نمونه کوچک جت مافوق صوت لاکهید مارتین در تونل باد تست می‌شود – فناوری

شنبه 14 اسفند 1395 فناوری

لاکهید مارتین به همراه ناسا، آژانس فضایی آمریکا، جدیدترین نمونه از هواپیمای مافوق صوت خود را در تونل باد مرکز تحقیقاتی گلن آزمایش می‌کنند.

ناسا، در ماه مارس سال گذشته خبر از برنامه‌ی جدید خود به نام افق‌های جدید حمل‌ونقل هوایی با همکاری شرکت لاکهید مارتین برای ساخت یک هواپیمای مافوق صوت سرنشین‌دار با نام فعلی Quiet Supersonic Technology یا QueSST داد. با استفاده از این فناوری، هواپیماهای تجاری مافوق صوت می‌توانند با صدای بسیار کم بر فراز شهرها به پرواز درآیند. حالا ۱۱ ماه از آن زمان گذشته است و لاکهید مارتین و آژانس فضایی آمریکا آماده‌ی برداشتن گام‌های بعدی برای آزمایش نمونه‌ی کوچکی از این هواپیما در تونل باد مرکز تحقیقاتی گلن در کلیولند هستند.

ناسا می‌گوید این مدل فلزی ۸ هفته‌ی آینده را در تونل باد مافوق صوت این مرکز سپری خواهد کرد و در معرض آزمایش‌های مربوط به فناوری QueSST با بادهایی با سرعت ۰.۳ تا ۱.۶ ماخ (۲۴۱ تا ۱۵۳۰ کیلومتر بر ساعت) قرار خواهد گرفت. در این زمان مهندسان با ویژگی‌های آیرودینامیکی و سیستم پیشرانه‌ی این هواپیما بیشتر آشنا خواهند شد.

هواپیمای مافوق صوت لاکهید مارتین

بر اساس گفته‌های مهندس هوافضا، ری کاستنر، این آزمایش‌ها شامل اندازه‌گیری نیروهای جانبی، کششی و بالارونده و همچنین حرکت هوا در اطراف محفظه‌های پیشرانه خواهند بود. در این تونل تمامی شرایط از بلند شدن هواپیما تا پرواز با سرعت مافوق صوت و فرود، آزمایش خواهند شد.

هدف از تولید QueSST که هنوز در مراحل اولیه‌ی طراحی است، ساخت یک هواپیمای مافوق صوت با قابلیت پخش کردن شوک‌های خود به شیوه‌ای است که در هنگام نزدیک شدن به زمین به‌جای تولید صدای کرکننده، بی‌صدا و آرام باشد. آزمایش‌های تونل باد تا اوایل سال بعد ادامه خواهند یافت و در صورت موفقیت و تأمین هزینه‌های مالی، این طرح اولیه وارد فاز نهایی و تولید خواهد شد.

پیتر لوسیفیدیس، مدیر برنامه QueSST در شرکت لاکهید مارتین، می‌گوید:

طراحی منحصربه‌فرد هواپیمای ما به‌منظور جداسازی شوک‌ها و انبساط‌های مرتبط با پرواز مافوق صوت انجام‌ شده است و صدای هواپیما را به میزان قابل‌ توجهی کاهش می‌دهد. طراحی ما صدای هواپیما را تا اندازه‌ی ضربان قلب یک انسان پایین خواهد آورد و صدای بسیار زیاد هواپیماهای مافوق صوت کنونی را نخواهد داشت.

ویدئوی زیر مراحل آماده‌سازی این نمونه‌ی مافوق صوت در تونل باد را نشان می‌دهد.

دانلود ویدئو با کیفیت 720P | 360P


منبع : زومیت

اپل دستگاه نوارقلب پوشیدنی می‌سازد (+عکس)-فناوری

کوالکام روی نسخه جدید اسنپدراگون ۶۵۲ کار می‌کند-فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا