجام کار، کلیت این کارها در یک نمای عمومی اخلاق‌گرایانه صرف نباشد، آن گاه به میدان بحث و گفت‌وگو بیایند.

 

به دنبال همه واکنش‌ها و اعتراضات، سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره این سریال اظهارنظر کرد و بدون بردن نام، از بررسی دقیق آن توسط سازمان سینمایی و ارائه گزارش خبر داد. او همچنین درباره نحوه نظارت وزارت ارشاد بر محتوای آثار نمایشی که به تازگی عرضه شده توضیح داد و گفت: « فرایند حوزه نظارتی محصولات نمایش خانگی به این صورت است که محصولات اولیه باید عرضه شود و نوعی نظام‌سنجی سلیقه‌ها صورت گیرد، این طور نیست که کل محصول یک جا عرضه شود و بعد تاییدیه بگیرد بلکه مرحله به مرحله تایید می‌شود.»

منبع:سرپوش

آخرین اخبار از وضعیت سلامتی جمشید مشایخی

آخرین اخبار از وضعیت سلامتی جمشید مشایخی

تولید «نهنگ آبی» برای شبکه نمایش خانگی آغاز شد

تولید «نهنگ آبی» برای شبکه نمایش خانگی آغاز شد

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا