نگاه نزدیک به پورشه 959؛ ابرخودروی کلاسیک – فناوری

شنبه 28 بهمن 1396 فناوری

پورشه 959، اولین سوپراسپرت دنیا است، که بر اساس پورشه 911 در سال ۱۹۸۵ عرضه شد. این محصول، پدر ابرخودروهای مدرن و جاده‌ای امروز محسوب می‌شود.

اگر بخواهید محصولی را نام ببرید که به عنوان الگوی موفقیت برای خودروهای اسپرت مدرن شناخته بشود، چه مدلی را نام خواهید برد؟ ممکن است شما فراری F40، جگوار XJ200 یا لامبورگینی میورا را نام ببرید که هر کدام از آن‌ها نقش مهمی در توسعه‌ی این صنعت داشته‌اند. اما نامی که همیشه در ذهن‌ها نقش می‌بندد و احتمالا اولین خودروی تاثیرگذار بر ابرخودروها باشد، پورشه 959 است.

Porsche 959

پورشه 959 در سال ۱۹۸۵ و براساس پورشه 911 آن دوران ساخته شد و همراه با فناوری‌های پیشرفته در زیر بدنه خود، رکوردهایی باورنکردنی برجای گذاشت. این خودرو از پیشرانه‌ای بسیار عالی بهره می‌برد که با حجم ۲.۸۵ لیتر و به صورت ۶ سیلندر تخت بوکسر بود؛ بلوک سیلندر از سیستم هواخنک استفاده می‌کرد، در حالی که سرسیلندر پیشرانه مجهز به سیستم مایع‌خنک است. استفاده از دو توربوشارژ متوالی باعث می‌شود که قدرت پیشرانه برای حضور در مسابقات رالی و پیست بهینه شود. 

مدل 959، قدرت ۴۴۴ اسب بخار فراهم می‌کرد که با وزن خالص ۱۴۵۰ کیلوگرم، زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۳.۶ ثانیه و نهایت سرعت ۳۱۵ کیلومتر بر ساعت داشت. این محصول، سریع‌ترین خودروی جاده‌ای دنیا در زمان خود بود و با ثبت سرعت ۳۱۷ کیلومتر بر ساعت، ابرخودروی دهه‌ی ۸۰ میلادی محسوب می‌شد. نسخه‌ی تقویت شده از 959 که به صورت تولید محدود با ۲۹ دستگاه در سال ۱۹۸۸ عرضه شد هم، به لطف قدرت ۵۱۵ اسب بخار؛ رکورد سرعت ۳۳۹ کیلومتر بر ساعت ثبت کرد.

Porsche 959

پورشه 959 برای انتقال قدرت از پیشرانه به جعبه دنده، سیستم نوآورانه کنترل کلاچ پورشه (PSK) را بکار می‌گیرد که از کلاچ‌های چندصفحه‌ای بالای دیفرانسیل جلو استفاده می‌کند تا با توجه به شرایط مختلف، گشتاور را بین محور جلو و عقب توزیع کند. پورشه 959 دارای چهار حالت رانندگی است که توسط راننده و به وسیله کلید‌های ساده در جلوی کنترل می‌شد. این سیستم اساسا به عنوان پدر تمام سیستم‌های مدرن و پویای تمام چرخ محرک (AWD) شناخته می‌شود.

طراح این خودروی اسپرت هلموث بات است که این کوپه دو درب را در کلاس اسپرت طراحی کرد. پیشرانه در عقب خودرو جای دارد و هر چهار چرخ در فرآیند انتقال قدرت شرکت دارند. قدرت پیشرانه توسط جعبه دنده ۶ سرعته دستی منتقل می‌شود، که به طور ویژه برای مسابقات اسپرت بهینه‌سازی شده است. 

porsche 959 / پورشه 959

مقاله‌های مرتبط:

خیلی از کارشناسان اعتقاد دارند کوپه پورشه 959 حداقل ۱۰ سال جلوتر از زمان خود بوده است. بروس کانپا راننده مسابقه‌ای سابق آمریکایی زمانی که برای اولین بار با این خودرو رانندگی کرد گفت این خودرو حتی ۲۰ سال نیز از خودروهای زمان خودش جلوتر است. در ویدئوی زیر کانپا به داستان جذاب اولین پورشه 959 اشاره می‌کند که تقریبا پس از یک دهه تلاش بی‌نتیجه به طور قانونی وارد ایالات متحده آمریکا شد. 

Porsche 959

کانپا که در حال حاضر در یک مرکز بازسازی خودروهای اسپرت و مسابقه‌ای در اسکاتس‌ ولی کالیفرنیا فعالیت می‌کند، از آینده موفقیت‌آمیز پورشه و مدل 911 صحبت می‌کند و اعتقاد دارد که کوپه اسپرت پورشه 959 با پیشرانه قرار گرفته در عقب توانست آینده خودروساز آلمانی را تضمین کند.

خودروی اسپرت پورشه 959

دانلود


منبع : زومیت

با حذف پیچیدگی‌ها، سبک کاری خود را متحول کنید - فناوری

هک کردن مغز؛ راهی به‌ سوی موفقیت در سطوح بالا - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا