هر آنچه باید در مورد گوگل پیکسل 2 بدانیم – فناوری

سه‌شنبه 30 خرداد 1396 فناوری

گوگل اوایل پاییز نسل جدید پیکسل را معرفی می‌کند. در این مطلب به جمع‌بندی کلی در مورد شایعات و خبرهای مرتبط با گوشی‌ پیکسل ۲ گوگل خواهیم پرداخت.

اگرچه دو گوشی‌ پیکسل و پیکسل ایکس‌ال به صورت محدود به بازار عرضه شده‌اند، اما می‌توان با اطمینان گفت که این دو دستگاه از جمله بهترین گوشی‌های هوشمند رده‌بالای معرفی شده در سال گذشته‌اند. دوربین با‌کیفیت یکی از بهترین ویژگی‌های این دو محصول بوده که نسبت به دوربین سایر گوشی‌های بازار برتری‌های قابل توجهی دارد.

البته اینکه گوگل پس از یک شروع خوب نخواهد از فرصت به دست آمده در سال ۲۰۱۷ استفاده کند، چندان هوشمندانه به نظر نمی‌رسد و مسلما این شرکت به دنبال معرفی نسل دوم گوشی‌های پیکسل است. در حال حاضر دقیقا نمی‌دانیم که گوگل این بار قرار است چند محصول جدید معرفی کند و در برخی شایعات و گزارش‌ها به دو یا سه گوشی جدید اشاره شده است.

نام‌گذاری و تولیدکننده

شایعاتی وجود دارد که بر اساس آن‌ها گفته شده گوگل در حال کار روی چند دستگاه است؛ یکی از این محصولات با کد والی (Walleye) شناخته می‌شود که قرار است نسل جدید گوشی‌ پیکسل باشد. همچنین این کمپانی در حال تولید محصولی با کد نام ماسکی (Muskie) است که این گوشی نیز جایگزینی برای پیکسل ایکس‌ال خواهد بود. دستگاه دیگری که در خبرها به نام آن اشاره شده، بزرگ‌ترین مدل گوشی‌های جدید گوگل خواهد بود و کد نام آن تایمن (Taimen) است.

google pixel 2

آنچه گفته شد مربوط به شایعاتی است که چند ماه قبل منتشر شده‌، اما یکی از شایعه‌هایی که به تازگی در دسترس قرار گرفته است، خبرهای قبلی را تکذیب می‌کند. در این خبر جدید گفته شده که گوگل ایده‌ی تولید سه گوشی‌ جدید را کنار گذاشته و تا پاییز امسال خود را برای معرفی دو گوشی‌هوشمند آماده می‌کند. پیرو این شایعه ساخت گوشی‌ ماسکی لغو شده و پیش‌بینی شده که گوگل تصمیم به ساخت دستگاهی به نام تایمن گرفته است. گوشی تایمن نسبت به ماسکی به دلایل مختلفی برتری دارد که در ادامه این دلایل را مرور خواهیم کرد.

سال گذشته دو گوشی‌ پیکسل و پیکسل ایکس‌ال در نتیجه‌ی همکاری بین دو شرکت گوگل و اچ‌تی‌سی تولید شد. حال شایعاتی وجود دارد که بیان می‌کنند گوگل امسال ال‌جی را برای ساخت نسل دوم گوشی‌های هوشمند سری پیکسل خود انتخاب کرده است و البته این خبر چندان هم جای تعجب ندارد؛ چراکه این دو شرکت قبلا در تولید برخی مدل‌های گوشی‌های سری نکسوس به یکدیگر همکاری داشته‌اند.

باید اشاره کنیم که گوگل کنترل کاملی در طراحی گوشی‌های هوشمند سری پیکسل خود دارد. طراحی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل‌ ایکس‌ال پیش از این در محصول دیگری دیده نشده و به همین دلیل نباید انتظار داشته باشیم که مدل جدید گوشی‌های گوگل از طراحی شبیه به ال‌جی جی ۶ بهره ببرند.

طراحی

google pixel 2

هنوز دقیقا نمی‌دانیم که طراحی گوشی‌ پیکسل ۲ و مدل بزرگ‌تر این محصول یعنی تایمن چگونه خواهد بود. البته یکسری رندر بر اساس شایعات مختلف منتشر شده که نشان از کاهش یافتن حاشیه‌ی نمایشگر این دو دستگاه دارد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد گوگل نیز به فکر افزایش دادن نسبت نمایشگر به بدنه‌ی گوشی‌های خود افتاده ولی در حال حاضر نمی‌توانیم با اطمینان کامل در این رابطه سخن بگوییم. مسلما طراحی در نظر گرفته شده در این رندرها نسبت به طراحی نسل کنونی گوشی‌های هوشمند پیکسل گوگل بسیار مدرن‌تر و زیباتر است. تا به این لحظه هنوز خبر دقیقی در مورد طراحی گوشی‌هوشمند والی در دسترس نیست ولی در برخی خبرها و گزارش‌ها به این نکته اشاره شده که گوشی تایمن از طراحی بدون حاشیه بهره خواهد گرفت تا بدین ترتیب با روندی که هم اکنون در بین شرکت‌های تولیدکننده‌ی گوشی‌های هوشمند برقرار است هم‌سو شود. 

صفحه نمایش

مدل کوچک‌تر گوشی‌ مورد انتظار گوگل از نمایشگری به ابعاد ۵ اینچ بهره خواهد برد و این در حالی است که بنا به گزارش‌ها مدل بزرگ‌تر این محصول به نمایشگری بزرگ‌تر از صفحه‌نمایش ۵.۵ اینچی پیکسل ایکس‌ال (۵.۶ اینچی یا ۵.۷ اینچی) مجهز خواهد شد.

اگر همانطور که در شایعات اعلام شده، حاشیه‌های نمایشگر نسل بعدی گوشی‌های پیکسل گوگل کاهش یابد، احتمال می‌رود که صفحه‌نمایش این محصول ۶ اینچی باشد. اگر چنین محصولی واقعا تولید شود جای تعجب چندانی نخواهد بود؛ چراکه گوگل پیش از این دستگاه‌های بزرگی مثل نکسوس ۶ را روانه‌‌ی بازار کرده و از تولید گوشی‌های هوشمند با ابعاد بزرگ واهمه‌ای ندارد.

نسل بعدی گوشی‌های گوگل همانند پیکسل و پیکسل ایکس‌ال از نمایشگرهای اولد بهره خواهند برد. بدین ترتیب به نظر می‌رسد این جمله که «اگر از اولد استفاده کنید هیچ‌گاه به عقب باز نخواهید گشت» صحت دارد. در هرحال امکان دارد تامین‌کننده‌ی پنل‌های اولد مورد نیاز گوگل تغییر کند. این غول دنیای جستجوگرهای اینترنتی سال گذشته سامسونگ را برای تولید صفحه‌نمایش‌های اولد مورد نیاز خود انتخاب کرد، اما به‌نظر می‌رسد امسال کمپانی ال‌جی نیز بخشی این وظیفه‌ را به عهده بگیرد.

علاوه بر این گوگل تصمیم گرفته تا مبلغ قابل توجه ۸۸۰ میلیون دلار در بخش ال‌جی دیسپلی سرمایه‌گذاری کند و به همین دلیل می‌توان گفت که ال‌جی طرف قرار‌داد احتمالی تولید نمایشگرهای مورد نیاز گوشی‌های امسال گوگل خواهد بود. اگر کمپانی کره‌ای ال‌جی این پیشنهاد را قبول کند، گوگل می‌تواند مبلغ سرمایه‌گذاری خود را با توجه به جزئیات قرارداد از جمله شرایط تامین پنل‌های اولد، افزایش دهد.

از دیگر مشخصات پیش‌بینی شده برای سری پیکسل گوگل می‌توان به رزولوشن کیو اچ‌دی نمایشگر این گوشی‌ها اشاره کرد. در هر حال شاید رزولوشن و نسبت طول به عرض نمایشگر نسل جدید گوشی‌های پیکسل گوگل در مقایسه با مدل‌های کنونی کاملا متفاوت باشد. بر اساس تصویر اسکرین‌شاتی که از جانب بانک اطلاعاتی بنچمارک جی‌اف‌ایکس بنچ منتشر شده، گوشی تایمن از یک صفحه‌نمایش ۵.۶ اینچی با وضوح تصویری ۱۳۱۲ در ۲۵۶۰ پیکسل بهره خواهد برد. نسبت تصویری نمایشگر این محصول ۱۷:۵ به ۹ خواهد بود و این یعنی صفحه‌نمایش تایمن نسبت به دستگاه‌هایی با نسبت تصویری ۱۶ به ۹ بلندتر است و بیشتر به نوع نمایشگر ال‌جی جی ۶ و گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس شباهت خواهد داشت. حال باید ببینیم که مدل کوچک‌تر گوشی‌ پیکسل در سال جاری از چه نسبت تصویری بهره خواهد برد. در زیر می‌توانید تصاویر مختلفی که تا کنون از طراحی مدل جدید پیکسل فاش شده را مشاهده کنید.

گوگل پیکسل 2

سخت افزار

به خاطر دارید که به اسکرین‌شات منتشر شده از جانب جی‌اف‌ایکس بنچ اشاره کردیم؟ در این تصویر علاوه بر نسبت تصویری نمایشگر مدل جدید گوشی‌ پیکسل، یکسری اطلاعات دیگر نیز به چشم می‌خورد که به مشخصات فنی این محصول مرتبط است. 

گوگل پیکسل ۲

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، ظاهرا گوشی‌هوشمند تایمن به یک نمایشگر ۵.۶ اینچی مجهز شده است. پردازنده‌ی این دستگاه شامل هشت هسته‌ی ۲.۴ گیگاهرتزی است و به همین دلیل می‌توان با اطمینان گفت که تراشه در واقع اسنپدراگون ۸۳۵ است. از دیگر مشخصات فنی گوشی تایمن می‌توان به ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم اشاره کرد تا بدین طریق چند وظیفگی در این محصول با سرعت بالا و به صورت روان اجرا شود.

پردازنده‌ی گرافیکی محصول مورد بحث، آدرینو ۵۴۰ است که با آن می‌توانید تمام بازی‌های اندرویدی را به بهترین حالت ممکن اجرا کنید. در نهایت به نظر می‌رسد حافظه‌ی داخلی ذخیره‌سازی نسل جدید پیکسل ۱۲۸ گیگابایت خواهد بود که از این میزان حدودا ۱۰۰ گیگابایت در اختیار کاربر قرار دارد.

مشخصات فنی شایعه شده برای گوشی تایمن بسیار جذاب و رده بالا است اما همیشه این احتمال وجود دارد که در مدل نهایی این دستگاه شاهد تغییراتی در ویژگی‌های فنی باشیم. با توجه به اینکه احتمال معرفی نسل جدید گوشی‌های هوشمند پیکسل گوگل قبل از فصل پاییز وجود ندارد، بنابراین تا آن زمان احتمال تغییر پردازنده و استفاده از یک تراشه‌ی جدیدتر و سریع‌تر در این گوشی‌ها وجود دارد.

دوربین

اگر بار دیگر به مشخصات فنی فاش شده توسط جی‌اف‌ایکس نگاهی داشته باشید می‌توانید اطلاعاتی در مورد دوربین نسل بعدی گوشی‌های پیکسل گوگل به دست آورید. با توجه به اسکرین‌شات مورد بحث دوربین پشتی گوشی تایمن ۱۲ مگاپیکسلی خواهد بود و دوربین سلفی این محصول نیز ۷ مگاپیکسلی در نظر گرفته شده که در سال ۲۰۱۷ کمی ضعیف به نظر می‌رسد. اما مسلما این دوربین برای ثبت عکس‌های سلفی و تصاویری که قصد اشتراک گذاری آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی را دارید کافی است.

نرم‌ افزار

انتظار داریم مثل همیشه نسل جدید گوشی‌ پیکسل گوگل به همراه نسخه‌ی جدید سیستم‌عامل اندروید معرفی شود. در حال حاضر جدیدترین نسخه‌ی سیستم‌عامل موبایلی گوگل اندروید O است. درست همانند گوشی‌های پیکسل معرفی شده در سال گذشته، امسال نیز یکسری ویژگی نرم‌افزاری اختصاصی برای نسل جدید گوشی‌های پیکسل گوگل در نظر گرفته خواهد شد که نمونه‌ی آن را در نسخه‌ی خالص اندروید مشاهده نخواهید کرد. به عنوان مثال دستیار صوتی هوشمند گوگل اسیستنت در ابتدا به صورت انحصاری و فقط در گوشی‌های هوشمند پیکسل ارائه شده بود و پس از مدتی رفته رفته برای سایر دستگاه‌های اندرویدی نیز در دسترس کاربران قرار گرفت.

قیمت و تاریخ معرفی

با مرور سابقه‌ی گوگل در معرفی محصولات سخت‌افزاری، انتظار داریم که اوایل پاییز سال جاری دو گوشی‌ پیکسل ۲ و مدل بزرگ‌تر این محصول با نام تایمن معرفی شوند. طبق عادت گوگل این شرکت نطق‌هایی با محوریت سخت‌افزار را در فاصله‌ی زمانی بین ماه‌های اکتبر و نوامبر میزبانی می‌کند.

در مورد قیمت نسل جدید گوشی‌های گوگل پیکسل انتظار هیچ خبر تعجب‌آوری را نداریم و در واقع در خبرها و گزارش‌های مختلف به این نکته اشاره شده که قیمت این دو محصول در حد قیمت نسل کنونی پیکسل‌های گوگل خواهد بود. مدل ۳۲ گیگابایتی گوشی‌ پیکسل با قیمت پایه‌ی ۶۴۹ دلار به فروش می‌رسد و این در حالی است که قیمت مدل ۳۲ گیگابایتی پیکسل ایکس‌ال در زمان عرضه‌ی اولیه ۷۶۹ دلار بود. قیمت مدل ۱۲۸ گیگابایتی گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس‌ال نیز به ترتیب ۷۴۹ و ۸۶۹ دلار است. در نهایت می‌توان انتظار داشت که قیمت نسل جدید این دو دستگاه نیز در همین حدود باشد.

نظر شما در این مورد چیست؟ چه انتظاراتی از نسل جدید گوشی‌های پیکسل گوگل دارید؟


منبع : زومیت

بازگشت سلطان شاسی بلندهای لوکس به ایران-فناوری

جی دی آی جزئیاتی در مورد نمایشگر شفاف خود منتشر شد - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا