نکاتی درباره زندگی و حرفه محیط بانان

چهارشنبه 10 مرداد 1397 گوناگون

نکاتی درباره زندگی و حرفه محیط بانان

محیط بانان,حرفه محیط بانان,زندگی محیط بانان,
نکات بسیاری درباره زندگی و حرفه محیط بانان در سراسر دنیا از بزرگترین خطراتی که با آنها مواجه‌ هستند تا خاص‌ترین لحظات کاری‌شان وجود دارد.

به گزارش ایسنا، در این مقاله به نقل از سایت “منتال فلاس” به منظور آشنایی بیشتر با محیط بانان و آگاهی از برخی اسرار و ناگفته‌های این حرفه حقایقی عنوان شده که به شرح زیر است:

 

۱) مسئولیت‌های محیطبانان بسیار فراتر از پاسخگویی به سوالات بازدید کنندگان است 

کار یک محیطبان بسیار سخت‌تر و چند جانبه‌تر از آن است که به نظر می‌رسد. آلکس میلر، سرمحیط بان یکی از پارک‌های ملی ایالات متحده در مرکز بازدید کنندگان از مراتع ملی در این ارتباط می‌گوید: ما به عنوان کارکنان فصلی، اساسا باید کار یک سال را در حدود سه ماه انجام دهیم.

 

وظایف یک محیط بان می‌تواند شامل هدایت تورهای بازدید کنندگان، رهبری مراکز بازدید، جمع‌آوری هزینه‌ها، پاسخگویی به سوالات بازدید کنندگان، گشت زنی در پارک، نظارت و اجرای مقررات پارک، برگزاری جلسات، هماهنگ کردن برنامه‌های آموزشی، پاکسازی مناطق پارک، انجام مصاحبه برای پروژه‌های تاریخی شفاهی، اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، خدمت به عنوان اولین پاسخگو، مقابله با آتش سوزی‌های طبیعی و حتی اداره اکانت‌های رسانه‌های اجتماعی مربوطه باشد.

 

یک محیط بان در یکی از پارک‌های ملی ایالات متحده در ارتباط با وظایف گسترده محیط بانان می‌گوید: مردم تصور می‌کنند محیط بانان تنها تورهای بازدید از محیط‌های طبیعی را می گردانند و به سوالات بازدید کنندگان پاسخ می‌دهند. در حالی که وظایف محیط بانان بسیار متنوع‌تر بوده و کارهای دشوار بسیاری در پشت صحنه انجام می‌دهند اما با وجود تمام کارهای سخت، بسیاری از محیط بانان ماهیت غیرقابل پیش بینی این حرفه را بخشی از جاذبه آن می‌دانند. در زندگی یک محیط بان هرگز روزی تکراری نخواهد شد چرا که وظایف این افراد بسیار متنوع بوده و به عنوان بخشی از این شغل، آنها هرگز نمی‌دانند چه چیزی در انتظارشان خواهد بود.

 

۲) آنها لزوما افراد طبیعت گرایی نیستند 

پوشیدن لباس محیط بانی لزوما به این معنی نیست که محیط بان یک متخصص حیات وحش یا یک کوهنورد ماهر است. همچنین تمام محیط‌های تحت حفاظت محیط بانان تنها به پارک‌های ملی منحصر نمی‌شود بلکه میحط‌هایی همچون سایت‌های تاریخی، آثار و بناهای تاریخی، میدان‌های جنگی و دیگر سایت‌های زیست محیطی نیز در حوزه محافظتی محیط بانان قرار دارند. نکته جالب این است که همه محیط بانان از لحاظ فنی «رنجر» محسوب نمی‌شوند. برخی از محیط بانان در واقع راهنمایان پارک‌ها هستند که از لحاظ تخصصی و آموزشی در رده پائین‌تری قرار دارند. برخی دیگر از محیط بان وظایفی چون اجرای قوانین، واکنش‌های اضطراری، پاکسازی، نگهداری و اداره محیط را دارند که بسته به محیطی که در آن مشغول به خدمت هستند متفاوت است.

 

۳) محیط بانان زبان ویژه خود را دارند 

محیط بانان نیز مانند تمام کارکنان سازمان‌های دیگر از عبارات اختصاری مختلفی استفاده می‌کنند و همچنین زبان ویژه خود را دارند. به غیر از کلمات اختصاری اصطلاحات عامیانه‌ای نیز در میان محیط بانان رایج است. به عنوان مثال اصطلاح «خوشه بندی» زمانی به کار برده می‌شود که محیط بانان یا داوطلبان زیادی در یک زمان حضور دارند و هر کدام می‌توانند به قدری اثرگذار باشند که محیط بانان و کارمندان رسمی کار زیادی برای انجام دادن نداشته باشند.

 

۴) محیط بانی می‌تواند ترسناک باشد 

اگرچه محیط بانان به طرز فوق‌العاده‌ای ماهر، آماده و باهوش‌اند اما به هر حال نمی‌توان برای هر چیزی آماده بود. این افراد ممکن است حین کار با هر حیوانی از مارهای خطرناک گرفته تا گاومیش‌ها و حیوانات خطرناک دیگر مواجه شوند. اما مهم این است که از اقدامات احتیاطی مناسبی استفاده شود. برخی عناصر طبیعی نیز می‌تواند در کار محیط بانی مشکل آفرین باشد. به عنوان مثال طوفان‌های شدید، گردبادها و دیگر رویدادهای آب و هوایی از جمله معضلات خطرآفرین در کار محیط بانی هستند.

