نکاتی که هنگام خرید فلش مموری و هارد اکسترنال باید توجه کنیم

جمعه 5 مرداد 1397 گوناگون

نکاتی که هنگام خرید فلش مموری و هارد اکسترنال باید توجه کنیم

فلش مموری,خرید فلش مموری,هارد اکسترنال
انتخاب حافظه مناسب به نیاز شما بستگی دارد. قصد داریم در ادامه این مطلب بایدها و نبایدهایی که هنگام انتخاب فلش مموری یا هارد اکسترنال باید بدانید را عنوان کنیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، زندگی دیجیتالی باعث شده است تا هر روز حجم زیادی از داده‌ها مانند عکس، ویدیو، فیلم، فایل‌های متنی و… را تولید کنیم، داده‌هایی که نگهداری آن‌ها برایمان اهمیت زیادی دارد.

 

از این رو حافظه‌های ذخیره سازی به یکی از کالاهای مصرفی همه ما تبدیل شده است. از بین حافظه‌های موجود هارد اکسترنال و فلش مموری معمول‌ترین و پرکاربردترین حافظه‌ها هستند.

 

نکات مهم و ضروری برای خرید فلش مموری و هارد اکسترال

انتخاب حافظه مناسب به نیاز شما بستگی دارد. قصد داریم در ادامه این مطلب بایدها و نبایدهایی که هنگام انتخاب فلش مموری یا هارد اکسترنال باید بدانید را عنوان کنیم.

 

حجم، مهمترین عامل انتخاب

حجم حافظه ذخیره سازی مهمترین فاکتوری است که باید به آن توجه کنید. درواقع هدف از خرید حافظه ذخیره سازی، نگهداری اطلاعات است بنابراین قبل از هر چیزی باید ببینید که به چه میزان حافظه‌ای نیاز دارید.

 

اگر اطلاعات زیادی برای نگهداری ندارید و نهایتا یک حافظه ۶۴ گیگابایتی می‌تواند تمامی اطلاعات‌تان را نگهداری کند، خرید فلش مموری انتخاب هوشمندانه‌ای است.

 

در صورتی که اطلاعات بیشتری دارد خرید هارد اکسترنال برای شما مناسب‌تر است. هاردهای اکسترنال معمولا در حجم‌ها ۱، ۲، ۴ و ۸ ترابایت ساه=خته می‌شوند اما هاردهایی با ۲۰ ترابایت حافظه هم ساخته شده‌اند. با این حال هاردهای ۱ ترابایتی پرفروش‌ترین هاردهای اکسترنال هستند.

 

البته فلش مموری‌هایی در حجم‌های ۱ و ۲ ترابایت هم ساخته شده‌اند اما این حافظه‌ها قیمت فوق العاده بالایی دارند.

 

برای نمونه فلش مموری ۱ ترابایت کینگستون حدودا ۷۲۶ دلار قیمت دارد و نسخه ۲ ترابایتی این فلش مموری ۱۳۷۲ دلار قیمت گذاری شده است. یعنی فلش مموری ۲ ترابایت کینگستون ۳۷۲ دلار بیشتر از آیفون x اپل قیمت دارد!

 

سرعت

فاکتور سرعت دومین مسئله مهم هنگام انتخاب بین فلش مموری و هارد اکسترنال است. اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین سرعت فلش مموری و هارد اکسترنال داشته باشیم، فلش مموری با فاصله زیاد برتر از هارد اکسترنال است.

 

هارد اکسترنال از یک موتور مکانیکی و یک هد تشکیل شده است. داده‌ها روی دیسک قرار می‌گیرند و حین چرخش هارد، هد، داده‌ها را می‌خواند. همین چرخش سرعت خواندن اطلاعات از هارد را به شدت پایین می‌آورد.

 

فلش مموری اما این مشکل را ندارد. به همین دلیل سرعت بالاتری نسبت به هارد اکسترنال دارد. بنابراین اگر نیاز دارید که در طول روز بارها و بارها اطلاعاتی را جا به جا کنید و به سرعت بالا نیاز دارید، بهتر است به فکر خرید فلش مموری باشید.

 

قابلیت حمل

حمل ساده یکی از فاکتورهایی است که نه تنها برای خرید حافظه، بلکه برای خرید انواع کالاهای دیجیتال مانند گوشی و لپ تاپ هم اهمیت دارد.

 

هارد اکسترنال معمولا اندازه‌ای بزرگ‌تر از گوشی دارد و وزن آن هم چند برابر گوشی است اما فلش مموری‌ها در اندازه‌های بسیار کوچک، از یک بند انگشت تا یه انگشت ساخته می‌شوند بنابراین اگر به حافظه‌ای قابل حمل نیاز دارید خرید فلش مموری گزینه مناسب‌تری است.

 

قابلیت OTG، برتری فلش مموری

برخی از فلش مموری‌ها یک قابلیت بسیار خوب دارند، قابلیت OTG. فلش مموری‌هایی که قابلیت OTG دارند به راحتی هم به کامپیوتر و لپ تاپ وصل می‌شوند و هم می‌توان آن را به گوشی هم وصل کرد.

 

به‌ این‌ ترتیب می‌توانید حافظه مناسب و کوچکی را همواره همراه گوشی خود داشته باشید تا کمبود حافظه داخلی را تا حد زیادی جبران کنید.

 

فلش مموری ۱۶گیگابایت Sandisk مدل ULTRA DUAL DRIVE M۳ از جمله پرفروش‌ترین فلش مموری‌های دارای قابلیت OTG موجود در بازار است.

 

خرابی هارد بیشتر است

پیش‌تر نحوه کار هارد اکسترنال را توضیح دادیم. حرکت هد روی دیسک و این سایش دائمی باعث می‌شود تا به مرور زمان هارد اکسترنال خراب شود.

 

جا به جا کردن هارد دلیل مضاعفی برای خرابی هارد می‌شود. فلش مموری‌ها اما این مشکل را ندارند بنابراین اگر نیاز دارید حافظه خود را دائما جا به جا کنید، بهتر است فلش مموری را انتخاب کنید.

 

قیمت، عامل تعیین‌کننده

قیمت فاکتور مهم دیگری در انتخاب بین هارد اکسترنال یا فلش مموری است. در ظرفیت‌های یکسان تقریبا قیمت یک هارد اکسترنال یک ترابایت با یک فلش مموری ۲۵۶ گیگ برابری می‌کند.

 

درواقع قیمت فلش در ظرفیت برابر تقریبا چهار برابر قیمت هارد اکسترنال است بنابراین اگر فاکتور قیمت برای شما مهم است و به حافظه زیادی هم نیاز دارید انتخاب هارد اکسترنال هوشمندانه‌تر است.

 

مرجع : سرپوش

بیشترین ساعات کاری در جهان

پیشنهادهایی برای سفر تابستانه

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا