نگاهی به «هنرمند فاجعه وار»؛بدتر از «ویسو» پیدا نمی کنید!

شنبه 26 خرداد 1397 سینما

فیلم تاریخ نگارانه و بدیع جیمز فرانکو

نگاهی به «هنرمند فاجعه وار»؛بدتر از «ویسو» پیدا نمی کنید!

فیلم هنرمند فاجعه وار,اخبار فیلم و سینما,خبرهای فیلم و سینما,اخبار سینمای جهان

در ماه ژوئن سال ۲۰۰۳ یک کار تازه سینمایی به نام «اتاق» ساخته تامی ویسو بازیگر و کارگردان آمریکایی فقط در دو سالن در شهر لس آنجلس آمریکا به نمایش در آمد و پس از گذشت فقط دو هفته و در حالی که تنها ۱۲۰۰ دلار پولسازی کرده و به واقع به رقمی فاجعه وار رسیده بود، از پرده ها برچیده شد.

 

اما این پایان ماجراهای این فیلم نبود زیرا در بررسی های ثانویه و با گذشت زمان برخی «اتاق» را بدترین فیلم تاریخ سینما نامیدند و با همین صفت منفی هر روز معروف تر شد و این نکته که ۶ میلیون دلار بودجه ساخت خود را سوزانده، نیز نتوانست از مطرح تر شدن آن جلوگیری کند و اینک (در اواسط پنجمین ماه از سال ۲۰۱۸) این فیلم را که طرفداران پرشماری یافته، «همشهری کین فیلم های بد» نامیده اند و در همین راستا تامی ویسو را نیز «ادوود سالهای معاصر» توصیف کرده اند و ادوود همانی است که در سالهای سینمای صامت و عمدتاً در ژانر آثار ترسناک فعالیت می کرد و وی را نیز از بدترین سینماگران تمامی دوران ها توصیف کرده اند و از قضا یک فیلم سینمایی پیرامون ادوود هم و به نام خود وی ساخته اند که کار تیم برتون و محصول ۱۹۹۴ است.

 

رازها و ابهام ها

همه شهرت تامی ویسو و فیلم «اتاق» از آن رو عجیب تر می نماید که وی حتی یک رزومه و تاریخ تولید و شرح زندگانی اش را از سایت های خبری دریغ کرده و کتابی هم که گرگ سسترو درباره او نوشته و مبنای یک فیلم تازه قرار گرفته، معضلی را در این ارتباط حل نکرده ولی همین رازها و ابهام ها است که سبب شده جیمز فرانکو بازیگر، کارگردان و تهیه کننده بسیار پرکار آمریکایی فیلم جالب و پر نکته و تاریخ نگارانه اخیرش به نام «هنرمند فاجعه وار» (یا «آرتیست بدبیار») را گرداگرد همین موضوع و شخص تام ویسو و در دنیای ویژه او و فیلم از هر جهت کوبیده شده «اتاق» بسازد و او کارش را آنقدر خوب انجام داده که این فیلم مورد تحسین شماری از نهادهای سینمایی معتبر طی ماههای اخیر قرار گرفته و کاندیدای جایزه اسکار برترین سناریوی اقتباس شده سال نیز شده بود که البته به آن دست نیافت.

 

سوژه پرطرفدار

تامی ویسو در یکی از مصاحبه هایش مدعی شده بود که سالها در فرانسه زندگی کرده ولی در نوجوانی به نیواورلینز آمریکا آمده و در نهایت یک خانواده پرشمار را در ایالت لوییزیانای آمریکا شکل داده و سن او نیز محل مناقشه و تردید بوده و آنقدر این ابهام ها زیاد و ضد و نقیض ها پیرامون وی فزونی گرفته و موضوع مرموزتر شده که انواع نمایش های هنری و فیلم «اتاق» از روی زندگی او ساخته شده و در سالهای اخیر به بازار آمده است و یک بازی ویدیویی هم به نام وی تدوین شده است. در نتیجه جیمز فرانکو می دانست با ساختن «هنرمند فاجعه وار» به سراغ سوژه ای آمده که حتی اگر ماهیت آن نفی شود، اصل داستان و کاراکتر مرکزی فیلم توجه فراوانی را بر خواهد انگیخت و همین طور نیز شده است.

 

آمیزه ای از کمدی و درام

البته جیمز فرانکو تمام دار و ندار «هنرمند فاجعه وار» نیست و هنرپیشه های مشهور متعدد دیگری هم در این فیلم حضوری اغلب کوتاه مدت و چند دقیقه ای داشته اند تا به افسانه ویژه تامی ویسو پیوند بخورند. از این دست آدمها می توان به ست روگن، ملانی گریفیت، آلیسون بری، شارون استون، جاش هاچرسون و دیو فرانکو برادر بزرگ جیمز فرانکو اشاره کرد. شباهت های فیلم با «ادوود» که تیم برتون ۲۴ سال پیش آن را با نهایت ظرافت فکری و با بازی جانی دپ در رل اصلی ساخت، اندک نیست و به سبک همان فیلم، «آرتیست بدبیار» هم آمیزه ای از کمدی و درام و طعنه های تلخ است و سازندگان فیلم نیک می دانند اثری را ارائه داده اند که با گذشت زمان بی گمان بهتر و صاحب جایگاهی بالاتر خواهد شد.

 

اتفاقات فیلم و آنچه در ارتباط با تامی ویسو و فیلم نفرین شده او روی می دهد. از دیدگاه گرگ سسترو و کتاب خاطرات او و تام بیل توضیح داده می شود و سسترو (با بازی دیو فرانکو) هنرپیشه جاه طلبی است که در یک کارگاه هنری به پا شده توسط کاراکتر ملانی گریفیت در شهر سان فرانسیسکو آمریکا با تامی ویسو آشنا و دوست می شود و رابطه ای کاری را با وی تشکیل می دهد.

 

تامی ویسو با بازی خود جیمز فرانکو چهره ای پرتحرک و عصبی نشان می دهد و با موهای بلند، عینکی تیره که گاه بر چهره می زند، از برخی منظرها می تواند یک هنرمند سانست بولواری ولی با معیارهای سال ۲۰۱۸ باشد و اگر به لهجه و نوع نگاه و حرکات وی استناد شود او بیشتر شبیه به موزیسین های اروپای شرقی نشان می دهد و در همه حال نشانی از مردم نیواورلینز و طرز گویش و رفتارهای آنان که ادعای تعلق به آنها را مطرح می کند، ندارد.

 

برخلاف گلوریا سوانسون

اگر در «سانست بولوار» شاهکار سال ۱۹۵۰ بیلی وایلدر یک هنرپیشه مسن و رنگ باخته عصر صامت هالیوود با بازی گلوریا سوانسون در مقابل چشم های یک مرد سینماگر بسیار جوان تر از خود و سناریست مستعد (ویلیام هولدن) و بر اثر خشم ناشی از پرپر شدن خودش و محو امیدهای اوجگیری دوباره اش جان می بازد. اینجا ویسو جوان تر از آن است که به این نتیجه برسد آینده ای در این حرفه ندارد و محکوم به رفتن است. ویسو با کشیدن چتر حمایتی اش بر سر سسترو وی را به لس آنجلس و به آپارتمانی در این شهر می برد که معمولاً کمتر مورد استفاده اش قرار می گیرد و آنجا سسترو یک مدیربرنامه (شارون استون) و یک دوست و مشاور (آلیسون بری) می یابد ولی ویسو سرسخت تر به این آسانی ها راضی به مراوده و همکاری با این و آن نمی شود.

 

در نتیجه او تصمیم می گیرد برخلاف سسترو به چند نفر دیگر تکیه نکند و خودش در مقام سناریست، کارگردان و بازیگر فیلمی دراماتیک را بسازد که نام آن «اتاق» است ولی بدیهی می نماید که کار سخت تر از آنی است که او در ذهنش تصور می کرده است و البته بدیهی است که به سبب قلت استعدادهایش اصلاً ندرخشد و خبرسازی اش فقط در جنبه های منفی باشد.

 

فرصت هایی برای سایرین

در این میان جیمز فرانکو به رغم سکانداری مطلق در این فیلم همه چیز را به خود منحصر نکرده و به عنوان کارگردان سهم لازم را به سایر بازیگران فیلم نیز که شامل جاد آپاتو، مگان مولالی، زاک افرون، زویی دوچ، برایان کرنستون و جکی ویور هم می شود، ارزانی موارد تا آنها هم استعدادهای خود را در قیاس با کاراکتر وی که اصولاً استعدادی ندارد بروز بدهند. ناگفته نماند که سناریوی نوشته شده توسط اسکات نیوزتادر و مایکل اچ وبر که سابقه نگارش فیلمنامه «۵۰۰ روز از تابستان» و «خطا در ستارهای ما» را هم دارند، چنان خوب از آب درآمده که به جیمز فرانکو یاری لازم را رسانده تا مرز نامحسوسی بین شهامت و اصالت با جنون خوشبینی ترسیم کند و آنها را در قالب تامی ویسو و کارهای هنری وی قدری به یکدیگر نزدیک نشان بدهد.

 

مشخصات فیلم

 عنوان: «هنرمند فاجعه وار» (یا «آرتیست بدبیار»)

 محصول: کمپانی های نیولاین، گود یونیورس و برادران وارنر

 تهیه کنندگان: اوان گولدبرگ، وینس جولی وته، کلی کونوپ، الکس مک آتی و هانس ریتر

 سناریست ها: اسکات نیوزتادر و مایکل اچ وبر

 کارگردان: جیمز فرانکو

 مدیر فیلمبرداری: برندون تراست

 تدوینگر: استیسی شرودر

 موسیقی متن: دیو پورتر

 طول مدت: ۹۸ دقیقه

 بازیگران: جیمز فرانکو، دیو فرانکو، آلیسون بری، ست روگن، جاش هاچرسون، زویی دوچ، زاک افرون، برایان کرنستون، ملانی گریفیت، شارون استون، جاد آپاتو، جکی ویور و آری گرینور

 

 

banifi​lm.‎​ir

مرجع : سرپوش

بازیگر فیلم ترنسفورمرز در فیلمی اکشن

نگاهی به سریال روی آنتن شبکه یک در ماه مبارک رمضان

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا