معرفی نویسندگان معروف ایرانی

شنبه 10 دی 1401 بیوگرافی
نویسندگان معروف ایرانی

در این مقاله میخواهیم با نویسندگان معروف ایرانی که بابت قلم زیبا و یا به عبارتی «نثر درخشانشان» در حوزه‌ی نویسندگی ایران مطرح شده و با این سلاح کارساز گلیم‌شان را از آب بیرون کشیده‌اند.

جلال آل احمد، یکی از برترین نویسندگان ایرانی

جلال آل احمد یکی از نویسندگان معروف ایرانی بود . این نویسنده، روشنفکر، منتقد و مترجم ایرانی نقش مهمی در ادبیات کشور داشت.جلال آل احمد در ۱۱ آذر ۱۳۰۲در محلهٔ سیدنصرالدین شهر تهران به‌دنیا آمد.

آل احمد داستان‌نویسی است که در این زمینه دارای سبک و شیوه خاص است. زبان محاوره را بسیار خوب و بجا به کار می گیرد، تصویرها و شخصیت‌پردازی‌هایش روشن و دقیق است و در گنجاندن نکات اجتماعی و سیاسی در ضمن داستان، توانایی تمام دارد. برخی از داستان‌های وی عبارتند از:

کتاب‌هایی مثل سه‌تار، مدیر مدرسه، گنج، زن زیادی، از رنجی که می‌بریم و … که در کنار داستان‌گویی جذاب، رویکرد سیاسی و اجتماعی او را هم نشان می‌دهند و از زندگی اجتماعی مردم در سال‌های سلطنت پهلوی نوشته است.

 

بیوگرافی جلال آل احمد

جلال آل احمد

سیمین دانشور، بهترین نویسنده زن ایرانی

سیمین دانشور نویسنده معروف ایرانی و همسر جلال آل احمد  خانم دانشور اولین زن داستان نویس ایرانی بود.سیمین دانشور در ۸ اردیبهشت ۱۳۰۰ خورشیدی در شیراز زاده شد.مهمترین اثر این بانوی نویسنده ایرانی سووشون است که به ۱۷ زبان زنده دنیا ترجمه شده است.جلال آل احمد چند ماه پس از انتشار رمان سووشون درگذشت.

از دیگر آثار خانم سیمین دانشور می توان به مجموعه داستان های آتش خاموش، شهری چون بهشت، به کی سلام کنم، از پرنده های مهاجر بپرس، رمان جزیره سرگردانی، ساربان سرگردانی و کوه سرگردان اشاره کرد.

 

سیمین دانشور نویسنده رمانِ سووشون

سیمین دانشور نویسنده رمانِ سووشون

صادق هدایت، معروف ترین نویسنده ایرانی

صادق هدایت نویسنده، مترجم و روشنفکر ایرانی بود.صادق هدایت در چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۲۸۱ برابر با ۱۷ فوریه ۱۹۰۳ در تهران متولد شد.

هدایت در فاصله سال‌های ۱۳۱۰ تا ۱۳۱۴ خورشیدی ده‌ها داستان کوتاه نوشت و به چاپ رساند تا اینکه در ۱۳۱۵ خورشیدی به همراه دوست خود علی شیرازپور پرتو معروف به شین پرتو به هند رفت و شروع به یادگیری زبان پهلوی کرد.

بوف کور مهمترین اثر داستانی مدرن ایران است و آنچه موجب شهرت جهانی هدایت شد، همین کتاب بود که به زبان‌های مختلف از جمله انگلیسی و فرانسه ترجمه شد.

 

صادق هدایت

صادق هدایت

محمود دولت آبادی نویسنده معروف

محمود دولت‌آبادی نویسنده اهل ایران است. رمان ده‌جلدیِ کلیدر نام‌آورترین اثر اوستدولت‌آبادی در ۱۰ مرداد ۱۳۱۹ در روستای دولت‌آباد سبزوار در یک خانواده کُردزبان متولد شد.