 

۵) حرفه محیط بانی در کنار خطرات، نقاط لذت بخش زیادی دارد 

در کنار حیوانات خطرناک یا عظیم الجثه در محیط کارِ محیط بانان، حیوانات بسیار زیبا و کوچک نیز وجود دارد. گذراندن وقت با این موجودات دوست داشتنی و در محیطی طبیعی و زیبا تنها یکی از نقاط لذت بخش در کار محیط بانان است.

 

۶) محیط بانان از در میان گذاشتن تجربیات خود با مردم لذت می‌برند 

در صورت صحبت کردن با یک محیط بان به این نکته پی می‌برید که بیشتر آنان از در میان گذاشتن تجربیات خود با افراد لذت می‌برند. محیط بانان به طور کلی دوست دارند مردم از محیط های طبیعی و پارک‌های ملی بازدید کرده و از راهنمایی‌های محیط بانان بهره‌مند شوند.

 

۷) رفتارهای سبک سرانه بازدیدکنندگان یکی از مشکلات محیط بانان است 

از گرفتن سلفی‌های خطرناک تا توجه نکردن به علائم هشدار دهنده و روشن کردن آتش در محیط‌های طبیعی از اقداماتی است که بازدید کنندگان عموما با انجام آنها خود و محیط را به خطر می‌اندازند. محیط بانان عموما برای اجرای قانون توسط بازدید کنندگان به مشکل بر می‌خورند!

 

۸) محیط بان شدن مستلزم تلاش زیادی است 

هر کسی که رویای محیط بان شدن دارد باید بداند که این اتفاق یک شبه نمی‌افتد. راه‌های زیادی برای محیط بان شدن وجود دارد که از آن جمله می‌توان به تحصیلات مربوطه و کار داوطلبانه اشاره کرد. البته کار زیاد داوطلبانه نقش بیشتری در رسیدن به رویای محیط بانی دارد.

 

۹) حرفه محیط بانی گاهی رقابتی است 

در برخی کشورها از جمله ایالات متحده حتی افرادی که برای رسیدن به شغل محیط بانی تلاش بسیاری می‌کنند ممکن است دست آخر به این شغل نرسند. چرا که افراد زیادی برای رسیدن به این شغل درخواست می‌کنند و رقابت زیادی بر سر آن وجود دارد و افرادی که تحصیلات، مهارت‌ها و تجربه بیشتری داشته باشند شانس بیشتری برای رسیدن به آن دارند. این نکته نیز وجود دارد که برخی از محیط بانان به طور فصلی کار می‌کنند و با پایان یک فصل باید به دنبال درآمد و شغلی دیگر باشند.

 

۱۰) همه محیط بانان لزوما استخدام پارک‌های ملی نیستند 

علاوه بر محیط بانانی که در پارک‌های ملی مشغول به کارند بسیاری از آنها در دیگر سازمان‌ها و مناطق مشغول به کارند و ماموریت‌های دیگری دارند. به عنوان مثال برخی محیط بانان در جنگل‌ها و مراتع و کوهستان‌ها خدمت می‌کنند.

 

۱۱) محیط بانان طرفدار «احترام» هستند

از آنجایی که هر محیطی متفاوت است شاید وضع قوانین کلی و یکدست برای تمامی محیط‌ها کار درستی نباشد اما یک قانون برای محیط بانان بسیار حائز اهمیت است و آن «احترام» است. محیط بانان به طور کلی از بازدید کنندگان می‌خواهند به روح طبیعت، حیات وحش، تاریخ و دیگر افراد بازدید کننده احترام گذاشته و از مشکلات بسیاری مانند زباله ریختن و آتش افروزی جلوگیری کنند.

 

۱۲) محیط بانان قصد کمک به بازدید کنندگان را دارند 

یکی از کارهایی که محیط بانان در آن به شدت اهتمام می‌ورزند، کمک کردن و توصیه کردن به بازدید کنندگان است. در صورتی که قصد بازدید از یک پارک ملی را دارید، محیط بانان افرادی هستند که می‌توانند تجربیات خود را با شما در میان گذاشته و به شما کمک کنند تا تجربه خوب و راحتی در بازدید از یک محیط طبیعی داشته باشید.

 

۱۳) محیط بانان مجاز به افشای تمامی اسرار شغلی خود نیستند 

محیط بانان به عنوان کارکنان دولتی مجاز به افشای تمامی اسرار شغلی خود نیستند. در صورتی که با یک محیط بان در مورد شغل او صحبت کنید با وجود این که ممکن است داستان‌های زیادی از تجربیات خود را با شما به اشتراک بگذارد اما احتمالا از جزئیات کاری خود صحبت نمی‌کند.

 

مرجع : سرپوش

منابع غذایی حاوی استروژن و فواید آن برای بدن

دلایل استخوان درد و راه های درمان آن

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا