نسل جدید هیوندای ولوستر معرفی شد – فناوری

سه‌شنبه 26 دی 1396 فناوری

نمایشگاه خودروی دیترویت ۲۰۱۸، میزبان نسل دوم هیوندای ولوستر و نسخه‌ی پرقدرت ولوستر N با قدرت ۲۷۵ اسب بخار بود.

نسل دوم کوپه‌ی اسپرت هیوندای ولوستر (Veloster) ظاهر انقلابی و چندان جدیدی به خود نگرفته؛ اما باطن آن تغییرات زیادی کرده است. به‌عنوان مثال ولوستر جدید در مقایسه با نسل اول، با افزایش ۲ سانتی‌متر در طول و ۱ سانتی‌متر در عرض، ابعاد بزرگ‌تری دارد. ارتفاع ولوستر تغییری نکرده؛ اما فضای سر سرنشینان عقب حدود ۱.۵ سانتی‌متر بیشتر شده است.

هیوندای ولوستر / Hyundai Veloster 2019

مایکل ایوانوف، مدیر تولید هیوندای موتور بخش آمریکا، طراحی خودروهای کوچک هیوندای مانند ولوستر را با عنوان «خودروهای رالی شهری» خطاب می‌کند. در مقایسه با نسل اول، ستون A و پنل ابتدای کاپوت در ولوستر جدید، عقب‌تر قرار گرفته‌اند تا کاپوت طویل‌تر باشد. خطوط گلگیرها و طرح آیرودینامیک اطراف چرخ‌ها بازطراحی شده‌اند. دستگیره‌ی در صندوق عقب کمی بالاتر و نزدیک برف‌پاک‌کن شیشه‌ی عقب نصب شده است تا دسترسی به آن راحت‌تر باشد. البته هنوز هم برخی جزئیات متفاوت در ولوستر جدید مشاهده می‌شود. به‌عنوان مثال، درِ سمت راننده یک‌تکه با طرح کوپه، اما در طرف سرنشین دوتکه است. ایوانوف می‌گوید قرار دادن اگزوز مرکزی در کنار طرح جدید سیستم تعلیق برای تیم طراحی، قدری مشکل بوده است:

برای حفظ این طرح اگزوز واقعا تلاش زیادی انجام شد؛ به نظر ما، اگزوز مرکزی از ویژگی‌های خاص ولوستر است.


برخلاف بیشتر خودروهای اسپرت مدرن، سراگزوزهای ولوستر جزئی از سیستم اگزوز هستند و صرفاً جهت نمایش در مرکز سپر عقب قرار نگرفته‌ند.

سیستم تعلیق عقب بیشترین تغییر را به خود دیده است تا ولوستر جدید سواری اسپرت داشته باشد. نسل اول ولوستر در سیستم تعلیق عقب از طرح پیچشی استفاده می‌کرد؛ اما در مدل جدید طرح چنداتصالی همانند سیستم موجود در النترا GT و اسپرت استفاده شده است. نسبت فرمان‌دهی نیز سرعت بیشتری پیدا کرده است.

هیوندای ولوستر / Hyundai Veloster 2019


مدل پایه‌ی ولوستر جدید با پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری، با قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور ۱۸۰ نیوتن‌متر به همراه جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی یا خودکار ارائه می‌شود که نسبت به پیشرانه‌ی ۱.۶ لیتری نسل اول، ۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۶ نیوتن‌متر گشتاور افزایش داشته است. اما نسخه‌ی توربو، با همان پیشرانه‌ی ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری توربوشارژ نسل گذشته با قدرت ۲۰۱ اسب بخار و گشتاور ۲۶۵ نیوتن‌متر عرضه خواهد شد. البته پیشرانه‌ی ولوستر توربوی جدید، برخلاف نسل اول که از ۱۷۵۰ دور بر دقیقه به اوج گشتاور می‌رسید، از دور موتور ۱۵۰۰ به اوج گشتاور می‌رسد. ولوستر توربو به جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی یا ۷ سرعته‌ی دو کلاچه (تعویض به دنده بالاتر در هنگام پیچیدن انجام نمی‌شود) مجهز است.

مقامات هیوندای اعلام کرده‌اند که فروش ولوستر نسل اول با دو پیشرانه‌ی موجود، به‌صورت ۵۰/۵۰ بوده است. البته با توجه به آمار ۳۰ درصدی انتخاب جعبه‌دنده‌ی ۶ سرعته‌ی دستی، خریداران ولوستر توربو این نوع گیربکس را بیشتر ترجیح داده‌اند. نسل دوم ولوستر توربو با گیربکس دستی، به همراه تایرهای میشلن پلات اسپرت 4 و رینگ‌های ۱۸ اینچی عرضه خواهند شد.


هیوندای ولوستر / Hyundai Veloster 2019

علاوه بر این، مدل ولوستر در نسخه‌ی N که در پیست جهنم سبز تست می‌شود نیز عرضه خواهد شد. ولوستر N به پیشرانه‌ی ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری توربوشارژ با قدرت ۲۷۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۳ نیوتن‌متر (از دورموتور ۱۴۵۰ تا ۴۷۰۰) به همراه جعبه‌دنده‎‌ی ۶ سرعته‌ی دستی و کلاچ تقویت‌شده، مجهز است. تایرهای استاندارد از برند میشلن و نوع سوپراسپرتز در کنار رینگ‌های ۱۸ اینچی هستند. تایرهای پیرلی P-Zeros و رینگ‌های ۱۹ اینچی به‌عنوان آپشن ارائه می‌شوند. ولوستر N با داشتن رکاب‌های جدید، سراگزوز بزرگ‌تر، دیفیوزر عقب، اسپویلر بزرگ‌تر، نمای جذاب‌تر دماغه و صندلی‌های اسپرت، طراحی اسپرت‌تری دارد.


مقامات هیوندای اشاره کردند که ولوستر جدید به لطف سیستم «صدای اکتیو» (ASD) که در ۳ حالت مختلف رانندگی، سطح صدای مختلفی ایجاد می‌کند، با صدای اگزوز اسپرت‌تر همراه شده است. سیستم اگزوز ولوستر توربو هنوز هم صدای دلنشین خود را دارد و ایوانوف سیستم ASD را به‌عنوان مکمل تعریف می‌کند نه جایگزین صدای واقعی پیشرانه:

پیشرانه صدای جذاب خودش را دارد و سیستم ASD فقط کمی به نوای آن کمک می‌کند.

هیوندای ولوستر / Hyundai Veloster 2019


در کابین ولوستر جدید، فضای سرنشینان عقب هنوز هم جادار نیست و البته طرح در صندوق عقب و ارتفاع بالای آن در هنگام باز شدن، همچنان وجود دارد. اما با توجه به طراحی بهتر و تجهیزات رفاهی بیشتر مانند HUD و نمایشگر لمسی ۷ یا ۸ اینچی سیستم سرگرمی و اطلاعاتی، به‌طور کلی فضای داخلی بهتر شده است. تجهیزات ایمنی و کمکی شامل ترمز خودکار، کروز کنترل هوشمند، سیستم هشداردهنده‌ی انحراف از بین خطوط و نقطه‌ی کور، سیستم چراغ‌های نوربالای خودکار و سیستم جلوگیری از خواب‌ رفتن راننده است. چراغ‌های LED و رینگ‌های ۱۸ اینچی در مدل توربو به‌صورت استاندارد ارائه می‌شوند.

هیوندای ولوستر / Hyundai Veloster 2019


هیوندای ولوستر جدید در ۵ تریم عرضه خواهد شد. نسخه‌ی پایه ۲ لیتری با جعبه‌دنده‌های دستی و خودکار و نسخه‌ی پریمیوم ۲ لیتری فقط با جعبه‌دنده‌ی خودکار در دسترس خواهند بود. مدل توربو در نسخه‌های R-Spec با جعبه‌دنده‌ی دستی، توربوی استاندارد به همراه جعبه‌دنده‌ی دوکلاچه و نسخه‌ی توربو آلتیمیت با قابلیت انتخاب از بین هر دو جعبه‌دنده عرضه خواهد شد.

مقامات هیوندای با عرضه‌ی ولوستر جدید و ساختن نسخه‌ی پرقدرت ولوستر N به دنبال رقابت با هاچ‌بک‌های جذاب بازار جهانی مانند گلف GTI، فورد فیستا و هوندا سیویک هستند. قیمت رسمی نسل جدید ولوستر اعلام نشده است؛ با این‌حال مقامات هیوندای با اشاره به قیمت مناسب آن در برابر رقبا، سه‌ماهه‌ی دوم سال ۲۰۱۸ را برای عرضه‌ی این مدل در نظر گرفته‌اند.


منبع : زومیت

گلکسی اس 9 با باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپر ساعت تأییدیه گرفت - فناوری

افت ارزش بیت کوین، اتریوم و سایر ارزهای دیجیتال - فناوری

×

ارسال دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

انتخاب استان برای وضعیت آب‌و‌هوا