در ادامه بخشی از بهترین کتاب‌های محمود دولت‌آبادی را برای مطالعه از این نویسنده‌ی بزرگ پیشنهاد می‌کنیم.

 

کلیدر که شاید بهترین کتاب محمود دولت‌آبادی باشد، رمانی سه هزار صفحه‌ای است که عنوان بلندترین رمان فارسی را هم به خود اختصاص داده است.این کتاب در ۱۰ جلد و بالغ بر سه هزار صفحه که او بیش از ۱۵ سال عمرش را صرف نگارش آن کرده‌است، حجیمترین رمان فارسی به شمار می‌رود.

از آثار داستانی محمود دولت آبادی می‌توان به کارنامه‌ی سپنج، سلوک، آن مادیان سرخ یال، جای خالی سلوچ و… اشاره کرد.

 

محمود دولت آبادی

محمود دولت آبادی

 

هوشنگ گلشیری، یکی از معروف ترین نویسندگان ایرانی

هوشنگ گلشیری (1379-1316)، نویسنده‌ معاصر ایرانی اهل اصفهان بود. مورخان ادبی وی را از تاثیرگذارترین داستان‌نویسان معاصر زبان فارسی دانسته‌اند.

او با نگارش رمان کوتاه شازده احتجاب، در اواخر دهه چهل خورشیدی به شهرت فراوانی رسید. این کتاب را یکی از قوی‌ترین داستان‌های ایرانی خوانده‌اند.

مهم‌ترین جنبه شخصیت ادبی گلشیری اما از اواسط ۱۳۶۲ ظهور کرد، او نشست‌های هفتگی داستان‌خوانی (معروف به جلسات پنجشنبه‌ها) را با شرکت نسل جوان‌تر داستان‌نویسان پایه‌گذاری کرد؛ که جلسات که تا اواخر 67 ادامه یافت.

 

هوشنگ گلشیری

هوشنگ گلشیری

غلامحسین ساعدی، یکی از بهترین نویسندگان ایرانی

غلامحسین ساعدی با نام مستعارِ گوهر مراد، پزشک و نویسنده ایرانی بود.ساعدی در ۲۴ دی ۱۳۱۴ در تبریز و در خانواده‌ای کارمند به دنیا آمد

ن نویسنده معروف ایرانی نمایشنامه هم می نوشت و از اثر شاهکار او با نام «گاو»، فیلمی مشهور ساخته اند.

مهمترین آثار غلامحسین ساعدی عبارتند از: آی باکلاه آی بی کلاه، چشم در برابر چشم، مار در معبد، شب نشینی باشکوه، عزاداران بیل، دندیل، گور و گهواره، واهمه های بی نام و نشان، ترس و لرز، مقتل، توپ، تاتار خندان، غریبه در شهر، گاو و…

 

صادق چوبک، داستان نویس ایرانی

صادق چوبک نویسندهٔ ایرانی بود. بسیاری او را همراه صادق هدایت و بزرگ علوی، پدران داستان‌نویسی نوین ایرانی می‌دانند. از آثار مشهور وی می‌توان به مجموعه داستان انتری که لوطی‌اش مرده بود و همچنین رمان‌های سنگ صبور و تنگسیر اشاره کرد. کتاب های خیمه شب بازی، روز اول قبر، چراغ آخر و قفس، از دیگر آثار برجسته این نویسنده معروف ایرانی هستند.

آثار دیگر وی که برایش شهرت فراوان به ارمغان آورد، رمان‌های «تنگسیر» (۱۳۴۲) و «سنگ صبور» (۱۳۴۵) است.

 

صادق چوبک

صادق چوبک

عباس معروفی نویسنده معاصر ایرانی

عباس معروفی (1336 تا کنون)، ناشر و نویسنده معاصر ایرانی مقیم آلمان است.

از معروفی نخست در سال 59، مجموعه‌ی داستان روبه‌روی آفتاب منتشر شد. پس از آن تا مدت‌ها داستان‌ها و اشعار خود را در نشریات مختلف منتشر می‌کرد.

با انتشار رمان سمفونی مردگان در سال 1368 نام عباس معروفی بر سر زبان‌ها افتاد.

ز آثار صوتی عباس معروفی  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:سمفونی مردگان- سال بلوا- دلی‌بای و آهو – ورگ- آونگ خاطره‌های ما-دریا روندگان جزیره آبی‌تر

 

بزرگ علوی نویسنده معروف ایرانی

سید مجتبی آقابزرگ علوی نویسندهٔ واقع‌گرا، سیاست‌مدار چپ‌گرا، روزنامه‌نگار نوگرا و استاد زبان فارسی ایرانی بود که بیش از چهار دهه از نیمهٔ دوم سدهٔ بیستم را در آلمان زیست و به ترجمه، نقد و فرهنگ‌نامه‌نویسی نیز پرداخت.زرگ علوی در ۱۳ بهمن ماه ۱۲۸۳ (سوم فوریه ۱۹۰۴) در تهران متولد شد.

اکثر منتقدین آثار ادبی، بزرگ علوی را به همراه صادق هدایت و صادق چوک، پدران داستان نویسی نوین ایرانی می دانند. مهمترین آثار بزرگ علوی عبارتند از: کتاب چشم هایش، گیله مرد، چمدان، پنجاه و سه نفر، ورق پاره های زندان، میرزا، نامه ها، سالاری ها، موریانه و…

 

ابراهیم گلستان داستان‌نویس

سید ابراهیم تقوی شیرازی مشهور به ابراهیم گلستان، کارگردان، داستان‌نویس، مترجم، روزنامه‌نگار و عکاس ایرانی است که در تاریخ ۲۶ مهر ۱۳۰۱ در شیراز متولد شد.

ابراهیم گلستاندر سال ۱۳۴۰ برای فیلم یک آتش موفق به دریافت مدال برنز جشنوارهٔ فیلم کوتاه ونیز شد. این جایزه، اولین جایزهٔ بین‌المللی برای یک کارگردان ایرانی به‌شمار می‌رود

ابراهیم گلستان از معدود نویسندگان ایرانی است که در هنر فیلمسازی هم دستی بر آتش داشته و جوایز ارزشمندی دریافت کرده. آثار مهم ابراهیم گلستان عبارتند از: آذر ماه آخر پاییز، شکار سایه، اسرار گنج دره جنی، مد و مه، خروس و…

 

گلی ترقی نویسنده معروف ایرانی

گلی ترقی نویسنده معروف ایرانی، متولد ۱۷ مهر ۱۳۱۸ در تهران و ساکن فرانسه است. از مهمترین آثار این بانوی نویسنده ایرانی می توان به خواب زمستانی، من هم چگوارا هستم، خاطره های پراکنده، جایی دیگر، فرصت دوباره، اتفاق و…. اشاره کرد.

گلی ترقی» نویسنده‌ی موفق ادبیات معاصر ایران است که داستان‌هایش را با زبانی دل‌نشین روایت می‌کند. او از زمان جوانی نوشتن را آغاز کرد و در سال 1345 اولین داستانش را در نشریه‌ی «اندیشه و هنر» منتشر کرد. او اولین کتابش بانام «من هم چه‌گوارا هستم» را در سال 1348 منتشر کرد که درباره‌ی زندگی شخصی به نام «آقای حیدری» است.

ایرج پزشکزاد، یکی دیگر از بهترین نویسندگان ایرانی

ایرج پزشک‌زادنویسنده و طنزپرداز ایرانی معاصر بود. او بیشتر به خاطر آفرینش رمان دایی‌جان ناپلئون و شخصیتی به همین نام شناخته می‌شود.پزشک‌زاد در سال ۱۳۰۵ در تهران زاده شد.پزشک‌زاد برنده جایزه بیتا در سال ۲۰۱۴ بوده‌است

رمان دایی جان ناپلئون در پیش از انقلاب ۱۳۵۷ اصطلاحات سیاسی را وارد ادبیات ایران کرد که منجر به سخره گرفتن نقش انگلستان در استعمار ایران و نادیده گرفتن کمک این کشور به روحانیون در مبارزه با حکومت پهلوی شد. این اصطلاحات هنوز هم توسط طرفداران نظام جمهوری اسلامی مانند صادق زیبا کلام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نادر ابراهیمی داستان‌نویس معاصر 

نادر ابراهیمی داستان‌نویس معاصر ایرانی بود. او علاوه بر نوشتن رمان و داستان کوتاه، در زمینه‌های فیلم‌سازی، ترانه‌سرایی، ترجمه، و روزنامه‌نگاری نیز فعالیت کرده‌است. نادر ابراهیمی در ۱۴ فروردین سال ۱۳۱۵ در تهران به‌دنیا آمد.

مهمترین آثار نادر ابراهیمی عبارتند از: با سرودخوان جنگ در خطه نام و ننگ، بار دیگر شهری که دوست می داشتم، در سرزمین کوچک من، دور از خانه، قصه گلهای قالی، سفرهای دور و دراز هامی و کامی در وطن، یک عاشقانه آرام، قلب کوچکم را به چه کسی هدیه دهم؟، آتش بدون دود، سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد و… زندگینامه نادر ابراهیمی و عاشقانه های او با همسرش، به نوبه خود داستانی زیبا و خواندنی است.

 

زویا پیرزاد نویسنده مشهور

ویا پیرزاد نویسنده و داستان‌نویس معاصر در سال ۱۳۳۱ خ. (۱۹۵۲م) در آبادان به دنیا آمد.زویا پیرزاد نویسنده ارمنی‌تبار اهل ایران است که سال ۱۳۸۰ با رمان چراغ‌ها را من خاموش می‌کنم

جوایزی همچون بهترین رمان سال پکا، بهترین رمان سال بنیاد هوشنگ گلشیری، کتاب سال وزارت ارشاد جمهوری اسلامی و لوح تقدیر جایزه ادبی یلدا را به دست آورد

. دیگر آثار خانم پیرزاد عبارتند از: مثل همه عصرها، طعم گس خرمالو، یک روز مانده به عید پاک، عادت می کنیم و…

 

زویا پیرزاد

فهیمه رحیمی، معروف ترین رمان نویس زن ایرانی

فهیمه رحیمی نویسنده رمان‌های عامه‌پسند ایرانی بود.وی در خرداد سال ۱۳۳۱ در تهران به دنیا آمد.وی با داشتن ۷ کتاب در میان ۴۷ کتاب پرفروش پس از انقلاب ۵۷ در ایران، رکورددار آن فهرست بوده‌است.

مهمترین آثار این بانوی نویسنده، عبارتند از: پنجره، تاوان عشق، پاییز را فراموش کن، پریا، سالهایی که بی تو گذشت، انتظار، هنگامه، ماندانا، عشق و خرافات، خیال تو، اتوبوس، بانوی جنگل و…

 

م. مودب پور، خالق رمان معروف پریچهر

م. مؤدِب‌پور (زاده ۱۳۳۷) با نام اصلی سید مرتضی مودب‌پور از نویسندگان رمان‌های معاصر فارسی‌ زبان ایرانی است.

رمان پریچهر به عنوان معروف ترین رمان ایرانی، بهترین اثر مودب پور بحساب میاد.

از دیگر آثار پرمخاطب مودب پور می توان به کتاب یلدا،  کتاب یاسمین، کتاب گندم، کتاب چند روز ابری، کتاب شیرین، کتاب خواستگاری یا انتخاب، کتاب رکسانا، بوی نا و دریا، نخل های مردابی، پس کوچه های سکوت و… اشاره کرد.

 

رونالدو برزیلی

بیوگرافی رونالدو برزیلی تکنیکی‌ترین بازیکنان تاریخ فوتبال

بیوگرافی جوجو مویز

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا